Blood and Valor od Firelock Games

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
de Morney
Adjudant-Major
Posty: 292
Rejestracja: środa, 26 czerwca 2019, 22:07
Lokalizacja: Częstochowa
Has thanked: 154 times
Been thanked: 71 times

Blood and Valor od Firelock Games

Post autor: de Morney »

Krótko słowem wstępu.

Blood and Valor to gra wydana przez Firelock Games traktująca o pierwszej wojnie światowej. Potyczki odbywają się w trybie skirmish, na kilkanaście (około trzydziestu) figurek na stronę. Mechanika gry jest oparta o podstawowe założenia innego tytułu wydawnictwa - Blood and Plunder. Główne starcia toczyć się będą, gdy nasi ludzie usłyszą charakterystyczny gwizdek swoich dowódców, nakazujący im ruszyć się z okopów i dopaść czym prędzej do przeciwnika. ;-) Nie jest to jednakże gra z jednym scenariuszem typu "kill", sam podręcznik oferuje ich kilka, w których to zrealizowanie celów jest ważniejsze od totalnej sieczki w szeregach wroga.

Ciekawe zmiany mechaniczne w stosunku do BnP
1. Inicjatywa. W Blood and Plunder wybieramy ją na podstawie kart ze zwykłej talii 54 kart (jokery są potrzebne). Zależnie od tego jakim typem karty dysponujemy tak szybko będziemy aktywować dany oddział w turze, który będzie mógł wykonać określoną przez typ karty ilość akcji. W Blood and Valor każdy z oddziałów ma swoją wartość punktową inicjatywy. Sumujemy wartości wszystkich oddziałów i ustawiamy to na początku rundy na dialu (wartości od 1 do 9). Diale są jawne dla przeciwnika. Następnie wybieramy jeden z sześciu żetonów (ponumerowane od 1 do 6) i równo z przeciwnikiem odkrywamy je. Kto ma wyższą wartość na żetonie - poruszy oddziałem jako pierwszy. Żetony nie są odrzucane - wracają do puli. Jednakże w czym cały trick? Wartość z żetonu odejmujemy od puli "zasobów inicjatywy" jaką mamy na dialu. Jak łatwo policzyć, może się okazać, że część z oddziałów nie może być aktywowana z puli zasobów jakie mamy na inicjatywie. Co wtedy?
2. Akcje. Każdy oddział aktywowany w Blood and Plunder miał liczbę akcji do wykonania określoną na podstawie karty jaką się go aktywowało (od jednej do trzech, zależnie od typu oddziału; pomijam wyjątki takie jak: shaken, rozkazy od dowódcy czy akcje specjalne niektórych frakcji np.: Logwood Cutters). W Blood and Valor każdy oddział ma z bazy dwie akcje, jeżeli jest aktywowany zasobami na dialu. Jeżeli jednak braknie na niego zasobów - wtedy ilość akcji spada do jednej.
3. Nowa opcja: SPRINT! Kiedy oddział wykona dwa razy akcję "ruch" dostaje znacznik "sprintu". Znacznik zostaje do momentu następnej aktywacji oddziału. Gdy oddział przeciwnika chce strzelać do oddziału z tym znacznikiem, otrzymuje karę -1 do trafienia.
4. Nowe zabawki, których wprowadzenie do Blood and Plunder byłoby irracjonalne. Więc pojawiają się na polu walki takie narzędzia jak: ostrzał artyleryjski czy gazy bojowe.

Figurki
Firelock Games zdecydowało się aby na początku wydać figurki, których jest niewielka dostępność na rynku (Amerykanie) oraz "klasyki" czyli Francuzów oraz Niemców. Zestawy startowe są na 150 punktów i są doskonałe nie tylko na start ale także (wnioskuję to po zestawach do BnP) można się nimi zdecydowanie dłużej pobawić.

Gdyby ktoś czuł się zainteresowany to polecam serię z kanału On Table Top:
1. Jak przebiega tura w Blood and Valor?
2. Battle Report: Brytyjczycy vs Niemcy - czyli dlaczego lepiej grać na "objectivy"
3. Kilka nowinek z konwentu, szybki opis gry + krótkie starcie
4. Wywiad z ekipą Firelock Games, film w momencie gdy zaczyna się rozmowa o Blood and Valor (wcześniej jest o nowościach do Blood and Plunder).

Osobiście nie przepadam za tematyką pierwszej wojny światowej, jednakże znając produkty Firelocka wiem, że ta gra będzie na tyle dobra, że warta grzechu i pieniędzy ;-) No i trafili z premierą na przygotowany przez 1917 grunt (nie piszę tego pod swoim kątem, tylko ogólnie).

A jak Wam podoba się najnowsze dzieło Firelocków? :-)
Awatar użytkownika
Mordred79
Adjudant
Posty: 229
Rejestracja: sobota, 27 stycznia 2018, 10:14
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 71 times
Been thanked: 52 times
Kontakt:

Re: Blood and Valor od Firelock Games

Post autor: Mordred79 »

Zwróciłem uwagę na ten system jakiś czas temu, gdy pojawiły się zapowiedzi przedsprzedaży. Zelektryzowała mnie zapowiedź pokrycia realiów wszystkich frontów (bawię się w walki w Galicji 1914-1915). Niestety filmy pokazowe nie przekonują mnie. Są tu ciekawe rozwiązania (szczególnie ta licytacja inicjatywy wydaje się interesująca) ale nie widzę na razie w czym ten system miałby bardziej odpowiadać realiom I wojny światowej a nie np. strzelaninie kosmitów. Nie widzę tu przewagi względem 15-letniego już Through Mud and Blood i nie sadze by była to gra lepsza od Mud CoC (relacje na blogu Asienieboje). Mam trochę wrażenie, że bardziej przerzucono tu na stół FPP-ową strzelankę Verdun (bardzo dobrą swoją drogą) niż jakieś głębsze przemyślenia na temat taktyki pododdziałów piechoty w czasie I wojny światowej. Musiałbym się bardziej wgryźć w system by zweryfikować swoje obawy (być może niesłuszne) - w każdym razie moje pierwsze wrażenie nie jest pozytywne.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”