WRG 1925-1950 i 1950-2000

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
Malory
Sous-lieutenant
Posty: 422
Rejestracja: poniedziałek, 19 marca 2018, 22:08
Lokalizacja: Trójmiasto
Has thanked: 141 times
Been thanked: 156 times

WRG 1925-1950 i 1950-2000

Post autor: Malory »

Kupiłem sobie z Empiku taką ciekawostkę i postanowiłem że podzielę się wrażeniami:

Obrazek

Tak w zasadzie system nazywa się "Wargames Rules for All-Arms Land Warfare from Platoon to Batallion Level 1925-1950 and 1950-2000", ale w necie znajdziemy pod nazwą WRG plus daty, od Wargames Research Group. System stworzony od przez Phila Barkera od serii DBX.

Interesowała mnie głównie druga część poświęcona zimnej wojnie. Nie wiem czemu wybrałem to zamiast Cold War Commandera, w którego przynajmniej ktoś gra, chyba po prostu chciałem się przekonać jak wyglądają inne od DBA gry Barkera.

I o ile DBA można powiedzieć że stara się maksymalnie uprościć i uskromnić starożytne/średniowieczne pole bitwy to ta gra nie szczędzi. Nie wiem jak wyglądają najcięższe wargame'y, ale jako osoba, która miała do czynienia tylko z DBA, Wolsungiem i zdawkowo FoGiem i Warhammerem oceniłbym jako dość złożoną.

Zacznijmy może od skali - jest dowolna. Autor zaleca 1:72 tylko do skali plutonu i konfliktów w których główne skrzypce grać będzie piechota, do reszty zaleca 1:300.

Mimo że gra jest już stara to posiada to, co współcześni wargamerzy, których znam bardzo lubią- czyli pierdylion sposobów na tworzenie army listy z puli punktów. Teraz jak działa jej tworzenie:

Gracze mogą znajdować się w jednym z kilku scenariuszy, jak np. pośpieszna obrona, zaplanowany atak, spotkanie, bezładna obrona itd. Określa ona przelicznik puli punktów i jaka jej część musi zostać przeznaczona na elementy obronne jak np. bunkry, okopy, a ile na jednostki biorące bezpośredni udział w walce a jaka część na wsparcie pod postacią artylerii, wsparcia floty lub lotnictwa.

Jak już wyznaczymy ile mamy punktów kupujemy jednostki. Opcji mamy w pip. Ogólnie zwykły oddział piechoty można wyposażyć w ponad 20 różnych form uzbrojenia i broni wsparcia, 5 różnych typów przeszkolenia, 3 różne formy optyki nocnej. Jeśli chodzi o pojazdy można wybrać praktycznie wszystko co znamy z zimnowojennego uzbrojenia z krajów takich jak USA, Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Brazylia, UK, Kanada, Chille, Chiny, Dania, Egipt, Finlandia, Francja RFN, Indie, Irak, Izrael, Włochy, Japonia, Jordania, Holandia, Północna Korea, Norwegia, ZSRR, RPA, Południowa Korea, Szwecja, Szwajcaria, Jugosławia. System pozwala też tworzyć własne pojazdy, gdyż tabele podają ile punktów kosztuje dany rodzaj działa, opancerzenia, podwozia, układu celowniczego itd. itp. A sprzęt często ma spore znaczenie, bo podobnie jak w DBA teren jest tworzony przez częściowo losowe elementy, oraz co ciekawe, porę dnia i roku, które mogą wpływać na warunki pogodowe takie jak mgła, śnieg czy deszcz. Tak więc nagle okazuje się że warto inwestować w flary jeśli nasza piechota nie jest wyposażona w noktowizory by rozświetlać pole walki, albo zakupić szkolenie narciarskie dla piechoty jeśli przyjdzie nam walczyć w zimę.

Myślę że gra mogłaby się spodobać miłośnikom nieskończonych możliwości kreowania swojej armii. Podoba mi się także że jak w DBA mamy strony atakujące i broniące. Tylko tutaj ma to o wiele większe znaczenie niż w DBA bo obrońca ma okazję rozkładać przed bitwą na planszy statyczną obronę by utrudniać przedarcie się przez mapę agresorowi. Jeśli chodzi o graczy, którym może ten system nie podejść, to tym co nie chcą przedzierać się przez milion tabelek by sprawdzić jaki zasięg, typ głowicy i system celowniczy ma wyrzutnia ATGM w którą wyposażyli jakiś jeden konkretny oddział piechoty. Ogólnie jest moim zdaniem całkiem sporo statystyk na wszystko. I dużo rzeczy o których należy pamiętać, jak łańcuch dowodzenia- który HQ jest naszym głównodowodzącym, jak padnie kto jest second-in-command, pamiętać o efektach jaki wywiera pora dnia i roku, pamiętać żeby w pustynnym terenie zaznaczyć chmurę kurzu pozostawianą przez czołgi i helikoptery. Jeśli ktoś nie lubi przesadnej symulacji to nie podejdzie mu ten system. Kto chce dość dokładnego odwzorowania pola bitwy to myślę że się ucieszy.

Ogólnie dopiero co kupiłem ten system więc jeszcze mam sporo do przeczytania ale jak ktoś ma pytania odnośnie, którejkolwiek wersji, czy to zimnowojennej czy drugowojennej to chętnie odpowiem.
“The saddest thing about any man is that he be ignorant, and the most exciting thing is that he knows.”
― Alfred the Great
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 61 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: WRG 1925-1950 i 1950-2000

Post autor: brathac »

W Empiku?
Awatar użytkownika
Malory
Sous-lieutenant
Posty: 422
Rejestracja: poniedziałek, 19 marca 2018, 22:08
Lokalizacja: Trójmiasto
Has thanked: 141 times
Been thanked: 156 times

Re: WRG 1925-1950 i 1950-2000

Post autor: Malory »

Jop. W sensie internetowym Empiku. Tam można nabyć od Barkerów to, DBA 3.0 wersję skróconą, DBA 2.2, DBR, napoleonkę i "Armie i wrogów Cesarstwa Rzymskiego" a nawet chyba coś jeszcze.
“The saddest thing about any man is that he be ignorant, and the most exciting thing is that he knows.”
― Alfred the Great
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”