[Cold War Commander] AAR Cypr - preludium

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2775
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

[Cold War Commander] AAR Cypr - preludium

Post autor: GRZ » sobota, 24 września 2016, 17:15

Jest to krótki AAR z bitwy którą rozegraliśmy tydzień temu z xardasem i Filipem (Gottensknecht czy jakoś tak :P). Nie stanowi części kampanii którą mamy zamiar rozegrać, miała służyć do przypomnienia zasad.

Miejsce: Akıncılar - miejscowość należąca do strony Tureckiej tworząca cypel wysunięty w głąb kontrolowanego przez Greków terytorium.

Obrazek

Misja: Powstrzymać Grecko-Cypryjskie siły mające dokonać czystek etnicznych.

Siły (takie same dla obu stron z dwoma zmianami. Grecy zamiast wozów Otokar Cobra mieli EE-9 (dołączone do kompanii piechoty a nie czołgów) i Leonidasy zamiast M113 [przewaga punktowa Greków chyba 25]):
Głównodowodzący 9
Dowódca 8
3 Plutony M48
1 Pluton zwiadu Otokar Cobra
Dowódca 8
3 Plutony piechoty w transporterach M113
z Plutonem wsparcia ppk
Dowódca 8
3 Plutony piechoty na ciężarówkach
z Plutonem wsparcia ppk

Pole bitwy i początkowe rozstawienie [Xardas już wie że spodnie trzeba prasować :P]:
Obrazek
Główne droga jest na skarpie z książek pod kocykiem - zasłania widoczność. Trzy BUA połączone razem tworzą główny cel bitwy.
Grecy zaatakowali od południa. Turcy śpieszą na pomoc z północy. Obydwaj dowódcy uznali że wystawić należy się za skarpą zapewniając sobie zasłonę od ognia wroga, następnie zbliżać się pod jej osłoną do celu i szybko go zająć.
Po obydwu stronach dowódcy czołgów i transporterów opancerzonych dziarsko ruszyli do przodu, ale piechota drugiego rzutu w ciężarówkach nie kwapiła się zbliżać do wroga (słabe rzuty na rozkazy).
Obrazek
Obrazek

Kompania greckiej piechoty zmechanizowanej pierwsza dociera do Akıncılar i przegrupowuje się w przygotowaniu na zajęcie miasta. Jednak dowódca uznaje że musi poczekać na cypryjskich sojuszników którzy cały czas tkwią na pozycjach wyjściowych. Wschodnią flankę zaczyna zabezpieczać kompania M48 i grecki ppk z kompanii zmechanizowanej.

Obrazek

W tym czasie Turcy rozpoczynają walkę czołgową znajdującymi się na północ od miasta M48 z swoimi odpowiednikami po stronie greckiej. Turecki dowódca stara się aby wroga piechota nie była w stanie ostrzelać jego czołgów dlatego parę tur strzelania nie przynosi większych efektów (średnio po 2 punkty obrażeń na jednej z podstawek i przygniecenie, raz odepchnięcie)

Obrazek

W międzyczasie oddziały zmechanizowane Turków ustawiają się przy zachodniej granicy celu. Są natychmiast ostrzelani przez EE-9 [smutna historia - odkrywam czemu nasze rozpiski różni 25 punktów, ja na swoim zwiadzie mam karabin maszynowy a grecy działo 90mm :lol: ] i przygnieciony zostaje pluton piechoty i ppk, reszta piechoty kryje się na obrzeżach miasta (północno-wschodnia część miasta "nie widzi" greków a tylko sąsiednie "dzielnice"). Pozostałe transportery ostrzeliwują konwój zmotoryzowanej piechoty wroga niszcząc doszczętnie jeden z plutonów. Reszta chowa się do pobliskich zabudowań. Obsługa tureckich ppk szybko się przegrupowuje i niszczy Cascavele (EE-9).

Obrazek

Grecki dowódcza postanawia przerzucić swoje siły pancerne na wschodnią flankę w celu wyparcia piechoty zanim przybędzie turecka piechota zmotoryzowana. Jeden pluton zostaje w tyle (przygnieciony) i kontynuuje nierówną teraz walkę z tureckimi czołgami.

Obrazek

Tureckie transportery natomiast starają się zbliżyć do wroga pod osłoną nasypu i przeprowadzić atak flankujący.

Obrazek

Grecki kontratak pancerny jest spowolniony przez bohaterski pluton wsparcia ppk do czasu przybycia kompanii czołgów i piechoty. Zmasowany ogień turecki niszczy większość wrogich czołgów a ocaleli pancerniacy wroga cofają się o ponad 20cm.

Obrazek

Widząc taki obrót spraw dowódca grecki uznaje że kontynuowanie ataku bez wsparcia pancernego i z niezabezpieczonymi flankami jest niemożliwe i nakazuje odwrót.
Obrazek
Obrazek
Obraz po bitwie:
Obrazek

Starty:
Grecy:
Dwa plutony czołgów, trzeci otrzymał ciężkie straty
Pluton EE-9
Pluton piechoty wraz z ciężarówkami

Turcy:
Kilka czołgów w jednym z plutonów uległo uszkodzeniom
Kilka transporterów w jednym z plutonów zmechanizowanych (no i nieszczęśnicy który się w nich znajdowali)
Ciężkie straty w plutonie wsparcia ppk oddziałów zmechanizowanych, dowódca i kilku wybranych żołnierzy zostało odznaczonych medalami za odwagę. (raz brakło 1 punktu uszkodzeń do załamania, kilka razy przygnieceni)
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3958
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: [Cold War Commander] AAR Cypr - preludium

Post autor: xardas12r » sobota, 24 września 2016, 18:02

Bitwa pokazała przewagę transporterów nad ciężarówkami - jak by utknęła kompania opancerzona, to połączenie się z siłami głównymi pod ogniem KMów wroga było by jak najbardziej wykonalne.
Obrazek
Awatar użytkownika
brathac
Major
Posty: 1226
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: [Cold War Commander] AAR Cypr - preludium

Post autor: brathac » sobota, 24 września 2016, 18:52

Interesujący teren :)
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3958
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: [Cold War Commander] AAR Cypr - preludium

Post autor: xardas12r » sobota, 24 września 2016, 19:05

Pracujemy nad nim - pola będą wyprasowane, zarośla będą robione z chrobotka ;)
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”