Chain of Command i inne gry TFL

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor »

Dobieranie supportu omawialiśmy wyżej. ;) Gracze wybierają plutony i na podstawie ich Ratingów oraz zasad scenariusza liczą, ile każdy z nich ma punktów na wsparcie. Wsparcie "kupuje" się za określone punkty, a każda pozycja kosztuje tyle, ile wynosi numer jej listy (np. adiutant jest na liście pierwszej, więc kosztuje 1 punkt; Tygrys jest na liście dziesiątej, więc kosztuje 10 punktów).

Listy w podręczniku podstawowym są na końcówkę wojny (mniej więcej lata 1944-5). Plutony są dobre na cały ten okres, ale przy wyborze wsparcia trzeba się nieco wesprzeć wiedzą historyczną - albo spojrzeć na kolumnę "availability" tutaj: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ndzCBokuE/

Listy dobiera się w zależności od okresu i regionu, w którym chcemy grać z przeciwnikiem.
Kluczowe są tu etaty plutonów piechoty, które zmieniały się z czasem. Czasami zmiany to tylko kwestia dorzucenia lub odjęcia kilku strzelców (Rosjanie), czasami zmienia się broń wsparcia dostępna w ramach plutonu (odpada moździerz, rusznicę ppanc zamieniamy na pancerzownicę), a czasami radykalnie zmieniają się mundury i w tym przypadku plutony już nie są tak uniwersalne (niemieckie mundury z 1939 i z 1945 znacznie się różniły, choć starsze mundury były w użyciu do końca wojny).
Pasjonaci mogą też wziąć etat plutonu z książki historycznej lub dokumentów z epoki i obliczyć jego Rating za pomocą specjalnego kalkulatora.

Przy podstawowych scenariuszach bierze się jeden średni czołg albo jedną dodatkową drużynę albo kilka mniejszych "wsparć" typu adiutant, ostrzał artyleryjski i cekaem.
Liczniejsze (albo potężniejsze) wsparcie można wziąć przy rozgrywaniu bardziej szczegółowych scenariuszy z dodatków lub stworzonych samemu (albo po prostu umówić się, że chcemy mieć więcej punktów do wydania na wsparcie).

Przed rozpoczęciem gry można wydzielić ze Squads/Sections własne Teams do obsady transporterów albo do użycia w roli zwiadu. Można też zrobić to podczas bitwy rozkazem dowódcy plutonu.
(Ale nie można wydzielać żołnierzy i potem łączyć ich w nieetatowe oddziały - było kiedyś o to pytanie na grupie CoC na FB. :P )
TheNode.pl – zapraszam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty »

A teraz wyjaśnij proszę nieukowi historycznemu, czym jest "etat plutonu". Chodzi o konkretną rozpiskę typu ilu mamy żołnierzy z jaką bronią i jak sformowanych, czyli jak w listach CoC, tyle że od strony nie mechaniki gry, ale ówczesnych regulaminów?
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 332
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Raszyn 1809
Has thanked: 297 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Witold Janik »

Sarmor pisze: czwartek, 2 stycznia 2020, 14:21Podręcznik kupisz tu: https://warband.pl/pl/p/Chain-of-Command/608
Czołem!
Można też i tu: https://bolter.pl/pl/p/CHAIN-OF-COMMAND/13640 - dzisiaj go miałem w ręku ;)

Pozdrawiam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty »

Witold Janik pisze: piątek, 3 stycznia 2020, 23:10dzisiaj go miałem w ręku ;)
Opieprz proszę obsługę - dzisiaj próbowałem do nich się dodzwonić właśnie w sprawie zamówienia tego podręcznika, potem poszedłem po rozum do głowy że przecież kto pracuje zaraz po świętach, jest urlop itd., a tu proszę, czynne tylko nie odbierają telefonów jak jakaś firma krzak :evil:
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Raleen »

Pierzasty pisze: sobota, 4 stycznia 2020, 01:27
Witold Janik pisze: piątek, 3 stycznia 2020, 23:10dzisiaj go miałem w ręku ;)
Opieprz proszę obsługę - dzisiaj próbowałem do nich się dodzwonić właśnie w sprawie zamówienia tego podręcznika, potem poszedłem po rozum do głowy że przecież kto pracuje zaraz po świętach, jest urlop itd., a tu proszę, czynne tylko nie odbierają telefonów jak jakaś firma krzak :evil:
To będzie musiał chyba sam siebie opieprzyć :lol: . Ale moim zdaniem Witold wykazał dużą czujność śledząc ten wątek, więc plus dla niego.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor »

Pierzasty pisze: piątek, 3 stycznia 2020, 22:46 A teraz wyjaśnij proszę nieukowi historycznemu, czym jest "etat plutonu". Chodzi o konkretną rozpiskę typu ilu mamy żołnierzy z jaką bronią i jak sformowanych, czyli jak w listach CoC, tyle że od strony nie mechaniki gry, ale ówczesnych regulaminów?
Dokładnie tak - chodzi o liczbę żołnierzy, ich uzbrojenie i organizację według regulaminów z epoki. Wszystkie oficjalne plutony do CoC (i większość nieoficjalnych) są odzwierciedleniem regulaminów. Sama rozgrywka polega zresztą na dowodzeniu plutonem z zachowaniem łańcucha dowodzenia.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 332
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Raszyn 1809
Has thanked: 297 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Witold Janik »

Raleen pisze: sobota, 4 stycznia 2020, 09:05
Pierzasty pisze: sobota, 4 stycznia 2020, 01:27
Witold Janik pisze: piątek, 3 stycznia 2020, 23:10dzisiaj go miałem w ręku ;)
Opieprz proszę obsługę - dzisiaj próbowałem do nich się dodzwonić właśnie w sprawie zamówienia tego podręcznika, potem poszedłem po rozum do głowy że przecież kto pracuje zaraz po świętach, jest urlop itd., a tu proszę, czynne tylko nie odbierają telefonów jak jakaś firma krzak :evil:
To będzie musiał chyba sam siebie opieprzyć :lol: . Ale moim zdaniem Witold wykazał dużą czujność śledząc ten wątek, więc plus dla niego.
:lol: Właśnie tak jest jak pisze Raleen ;) Dziękuję, dziękuję.

Mogę tylko przeprosić - w czwartek i wczoraj do godziny 16.00 mieliśmy - nie, nie urlop, my pracujemy prawie cały czas :D - REMANENT, o czym informowaliśmy m.in. na Facebooku (zapraszam do śledzenia). Także przepraszam jeszcze raz, ale chodziliśmy na rzęsach, żeby móc jak najszybciej otworzyć swoje podwoje, a jak to już uczyniliśmy, to wpadł tłum graczy wygłodniałych figurek i akcesoriów, tak że w trzech (tj, połowa naszej załogi) nie mogliśmy się opędzić... Nie żartuję! Miałem wyjść z pracy o 17, wyszedłem o 18. Co się działo później - nie wiem.
Zapraszam do Wrocławia, żeby zobaczyć ten fenomen na własne oczy (ew. można też na YouTube). Może i jesteśmy jak krzak - ale tylko ten gorejący ;)
[KONIEC REKLAMY]

Pozdrawiam serdecznie i mam nadzieję, że już udało się zamówić książkę!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty »

Dzięki za odpowiedź i wyjaśnienie, przeprosiny oczywiście przyjmuję ;) a książkę zamówię ASAP, tylko dopytam kwestię wysyłki.
Awatar użytkownika
Mordred79
Adjudant
Posty: 229
Rejestracja: sobota, 27 stycznia 2018, 10:14
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 71 times
Been thanked: 52 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Mordred79 »

Pierzasty pisze: czwartek, 2 stycznia 2020, 19:55 I moje zagwozdki:
- skąd konkretnie bierzemy listę armii? W podstawowym podręczniku mamy np. wojsko niemieckie czy radzieckie "ogólnego stosowania", bez podziału na okresy wojny np. w kwestii supportu. Rozumiem że w tym wypadku należy się po prostu wykazać zdrowym rozsądkiem i nie brać np. Tygrysów na kampanię wrześniową?
- listy armii ciąg dalszy: widzę że jest podręcznik, inne książki dot. różnych teatrów (inwazja na Francję, Stalingrad), a także jakieś dodatkowe listy oznaczone po prostu latami. Dobiera się toto wg rozsądku i/lub upodobania, czy są jakieś wytyczne której listy należy się trzymać?
- wspomniane supporty. Ile w praktyce się bierze rzeczy różnych rodzajów (czołgi, inne pojazdy, specjalistów np. saperów, obiektów nieruchomych np. pól minowych czy zasieków)?
- w supporcie widzę opcje typu "Kubelwagen bez broni ani załogi". Rozumiem że należy to obsadzić żołnierzami z plutonu, jak wygląda procedura przydzielania ludzi do pustych pojazdów z supportu?
- Listy z podręcznika odpowiadają w ogólności składom plutonów z lat 1942-1945. Tak "z grubsza" bo jest to pewne uproszczenie. Temu samemu okresowi odpowiadają tabele supportu. Kwestia doboru supportu zgodnego z chronologią wojny jest tu w rękach graczy. Listy z podręcznika w ogólności odpowiadają najbardziej "popkulturowym" teatrom działań - mamy więc tu w zasadzie zrobiony front wschodni od 1943 r. (choć bardzo w uproszczeniu), Normandię, Ardeny, w jakimś tam zakresie upadek Rzeszy i Włochy.
- faktycznie do poszczególnych teatrów działań istnieją osobne listy armii. np. lista dla Wehrmachtu w 1939 jest inna niż ta dla roku 1940 a ta z kolei różni się od tej z lat 1941-1942. Każdy okres ma też swoje tabele supportu. ponadto są osobne kampanie - wydawane jako osobne zeszyty, artykułu w magazynach wargamingowych czy jako osobne książki. Zwykle do każdej kampanii są osobne listy z osobnymi, historycznie poprawnymi listami supportu. Mozna powiedzieć, ze to swego rodzaju raj dla poważnych modelarzy. Tu przykład raportów z kampanii do których autor zwykle przygotowuje osobny pluton, support i teren. Generalnie polecam uwadze ten blog.
- Zwłaszcza na początku można grać z założoną wcześniej a nie losowaną wartością supportu (jeśli się gracze tak umówią), więc nie trzeba kompletować całej listy. Na przykład grając regularnym plutonem WH (Force Rating 0) przeciwko regularnemu plutonowi sowieckiemu (Force Rating -3) oznacza, że Sowieci "z urzędu" dostana trzy punkty supportu. Plutony mają podobny (niemal identyczny skład) - sowietom brakuje tylko broni ppanc i nieco siły ognia. Te 3 punkty mają to zniwelować. Jeśli teraz umówicie się, że każdą ze stron dostaje 5 pkt supportu to przygotować trzeba tylko 5 pkt dla Niemców i 8 pkt dla Sowietów. Pod tym kątem można sobie przygotować "armie". Takim składem można pograć by się nauczyć a potem będzie się dodawać stopniowo resztę supportu. Ja tak przynajmniej zamierzam zrobić :) Zwracam tu uwagę na Panzergrenadierów elitarnych, którzy zapewniają regularnemu plutonowi sowietów 10 pkt supportu "z urzędu". Z obserwowanych przeze mnie raportów wynika, że warto mieć dodatkowe drużyny spoza plutonu jako support. Saperów, wszelkie ckm, 3-4 przeszkód typu pola minowe, zasieki itp. Tyleż samo okopów. Taki "kubelwagen" to się raczej nieczęsto przyda. Jakaś broń ppanc (nie koniecznie od razu wszystkie opcje z list ale coś - najlepiej tańszego musi się mieć) i jakiś czołg/działo. Koniecznie obserwatorów artyleryjskich.

- Jeśli dobrze się orientuję to wsiadanie/wysiadanie do i z pojazdu jest częścią aktywacji - w praktyce częścią ruchu. Chyba można dojść i wsiąść do pojazdu, przejechać (jak się nie wpadnie pod owerwatcha) ale nie można już wysiąść. Jeśli już team jest w pojeździe, może nim pojechać (strzelać jeśli jest taka opcja) ale już wówczas opuszczenie pojazdu możliwe będzie dopiero w kolejnej aktywacji.

EDIT: Widze, że Sarmor już odpowiedział w czasie jak produkowałem tego posta. Mam nadzieję, że nic nie namieszałem.
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty »

Popełniono kilka błędów i wszedłem w posiadanie sporej liczby panzergrenadierów, plutonu amerykańskich spadochroniarzy i pewnej liczby pojazdów. Plus podręcznika :P
Czas przeczytać zasady, zapodstawkować ludki i zobaczyć, ile supportu da się wycisnąć z tych ramek.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor »

Czyli jednak koniec wojny? To czas dokończyć Sowietów...
TheNode.pl – zapraszam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty »

Nie, to jest to co się dało w miarę tanio kupić, Ruskie wyszły :P docelowo będzie pewnie wczesna wojna plus Barbarossa/Stalingrad.

A do kończenia modeli każdy pretekst dobry :) btw, na jakich podstawkach robisz modele w 15mm?
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor »

Na stalowych podkładkach pod śruby, średnica 16 mm. Choć dobrym pomysłem jest dobranie trzech rozmiarów - pod zwykłych żołnierzy, Junior Officers i Senior Officers.
TheNode.pl – zapraszam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty »

Wziąłem pod uwagę oznaczenia do co mniej odróżnialnych figurek, ale to będą chyba "mini-żetony" wmontowane w podstawki z tyłu postaci.
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Ogmios »

Obrazek
Prosto od warband.pl ; moja skala 1/72, na początek robię Polaków od Hat i niedolanych Niemców od Revella/Airfixa. No niestety, niski budżet (większość idzie na DBA), pojazdy robię z kartonu, Niemcy będą mieli faktycznie czołgi z tektury :P
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”