Chain of Command i inne gry TFL

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4098
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor » piątek, 3 stycznia 2020, 00:05

Dobieranie supportu omawialiśmy wyżej. ;) Gracze wybierają plutony i na podstawie ich Ratingów oraz zasad scenariusza liczą, ile każdy z nich ma punktów na wsparcie. Wsparcie "kupuje" się za określone punkty, a każda pozycja kosztuje tyle, ile wynosi numer jej listy (np. adiutant jest na liście pierwszej, więc kosztuje 1 punkt; Tygrys jest na liście dziesiątej, więc kosztuje 10 punktów).

Listy w podręczniku podstawowym są na końcówkę wojny (mniej więcej lata 1944-5). Plutony są dobre na cały ten okres, ale przy wyborze wsparcia trzeba się nieco wesprzeć wiedzą historyczną - albo spojrzeć na kolumnę "availability" tutaj: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ndzCBokuE/

Listy dobiera się w zależności od okresu i regionu, w którym chcemy grać z przeciwnikiem.
Kluczowe są tu etaty plutonów piechoty, które zmieniały się z czasem. Czasami zmiany to tylko kwestia dorzucenia lub odjęcia kilku strzelców (Rosjanie), czasami zmienia się broń wsparcia dostępna w ramach plutonu (odpada moździerz, rusznicę ppanc zamieniamy na pancerzownicę), a czasami radykalnie zmieniają się mundury i w tym przypadku plutony już nie są tak uniwersalne (niemieckie mundury z 1939 i z 1945 znacznie się różniły, choć starsze mundury były w użyciu do końca wojny).
Pasjonaci mogą też wziąć etat plutonu z książki historycznej lub dokumentów z epoki i obliczyć jego Rating za pomocą specjalnego kalkulatora.

Przy podstawowych scenariuszach bierze się jeden średni czołg albo jedną dodatkową drużynę albo kilka mniejszych "wsparć" typu adiutant, ostrzał artyleryjski i cekaem.
Liczniejsze (albo potężniejsze) wsparcie można wziąć przy rozgrywaniu bardziej szczegółowych scenariuszy z dodatków lub stworzonych samemu (albo po prostu umówić się, że chcemy mieć więcej punktów do wydania na wsparcie).

Przed rozpoczęciem gry można wydzielić ze Squads/Sections własne Teams do obsady transporterów albo do użycia w roli zwiadu. Można też zrobić to podczas bitwy rozkazem dowódcy plutonu.
(Ale nie można wydzielać żołnierzy i potem łączyć ich w nieetatowe oddziały - było kiedyś o to pytanie na grupie CoC na FB. :P )
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty » piątek, 3 stycznia 2020, 22:46

A teraz wyjaśnij proszę nieukowi historycznemu, czym jest "etat plutonu". Chodzi o konkretną rozpiskę typu ilu mamy żołnierzy z jaką bronią i jak sformowanych, czyli jak w listach CoC, tyle że od strony nie mechaniki gry, ale ówczesnych regulaminów?
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 309
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Obecnie Wrocław, a z urodzenia to Raszyn 1809.

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Witold Janik » piątek, 3 stycznia 2020, 23:10

Sarmor pisze:
czwartek, 2 stycznia 2020, 14:21
Podręcznik kupisz tu: https://warband.pl/pl/p/Chain-of-Command/608
Czołem!
Można też i tu: https://bolter.pl/pl/p/CHAIN-OF-COMMAND/13640 - dzisiaj go miałem w ręku ;)

Pozdrawiam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty » sobota, 4 stycznia 2020, 01:27

Witold Janik pisze:
piątek, 3 stycznia 2020, 23:10
dzisiaj go miałem w ręku ;)
Opieprz proszę obsługę - dzisiaj próbowałem do nich się dodzwonić właśnie w sprawie zamówienia tego podręcznika, potem poszedłem po rozum do głowy że przecież kto pracuje zaraz po świętach, jest urlop itd., a tu proszę, czynne tylko nie odbierają telefonów jak jakaś firma krzak :evil:
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36083
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 132 times
Been thanked: 74 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Raleen » sobota, 4 stycznia 2020, 09:05

Pierzasty pisze:
sobota, 4 stycznia 2020, 01:27
Witold Janik pisze:
piątek, 3 stycznia 2020, 23:10
dzisiaj go miałem w ręku ;)
Opieprz proszę obsługę - dzisiaj próbowałem do nich się dodzwonić właśnie w sprawie zamówienia tego podręcznika, potem poszedłem po rozum do głowy że przecież kto pracuje zaraz po świętach, jest urlop itd., a tu proszę, czynne tylko nie odbierają telefonów jak jakaś firma krzak :evil:
To będzie musiał chyba sam siebie opieprzyć :lol: . Ale moim zdaniem Witold wykazał dużą czujność śledząc ten wątek, więc plus dla niego.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4098
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor » sobota, 4 stycznia 2020, 10:36

Pierzasty pisze:
piątek, 3 stycznia 2020, 22:46
A teraz wyjaśnij proszę nieukowi historycznemu, czym jest "etat plutonu". Chodzi o konkretną rozpiskę typu ilu mamy żołnierzy z jaką bronią i jak sformowanych, czyli jak w listach CoC, tyle że od strony nie mechaniki gry, ale ówczesnych regulaminów?
Dokładnie tak - chodzi o liczbę żołnierzy, ich uzbrojenie i organizację według regulaminów z epoki. Wszystkie oficjalne plutony do CoC (i większość nieoficjalnych) są odzwierciedleniem regulaminów. Sama rozgrywka polega zresztą na dowodzeniu plutonem z zachowaniem łańcucha dowodzenia.
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 309
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Obecnie Wrocław, a z urodzenia to Raszyn 1809.

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Witold Janik » sobota, 4 stycznia 2020, 14:11

Raleen pisze:
sobota, 4 stycznia 2020, 09:05
Pierzasty pisze:
sobota, 4 stycznia 2020, 01:27
Witold Janik pisze:
piątek, 3 stycznia 2020, 23:10
dzisiaj go miałem w ręku ;)
Opieprz proszę obsługę - dzisiaj próbowałem do nich się dodzwonić właśnie w sprawie zamówienia tego podręcznika, potem poszedłem po rozum do głowy że przecież kto pracuje zaraz po świętach, jest urlop itd., a tu proszę, czynne tylko nie odbierają telefonów jak jakaś firma krzak :evil:
To będzie musiał chyba sam siebie opieprzyć :lol: . Ale moim zdaniem Witold wykazał dużą czujność śledząc ten wątek, więc plus dla niego.
:lol: Właśnie tak jest jak pisze Raleen ;) Dziękuję, dziękuję.

Mogę tylko przeprosić - w czwartek i wczoraj do godziny 16.00 mieliśmy - nie, nie urlop, my pracujemy prawie cały czas :D - REMANENT, o czym informowaliśmy m.in. na Facebooku (zapraszam do śledzenia). Także przepraszam jeszcze raz, ale chodziliśmy na rzęsach, żeby móc jak najszybciej otworzyć swoje podwoje, a jak to już uczyniliśmy, to wpadł tłum graczy wygłodniałych figurek i akcesoriów, tak że w trzech (tj, połowa naszej załogi) nie mogliśmy się opędzić... Nie żartuję! Miałem wyjść z pracy o 17, wyszedłem o 18. Co się działo później - nie wiem.
Zapraszam do Wrocławia, żeby zobaczyć ten fenomen na własne oczy (ew. można też na YouTube). Może i jesteśmy jak krzak - ale tylko ten gorejący ;)
[KONIEC REKLAMY]

Pozdrawiam serdecznie i mam nadzieję, że już udało się zamówić książkę!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty » sobota, 4 stycznia 2020, 23:24

Dzięki za odpowiedź i wyjaśnienie, przeprosiny oczywiście przyjmuję ;) a książkę zamówię ASAP, tylko dopytam kwestię wysyłki.
Awatar użytkownika
Mordred79
Sergent-Major
Posty: 166
Rejestracja: sobota, 27 stycznia 2018, 10:14
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 32 times
Been thanked: 15 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Mordred79 » sobota, 4 stycznia 2020, 23:59

Pierzasty pisze:
czwartek, 2 stycznia 2020, 19:55
I moje zagwozdki:
- skąd konkretnie bierzemy listę armii? W podstawowym podręczniku mamy np. wojsko niemieckie czy radzieckie "ogólnego stosowania", bez podziału na okresy wojny np. w kwestii supportu. Rozumiem że w tym wypadku należy się po prostu wykazać zdrowym rozsądkiem i nie brać np. Tygrysów na kampanię wrześniową?
- listy armii ciąg dalszy: widzę że jest podręcznik, inne książki dot. różnych teatrów (inwazja na Francję, Stalingrad), a także jakieś dodatkowe listy oznaczone po prostu latami. Dobiera się toto wg rozsądku i/lub upodobania, czy są jakieś wytyczne której listy należy się trzymać?
- wspomniane supporty. Ile w praktyce się bierze rzeczy różnych rodzajów (czołgi, inne pojazdy, specjalistów np. saperów, obiektów nieruchomych np. pól minowych czy zasieków)?
- w supporcie widzę opcje typu "Kubelwagen bez broni ani załogi". Rozumiem że należy to obsadzić żołnierzami z plutonu, jak wygląda procedura przydzielania ludzi do pustych pojazdów z supportu?
- Listy z podręcznika odpowiadają w ogólności składom plutonów z lat 1942-1945. Tak "z grubsza" bo jest to pewne uproszczenie. Temu samemu okresowi odpowiadają tabele supportu. Kwestia doboru supportu zgodnego z chronologią wojny jest tu w rękach graczy. Listy z podręcznika w ogólności odpowiadają najbardziej "popkulturowym" teatrom działań - mamy więc tu w zasadzie zrobiony front wschodni od 1943 r. (choć bardzo w uproszczeniu), Normandię, Ardeny, w jakimś tam zakresie upadek Rzeszy i Włochy.
- faktycznie do poszczególnych teatrów działań istnieją osobne listy armii. np. lista dla Wehrmachtu w 1939 jest inna niż ta dla roku 1940 a ta z kolei różni się od tej z lat 1941-1942. Każdy okres ma też swoje tabele supportu. ponadto są osobne kampanie - wydawane jako osobne zeszyty, artykułu w magazynach wargamingowych czy jako osobne książki. Zwykle do każdej kampanii są osobne listy z osobnymi, historycznie poprawnymi listami supportu. Mozna powiedzieć, ze to swego rodzaju raj dla poważnych modelarzy. Tu przykład raportów z kampanii do których autor zwykle przygotowuje osobny pluton, support i teren. Generalnie polecam uwadze ten blog.
- Zwłaszcza na początku można grać z założoną wcześniej a nie losowaną wartością supportu (jeśli się gracze tak umówią), więc nie trzeba kompletować całej listy. Na przykład grając regularnym plutonem WH (Force Rating 0) przeciwko regularnemu plutonowi sowieckiemu (Force Rating -3) oznacza, że Sowieci "z urzędu" dostana trzy punkty supportu. Plutony mają podobny (niemal identyczny skład) - sowietom brakuje tylko broni ppanc i nieco siły ognia. Te 3 punkty mają to zniwelować. Jeśli teraz umówicie się, że każdą ze stron dostaje 5 pkt supportu to przygotować trzeba tylko 5 pkt dla Niemców i 8 pkt dla Sowietów. Pod tym kątem można sobie przygotować "armie". Takim składem można pograć by się nauczyć a potem będzie się dodawać stopniowo resztę supportu. Ja tak przynajmniej zamierzam zrobić :) Zwracam tu uwagę na Panzergrenadierów elitarnych, którzy zapewniają regularnemu plutonowi sowietów 10 pkt supportu "z urzędu". Z obserwowanych przeze mnie raportów wynika, że warto mieć dodatkowe drużyny spoza plutonu jako support. Saperów, wszelkie ckm, 3-4 przeszkód typu pola minowe, zasieki itp. Tyleż samo okopów. Taki "kubelwagen" to się raczej nieczęsto przyda. Jakaś broń ppanc (nie koniecznie od razu wszystkie opcje z list ale coś - najlepiej tańszego musi się mieć) i jakiś czołg/działo. Koniecznie obserwatorów artyleryjskich.

- Jeśli dobrze się orientuję to wsiadanie/wysiadanie do i z pojazdu jest częścią aktywacji - w praktyce częścią ruchu. Chyba można dojść i wsiąść do pojazdu, przejechać (jak się nie wpadnie pod owerwatcha) ale nie można już wysiąść. Jeśli już team jest w pojeździe, może nim pojechać (strzelać jeśli jest taka opcja) ale już wówczas opuszczenie pojazdu możliwe będzie dopiero w kolejnej aktywacji.

EDIT: Widze, że Sarmor już odpowiedział w czasie jak produkowałem tego posta. Mam nadzieję, że nic nie namieszałem.
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty » czwartek, 9 stycznia 2020, 23:40

Popełniono kilka błędów i wszedłem w posiadanie sporej liczby panzergrenadierów, plutonu amerykańskich spadochroniarzy i pewnej liczby pojazdów. Plus podręcznika :P
Czas przeczytać zasady, zapodstawkować ludki i zobaczyć, ile supportu da się wycisnąć z tych ramek.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4098
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor » piątek, 10 stycznia 2020, 08:07

Czyli jednak koniec wojny? To czas dokończyć Sowietów...
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty » piątek, 10 stycznia 2020, 14:34

Nie, to jest to co się dało w miarę tanio kupić, Ruskie wyszły :P docelowo będzie pewnie wczesna wojna plus Barbarossa/Stalingrad.

A do kończenia modeli każdy pretekst dobry :) btw, na jakich podstawkach robisz modele w 15mm?
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4098
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Sarmor » piątek, 10 stycznia 2020, 17:24

Na stalowych podkładkach pod śruby, średnica 16 mm. Choć dobrym pomysłem jest dobranie trzech rozmiarów - pod zwykłych żołnierzy, Junior Officers i Senior Officers.
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!
Pierzasty
Chasseur
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 27 maja 2018, 22:16

Re: Chain of Command i inne gry TFL

Post autor: Pierzasty » piątek, 10 stycznia 2020, 22:36

Wziąłem pod uwagę oznaczenia do co mniej odróżnialnych figurek, ale to będą chyba "mini-żetony" wmontowane w podstawki z tyłu postaci.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”