Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Forum systemu bitewnego "Wrzesień 1939".
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Raleen »

Sarmor będzie robił relację.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Warchoł
Strażnik wielki koronny
Posty: 2024
Rejestracja: czwartek, 19 marca 2009, 20:24
Lokalizacja: Kattowitz/ Домброва-Гурнича

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Warchoł »

Super :)
Prawem i Lewem: sarmacki skirmish: http://www.sarmackiskirmish.blogspot.com

PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: sowabud »

Wstawiłem na blogu relację z wczorajszej bitwy z Jarkiem w Klubie Strateg. Fajnie było.
Awatar użytkownika
zk1944
Appointé
Posty: 36
Rejestracja: wtorek, 7 kwietnia 2015, 16:48
Been thanked: 2 times

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: zk1944 »

Super relacja, czekam na więcej
Robakk
Capitaine-Adjudant-Major
Posty: 952
Rejestracja: środa, 19 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Bytom

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Robakk »

Jak wypada w porównaniu z Battlegroupem?
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: sowabud »

Nie znam Battlegroupa. Oglądałem tylko podręcznik do Fall of Reich. Nie wiem jak tam wygląda aktywacja. Tu najważniejsze są karty, wokół których wszystko się kręci. Zasady strzelania, trafienia prostsze, nie ma zasad widoczności. Tabele trafień także prostsze - trzy rodzaje zasięgu, nie co 10 cali zmiana. Drużyny po 4 lub 6 figurek, nie 1 do 1. Trzeba uderzać zwartą masą, ale masę można zatrzymać kartami, a próbować gdzie indziej się przełamać na flankę. Czołgi mają wielką siłę ognia, ale przy odrobinie szczęścia można je łuskać. Bardzo ważna jest koherencja plutonu, jak się ją utraci, to trzeba się cofnąć, bo inaczej nie można wykonywać akcji. To tak na szybko.
Ostatnio zmieniony piątek, 15 maja 2015, 05:18 przez sowabud, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Sarmor »

Nie jestem fanem Battlegroup, natomiast muszę powiedzieć, że na obecną chwilę podoba mi się bardziej. Powód jest prosty: we Wrześniu póki co nie ma nic, co szczególnie by mi się spodobało. System jest poprawny, ale trudno powiedzieć o nim coś więcej.
Jest jednak możliwe, że przy większych starciach albo przy większej różnorodności wojsk rozwija skrzydła - tego nie dane było mi dotąd sprawdzić, bo oba dotychczasowe starcia były raczej skromne (choć pierwsze, większe, było zdecydowanie fajniejsze - nie tylko dlatego, że wygrałem ;) ). A może w podręczniku kryje się coś więcej? To trudno sprawdzić, bo nie potrafię czytać w zgiełku pracowni, a podręcznik wypożyczany jest niechętnie (choć chyba sowabudowi się udało).

Nie podoba mi się ten najważniejszy element systemu, czyli aktywacja kartami. Wolę systemy, gdzie losowa jest liczba/typ aktywowanych jednostek, a nie rodzaj dostępnych akcji. Jednak z rozmów z autorami (autorem? nie pamiętam, czy Xardas też tego chciał) wynika, że koniecznie chcą tego drugiego wariantu. Ale to kwestia osobistych preferencji.
Natomiast jeśli już decydujemy się na karty, to należałoby to wykorzystać i zróżnicować talie poszczególnych nacji, odwzorowując np. morale czy doktrynę. We Wrześniu obie strony mają identyczne talie, co moim zdaniem jest zmarnowanym potencjałem.

Dobra, na razie tyle, więcej w relacji (choć główne zarzuty właśnie wyraziłem).
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: AWu »

Od razu byś chciał aktywacji kartami jak z TooFatLardiesów.
Choć i aktywacja akcjami się prosi o zróżnicowanie talii (nawet tylko aktywacyjnej) dostosowanej do scenariusza.

Napiszcie jaki jest rozkład kart z tych talii.
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: sowabud »

Tu Sarmor a rację. Talie są identyczne, mam nadzieję, że tylko na razie. :D
Zostałem poproszony (albo sam się wprosiłem) o uwagi do zasad. Będę miał sporo, jeśli chodzi o sposób zapisu - pewnych ważnych informacji nie znajduję, a tak graliśmy.

Będę też postulował częścową zmianę kart. Teraz talia a 50 kart, z czego chyba 14 to karty reakcji. Dla mnie zbyt dużo, bo praktycznie na małych siłach, jakie gralismy mogłem blokować Jarkowi czołgi przez dużą część gry. Nie wiem jaki mój wniosek przyniesie rezultat, ale będę postulował, aby choć 10% kart było właściwych ze względu na armię.

Czego u nas nie było widać, ze względu chyba na małe starcie i brak jeszcze rozeznania (Jarek miał pierwszy kontakt z rodzący się systemem) to konieczność koherencji. Przy szerokim ustawieniu można w ten sposób zmusić przeciwnika do użycia karty odwrót, przez nas nagminnie odrzucanej, aby mieć modyfikator na inicjatywę. Pluton, który stracił koherencję, nie może bowiem się ruszać, nacierać ani strzelać, tylko musi się wycofać i "przeorganizować"
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Sarmor »

AWu pisze:Od razu byś chciał aktywacji kartami jak z TooFatLardiesów.
Generalnie tak.
Ale to nie kwestia kart - po prostu nie lubię systemów aktywacji, które ograniczają mój wybór akcji (na dodatek może być to dość drastyczne ograniczenie, jeśli źle pociągniesz/przetasujesz karty).
Poza tym u podstawy nadal mamy standardową aktywację naprzemienną.

Jedyne, co podoba mi się w kartach (obok kart specjalnych, które są chyba tylko trzy), to karty pozwalające aktywować kilka jednostek - pojawia się wtedy dylemat, czy działać jako pierwszy, ale potem być narażonym na pełną odpowiedź przeciwnika, czy lepiej poczekać.
Ale znów: jak się pociągnie wyłącznie karty pozwalające aktywować 2-3 plutony z rzędu (co mnie zdarzało się dość często), to ten dylemat znika. Na dodatek w naszych małych bitwach 3 plutony to w zasadzie całe nasze siły.
AWu pisze:Napiszcie jaki jest rozkład kart z tych talii.
Trudno dokładnie powiedzieć, bo żaden z nas nie "przeszedł" przez całą talię. Nie wiem, jak w przypadku starcia sowabud kontra Jarek.
50 kart, z czego 16 to karty reakcji.
Trzy rodzaje kart specjalnych, z czego jedna to reakcja. Atak z powietrza w talii jest 1, pozorowane działania chyba 2, rekonesans ze 3 razy (ten ostatni jest najmniej ciekawy, ale za to najbardziej przydatny).
Do tego zwykłe karty aktywacji w wariantach:
- "jeden pluton robi X",
- "2 plutony robią X",
- "3 plutony robią X",
- "1 pluton robi X lub Y, a drugi Z",
- "1 pluton robi X lub Y",
- "2 plutony robią X lub Y".
Niestety nie wiem, jaki jest ich rozkład. W teorii wygląda to fajnie, ale w tym modelu IMHO zbyt wiele zależy od wyciągniętych kart (w CoC wiele zależy od rzutu kostek, ale wybór akcji należy do gracza, dlatego mnie nie razi).
TheNode.pl – zapraszam!
Robakk
Capitaine-Adjudant-Major
Posty: 952
Rejestracja: środa, 19 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Bytom

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Robakk »

Jeśli są karty to rzeczywiście fajnie jak by je zróżnicowali...
Awatar użytkownika
Jarek
Général en Chef
Posty: 4621
Rejestracja: środa, 7 lutego 2007, 10:48
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 85 times

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Jarek »

Późno wróciłem do domu z Warszawy i dopiero teraz mogę napisać.
Przede wszystkim dziękuję za grę, a zwłaszcza za możliwość spotkania. Fajnie poznać osobiście kogoś z kim "widujemy" się tylko na forum :).
Generalnie mam takie same uwagi jak sowabud, któremu dziękuję za grę.
Gra jest łatwa do opanowania, pobieżnie przejrzałem tylko zasady, ale po 2-3 ruchach chyba dał bym już radę sam. Większość potrzebnych informacji jest w tabelkach na 2 stronach A4.
Popełnialiśmy kilka błędów ale wynikały chyba bardziej z zamieszania wokół stołu niż niejasnej treści przepisów.

Wrażenia z samej gry mam takie, że karty uniemożliwiają jakieś dłuższe planowanie, na kilka tur naprzód, trzeba grać tym co się ma w ręku.
Przy 2-3 plutonach, bo tyloma graliśmy, zabójcze dla obu stron okazywały się karty reakcji - "pozorowane działania" (??), czyli kasujące akcję przeciwnika, zwłaszcza wtedy gdy kartą uruchamiał swoje oba plutony i wychodziło, że w turze nic już nie robi. Były chyba po dwie w talii i obaj mieliśmy okazje przekonać się jak są skuteczne.

Trochę przeszkadza mi też to, że jednostka zazwyczaj albo się porusza albo strzela albo porusza się i strzela czyli atakuje - miałem wrażenie, że tych ostatnich jest zbyt mało. Posiadanie samych kart ruchu w ręku w praktyce mnie unieruchamiało, bo samo podejście w stronę wroga oznaczało wystawianie się tylko na ostrzał nie dając nic w zamian. Może gdyby pozwolili poświęcić część ruchu na oddanie jakiegoś ograniczonego ostrzału poprawiło by sytuację. Albo dać więcej kart ataku.

Podobno wyżej opisane wady nie są widoczne przy grze z większą ilością plutonów, inaczej się to rozkłada. Być może tak jest ale w związku z tym sugeruję dostosowywanie składu talii do poziomu gry. Oprócz wspomnianej już przez was odrębności talii dla Polaków i Niemców, które by oddawały charakter armii.

Atak z powietrza w talii jest 1
Grając Niemcami miałem dwa.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Przemos19 »

Gra ma poziom plutonowy?!
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: sowabud »

Rozkazy są wydawane na plutony. Pluton piechoty to 3 drużyny piechoty, dowództwo, które jest znacznikiem i ewentualnie jakaś sekcja wsparcia, np. karabinu ppanc, lmg (chyba u Niemcow). Podstawki sekcji/drużyn muszą sie znajdować do 30 cm od dowódcy. Wśrod pojazdow pancernych pojazd dowódcy nie jest znacznikiem, i tu można rozbijać koherencję. Drużyna u Polaków to 6 figurek, u Niemcow - 4.
Awatar użytkownika
Jarek
Général en Chef
Posty: 4621
Rejestracja: środa, 7 lutego 2007, 10:48
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 85 times

Re: Rozgrywka testowa w system "Wrzesień 1939"

Post autor: Jarek »

I tu chyba jest właśnie ten zgrzyt jak dla mnie.
Karta aktywuje cały pluton i wszystkie drużyny realizują to samo polecenie. Nie ma czegoś takiego, że część drużyn wykonuje ruch a cześć się ostrzeliwuje - osłania. A chyba powinno.
Zablokowany

Wróć do „Wrzesień 1939”