House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

"Battlegroup Kursk", "Battlegroup Normandy" i kolejne części systemu.
Robakk
Capitaine-Adjudant-Major
Posty: 952
Rejestracja: środa, 19 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Bytom

House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Robakk »

A więc, trochę już bitew za nami. Każdy ma wrażenie, że piechota jest mało grana jak i jednostki słabe takie jak lekkie pojazdy itp.. Poza tym, że zmieniliśmy zasady na takie w których tylko piechota zdobywa objectivy, postanowimy zmienić trochę bazę gry. Jako, że pomysł był mój to go opiszę. A więc idea BR jest fajna ale moim zdaniem nie do końca wykorzystana dlatego postanowiłem przy aktywacji jednostek korzystać właśnie z BR. Jak by to wyglądało:
- losujemy ilość rozkazów i dodajemy oficerów
- mnożymy razy trzy i mamy ilość BR które możemy ruszyć
Czyli mając 4 rozkazy dalej ruszamy 4 T-34, Panzer IV itp. Natomiast już możemy ruszyć trzech snajperów czy trzy małe pojazdy za 1 BR.
Przy 10 rozkazach możemy ruszyć 30 BR (10 T-34, 6 Ferdynandów bądź 30 lekkich pojazdów). D tego jeszcze potrzebujemy kilka dodatkowych zasad:
- W przypadku kompanii/plutonów piechoty/czołgów BR bierzemy z pojedynczych drużyn pojazdów. Dla przykładu niemiecka piechota ma 3BR na Kursk. Za te 3 BR możemy ruszyć MG oraz sekcją strzelecką. Jeśli któraś z nich zginie to dalej musimy poświęcić 3BR na ruch tylko częścią drużyny (wymusi to też trzymanie drużyny razem:)). Piechota rosyjska to koszt 1BR, czyli możemy ruszyć aż trzema oddziałami. Ma to sens ponieważ piechota rosyjska jest dużo gorsza.
- Ciężarówki. Nie załadowane mają 0BR, jednakże każde 0BR traktujemy jako 1BR. Załadowane mają wartość BR pakunku, czyli dla niemieckiej piechoty 3BR, dla działka 1BR.
Przykład 1. Gracz chce w turze 1 ruszyć SDKFZ z drużyną piechoty a w turze drugiej odjechać SDKFZ. Tura 1: poświęcam 3BR (ponieważ drużyna którą wiezie ma 3BR) na ruch SDKFZ i wyładunek piechoty. Następnie 3 BR na ruch piechoty. W turze 2 ruch SDKFZ kosztuje 1BR ponieważ jest już pusty.
Przykład 2. Gracz chce w turze 1 ruszyć ciężarówką z działkiem 45mm a w turze drugiej odjechać ciężarówką. Tura 1: poświęcam 1BR (ponieważ działko które wiezie ma 1BR) na ruch ciężarówki i wyładunek działka. Następnie 1 BR na ruch działka. W turze 2 ruch ciężarówki kosztuje dalej 1BR.
- Dowódcy plutonów, kompanii itp. dałbym 1BR dla Niemców i Ruskich
- Stal stal stal, 3 BR
- Ura Ura Ura, 1BR
- Wezwanie ostrzału koszt BR oddziału wzywającego (zazwyczaj 1BR) plus BR oddziałów wzywanych (np. Katiusze 2BR). Przykład: wezwanie dwóch katiusz ze stołu to koszt 5BR- 1BR+2BR+2BR
- Tactical coordination - koszt BR senior oficera

Jak ktoś ma uwagi to chęcią możemy wymienić się opiniami:) Graliśmy już raz bitwę na 2600 vs 2600 i mi grało się fajnie. W pierwszej turze było troszkę więcej liczenia ale szybko każdy załapał i nie było żadnego problemu. Wiem, że zmienia to bardzo balans gry ale wydaje mi się, że w dobrą stronę, gra i tak nie jest zbalansowana :)
Trochę zaczęło mnie wkurzać, że każdy ruszał się np. piechotą a jej dowódcy stali z tyłu jak ćwoki, tak będą te BRy ale piechotę i mniej znaczące jednostki ruszać :)
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Przemos19 »

Trochę za dużo liczenia w stylu sinus cosinus.
Natomiast gdyby przyjąć taką koncepcję, to w przypadku piechoty niemieckiej konieczność puszczania na raz sekcji MG i sekcji strzeleckiej w koszcie 3BR jest nieporozumieniem. Założeniem autora systemu było ukazanie elastyczności niemieckiej piechoty z podziałem na te dwie osobne sekcje, otrzymujące dwa rozkazy i mogące działać de facto w pewnym od siebie oddaleniu.
Katiusze - za duże BR, powinno być BR całej jednostki gdyż jeśli katiusze są kupowane osobno to muszą być osobno aktywowane, a jeśli są razem to mają swój łączny BR i tak podany.

To ja proponuję pojedynek - na 500 punktów moja lista z samej piechoty, bez wsparcia czołgów (może 1-2 StuG) na normalnych zasadach kontra Twoja lista według wyboru ale z ograniczeniami BR.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Robakk
Capitaine-Adjudant-Major
Posty: 952
Rejestracja: środa, 19 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Bytom

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Robakk »

Trochę za dużo liczenia w stylu sinus cosinus.
Spokojnie, w grze na 2600 vs. 2600 poszło gładko więc system raczej jest prosty. Choć na pewno bardziej kmplikuje.
Natomiast gdyby przyjąć taką koncepcję, to w przypadku piechoty niemieckiej konieczność puszczania na raz sekcji MG i sekcji strzeleckiej w koszcie 3BR jest nieporozumieniem.
Jeśli założeniem autora było to aby piechota w ogóle się nie ruszała, to udało mu się to!
Katiusze - za duże BR
Tego nie rozumiem... Do tej pory potrzebowałem 3 rozkazów aby wypalić z Katiusz (2 na katiusze plus 1 na obserwatora). Teraz potrzebuje niecałe 2 rozkazy (5BR)...
To ja proponuję pojedynek - na 500 punktów moja lista z samej piechoty, bez wsparcia czołgów (może 1-2 StuG) na normalnych zasadach kontra Twoja lista według wyboru ale z ograniczeniami BR
Nie bardzo wiem co chcesz przez taki pojedynek pokazać... Aczkolwiek z chęcią mogę zagrać :)

Nie chcę bić piany tylko wymienić się pomysłem, sam nie jestem za modyfikacjami ale ewidentnie model gry nie zachęca żeby ruszyć słabsze jednostki. Wydaje mi się, że jednak odgrywały na polu bitwy jakąś rolę a przynajmniej nie stały w miejscu ;)
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: GRZ »

Chcesz zmienić system aktywacji - spoko.
Tylko po co komplikować już istniejący? Nie lepiej zrobić coś od początku? Uprościć zasady zachowując cel Twoich zmian?
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Wiciu
Adjudant
Posty: 228
Rejestracja: niedziela, 19 października 2014, 22:18
Been thanked: 3 times

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Wiciu »

Dla mnie też brzmi to na zbyt dużo liczenia :D ale spróbować można :D
System mimo że promowałby ruszanie słabszymi jednostkami to i tak pozwalałby na taką samą ilość ruchu czołgów (przynajmniej tych za 3BR). Mam wrażenie że po kilku grach i tak taktyka zaczęłaby przypominać obecną.

Trzy moje luźne propozycje na zwiększenia zastosowania piechoty:
-zwiększyć minimalną ilość piechoty :D
-zwiększyć możliwość niszczenia czołgów piechotą, np. zmienić tabelkę na AT Granades, może dodać jakieś koktajle mołotowa, umożliwić miotaczom ognia strzelanie do ruchomych czołgów itp.

Nowa tabelka do AT Granades:
1-2 - strata 1 człowieka, test morale
3 - strata 1 człowieka, test morale, trafienie w przedni pancerz z siłą 6
4-5 - trafienie w boczny pancerz z siłą 6
6 - trafienie w tylny pancerz z siłą 6

Do tego jeszcze można dorzucić że rzucanie granatów zza zasłony (co najmniej hard cover) nie jest traktowane jako assault i ignoruje się straty w ludziach).

- osobna pula rozkazów dla poszczególnych typów jednostek rozdzielana proporcjonalnie pod względem ilości jednostek.
Robakk
Capitaine-Adjudant-Major
Posty: 952
Rejestracja: środa, 19 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Bytom

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Robakk »

Dla mnie też brzmi to na zbyt dużo liczenia :D ale spróbować można :D
Uwierzcie mi poszło sprawnie :)
- osobna pula rozkazów dla poszczególnych typów jednostek rozdzielana proporcjonalnie pod względem ilości jednostek.
To mi się wydaje bardziej skomplikowane ale... pomysł fajny. Może by na przykład dać piechocie zawsze darmowe ruch? Albo AT grenades wywołuje morale test jeśli wynik jest co najmniej 3 na rezultat i piechota jest w budynku.

GRZ, nie jest moim celem zmiana od podstaw. Nie mam umiejętności, doświadczenia i chęci. W zasadzie jest zapalonym przeciwnikiem zmian w systemach. Ale w BG już trochę się nagraliśmy i czasami próbujemy nowych rzeczy. Napisałem pomysł dopiero po pierwszych testach właśnie po to aby nie teoretyzować.
Co do zasady lubię w grach tabelki i inne tego typu sprawy Mein Panzer to dla mnie bajka:)
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Przemos19 »

1943 rok jest problemem, bo piechota miała średnie możliwości zwalczania czołgów. 1944 wprowadza już balans w tym zakresie - bez panzerfaustów nigdzie nie wychodzę. Podobnie Blitzkrieg i karabiny ppanc dają nawet radę.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Wiciu
Adjudant
Posty: 228
Rejestracja: niedziela, 19 października 2014, 22:18
Been thanked: 3 times

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Wiciu »

Dlatego napisałem o zwiększeniu i polepszeniu arsenału przeciwczołgowego. Grywalność>>Historyczność.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Przemos19 »

Innymi słowy poza 1943 rokiem nie widzę problemu z użyciem piechoty. Ja przynajmniej ładuję ją na pancerz i jedziemy razem do przodu.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Sarmor »

Robakk pisze:Uwierzcie mi poszło sprawnie :)
Pierwsza zasada projektowania gier: z punktu widzenia autora zawsze idzie sprawnie*. Niech z rozwiązania skorzysta ktoś na drugim końcu Polski, to się okaże, jak sprawnie idzie. :)

*Jeśli nie, to jest naprawdę źle...
TheNode.pl – zapraszam!
Robakk
Capitaine-Adjudant-Major
Posty: 952
Rejestracja: środa, 19 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Bytom

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Robakk »

Pierwsza zasada projektowania gier
Nie pretenduje do projektanta gier ;) House rule=/=standard
Mateuszp99
Sergent
Posty: 113
Rejestracja: wtorek, 24 czerwca 2014, 10:10
Lokalizacja: Katowice

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: Mateuszp99 »

Grałem w starciu z użyciem tej zasady Br-ów i jak dla mnie działa świetnie. W końcu mogłem podziałać całą moją piechotą rosyjską w ciągu 1 tury a nie rozciągać tego na 3. Co do faktu że Niemcy płacą więcej jest jak dla mnie i równomiernie z historią gdzie Niemcy byli ostrożniejsi i nie posyłali żołnierzy na pewną śmierć, a także jest pewnym wyrównaniem Rosjan i Niemców w Kursku.
Bitewniaki: BG, Bolt Action, Spectre Miniatures, Skirmish Sangin
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: GRZ »

Robakk pisze:
Pierwsza zasada projektowania gier
Nie pretenduje do projektanta gier ;) House rule=/=standard
No ale jak chcesz innym pokazać zasady to muszą być dość przyswajalne. Jeśli tak nie będzie to poradzisz sobie tylko Ty i Ci którym wytłumaczysz to w praniu.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
misiek82
Adjudant-Major
Posty: 323
Rejestracja: wtorek, 26 sierpnia 2014, 11:08
Lokalizacja: Tu i ówdzie

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: misiek82 »

Jako grający zabiorę spóźniony głos. Liczenie było banalne, myślę, że niektórzy po prostu się okopali za podręcznikiem i nic więcej nam nie potrzeba.
Awatar użytkownika
MaaX
Adjudant
Posty: 230
Rejestracja: poniedziałek, 6 stycznia 2014, 13:56
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 4 times

Re: House Rule - aktywacja jednostek na podstawie BR

Post autor: MaaX »

Mi się ta zasada osobiście nie podoba ale jeśli Wam się dzięki temu lepiej gra to super:) Dodatkowo doceniam wkład jaki włożyłeś w przygotowanie i opisanie tego.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Battlegroup”