[AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Forum systemów bitewnych "De Bellis Renationis", "Field of Glory" oraz "Field of Glory Renaissance".

[AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Raleen » Thursday, 25 October 2012, 20:42

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=132
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
User avatar
Raleen
Colonel Général
 
Posts: 34363
Joined: Thursday, 22 December 2005, 15:40
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Pablo » Friday, 26 October 2012, 10:33

Udało nam się zrobić bitwę zgodną z duchem epoki tj. miażdżącą przewagą piechoty pikinierskiej na placu boju.

W sumie 7 formacji pikinierskich piechoty po 12 podstawek daje jakieś 84 podstawki (ok. 340 figurek). Niby jeszcze mało, ale już klimat czuć wyraźnie.

Po takiej bitwie zawsze rodzi się pytanie o losowość w grach historycznych. Tutaj dwa rzuty zadecydowały o klęsce Francuzów. Z drugiej strony wyszedł nam wynik bardzo historyczny. I bądź tu mądry. :?
User avatar
Pablo
Chef de bataillon
 
Posts: 1037
Joined: Thursday, 1 October 2009, 00:28
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Raleen » Friday, 26 October 2012, 10:48

Tak, muszę przyznać, że już więcej nie tknę tych niebieskich kostek Rafała Kondratowicza :) . A takie były ładne, i ten niebieski kolor wydawał się idealnie pasować do Francuzów. Nie przypominam sobie tak słabego występu francuskich żandarmów (przynajmniej w bitwach kiedy byli pod moją komendą).

Myślę, że nawet nie samo to, że zarówno landsknechci, jak i żandarmi przegrali swoje starcia, było decydujące, co skala tych porażek, która zwłaszcza w przypadku landsknechtów, wyeliminowała nam za jednym zamachem cały oddział. Przy starciach jazdy niby można to uznać za realistyczne, bo jak się konni bili to zwykle jedna strona albo druga odnosiła z miejsca wyraźne zwycięstwo i było to do pewnego stopnia normalne.

Jednak jeśli coś zwróciło moją szczególną uwagę odnośnie losowości, to te nieudane rzuty Ciszy na przegrupowanie na początku.

I ogólna uwaga jest taka, że: mniejsza liczba walk sprawia, że losowy wynik pojedynczego starcia nabiera znaczenia. W planszówkach często też jest taka losowość tylko tam jest więcej walk i zgodnie z teorią rachunku prawdopodobieństwa - wtedy wyniki bardziej zbliżają się do średniej, przez co choć pojedyncze walki bywają losowe, to gra jako całość jest mniej losowa.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
User avatar
Raleen
Colonel Général
 
Posts: 34363
Joined: Thursday, 22 December 2005, 15:40
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Telamon » Friday, 26 October 2012, 11:40

Na starożytnych polach bitew nie raz to taki ślepy los zadecydował o wyniku bitwy. ;)
Starcie fajne, choć stawiałem na Francuzów i ich kloc kawalerii.
Jeżeli mogę coś zasugerować - czy do następnego AAR'a można by dodać taką mapkę ze zaznaczonymi pozycjami wyjściowymi oddziałów? Łatwiej byłoby się można zorientować w tym wszystkim.
User avatar
Telamon
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4728
Joined: Wednesday, 30 May 2012, 17:27
Location: Kraków/Zakliczyn

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Raleen » Friday, 26 October 2012, 11:55

Ja nie jestem w tym wprawny, ale jak koledzy mi pomogą, to będzie. Postaramy się jeszcze z Pablo ewentualnie uzupełnić dane z rozpiski, chociaż jak ktoś obeznany w systemie, to powinien się orientować z tego co jest.

W sumie udanie rozpoczęliśmy kolejny sezon w Agresorze. Jeszcze przed Polami Chwały była rozgrywka w Force on Force, która też czeka na zamieszczenie, wcześniej też był FoGR, ale nie wiem czy z tamtej partii zachowały się zdjęcia (ostatnio już nie ze wszystkim nadążam jeśli chodzi o wrzucanie nowych materiałów ;)).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
User avatar
Raleen
Colonel Général
 
Posts: 34363
Joined: Thursday, 22 December 2005, 15:40
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Pablo » Friday, 26 October 2012, 12:35

Raleen wrote:Jednak jeśli coś zwróciło moją szczególną uwagę odnośnie losowości, to te nieudane rzuty Ciszy na przegrupowanie na początku.


W tym akurat wypadku mnie to nie dziwi. Przyjmując, że każdy regiment miał około 2500 ludzi to manewrowanie takimi połączonymi 3 regimentami w sumie prawie 8000 piechoty musiało być wyjątkowo trudne, żeby nie powiedzieć niemożliwe.
Moim zdaniem tu by się przydał home rules modyfikujący możliwość wykonania trudniejszego manewru oddziałem w zależności od wielkości jednostki. I tak:

+1 do wyniku dla oddziału składajacego się z maksimum 4 podstawek (czyli test nieco łatwiejszy)
brak modyfikatora dla oddziału składajacego się z więcej niż 4 podstawki ale mnie niż 9 podstawek
-1 do wyniku dla oddziału składajacego się z 9 lub więcej podstawek (czyli test nieco trudniejszy)

________________________________________________________________________________

PS. Jak znajdę chwilę to jakąś mapkę wyedytuję. Jak nie to w następnym AARze na pewno jej nie zabraknie.
User avatar
Pablo
Chef de bataillon
 
Posts: 1037
Joined: Thursday, 1 October 2009, 00:28
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Cisza » Friday, 26 October 2012, 14:19

Trzeba jeszcze pamiętać o bardzo udanym ostrzale szwajcarskich arkebuzerów, którym udało się zniszczyć jeden stand elitarnej francuskiej jazdy.

W wypadku tej bitwy początkowe rozstawienie bardzo przeszkadzało stronie francuskiej. Co zresztą jest zgodne z historią. Zaskoczeni Francuzi nie zdążyli rozstawić w pełni armii do bitwy.

Z tymi dwoma decydującymi starciami faktycznie świetne rzuty strony szwajcarskiej i całkowicie fatalne strony francuskiej. Przy dużych oddziałach to rzeczywiście może zaboleć. Podejrzewam, że gdybyśmy grali większą ilością mniejszych, to wyniki byłyby mniej losowe.

Wkrótce wrzucę na bloga swoje fotki. Pora pomyśleć nad jakimś harmonogramem bitew z Wojen Włoskich. Trzy już rozegrane - Romagano, Novara i Cerignola (co ciekawe wszystkie z mniej więcej historycznym rezultatem). Czas na kolejne.
Ba'tki Machny wspomnij czasy
Gdy do walki brak ci sił
Jak na stepach Ukrainy
Białych i czerwonych bił!
_____________________
www.polewalki.blogspot.com
User avatar
Cisza
Général de Brigade
 
Posts: 2151
Joined: Wednesday, 7 October 2009, 12:40
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Cisza » Friday, 26 October 2012, 21:09

Ba'tki Machny wspomnij czasy
Gdy do walki brak ci sił
Jak na stepach Ukrainy
Białych i czerwonych bił!
_____________________
www.polewalki.blogspot.com
User avatar
Cisza
Général de Brigade
 
Posts: 2151
Joined: Wednesday, 7 October 2009, 12:40
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Pablo » Saturday, 27 October 2012, 14:52

Cisza wrote:Pora pomyśleć nad jakimś harmonogramem bitew z Wojen Włoskich. Trzy już rozegrane - Romagano, Novara i Cerignola (co ciekawe wszystkie z mniej więcej historycznym rezultatem). Czas na kolejne.


Myślę że następna może być Ravenna. Graliśmy ją próbnie w zeszłym roku i bardzo chętnie bym ją powtórzył.
User avatar
Pablo
Chef de bataillon
 
Posts: 1037
Joined: Thursday, 1 October 2009, 00:28
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Telamon » Wednesday, 31 October 2012, 12:46

Mam naiwne pytanie:

http://www.warmodelling.com/product_info.php?products_id=1060

Jako iż macie doświadczenie z wielkimi klocami pikinierów to czy taki wariant, z opuszczoną do boju sarissą może mieć jakieś zastosowanie na stole czy też te piki tylko przeszkadzałyby w grze?
User avatar
Telamon
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4728
Joined: Wednesday, 30 May 2012, 17:27
Location: Kraków/Zakliczyn

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby GRZ » Wednesday, 31 October 2012, 13:51

Spróbuj spotkać takie dwa klocki z opuszczonymi pikami ze sobą podczas gry - musisz się umówić z przeciwnikiem że się stykają bo fizycznie ich nie przystawisz. Chociaż fajnie to wygląda.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
User avatar
GRZ
Général de Brigade
 
Posts: 2778
Joined: Sunday, 10 July 2011, 15:26
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Raleen » Wednesday, 31 October 2012, 13:53

Dokładnie, też widziałem jak to w praktyce wygląda podczas ostatniej rozgrywki. Ogólnie nie da się dostawić wojsk do siebie i rodzi to różne problemy, ale wygląda fajnie ;) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
User avatar
Raleen
Colonel Général
 
Posts: 34363
Joined: Thursday, 22 December 2005, 15:40
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Inkub » Wednesday, 31 October 2012, 14:22

Pewnym rozwiązaniem jest przesunięcie przedniej krawędzi podstawki w przód, tak żeby sięgała krawędzi pik. Można się umówić z przeciwnikiem, że oddział ma tam początek po prostu. I albo jest liczniejszy, niż wskazuje na to liczba figurek, albo ignoruje się odpowiedni fragment "długości oddziału" z tyłu. Z tym, że to upierdliwe. Są też ludzie którzy wymieniają pierwszy rząd czy dwa rzędy na figurki z pikami w pozycji niesionej, kiedy dochodzi do walki.
User avatar
Inkub
Colonel en second
 
Posts: 1442
Joined: Wednesday, 3 March 2010, 12:26
Location: Wawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Cisza » Wednesday, 31 October 2012, 15:07

Zaznaczam, że podczas rozgrywki używaliśmy figurek trzymających piki pionowo lub w pozycji ukośnej 45 stopni i te ostatnie już ciężko było dostawiać (choć przy starciu takich bloków pikinierów można się po prostu umówić, że się stykają, a na fotkach wygląda to bardzo dobrze).

Co ciekawe Venexia np. miała jeszcze pikinierów trzymających piki równolegle do ziemi. Moim zdaniem to już totalnie niegrywalne i nadaje się na dioramę, ale nie na stół. Tak samo jest z figurkami z Warmodeling.
Ba'tki Machny wspomnij czasy
Gdy do walki brak ci sił
Jak na stepach Ukrainy
Białych i czerwonych bił!
_____________________
www.polewalki.blogspot.com
User avatar
Cisza
Général de Brigade
 
Posts: 2151
Joined: Wednesday, 7 October 2009, 12:40
Location: Warszawa

Re: [AAR] Bitwa pod Novarą 1513 (FoGR)

Postby Telamon » Wednesday, 31 October 2012, 15:18

No, jak widzę opinię pokrywają się z mymi przewidywaniami. To było dość teoretyczne pytanie, większość producentów nawet takich pezhetairoi nie produkuje - nie chcę uzależniać się od jednego wzoru w obrębie 5-6 BG piechoty tego typu. Zamierzam używać 45 stopniowców, gdyż wyglądają najlepiej i świetnie wpasowują się do falangi. Zapewne podczas potencjalnych starć takich bloczków przesunę nieco jeden z nich w bok, dzięki czemu "miło się zakleszczą"
User avatar
Telamon
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4728
Joined: Wednesday, 30 May 2012, 17:27
Location: Kraków/Zakliczyn

Next

Return to DBR, FoG, FoGR

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron