Modyfikacje i zasady opcjonalne do 1939

Forum o wydanych grach wydawnictwa ("1939", "Feudalizm") oraz o innych projektach.

Postby daniel » Saturday, 6 February 2010, 15:24

Może rozmiar 90x58 byłby dobry .
User avatar
daniel
Stabsfeldwebel
 
Posts: 275
Joined: Saturday, 5 December 2009, 18:15
Location: Rzeszów/Przemyśl

Postby SO » Saturday, 6 February 2010, 15:42

Nie może taki być. Aby na jednej mapie zmieściła się cała II RP musi to być zbliżone do kwadratu więc 90x58 nijak się nie da.
Przyglądałem się przed chwilą na mapę w rozmiarze 110x110. Wcale nie jest taka wielka jak by się na pozór wydawało i chyba na spokojnie da się ją użytkować.
Przy zminejszeniu mapy a co za tym idzie ilości heksów a pozostawieniu większości jednostek w grze jest bardzo duża szansa, że zamiast wojny manewrowej będziemy mieli wojnę pozycyjną.
User avatar
SO
Starszy Sierżant
 
Posts: 236
Joined: Wednesday, 23 December 2009, 21:30
Location: Dolny Śląsk

Postby daniel » Saturday, 6 February 2010, 16:19

No to już nie odpowiada realiom wojny błyskawicznej .
User avatar
daniel
Stabsfeldwebel
 
Posts: 275
Joined: Saturday, 5 December 2009, 18:15
Location: Rzeszów/Przemyśl

Postby FrankGiovanni » Saturday, 6 February 2010, 16:25

Ile przeliczeniowo jeden heks ma kilometrów, lub pytanie pomocnicze ile heksów jest z Krakowa do Warszawy? Co do kształtu to Polska w 1939 była na planie zbliżonym do kwadratu, to problem niepowiem.
Fenix zawsze wraca nawet z popiołów
User avatar
FrankGiovanni
Lieutenant
 
Posts: 494
Joined: Monday, 27 February 2006, 22:46
Location: Warszawa

Postby SO » Saturday, 6 February 2010, 20:34

No niestety problem bo jak się chce na mapie mieć pełen zarys granic o tereny przyległe to wychodzi prawie kwadrat. No możnaby uciąć mapę zaraz przy Wielkopolsce ale zysk jest niewielki, robi się tylko lekki prostokąt. Co do ilości heksów to z Krakowa do Warszawy jest ich 13 (licząc w linii prostej ).
User avatar
SO
Starszy Sierżant
 
Posts: 236
Joined: Wednesday, 23 December 2009, 21:30
Location: Dolny Śląsk

Postby MiG » Saturday, 6 February 2010, 21:26

Grę mam od jakiegoś czasu, choć jeszcze nie znalazłem wolnej chwili na rozgrywkę. I szczerze mówiąc to pomysł zrezygnowania z mapy taktycznej mnie zupełnie nie przekonuje. Mam wrażenie, że długość gry specjalnie nie ulegnie zmianie (a nawet jeśli to zmiana z 15 na 12 godzin to żadna zmiana).

Dla wyliczenia czasu gry trzeba uwzględnić nie tylko rozstawianie na mapie taktycznaj ale również fakt, że jeśli wszystkie dywizyje i brygady trafią na mapę strategiczną to poruszać będziemy się nie 20-25 żetonami (armie, GO i oddziały wydzielone) ale pewnie 70-80.
Ta gra po prostu jest długa i w jeden wieczór (poza najbardziej wprawionymi) się jej nie przejdzie i tak. trzeba się chyba z tym pogodzić

I jeszcze jedno. Dla mnie (poza samą tematyką) najbardziej przyciągającym elementem była właśnie mapa taktyczna i bez niej gra trochę urok traci. drobne zmiany w mechanice gry i spokojnie można przesiąść się na produkt konkurencji... :>
Last edited by MiG on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 1 time in total.
MiG
Sergent
 
Posts: 124
Joined: Tuesday, 20 October 2009, 16:53
Location: Konin

Postby SO » Sunday, 7 February 2010, 00:51

A o jakie zmiany konkretnie chodzi?
User avatar
SO
Starszy Sierżant
 
Posts: 236
Joined: Wednesday, 23 December 2009, 21:30
Location: Dolny Śląsk

Postby MiG » Sunday, 7 February 2010, 14:34

Wszystko zależy od tego jak będzie rozwiązane samo starcie w nowej wersji. Jeśli będzie identyczne jak obecnie tyle, że rozgrywane na mapie strategicznej, to nie będzie w sumie tak strasznie z odchodzeniem od największych smaczków gry. Ale nie za bardzo sobie wyobrażam przebieg takiego starcia. Zeby zachować obecną manewrowość istniejącą podczas bitwy mapa strategiczna musiałaby być ok 5-10razy większa od obecnej (mapa taktyczna to 9x10 heksów, więc kazdy heks (ew. dwa heksy-atakujący i atakowany)obecnej mapy strategicznej powinien po zmianach zostać rozbity na 5-10 nowych). A to technicznie będzie niewykonalne.

Więc pewnie będzie zastosowane rozwiązanie uproszoczone - zmiana skali a jednocześnie zmniejszenie liczby jednostek. a to już będzie wg mnie ze stratą dla gry.
Więc jeśli uprości się zasady walki to istotną różnicą odróżniającą Twoją grę od gry TiS pozostaną karty...

Zastrzegam jeszcze raz, że to rozważania teoretyczne, bo na razie nie dane mi było zagrać. ^^
MiG
Sergent
 
Posts: 124
Joined: Tuesday, 20 October 2009, 16:53
Location: Konin

Postby SO » Sunday, 7 February 2010, 20:33

Przyznam, że teraz to jestem zupełnie zbity z tropu. Nie wiem czy przeprowadzać zmiany a jeśli tak to jakie? No ale jakąś decyzję trzeba będzie podjąć.
User avatar
SO
Starszy Sierżant
 
Posts: 236
Joined: Wednesday, 23 December 2009, 21:30
Location: Dolny Śląsk

Postby daniel » Sunday, 7 February 2010, 21:06

Z mojego punktu widzenia dobrze jest powiedzieć ,że:
Najlepiej nic nie zmieniać dopracować jedynie elementy.
Wiem jednak ,że jedna nieprzemyślana zmiana może zepsuć całą mechanikę gry .
User avatar
daniel
Stabsfeldwebel
 
Posts: 275
Joined: Saturday, 5 December 2009, 18:15
Location: Rzeszów/Przemyśl

Postby FrankGiovanni » Sunday, 7 February 2010, 21:24

Każda zmiana powinna być poprzedzona testami i czasem by zasady były spójne.
Gra powinna zachowac swój klimat i niepowtażalność nawet kosztem utrudnień.
Gdy dostane w ręce grę będe mógł dołaczyć się do dyskusji.
Fenix zawsze wraca nawet z popiołów
User avatar
FrankGiovanni
Lieutenant
 
Posts: 494
Joined: Monday, 27 February 2006, 22:46
Location: Warszawa

Postby BARTOSZ_B » Monday, 8 February 2010, 09:03

SO wrote:Wszystko to prawda. Duża mapa - duży problem z jej użytkowaniem. Cały czas zastanawiamy się jak to wszystko ze sobą pogodzić. Przy odpowiednio mniejszej mapie nie będzie miejsca na wiele samodzielnych jednostek występujących w grze ( a tych jest dużo i u nas i u Niemców). Sztuczne grupowanie tych jednostek zwichruje historyczność gry a ich pominięcie tym bardziej. Heksy raczej nie mogą być mniejsze niż pod żetony o wymiarach 15X15 mm bo inaczej trzeba będzie patrzeć przez lupę.
Jaki rozmiar byłby według Was najlepszy?


Mapa musi wygodnie mieścić się na stole lub biurku tak aby nie trzeba było jej rozkładać na podłodze albo tapczanie.

Kiedy planujecie wydanie tej dużej mapy?
BARTOSZ_B
Sergent
 
Posts: 111
Joined: Saturday, 10 October 2009, 15:23
Location: jestem ?

Postby SO » Monday, 8 February 2010, 15:05

Nie wiem czy plany wejdą w życie bo generalnie taka duża mapa nie znajduje uznania wśród graczy.
User avatar
SO
Starszy Sierżant
 
Posts: 236
Joined: Wednesday, 23 December 2009, 21:30
Location: Dolny Śląsk

Postby n_b » Monday, 8 February 2010, 15:54

SO wrote:Nie wiem czy plany wejdą w życie bo generalnie taka duża mapa nie znajduje uznania wśród graczy.


Moim zdaniem Duża mapa (110x110) jest dobrym rozwiązaniem i kierunkiem, w który należy się udać.
Osobiście zawsze rozkładam sobie na stole/ławie/biurku płytę wiórową wielkości 1,2 x 1,5 m i nic nie stoi na przeszkodzie, aby taką płytę sprawił sobie każdy, kto chce grać na dużej mapie. Mam też mniejszą płytę - 1,0 x1,2m, ale ta, dla takiej mapy będzie za mała. Można też grać na rozłożonym łóżku/podłodze i wówczas obywamy się bez jakichkolwiek "podkładek".
Poza tym każdy mógłby wybrać rodzaj/wielkość mapy, na której chciałby grać - kto chce bardziej "kameralnie" ma mniejszą mapę, a kto chce z rozmachem to również proszę bardzo.

Mapę można by wybierać opcjonalnie przy zakupie nowej gry lub też dokupić Dużą mapę w dodatku na 17 września wraz z jednostkami sowieckimi - SO już to proponował - każdy może wybierać.
n_b
Caporal
 
Posts: 53
Joined: Monday, 20 July 2009, 20:27
Location: Pl

Postby Bart11 » Monday, 8 February 2010, 21:15

SO wrote:Przyznam, że teraz to jestem zupełnie zbity z tropu. Nie wiem czy przeprowadzać zmiany a jeśli tak to jakie? No ale jakąś decyzję trzeba będzie podjąć.

Spokojnie. Gra wyszła i jest niezła więc ze wszelkimi zmianami radzę bardzo ostrożnie. Na razie była tylko jedna opinia grającego Arteusza i kilka opinii od osób posiadających grę lub tylko o niej czytających. To trochę za mało. Dziwię się też że tak szybko mogą wpłynąć na Twoje stanowisko jako twórcy gry. Plansza taktyczna jest dobrym rozwiązaniem - według mnie. Na dużej mapie nie ma szans ukazać szczegółów starcia które wynikają z różnorodności wojsk i kart. Czyli powiększenie mapy sprawi, wbrew pozorom że gra stanie się uboższa. Trzymaj się swojego oryginalnego pomysłu. Jeśli większa ilość grających będzie miała wątpliwości co do mechaniki wtedy należy się zastanawiać co dalej.
A tabelka pogody to taka modyfikacja dla modyfikacji. Po co rzucać kostką skoro mogę szybko wylosować kartę z talii. Wolę też mieć ładną graficzną kartę z opisem obok planszy niż suchą matematyczną tabelkę gdzieś w instrukcji.
Bart11
Sergent-Major
 
Posts: 182
Joined: Saturday, 28 July 2007, 08:46
Location: Bugaj Zakrzowski

PreviousNext

Return to Wydawnictwo KORDYT

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest