Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest piątek, 14 grudnia 2018, 01:36

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Pościg kontrolowany i niekontrolowany
PostNapisane: środa, 28 maja 2008, 13:48 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34286
Lokalizacja: Warszawa
Zwierzu, po lekturze zasad, przy okazji zamieszczania ich na stronie, pierwsze pytanie merytoryczne: dlaczego nie przewidujesz czegoś takiego jak pościg kontrolowany?

Jedyną możliwością jaka występuje w zasadach jest niekontrolowany pościg. Jak chcemy świadomie wykonać pościg, to możemy tylko zdecydować się wpaść w niekontrolowany pościg i na tym nasza rola w kierowaniu pościgiem się kończy.

Skąd takie rozwiązanie?

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 30 maja 2008, 18:21 
Sergent-Major

Dołączył(a): wtorek, 25 marca 2008, 18:25
Posty: 175
Lokalizacja: Warszawa
Pościgiem "kontrolowany" można nazwać po prostu ruch oddziału w następnej turze. Traci on jeden losowej długości ruch w stosunku do nieprzyjaciela ale oddział pozostaje w porządku i można wybrać dowolny inny ruch.
Pościg niekontrolowany jest po prostu puszczeniem oddziału wolno za nieprzyjacielem (gdy sie samemu na niego decyduje) albo (częściej) oddział po zwyciężeniu walki wręcz w euforii zwycięstwa puszcza siew pogoń za neplem. Obydwa te przypadki wiążą się z tym, że oddział nie odzyskał szyku po walce wręcz, że po rozbiciu szyku na grupki walczących nie powrócił on pod kontrolę oficerów. W wypadku rozkazu do pościgu (kierujący oddziałem zamiast zdawać test decyduje o pościgu) oddział po takiej walce dostaje sygnał i już nie zważając na szyk goni za neplem. Dopiero po oderwaniu się nepla lub ostrzale czy stratach oddział taki ma szanse na zebranie się.

Niekontrolowany pościg jest jednym z tych raczej negatywnych elementów utraty kontroli nad własnymi oddziałami na polu walki (jak kontynuacja szarży brytyjskiej ciężkiej jazdy pod Waterloo, która doprowadza do jej rozbicia). Obok paniki jest tym "mniejszym" złem choć czasem może być katastrofalna w skutkach.

_________________
Semper incerti exitus proeliorum sunt


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 31 maja 2008, 17:41 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34286
Lokalizacja: Warszawa
W regulaminach i książkach z tego okresu pisanych przez oficerów kawalerii zdarza się, że regulują te kwestie, często było to tak, że większość oddziały zbierała się po walce, a 1-2 kompanie, które były mniej zaangażowane w walkę, np. szły w drugiej linii od razu ruszały w pościg za nieprzyjacielem, nie dając mu wytchnienia. Nie można tego na pewno nazwać niekontrolowanym pościgiem, bo wszystko było kontrolowane i odbywało się w z góry zaplanowany sposób.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 1 czerwca 2008, 13:02 
Sergent-Major

Dołączył(a): wtorek, 25 marca 2008, 18:25
Posty: 175
Lokalizacja: Warszawa
Generalnym problemem przy takim systemie bitewnym jest stopień skomplikowania zasad. Im więcej manewrów dodam, im więcej będzie różnorodnych opcji tym mniej będziem można się w tym połapać.
Manewr jaki tu przedstawiłeś w tym systemie najlepiej jest zorganizować dwoma oddziałami. Pierwszy rzut dokonuje szarży i łamie nieprzyjaciela, a drugi rzut wyzyskuje zwycięstwo. Wiem że to nie jest dokładnie to ale trzeba się zastanowić ile rodzajów manewrów jest jeszcze grywalne. W tej chwili są:
1) ruch
2) ruch + walka wręcz (szarża)
3) ostrzał
4) pół ruch/ pół strzał
5) walka wręcz (kontratak gdy się jest związanym)
6) walka wręcz (obrona gdy sie jest związanym) - najświeższy i mam jeszcze co do niego pewne wątpliwości
7) ostrzał w turze przeciwnika
8) niekontrolowany pościg
9) ucieczka
10) zbieranie oddziału (z paniki lub niekontrolowanego pościgu)
11) oderwanie się z walki wręcz

Do tego zastanawiam się nad następującymi:
modyfikacja 6 żeby figurki niezwiązane w walce wręcz mogły wykonać ostrzał do najbliższego przeciwnika
12) ostrzał najbliższego przeciwnika "fire at will" każda figurka oddziału ostrzeliwuje najbliższy sobie oddział przeciwnika - można ostrzelać kilka oddziałów (ukłon w kierunku czworoboków)
13) 12 w turze przeciwnika

Zgodzę się z tym że z pościgiem jest coś nie tak, ale jeszcze nie jest to aż tak spaczone żeby reagować natychmiast. Mam to w pamięci i jak zobaczę więcej sytuacji które będą mało realistyczne to może się znajdzie jakieś proste rozwiązanie które da sie wprowadzić bez zbyt skomplikowanych zasad.

Przy pościgach boję się efektu jaki widziałem w W40k gdzie "sweeping advance" pozwalało przejechać pół stołu w jednej szarży.

_________________
Semper incerti exitus proeliorum sunt


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 1 czerwca 2008, 15:49 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34286
Lokalizacja: Warszawa
Nie kłopocz się, tak tylko poddałem Ci temat do przemyślenia. A oczekujesz jak rozumiem konstruktywnej krytyki i dyskusji.

Sprawdzimy jak system działa w praktyce pewnie niedługo, to się okaże.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 1 czerwca 2008, 21:22 
Sergent-Major

Dołączył(a): wtorek, 25 marca 2008, 18:25
Posty: 175
Lokalizacja: Warszawa
Krytyka sie przyda - a ja postaram się wyjaśnić jak to w systemie widzę, jaki jest powód dla jakiegoś rozwiązania i jak to chce zmienić.

_________________
Semper incerti exitus proeliorum sunt


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.