Strona 14 z 14

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

: środa, 22 stycznia 2020, 17:38
autor: Kretus
Musimy to przegadać na spokojnie osobiście. Przyklad 10 nie dotyczy grupy. Sprawdź proszę faq - pytanie 4 i 5 w sekcji "moving into contact with enemy"

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

: czwartek, 23 stycznia 2020, 19:20
autor: Greebo
Masz rację.
Znalazłem w FAQ do DBA 3

P: Poruszam linię Włóczni {Sp} jako grupę. Mogę poruszyć się do kontaktu moim frontem zaledwie z tylnym rogiem [narożnikiem] pojedynczego elementu wrogiej Kawalerii {Cv} [znajdującej się] w dobrym terenie. Czy [Cv] musi się dostosować?

O: Tak. Grupa poruszająca się do kontaktu z pojedynczym elementem w dobrym terenie
swoją przednią krawędzią zmusza element wroga do dostosowania się. W takim przypadku Cv
będzie dostosowywać się do kontaktu swoją flanką lub tyłem (w zależności od tego, który z nich
wymaga najmniejszego ruchu) w kontakcie z Włócznią. Kawaleria następnie zwróci się twarzą w
twarz [do kontaktu frontu z frontem] po fazie ruchu.

P: Mam linię Kawalerii {Cv}, która porusza się do kontaktu z boczną krawędzią pojedynczego
elementu Lekkiej Jazdy {LH}. Czy Lekka Jazda zwraca się [do kontaktu frontu z frontem]
natychmiast czy dopiero pod koniec fazy ruchu?

O: Na końcu ruchu. Jeśli kontakt nie następuje przednią krawędzią do bocznej krawędzi z
kontaktem przednich narożników, Lekka Jazda dostosowuje się natychmiast.
Zwrot {obrót}
pojawia się po fazie ruchu.

Istotny jest tu kontakt frontem poruszanego elementu (nie wystarcza kontakt rogiem) na co zwracają uwagę jeszcze jednym pytaniu.

P: Poruszam linię Włóczni {Sp} jako grupę. Mogę poruszyć się do kontaktu z tyłem pojedynczego
elementu wrogiej Kawalerii Cv [znajdującej się] w dobrym terenie zaledwie rogiem [narożnikiem]
mojej linii włóczni. Czy [Cv] musi się dostosować?

O: Nie. Musisz się zatrzymać. Aby zmusić Kawalerię {Cv} do dostosowania się, musisz poruszyć do dostosowania się, musisz poruszyć się do się do kontaktu z nią swoją przednią krawędzią (w większości przypadków) ... [ale] nie [tylko] kontaktu z nią swoją przednią krawędzią (w większości przypadków) ... [ale] nie [tylko] twoim rogiem {narożnikiem}. Jedynym wyjątkiem jest, gdy kontakt jest uniemożliwiony przez odstęp tylko na część elementu między elementami wroga lub fizycznie zablokowany przez element terenu lub krawędź stołu.

Jak widać nie tylko dla nas była to trudna sytuacja i wymagała aż wyjaśnienia w FAQ :)

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

: czwartek, 23 stycznia 2020, 20:31
autor: Ogmios
Od tego piątku mam reaktywację grania z młodzieżą, może coś się pojawi nowego; była jeszcze sytuacja przy flankowaniu przez rzekę, ale muszę sobie to przypomnieć.

A przy okazji własnego wgryzania się w podręcznik wyszło, że gramy źle ruchy grupami (dowolność jak pojedyńczymi elementami), a faktycznie grupa ma tylko opcję ruchu w przód i wheel. Tak więc na ten moment wiem, że nic nie wiem :oops: .

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

: piątek, 24 stycznia 2020, 07:34
autor: Greebo
Pamiętaj że Ćwiczenie czyni Mistrza ;)

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

: sobota, 25 stycznia 2020, 21:07
autor: Ogmios
W tym tygodniu jedna bitwa, w dziwnym freestylowym trybie dwie armie Rzymianie + Seleucydzi vs. pojedyńcza armia z dowolnymi elementami (składana z NIemców, Krzyżaków i Węgrów). I w dodatku byłem atakującym z tą jedną armią, bo przeciwnicy chcieli rozstawiać teren. Na dobre im to nie wyszło, ostatecznie ledwo ledwo, ale udało mi się wygrać.
Przy okazji rozgrywki cała masa pytań.
Obrazek
A. (1) Włócznie przechodzą przez rzekę i szturmują fort, zabijając Ax tam siedzącą.
- jaka jest konwencja terenu? Czy dostawia się elementy do granic podstawki modelu fortu (przerywana linia), czy do jego murów? A w przypadku obozu?
- rozumiem, że jedna jednostka może być w forcie? Czy w trakcie gry może tam wejść konnica np. Kn i go bronić (przy rozstawianiu tylko piechota)?
- zdaje się słonie tylko przez bramę atakują fort, a inne konne jednostki?
- czy zachodzi pościg przez mury albo bramę po zniszczeniu obrońcy np. dla atakujących Pk albo Kn?
- czy jednostka z fortu daje overlapa (np. w sytuacji jak na rysunku, tylko nadal z obrońcą w forcie)?
(2) W turze przeciwnika atakują Pk, ruchu starcza im tylko na takie dojście.
- czy mogą tak się dostawić?
- kto się dostosuje?
- czy trzeba się dostosować (Sp np. mają bonus za Sp obok, po dostosowaniu nie)?

B. Jednostki stoją tak jak na rysunku. (1) Ax chce od razu przeprawić się przez rzekę i zaatakować Kn od frontu. Czy może? Chyba nie, bo wejdzie w strefę zagrożenia nadal będąc w rzece. Ale da się jak w (2), od flanki i Kn się obrócą; Ax walczą wtedy w rzece.

C. Czy bonus za bycie wyżej dostaje się nawet za kawałek podstawki elementu na wzgórzu, jak w (1)? Czy bonus jest doliczany, jeśli tylko tylna jednostka wspierająca jest na wzgórzu, a walcząca nie, jak w (2)?

D. To wspomniana stara sytuacja. Czerwony chce oflankować zielonego po przeprawieniu się przez rzekę. O ile nie widzę problemu przy prostym odcinku rzeki, to akurat był lekki zakręt. Czy w takiej sytuacji jak na rysunku sekwencja ruchu flankowania powinna być: całkowite przejście rzeki ruchem na wprost (do różowej pozycji), flankowanie, ale nie poprzez obrót w miejscu, bo wejdzie w rzekę, tylko ruch trochę wyżej (brązowa pozycja) i dostosowanie do czerwonej pozycji (zakładając jednoczesne atakowanie frontu zielonego przez Pk dolne)?

E. Sytuacja jak na rysunku. Czy dla dużych elementów sprawdza się ilość miejsca na zawracanie/obroty? Czy 6Kn zawadzi o rzekę albo las jeśli chce zawrócić? Jeśli dobrze pamiętam, to dla pojedyńczych elementów po prostu liczy się odległość dla rogów podstawki, czyli domyślnie jakoś tam sobie poradzą podczas manewru?

I parę pytań bez rysunku:
F. Jak jest z recoilami i rzeką/nieczystym terenem/fortem/obozem/BUA?
G. Jak jest z pościgami i rzeką/nieczystym terenem/fortem/obozem/BUA?
H. Sytuacja: Ps atakują obóz remisowo. Szarżują ich 6Kn od tyłu. Co się dzieje? Czy Ps nadal walczą z obozem, a 6Kn co najwyżej dają im minus za atak z tyłu i zabijają przy recoilu, bo blokują ucieczkę?
I. Sytuacja: Pk atakują obóz recoilując. Szarżuje ich 6Kn zabijając. 6Kn powinno zrobić teraz pościg, ale jest bliżej obozu niż szerokość podstawki. Czy:
- goni do styku z obozem niepełne BW
- goni pełne BW i wisi częścią w obozie, resztą poza
- po prostu umieszcza się go w obozie (tu i wyżej: co z ewentualnymi ciurami?)?