Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Greebo
Colonel
Posty: 1734
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Greebo » czwartek, 18 kwietnia 2013, 10:32

Jeszcze raz przekonałem się jak istotne może być pokazywanie fragmentów wyrwanych z kontekstu :)

Opis obrazka jest zupełnie prawidłowy bo jest to druga cześć większej sytuacji!

Gdyby obrazek pokazywał cała sytuację oba elementy mogłyby się ruszyć tak jak napisałem we wcześniejszym wpisie.

Natomiast biorąc pod uwagę wcześniejszy obrazek umieszczony w artykule opisujący całą sytuacje to jest rzeczywiście jedyny sposób na połączenie tych dwóch elementów w JEDNEJ TURZE RUCHÓW, bo element z ZOC 3 zrobił już ruch w tej turze (wyrównał się do frontu przeciwnika) i on już nie może się cofnąć!
Awatar użytkownika
murass
Sergent
Posty: 122
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 12:10
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: murass » poniedziałek, 22 kwietnia 2013, 21:00

Co jesli czesc grupy (nie kolumny - grupy o szerokosci kilku elementow) znajduje sie na drodze - czy te elementy ktore sa na drodze moga w ramach ruchu calej tej grupy poruszyc sie o 400 krokow? Wydaje mi sie ze nie, bo ruch na zasadach "drogowych" moze wykonac tylko kolumna, ale wolalbym sie upewnic.
Greebo
Colonel
Posty: 1734
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Greebo » wtorek, 23 kwietnia 2013, 12:57

W takiej sytuacji jaką opisujesz nie ma grupy (w linii) na drodze. Na drodze może być tylko jeden z elementów takiej grupy i to tylko jeśli faktycznie jest na drodze i zwrócony w kierunku jak idzie droga. samo stanie skosem na drodze albo częścią podstawki nic nie znaczy.

Jeśli element jest na drodze to może się SAM ruszać z prędkością 400 po niej. Ale jeśli jest w środku grupy (w linii) to taki ruch rozerwie te grupę na dwie części :)
Awatar użytkownika
murass
Sergent
Posty: 122
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 12:10
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: murass » poniedziałek, 27 maja 2013, 14:31

Na ostatnim turnieju zastanawialismy sie jak dokladnie wyglada faza strzelania, tzn kto decyduje gdzie strzela dany element i w ogole do kogo taki element moze wystrzelic. Opis w Nieoficjalnym jest troche mglisty, ale zajrzalem do rulebooka i moim zdaniem wyraznie jest tam napisane, ze element moze strzelic do dowolnego elementu przeciwnika ktory jest w jego zasiegu (Greebo na turnieju mowiles ze musi strzelac do najblizszego).

Podsumowujac moim zdaniem faza strzelania dziala tak, ze aktywny gracz wybiera kolejnosc w ktorej elementy strzelaja, ale to do wlasciciela danego oddzialu nalezy decyzja do kogo ten oddzial strzela.
Awatar użytkownika
Kretus
Baron
Posty: 1115
Rejestracja: niedziela, 31 grudnia 2006, 19:14
Lokalizacja: Lublin/Biłgoraj
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Kretus » poniedziałek, 27 maja 2013, 14:39

Jeśli chodzi o przypadek z bitwy pod Bouvines to nie przypominam sobie zdania o strzelaniu do najbliższego celu. Zasłaniałem się wprawdzie włócznikami ale strzelano do nich nie dlatego że byli najbliżej, ale ponieważ zablokowali tor ostrzału do innych jednostek.
Zgadza się natomiast fakt, że z opisu w podręczniku nie sposób wywnioskować kto wybiera cel, ale jestem w 100% przekonany że "gdzieś" widziałem opis, że cele wybiera każdy gracz w swojej fazie. Poszukam tego jeszcze. Być może nabrałem takiego przekonania po dokładnym przeanalizowaniu strzelania i zasady że strzelcy muszą strzelać do siebie wzajemnie i każdy element musi wystrzelić. Gdyby aktywny gracz rozstrzygał tylko o kolejności strzelania, wówczas gracz nieaktywny nigdy nie byłby w stanie skumulować ostrzału dwóch jednostek na jednej wrogiej. Bo przeciwnik najpierw kazałby mu strzelić oddziałem A, a potem stwierdził, że nie może już strzelić oddziałem B do tego samego celu, gdyż to sprzeczne z zasadami.
W każdym bądź razie ustąpiłem w tej sytuacji bez sprzeczki ;)


Dla mnie nowością było że Warbandy nie wspierają się w trudnym terenie. Biedni Galowie :(
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 maja 2013, 14:55 przez Kretus, łącznie zmieniany 1 raz.
Z czasem nowa z nas powstanie wodzów rota
Uzbrojona w historyczne argumenty...
Robson
Sous-lieutenant
Posty: 400
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 17:22
Lokalizacja: Las k. Żywca/Kraków

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Robson » poniedziałek, 27 maja 2013, 14:54

Muszą strzelać do najbliższego Strzelającego jesli jest, z tego co pamietam. Niestrzelającyh moga sobie wybierać.
Noc poślubna Sun-tzu. Młoda żona leży na łóżku obok zamyślonego stratega i mówi z wyrzutem:
- Czemu nic nie robisz?
- Obmyślam najbliższe posunięcia...
Awatar użytkownika
murass
Sergent
Posty: 122
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 12:10
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: murass » wtorek, 28 maja 2013, 08:07

Jeśli chodzi o przypadek z bitwy pod Bouvines to nie przypominam sobie zdania o strzelaniu do najbliższego celu.
Chodzilo mi raczej o bitwe z Greebo kiedy walczylismy ping-pongami. Co do bitwy Bouvines to dogadalismy sie na poczatku jak gramy, wiec nawet jesli zagralismy zle to przynajmniej na tych samych zasadach ;-)
Gdyby aktywny gracz rozstrzygał tylko o kolejności strzelania, wówczas gracz nieaktywny nigdy nie byłby w stanie skumulować ostrzału dwóch jednostek na jednej wrogiej. Bo przeciwnik najpierw kazałby mu strzelić oddziałem A, a potem stwierdził, że nie może już strzelić oddziałem B do tego samego celu, gdyż to sprzeczne z zasadami.
Ale zgodnie z zasadami jesli jakas jednostka moze wspierac ostrzal to musi to zrobic, wiec ta druga jednostla nie straci swojego ostrzalu. To mozna czasem ciekawie wykorzystac, na przyklad jako gracz aktywny wybierasz jednostke przeciwnika ktora ma wykonac ostrzal, a wszystkie ktore moga ja wspierac musza to zrobic, przez co nie strzela pozniej w tej turze do celu ktory moglby byc dla nich o wiele korzystniejszy.
Muszą strzelać do najbliższego Strzelającego jesli jest, z tego co pamietam.
Nie kojarze tej zasady, ale to ciekawe, poszukam jeszcze jakiegos info o tym.
Robson
Sous-lieutenant
Posty: 400
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 17:22
Lokalizacja: Las k. Żywca/Kraków

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Robson » wtorek, 28 maja 2013, 08:44

Ja nigdzie nie widziałem zasady że musi wspierać ostrzał... Jedyne zasady które do czegos zmuszaja to są wdług mnie własnie zasady strzelania do siebie nawzajem dwóch shooterów. Jak bede miał w łapie podręcznik to sprawdze ;)
Noc poślubna Sun-tzu. Młoda żona leży na łóżku obok zamyślonego stratega i mówi z wyrzutem:
- Czemu nic nie robisz?
- Obmyślam najbliższe posunięcia...
Awatar użytkownika
Kretus
Baron
Posty: 1115
Rejestracja: niedziela, 31 grudnia 2006, 19:14
Lokalizacja: Lublin/Biłgoraj
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Kretus » wtorek, 28 maja 2013, 08:50

Ze strzelaniem i odległością - jest zasada, że w przypadku kumulacji ostrzału głównym strzelającym musi być jednostka najbliższa. Ale nie ma to w praktyce znaczenia, chyba że ktoś używa i łuczników i artylerii (bądź wozów) w jednej armii.
Z czasem nowa z nas powstanie wodzów rota
Uzbrojona w historyczne argumenty...
Awatar użytkownika
murass
Sergent
Posty: 122
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 12:10
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: murass » wtorek, 28 maja 2013, 10:46

Faktycznie w Nieoficjalnym nie ma slowa o tym ze musi wspierac. Ale zakladam ze gracz strzelajacy, nie bedac graczem aktywnym, moze mimo wszystko stwierdzic ze chce wspierac ostrzal inna jednostka.
Awatar użytkownika
Kretus
Baron
Posty: 1115
Rejestracja: niedziela, 31 grudnia 2006, 19:14
Lokalizacja: Lublin/Biłgoraj
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Kretus » poniedziałek, 31 marca 2014, 11:07

Konkretne pytania o zasady:
1. jednostka jest w ZOC przeciwnika, jest ustawiona pod kątem
2. jednostka zgodnie z zasadami wyrównuje się z przeciwnikiem.

Pytania:
- czy jednostka ta może po wyrównaniu się wykonać ruch bezpośrednio to tyłu czy też już nie?
- czy jednostka wyrównując się może wejść w incydentalny kontakt z innym przeciwnikiem (np. bok do boku) jeżeli wyrównuje się z zachowaniem zasad o nie zwiększaniu odległości od przeciwnika?

Jeśli Maciejus to czyta niech wrzuci zdjęcie.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
Z czasem nowa z nas powstanie wodzów rota
Uzbrojona w historyczne argumenty...
Greebo
Colonel
Posty: 1734
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Greebo » poniedziałek, 31 marca 2014, 12:24

Moim zdaniem na pierwsze pytanie odpowiedzią jest NIE, a na drugie TAK.

Jeśli jest w ZOC ale pod kontem to wyrównanie jest ruchem i na tym koniec.
W następnej turze gracz może wycofywać się. Nie ma zapisu mówiącego że można się wyrównać i ruszyć. Jest zapis że wycofanie nie może zawierać żadnych zwrotów a jedynie ruch bezpośrednio w tył. Poza tym wyrównanie jest jako jedna z możliwych działań a odejście jest druga możliwością wykonania ruchy.

Kontakt bocznymi krawędziami z innym wrogim elementem w wyniku wyrównania jest moim zdaniem dopuszczalny. Nie będzie to kontakt do walki wręcz.
Awatar użytkownika
Telamon
Général en Chef
Posty: 5925
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 220 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Telamon » wtorek, 1 kwietnia 2014, 16:53

Mam pytanie odnośnie armii - Czy Late imperial Roman nadal (w wersji w którągracie) składa się z:
a) Zachód: 1x3Cav (General), 1x3Cav, 2x2Lh, 2x4Bd, 3x4Ax, 2x2Ps, 1x4Kn lub Art lub 4bd
b) Wschód: 1x3Cav (gen), 2x4kn, 2x2lh, 3x4Bd, 2x4Ax, 2x2Ps

?

Jak też wygląda armia Etruska w systemie?

Ogólnie chciałbym zacząć w ten system grać z braku laku.
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2771
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: GRZ » wtorek, 1 kwietnia 2014, 18:01

1) tak
2) agresywnie :P Ag: 3

(a) 600-400BC: 1x3Cv (Gen), 1x3Cv, 1x4Bd or 4Sp, 7x4Sp, 1x2Ps, 1x7Hd or 2Ps.
(b) 399-280BC: 1x3Cv (Gen), 1x3Cv, 4x4Bd, 4x4Sp, 1x2Ps, 1x7Hd or 2Ps.
i jeszcze
(a) Etruscan 650-600BC: 1xLCh (Gen), 2x3Cv, 6x4Sp, 1x4Bd or 4Sp, 2x2Ps.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
Telamon
Général en Chef
Posty: 5925
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 220 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Re: Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: Telamon » wtorek, 1 kwietnia 2014, 18:19

Fajnie. :) Dzięki.
ODPOWIEDZ

Wróć do „DBA”