Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1031
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Kontakt:

Nieoficjalny Przewodnik po DBA oraz PYTANIA O ZASADY

Post autor: MiSiO » środa, 30 września 2009, 16:10

Obrazek

Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z DBA, a tak jak wielu masz problem z rozszyfrowaniem podręcznika do gry, polecamy polskie tłumaczenie The Unofficial Guide 2 DBA - przewodnika po DBA, który wyznacza sposób interpretacji zasad dla graczy na całym świecie.

Polskie tłumaczenie wzbogacone jest o kolorowe zdjęcia i diagramy, które pozwalają wczuć się w De Bellis Antiquitatis.

W tym temacie można również zamieszczać pytania dotyczące zasad.
Awatar użytkownika
murass
Sergent
Posty: 122
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 12:10
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Post autor: murass » środa, 30 września 2009, 17:15

Ja mam dwa szybkie pytania odnosnie zasad:

1. Jesli element wycofuje sie po przegranej walce i trafia na element przeciwnika w ten sposob, ze tylna krawedz elementu wycofujacego sie spotyka sie z boczna krawedzia elementu przeciwnika to czy niszczone sa oba elementy, czy tylko ten ktory sie wycofuje?

2. Jesli element jest w ZOC przeciwnika to aby z niego wyjsc musi poruszyc sie bezposrednio do tylu. Czy po wyjsciu w ten sposob z ZOC przeciwnika lekka kawaleria moze w tej samej turze wykorzystujac kolejne PIP'y poruszac sie juz w normany sposob, czy dalej moze jedynie poruszac sie do tylu?
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1031
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Kontakt:

Post autor: MiSiO » środa, 30 września 2009, 17:32

a.d. 2 Lekka jazda nie może wykonywać dodatkowych ruchów, jeśli zaczyna, kończy lub przejeżdża przez ZOC.

a.d.1 Strony 54 i 55 wyjaśniają dokładnie tę sytuację. Jeśli wpadniesz tyłem na bok wrogiego elementu, niszczysz go
Awatar użytkownika
tomsn
Sergent
Posty: 134
Rejestracja: poniedziałek, 27 kwietnia 2009, 20:44
Lokalizacja: Wolny Ślonsk

Post autor: tomsn » środa, 30 września 2009, 19:07

A czy dopuszczalne jest zmienianie elementów danej armii?
Czy zamiast np. 2x4Bd może być 1 raz 4bd i 1 i 4Cb?

takoż, czy można np. 3Kn zamienić na 4Kn?

z góry dzięki
Tri veci na svete hoji vsecky rany - vinecko, panenka a sacek nacpany!

mój blog:

na życzenie - adres.
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1031
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Kontakt:

Post autor: MiSiO » środa, 30 września 2009, 20:03

Musisz sprecyzować pytanie. Co znaczy "zamieniać"? W której armii? Kiedy?

Jeśli armia ma alternatywne elementy np. 2x3Cv or 4Sp to oczywiście możesz zamieniać (w zależności czy jest 2x3Cv or 4Sp czy 2x3Cv or 2x4Sp możesz dowolną kombinację lub jedną albo drugą grupę).

Drugą sprawą jest 3Kn i 4Kn czy 4Bd i 3Bd - w DBA nie ma to większego znaczenia, choć w przypadku niektórych rodzajów elementów, ich warianty różnią się głębokością. Wynika to z faktu, że sposób formowania elementu wzięto z DBM (obecnie DBMM) - rozbudowanej wersji DBA tak, żeby można było grać tymi samymi elementami.

3Kn oznacza więc zwykłą ciężką jazdę. 4 Kn to katafrakci, którzy w DBMM mają ciut inne zasady. To samo dotyczy 3/4Ax, 3/4Bd, 3/4Wb - 3 elementy na podstawce oznaczają w DBMM nieregularne oddziały. 4 - na podstawkach o mniejszej głębokości oddające zwartość formacji, oznaczają oddziały regularne. Jak nie wpływa to na samą rozgrywkę w DBA, tak na pewną historyczną logike składu armii już tak. Dlatego, jesli w liście nie jest napisane 3/4Kn to powinno się kierować opisem.

Oczywiście możliwe są wyjątki. Do mojej armii Wczesnej Polski b), zamiast elementów łuków użyłem kuszników. Miałem jednak historyczne uzasadnienie. Z punktu widzenia mechaniki jest to bez zmian. Istotne to jest jednak w przypadku "historyczności" składu armii.
Ostatnio zmieniony środa, 30 września 2009, 20:06 przez MiSiO, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
murass
Sergent
Posty: 122
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 12:10
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Post autor: murass » środa, 30 września 2009, 20:06

@Misio

Jesli chodzi o druga sytuacje to faktycznie nie doczytalem - jest tak jak mowisz Misio.

Natomiast co do pierwszej to jedyny zapis jaki znalazlem to "Odrzucony element dotyka bocznej krawędzi elementu wroga swoim tylnym narożnikiem.". Nie ma opisanej sytuacji, w ktorej spotyka sie tylna krawedz odrzuconego elementu z boczna krawedzia elementu przeciwnika, dlatego wlasnie wolalem sie o to dopytac.


@tomsn

Jesli cos jest historycznie uzasadnione, to jak najbardziej zamieniac mozna.
Awatar użytkownika
tomsn
Sergent
Posty: 134
Rejestracja: poniedziałek, 27 kwietnia 2009, 20:44
Lokalizacja: Wolny Ślonsk

Post autor: tomsn » środa, 30 września 2009, 20:24

ok. Dzięki. W takim razie mogę w spokoju konstruować "moją" nieco zmodyfikowaną armię.
Tri veci na svete hoji vsecky rany - vinecko, panenka a sacek nacpany!

mój blog:

na życzenie - adres.
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1031
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Kontakt:

Post autor: MiSiO » środa, 30 września 2009, 20:31

Fakt. Na 54 jest napisane, że jak spotka swój własny element to się niszczy. Jeśli nie ma tej sytuacji opisanej na 55 to zniszczony jest tylko ten cofający się.
ok. Dzięki. W takim razie mogę w spokoju konstruować "moją" nieco zmodyfikowaną armię.
Jaka to armia?
Awatar użytkownika
tomsn
Sergent
Posty: 134
Rejestracja: poniedziałek, 27 kwietnia 2009, 20:44
Lokalizacja: Wolny Ślonsk

Post autor: tomsn » środa, 30 września 2009, 21:33

Jaka to armia?
Boży Bojownicy
Hussite (1419AD - 1434AD & 1464AD - 1471AD)
Tri veci na svete hoji vsecky rany - vinecko, panenka a sacek nacpany!

mój blog:

na życzenie - adres.
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1031
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Kontakt:

Post autor: MiSiO » środa, 30 września 2009, 21:38

Wozy bojowe :D
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1031
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Kontakt:

Post autor: MiSiO » środa, 30 września 2009, 22:10

Odrzucony element zostaje natychmiast zniszczony, jeżeli ma miejsce któraś z poniższych sytuacji:

[...]
Spotyka sojuszniczy element, przez którego nie może przejść ani odepchnąć go w tył.
Stojącego tyłem elementu nie odepchnie. Więc odepchnięty ginie. Sojusznicze elementy nie mogą się wzajemnie zniszczyć chyba, że odepchniętym elementem jest słoń.
Awatar użytkownika
murass
Sergent
Posty: 122
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 12:10
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Post autor: murass » środa, 30 września 2009, 22:12

Ginie tylko wycofujacy sie, bo nie moze sojuszniczego elementu przesunac ani przejsc przez niego. Wyjatkiem sa tu slonie, ktore zadeptuja sojusznikow.


EDIT

Misio byles szybszy ;-)
Awatar użytkownika
Jarek
Général de Division Commandant de place
Posty: 4607
Rejestracja: środa, 7 lutego 2007, 10:48
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Post autor: Jarek » czwartek, 1 października 2009, 08:47

Mam 2 zestawy do DBA z O8, Polaków i Krzyżaków. Niestety "w magazynie" zestawy te uległy małemu wymieszaniu, a że z waszej winy postępuje u mnie infekcja tym systemem, chciałbym zacząć malować.
Problem w tym, że nie znam składów tych armii i nie wiem jak poustawiać ich na podstawkach. Kawaleria to oczywiścia po 3 lub 2 ale piechota? Mogę oczywiście podpatrzeć fotki Mistrza Zwierzaka, ale coś pisał o opcjonalnym ustawieniu i dodatkowych figurkach, które używał.
Tak więc, czy możecie mi podać skąłdy tych armii, z opcjami - jeśli je mają?
Awatar użytkownika
Szyderca
Caporal-Fourrier
Posty: 84
Rejestracja: wtorek, 21 października 2008, 11:42
Lokalizacja: ty mieszkasz?
Kontakt:

Post autor: Szyderca » czwartek, 1 października 2009, 09:23

Polacy to IV/66
W skład armii wchodzą: 4x3kn (3cm), 4x3Cv( 3cm), 1x2Lh (3cm), 1x3Bd (2cm) lub 1x2Lh, 1x8Cb (4cm), 1xWWg (8cm) lub 1x 8Cb.
W pudełku nie masz wozu bojowego i Bd. No chyba, że uznasz, że za Bd mogą "robić" włócznicy, ale raczej powinieneś uznać, że 8 kuszników i 8 włóczników należy pomieszać, żeby uzyskać 2 podstawki kuszników.

Krzyżacy to IV/30
4x3Kn, 1x3Cv, 2x2Lh, 2x4Cb (2cm), 1x4Sp (1,5cm), (1x3Ax + 1x2PS [po 2cm]) lub 2x7Hd (3cm). Tego pudełka nie mam więc nie powiem, co w nim powinieneś mieć.
Awatar użytkownika
szeperd
Adjudant-Major
Posty: 334
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 16:30
Lokalizacja: Bielsko Biała

Post autor: szeperd » czwartek, 1 października 2009, 10:36

z mojej strony tylko jedna uwaga odnośnie upubliczniania składów armii: mieliśmy zasadę, że z szacunku dla autorów podręcznika DBA tego nie robimy. oczywiscie zostawiam to pod wasza rozwage.
ODPOWIEDZ

Wróć do „DBA”