DBA - De Bellis Antiquitatis - stara dyskusja
DBA - De Bellis Antiquitatis - stara dyskusja
De Bellis Antiquitatis.
To dość popularny na zachodzie system bitewny.
System oparty jest na prostym założeniu, że wszystkie występujące w historii rodzaje wojsk da się zakwalifikować jako jeden rodzaj umownej jednostki. Uzyskano w ten sposób określone typy jednostek, które posiadają własne specyficzne cechy.
Poszczególną jednostkę charakteryzuje kilka parametrów: określenie czy to piechota czy jazda, jaka ma siłę w walce z piechotą/jazdą, jaki ma zasięg ruchu w dobrym i złym terenie, jakie ma specjalne zdolności i bardzo ważne – określone wymiary. Szerokość oddziałów jest zawsze ta sama (czy to słonie czy włócznie) natomiast głębokość jest różna.
Każda armia wyjściowo składa się z 12 elementów + obóz (w tym jeden oddział z generałem), gra się do utraty 4 elementów (obóz liczy się za 3, tak samo zabity oddział z dowódcą).
Ruchy wykonywane są na przemian, każdy z dowódców rzuca kostką k6 i otrzymuje informacje ile jednostek/grup jednostek może ruszyć w tej turze. Daje to ciekawe efekty bo często w decydującym momencie może się okazać że nie ma dość punktów ruchu by dobić przeciwnika
Walka – walka jest dość prosta – do siły jednostki dodaje się wynik k6 – otrzymany rezultat daje wynik starcia. Zazwyczaj jest to odepchnięcie, przy podwójnej przewadze (np. 8 do 4) jest to zazwyczaj zagłada jednostki która przegrała.
Druga metoda zabijania: Jednostki mają specjalne umiejętności – np. rycerze którzy wygrywają na otwartym terenie zabijają piechotę jeśli wygrają choć 1 punktem, atakowani przez rycerzy łucznicy wygrywają choć jednym punktem
Trzecia metoda – jednostka jest atakowana przez 2 jednostki (jedna od frontu, druga od boku/tyłu)
Czwarta – jednostka zostaje odepchnięta na stojącą bokiem sojuszniczą/wrogą jednostkę (dlatego trzeba uważać na szyk i nie dać się atakować z boku)
Zalety gry:
Szybkość – zazwyczaj gra trwa ok. 1,5h
Prostota – gra jest prosta, ma łatwe i dość przejrzyste zasady – szczególnie jeśli rozpoczyna się grę armiami o nie urozmaiconych składach.
Armie - Historyczne armie zostały dość dokładnie opisane – są ich poszczególne, często sztywne, składy oraz przedstawieni standardowi, historyczni przeciwnicy.
Gra posiada wersje online: www.dbaol.com do gry „hot seat” darmową!!!
(ja zasad uczyłem się na tej grze – w życiu nie czytałem instrukcji)
Wady gry
Pewna sztuczność podziału na jednostki
Jednostki są ściśle sparametryzowane – znaczy to, że przepychają się „prostokąciki”
Prostota –nie jest to wierna symulacja pola boju
Szczegółowy opis gry jest do znalezienia na portalu:
www.wargaming.pl
dobra resztę dopisze jełki znajdzie się ktoś chętny do dyskusji
To dość popularny na zachodzie system bitewny.
System oparty jest na prostym założeniu, że wszystkie występujące w historii rodzaje wojsk da się zakwalifikować jako jeden rodzaj umownej jednostki. Uzyskano w ten sposób określone typy jednostek, które posiadają własne specyficzne cechy.
Poszczególną jednostkę charakteryzuje kilka parametrów: określenie czy to piechota czy jazda, jaka ma siłę w walce z piechotą/jazdą, jaki ma zasięg ruchu w dobrym i złym terenie, jakie ma specjalne zdolności i bardzo ważne – określone wymiary. Szerokość oddziałów jest zawsze ta sama (czy to słonie czy włócznie) natomiast głębokość jest różna.
Każda armia wyjściowo składa się z 12 elementów + obóz (w tym jeden oddział z generałem), gra się do utraty 4 elementów (obóz liczy się za 3, tak samo zabity oddział z dowódcą).
Ruchy wykonywane są na przemian, każdy z dowódców rzuca kostką k6 i otrzymuje informacje ile jednostek/grup jednostek może ruszyć w tej turze. Daje to ciekawe efekty bo często w decydującym momencie może się okazać że nie ma dość punktów ruchu by dobić przeciwnika
Walka – walka jest dość prosta – do siły jednostki dodaje się wynik k6 – otrzymany rezultat daje wynik starcia. Zazwyczaj jest to odepchnięcie, przy podwójnej przewadze (np. 8 do 4) jest to zazwyczaj zagłada jednostki która przegrała.
Druga metoda zabijania: Jednostki mają specjalne umiejętności – np. rycerze którzy wygrywają na otwartym terenie zabijają piechotę jeśli wygrają choć 1 punktem, atakowani przez rycerzy łucznicy wygrywają choć jednym punktem
Trzecia metoda – jednostka jest atakowana przez 2 jednostki (jedna od frontu, druga od boku/tyłu)
Czwarta – jednostka zostaje odepchnięta na stojącą bokiem sojuszniczą/wrogą jednostkę (dlatego trzeba uważać na szyk i nie dać się atakować z boku)
Zalety gry:
Szybkość – zazwyczaj gra trwa ok. 1,5h
Prostota – gra jest prosta, ma łatwe i dość przejrzyste zasady – szczególnie jeśli rozpoczyna się grę armiami o nie urozmaiconych składach.
Armie - Historyczne armie zostały dość dokładnie opisane – są ich poszczególne, często sztywne, składy oraz przedstawieni standardowi, historyczni przeciwnicy.
Gra posiada wersje online: www.dbaol.com do gry „hot seat” darmową!!!
(ja zasad uczyłem się na tej grze – w życiu nie czytałem instrukcji)
Wady gry
Pewna sztuczność podziału na jednostki
Jednostki są ściśle sparametryzowane – znaczy to, że przepychają się „prostokąciki”
Prostota –nie jest to wierna symulacja pola boju
Szczegółowy opis gry jest do znalezienia na portalu:
www.wargaming.pl
dobra resztę dopisze jełki znajdzie się ktoś chętny do dyskusji
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez swietlo, łącznie zmieniany 1 raz.
- Peyo
- Adjudant
- Posty: 249
- Rejestracja: czwartek, 26 października 2006, 00:32
- Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Wady:
W zależności od przeciwnika gra może zamienić się w surrealistyczną układankę geometryczną - wszystko przez przepis że atakujący musi dostawić się krawędzią swojej jednostki do _całej_ krawędzi jednostki atakowanej - co powoduje że broniący może ustawiać jednostki pod różnymi dziwnymi kątami do przeciwnika uniemożliwiając mu atak.
Z takimi przeciwnikami jak Swietło to jest to fajna gra wojenna, natomiast grałem też z człowiekiem który obrzydził mi ją dokumentnie (stosując zupełnie nierealistyczne ustawienia).
W zależności od przeciwnika gra może zamienić się w surrealistyczną układankę geometryczną - wszystko przez przepis że atakujący musi dostawić się krawędzią swojej jednostki do _całej_ krawędzi jednostki atakowanej - co powoduje że broniący może ustawiać jednostki pod różnymi dziwnymi kątami do przeciwnika uniemożliwiając mu atak.
Z takimi przeciwnikami jak Swietło to jest to fajna gra wojenna, natomiast grałem też z człowiekiem który obrzydził mi ją dokumentnie (stosując zupełnie nierealistyczne ustawienia).
Pejotl --> cóż jak wspomniałem ta gra jest dość prostacka - sztucznie ograniczona poprzez rozmiar planszy i pewne zasady - jednak szyk zastosowany przez twego przeciwnika sprawdza sie tylko w pewnych sytuacjach (np jakbyś miał łuczników rozgonił byś towarzystwo po kszakach;)
Pan P. --> jesli chodzi o koszt armii - rzeczywiście jednostkową armie mozna kupić od 100 zł - ale pamietajmy, że system symuluje walki od epoki bronzu po renesans. Jełsi nie gra sie z maniakami historycznej poprawności to mozna dokonać mixa armijnego - np kupujac ok 20 elementów armii greckiej mozna wystawić kilkanaście historycznych armii (o ile ktoś sie ni eprzypnie że oznaczenia na tarczach powinny być ine;).
wszystkim początkującym sugerował bym zacząć od wersji ze strony www.dbaol.com jakby co mogę wyjaśniać problemy
Pan P. --> jesli chodzi o koszt armii - rzeczywiście jednostkową armie mozna kupić od 100 zł - ale pamietajmy, że system symuluje walki od epoki bronzu po renesans. Jełsi nie gra sie z maniakami historycznej poprawności to mozna dokonać mixa armijnego - np kupujac ok 20 elementów armii greckiej mozna wystawić kilkanaście historycznych armii (o ile ktoś sie ni eprzypnie że oznaczenia na tarczach powinny być ine;).
wszystkim początkującym sugerował bym zacząć od wersji ze strony www.dbaol.com jakby co mogę wyjaśniać problemy
- Peyo
- Adjudant
- Posty: 249
- Rejestracja: czwartek, 26 października 2006, 00:32
- Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Swietło -> nie chodzi o to czy miałbym łuczników tylko że miałem ciężką kawalerię przyszykowana do szarży na wprost, która nie mogła wgnieśc kopytami w błoto bo... jego oddziały staneły skosem przy krawędzi planszy. Atakującego nie powinno obchodzić jak stoi przeciwnik, gdyż na gładkim polu, zawsze powinien móc go zaatakować.
jak wspomniałem system jest uproszczony – natomiast niemal jak przy każdej grze wojennej. Gra jest na tyle fajna dla grających na ile gracze się dogadują i wiedza, że to zabawa.
Dlatego trzeba dobrze dobierać przeciwników;)
Natomiast pamiętajmy, że ta gra opiera się na manewrze – całej planszy nie zastawił, trzeba go było od boku rozjechać;)
Inna sprawa, że Jarek cos wspominał o najnowszych wyjaśnieniach do przepisów które miały to eliminować – ale szczegółów nie znam.
Dlatego trzeba dobrze dobierać przeciwników;)
Natomiast pamiętajmy, że ta gra opiera się na manewrze – całej planszy nie zastawił, trzeba go było od boku rozjechać;)
Inna sprawa, że Jarek cos wspominał o najnowszych wyjaśnieniach do przepisów które miały to eliminować – ale szczegółów nie znam.
- Peyo
- Adjudant
- Posty: 249
- Rejestracja: czwartek, 26 października 2006, 00:32
- Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Pan P. --> ogólnie gra jest szybka, wciągająca, kolorowa i z właściwym przeciwnikiem gra się bardzo fajnie. Zgodziłbym się na wszystkie uproszczenia gdyby nie ten jeden przpis, który jest FUNDAMENTEM tej gry, z niego wynikają inne przepisy dotyczące mechaniki.
Ale już więcej nic nie bedę pisał żeby nie wyjść na malkontenta, wiele osób w to gra i sobie chwali
Ale już więcej nic nie bedę pisał żeby nie wyjść na malkontenta, wiele osób w to gra i sobie chwali
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 384
- Rejestracja: poniedziałek, 2 stycznia 2006, 15:06
- Lokalizacja: Police
Oki, sciagnalem juz DBAonline szlo nawet szybko mimo ze to 120 mega.
Instalacja, rejestracja prawie bez problemow ( problem byl jeden, ale to wina mojego windowsa, czasem robi mi niespodzianke i zmienia klawiature ). Jestem w menu gry, i... co dalej ? Wciskam " New Internet Game " i wyskakuje sympatyczna stronka oferujaca mozliwosc zaplaty. Czy jest jakas mozliwosc grania przez internet z zywym przeciwnikiem ( te scenariusze po prawej to chyba z komputerem sie gra, prawda ? ) nie placac ? Jesli tak to prosze napiszcie jak.
Wyglad samej gry pozytywnie mnie zaskoczyl.
Instalacja, rejestracja prawie bez problemow ( problem byl jeden, ale to wina mojego windowsa, czasem robi mi niespodzianke i zmienia klawiature ). Jestem w menu gry, i... co dalej ? Wciskam " New Internet Game " i wyskakuje sympatyczna stronka oferujaca mozliwosc zaplaty. Czy jest jakas mozliwosc grania przez internet z zywym przeciwnikiem ( te scenariusze po prawej to chyba z komputerem sie gra, prawda ? ) nie placac ? Jesli tak to prosze napiszcie jak.
Wyglad samej gry pozytywnie mnie zaskoczyl.
DBAol daje mozliwość grania przez net z innym człowiekiem – za darmo możesz stoczyć bitwę która zawiesza się po „3 stratach”, pełna bitwę przez net możesz stoczyć po zapłaceniu abonamentu. Wyjątkiem są tu te wejściowe bitwy – w których grasz z nauczycielem (żywym) po wygraniu 1takiej bitwy przestajesz mieć możliwość gry za darmo.
W pełni za darmo możesz natomiast grać na „hot seat” i tutaj nie ma żadnych ograniczeń
W pełni za darmo możesz natomiast grać na „hot seat” i tutaj nie ma żadnych ograniczeń
Strona będąca Mekką graczy DBA :
http://www.fanaticus.org/DBA/index.html
oraz jako opcja DBA w 6mm :
http://folk.uio.no/arnsteio/DBXin6mm/
http://www.fanaticus.org/DBA/index.html
oraz jako opcja DBA w 6mm :
http://folk.uio.no/arnsteio/DBXin6mm/