Zwycięstwo na podstawie PPT

Gra wydawnictwa GMT Games (polska edycja wyd. Gołębiewski)

Zwycięstwo na podstawie PPT

Postby jax » Wednesday, 13 December 2006, 13:09

Ostatnio zdałem zdałem sobie sprawę, że aby wygrać na podstawie PPT TRZEBA zorganizować pogrzeb Aleksandra w Pelli. Komplet PPT z innych tytułów daje zaledwie 17PPT, czyli o 1 za mało. 'Nieco' to zawęża tę możliwość zwycięstwa.
Czy komuś z was (lub waszych przeciwników) udało się wygrać na podstawie praw do tronu? Czy naprawdę realne jest doprowadzić ciało Aleksandra do Pelli, licząc się ze wściekłymi atakami przeciwników ze wszystkich stron?
Last edited by jax on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 1 time in total.
User avatar
jax
Sergent
 
Posts: 144
Joined: Thursday, 9 March 2006, 11:29
Location: Warszawa

Postby jax » Wednesday, 13 December 2006, 13:10

Sytuacja podczas jednej z ostatnich rozgrywek klubowych do dyskusji:

Doprowadziłem ciało Aleksandra do granic Azji i byłem gotów szturmować Europę, ale przeciwnik wykradł mi ciało kartą i szybko uciekł do Pelli.

Moim zdaniem, jeśli chodzi o transport ciała, to najlepsza jest droga morska, np. Sydon-Cypr-Rodos-Ateny - w takim wariancie wystarczy ruch 2 x 4PR (a więc można się wyrobić nawet w czasie 1 rundy) i trasa zrobiona. Sporo czasu i kłopotu zaoszczędzone w porównaniu z drogą lądową. Ostatnio koleś wyciął mi taki numer - a że miał jeszcze pod kontrolą Ateny i Macedonię...

Przy transporcie morskim można próbować różnych sztuczek, np. aby uniknąć przechwytywania przez wrogą flotę, można wysłać samego wodza z ciałem - nie wynika z przepisów czy przechwycenie w takiej sytuacji jest możliwe czy nie, my stosujemy home rule'a, że w takim przypadku nie można przechwytywać.

Z punktu widzenia prawniczo-formalnego pewnie można by przechwytywać samotnego na podstawie 21.3, ale wcale nie jestem pewien czy to nie po nieścisłość/niedookreślenie pewnej sytuacji - uważam, że to możliwe patrząc na inne miejsca w instrukcji (oryginalnej), które są sprzeczne, nieprecyzyjne, nie regulują w ogóle pewnych sytuacji (i to właśnie związanych np. z samotnie podróżującymi wodzami/pomniejszymi dowódcami).
Last edited by jax on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 2 times in total.
User avatar
jax
Sergent
 
Posts: 144
Joined: Thursday, 9 March 2006, 11:29
Location: Warszawa

Postby Strategos » Wednesday, 13 December 2006, 13:12

jax wrote:Z punktu widzenia prawniczo-formalnego pewnie można by przechwytywać samotnego na podstawie tego ustępu, ale wcale nie jestem pewien czy to nie po nieścisłość/niedookreślenie pewnej sytuacji - uważam, że to możliwe patrząc na inne miejsca w instrukcji (oryginalnej), które są sprzeczne, nieprecyzyjne, nie regulują w ogóle pewnych sytuacji (i to właśnie związanych np. z samotnie podróżującymi wodzami/pomniejszymi dowódcami).

W polskiej instrukcji nie ma wątpliwości ,ze można na wodzie przechwytywać samotnych wodzów biorących " pod pachę wóz" żałobny z ciałem Aleksandra.
Mnie się by nie podobało gdyby obowiązywały reguły umożliwiające skuteczną partyzantkę na szeroką skalę samotnych wodzów to by jednak podważało sens cierpliwej walki o pozycje wyjściowe, zdobywanie przewagi we flocie i wypaczało tę grę.
Last edited by Strategos on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 1 time in total.
User avatar
Strategos
Censor
 
Posts: 8363
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:53
Location: Łódź

Postby jax » Wednesday, 13 December 2006, 13:13

http://www.bggfiles.com/viewfile.php3?fileid=1177

Na marginesie ciekawe czy pomniejszy dowódca może podróżować z ciałem - wg ang. instrukcji może (bo mowa jest ogólnie o generals), ale z drugiej strony jest przepis, że mniejszy dowódca jest usuwany z planszy natychmiast gdy nie jest na jednym polu z jednostkami wojskowymi (lub jest z głównym wodzem) .

W ogóle dużym minusem polskiej instrukcji jest nieprecyzyjne używanie terminu "wodzowie" (czasem ten termin obejmuje również pomniejszych dowódców a czasem nie); w angielskiej zawsze jest używane minor generals, major generals lub generals (wtedy jak rozumiem jest mowa o jednych i drugich).
Last edited by jax on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 2 times in total.
User avatar
jax
Sergent
 
Posts: 144
Joined: Thursday, 9 March 2006, 11:29
Location: Warszawa

Postby jax » Wednesday, 13 December 2006, 13:14

Strategos wrote:
jax wrote:Z punktu widzenia prawniczo-formalnego pewnie można by przechwytywać samotnego na podstawie tego ustępu, ale wcale nie jestem pewien czy to nie po nieścisłość/niedookreślenie pewnej sytuacji - uważam, że to możliwe patrząc na inne miejsca w instrukcji (oryginalnej), które są sprzeczne, nieprecyzyjne, nie regulują w ogóle pewnych sytuacji (i to właśnie związanych np. z samotnie podróżującymi wodzami/pomniejszymi dowódcami).

W polskiej instrukcji nie ma wątpliwości ,ze można na wodzie przechwytywać samotnych wodzów biorących " pod pachę wóz" żałobny z ciałem Aleksandra.
Mnie się by nie podobało gdyby obowiązywały reguły umożliwiające skuteczną partyzantkę na szeroką skalę samotnych wodzów to by jednak podważało sens cierpliwej walki o pozycje wyjściowe, zdobywanie przewagi we flocie i wypaczało tę grę.

Teraz skłaniam się możliwości przechwytywania; szczególnie jak wyczytałem w ang. instrukcji że można takiego samotnego przechwytywać na lądzie (nie pamiętam czy w polskiej jest mowa o przechwytywaniu samotnego - muszę sprawdzić); na logikę skoro można na lądzie to i powinno być można na morzu (w rzeczywistości jeśli można przechwycić orszak wodza zamiast armii lądowej to tym bardziej powinno być można przechwycić okręt zamiast floty!).
Last edited by jax on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 2 times in total.
User avatar
jax
Sergent
 
Posts: 144
Joined: Thursday, 9 March 2006, 11:29
Location: Warszawa

Postby jax » Wednesday, 13 December 2006, 13:16

Wątpliwe punkty:

15.1 Ruch generałów i armii po kropkowanych liniach jest nazywany ruchem morskim.
23.1 Bitwa morska rozpoczyna się kiedy gracz użyje swoich flot do przerwania ruchu morskiego innego gracza.


Tak jak napisałem wcześniej, ściśle rzecz biorąc (a więc ściśle wg przepisów) przeciwna interpretacja jest słuszna; a swoje wątpliwości opierałem na tym, że skoro w innych miejscach są np. niedomówienia, nieprecyzyjności, to może i tu tak jest, i to że przechwytywanie samotnego wodza jest możliwe wyszło w przepisach siłą rozpędu,
ale wycofuję się już z tych enuncjacji - przechwytywanie jest możliwe.
Last edited by jax on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 1 time in total.
User avatar
jax
Sergent
 
Posts: 144
Joined: Thursday, 9 March 2006, 11:29
Location: Warszawa

Postby Mały brzydki pędrak » Wednesday, 13 December 2006, 13:18

Można wygrać na PPT przy pewnej dozie szczęścia podczas losowania wodzów i w dalszej częsci rozgrywki. Otóż Leonatos i Perrdikas posiadają na starcie po 1 PPT. Gracz posiadający taki duet posiada w sumie 2 PPT za wodzów oraz 3 PPT za obrońcę dynastii. Następnie 5 PPT za Aleksandra V. Przy dużym zbiegu okoliczność można jeszcze uzyskać 3 PPT za ślub z Kleopatrą i 2 PPT za ślub z Tesaloniką, oraz 3 PPT za kontrolę Olimpias. W sumie daje to łącznie 18 PPT - czyli zwycięstwo bez chowania trupa. Aczkolwiek spełnienie tych wymogów wydaje się być bardziej niż mało prawdopodobne.
User avatar
Mały brzydki pędrak
Lieutenant-Adjudant-Major
 
Posts: 601
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:11
Location: Warszawa

Postby Jasz » Wednesday, 13 December 2006, 13:19

Jeszcze 2 punkty za pochowanie ciała poza Pelią.
Last edited by Jasz on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 1 time in total.
User avatar
Jasz
Général de Brigade
 
Posts: 2172
Joined: Monday, 11 September 2006, 21:12
Location: Warszawa


Return to Sukcesorzy Aleksandra Wielkiego

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest