Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 12 grudnia 2018, 06:46

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 9 lipca 2010, 08:36 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Być może, że jednak wprowadziłem w błąd. Zajrzałem do dokumentu "Wyjątki od zasad ogólnych i zasady specjalne" (był dołaczony do polskiego wydania) i stoi tam jak byk:
Cytuj:
Nie ma ograniczeń w ruchu strategicznym i w uzupełnieniach, gdy
Belgrad jest kontrolowany przez wroga.

Nie wiem, jak to się ma do przytoczonej przeze mnie reguły 13.1.8. W każdym razie dokument "Wyjątki..." jest starszy niż instrukcja '04, z której cytowałem regułę.

Co do flankowania po użyciu wymienionych przez Ciebie kart - ma tu chyba zastosowanie Uwaga z reguły 12.3.1:
Cytuj:
Atak z flanki może być przeprowadzony na
pole z okopami, jeśli zostały zagrane odpowiednie karty
bitewne, które “niwelują całkowicie wpływ okopów”, pod
warunkiem, że wszystkie inne warunki przeprowadzenia
ataku z flanki zostaną spełnione.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 9 lipca 2010, 08:50 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Andy napisał(a):
Co do flankowania po użyciu wymienionych przez Ciebie kart - ma tu chyba zastosowanie Uwaga z reguły 12.3.1:
Cytat:
Atak z flanki może być przeprowadzony na
pole z okopami, jeśli zostały zagrane odpowiednie karty
bitewne, które “niwelują całkowicie wpływ okopów”, pod
warunkiem, że wszystkie inne warunki przeprowadzenia
ataku z flanki zostaną spełnione.

Ok. A jak z wycofaniem/ pozostaniem na miejscu?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 7 grudnia 2010, 16:06 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Ponawiam pytanie: Niemcy zaatakowali na czyste pole okopami. Zagrali Michel i wygrali. Czy w takim razi Anglicy muszą się wycofać (karta niweluje okopy na całe starcie) czy mogą zostać (karta niweluje okopy tylko na atak z flanki i przesunięcia w tabeli)?


Ostatnio edytowano czwartek, 1 stycznia 1970, 02:00 przez jalkavaki, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 9 grudnia 2010, 23:24 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Odpowiadam bez większego przekonania (nie grałem w Ścieżki już z sześć lat!):
Z opisu kart Michel, Blucher, Ofensywa dla pokoju nie wynika, żeby "ignorowanie wpływu okopów" miało się ograniczać wyłącznie do kwestii ataku z flanki. Ergo: okopy "nie działają" w czasie całego starcia, czyli Anglicy muszą się wycofać.

Fragment opisu: "Kartę należy zagrać w segmencie 3 procedury ustalania wyniku walki, a więc PRZED próbą ataku z flanki" wyznacza tylko moment zagrania tego typu kart (bo inne karty bitewne zagrywamy PO próbie ataku z flanki). Atak z flanki nie jest warunkiem jej zagrania.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: niedziela, 21 sierpnia 2011, 15:18 
Sergent-Major

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:48
Posty: 195
Lokalizacja: Warszawa
Witam!

Mam pytanie o przepisy dotyczące okopów. Skoro można użyć ich tylko raz w ciągu gry to czemu dodano tak wiele żetonów z okopami?

_________________
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: niedziela, 21 sierpnia 2011, 21:44 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Wydarzenie "Okopy" z karty umożliwia ich stawianie. Od tego momentu obie strony mogą się okopywać do woli.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 22:25 
Sergent-Major

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:48
Posty: 195
Lokalizacja: Warszawa
Mam jeszcze jedno pytanie. Mianowicie jak dokładnie wygląda faza uzupełnień.
Załóżmy że w fazie akcji zagrałem jedna kartą jako kartą uzupełnień dającą mi 4 RU. I tu pojawia się moja wątpliwość. Otóż czy mogę odtwarzać zniszczone armie jeśli nie mam w Reserve box korpusów ? Czy armie te odrazu pojawiają się na planszy ?
Czy może raczej jest tak że:
1) ustawiam na planszy korpus w pełnej sile kosztem 1. Następnie kosztem 2 robię z niego armię o pełniej sprawności bojowej ?

Gdy gram kartą MEF ustawiam żeton tej marmi na jedym z okrągłych pól a dopiero w następnej turze akcji mogę poruszyć się w stronę portu ? Czy jeśli wszystkie strefy MEF są okupowane przez Państwa Osi to mogą w ogóle grać tą kartę ?

I jeszcze jedno :) Jeśli wszystkie francuskie i belgijskie porty są zajęte to czy uzupełnienia dla USA mogą pojawić się na planszy ?

_________________
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 23:49 
Podporucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 13 sierpnia 2009, 20:15
Posty: 377
Lokalizacja: Wieliczka
Cytuj:
Załóżmy że w fazie akcji zagrałem jedna kartą jako kartą uzupełnień dającą mi 4 RU. I tu pojawia się moja wątpliwość. Otóż czy mogę odtwarzać zniszczone armie jeśli nie mam w Reserve box korpusów ? Czy armie te odrazu pojawiają się na planszy ?

Armie odtwarza się niezależnie od korpusów. Po prostu za 2 PU wstawiasz armię (lub za 1 osłabioną) na polu do tego przeznaczonym (punkty zaopatrzenia, stolice).

Cytuj:
Gdy gram kartą MEF ustawiam żeton tej marmi na jedym z okrągłych pól a dopiero w następnej turze akcji mogę poruszyć się w stronę portu ? Czy jeśli wszystkie strefy MEF są okupowane przez Państwa Osi to mogą w ogóle grać tą kartę ?

Po zagraniu MEFu ustawiamy go wraz z żetonem przczyczułku na jednej z dostępnych stref lądowania, potem, w następnych akcjach można go przemieszczać. Do stref lądowania (okrągłych pól na morzu) nie mogą wchodzić jednostki państw centralnych (dopiero po ustanowieniu przyczółka i to tylko na to pole w celu jego eliminacji) więc zawsze można zagrać tą kartę.

Cytuj:
Jeśli wszystkie francuskie i belgijskie porty są zajęte to czy uzupełnienia dla USA mogą pojawić się na planszy ?

Chyba nie. Zresztą w takim momencie (zajęcie Francji), nawet jesli Państwa Centralne nie odniosłyby automatycznego zwycięstwa to i tak prawdopodobnie gracz Aliancki po prostu by się poddał...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 23:57 
Sergent-Major

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:48
Posty: 195
Lokalizacja: Warszawa
Dziękuję za odpowiedź.
1) Rozumiem. Czyli jeśli mam na planszy zredukowany korpus to kosztem 2 PU moge z niego zrobić armię ? Tą armię wyciągam po prostu z eliminated box ?
Jeśli więc mam armię która straciła siłę i musi zmienić się w korpus, a ja takiego nie mam w Reserve Bos to jest on eliminowany ?
2) Rozumiem - dokładnie tak zagrałem intuicyjnie
3) Czekam na potwierdzenie ale zastanawiał się właśnie nad teoretyczną możliwością zablokowania wejścia USA do gry.

Mam jeszcze jedno pytanie. Jeśli chcę przejść z planszy Azji mniejszej na "Europejską" jednostką turecką stojącą np: w Konstantynopolu to kosztem jednego ruchu strategicznego mogę tak przemieścić jeden korpus bądź jedną armię w zależności od "siły" tej karty ?

_________________
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: wtorek, 23 sierpnia 2011, 00:00 
Padpałkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:14
Posty: 1480
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Swoje 4 punkty uzupełnień możesz wydawać swobodnie, na armie, na korpusy, na co dusza zapragnie. Armie i korpusy odbudowuje się osobno, odbudowa armii nie jest nigdy warunkowana odbudową korpusu. Korpusów też się nie rozbudowuje. Korpusy sobie stoją, osłabione armie się wzmacnia za 1 PU, a zniszczone odbudowuje i stawia w stolicach bądź w źródłach zaopatrzenia.

Co ważne, armie trafiają na planszę, a korpusy do pola rezerwy. Odbudowany na koniec etapu korpus nigdy nie trafia na planszę, zawsze do pola rezerwy. Pole rezerwy może zaś opuścić na dwa sposoby: ruchem strategicznym bądź podmieniając zniszczoną armię.

I zawsze coś tam na te korpusy warto wydać, bo ich brak w polu rezerwy jest stanem wysoce niepożądanym, ponieważ:

Silvershoot napisał(a):
Jeśli więc mam armię która straciła siłę i musi zmienić się w korpus, a ja takiego nie mam w Reserve Bos to jest on eliminowany ?


Armia jest eliminowana na stałe i nie może już wrócić do gry.

Silvershoot napisał(a):
I jeszcze jedno :) Jeśli wszystkie francuskie i belgijskie porty są zajęte to czy uzupełnienia dla USA mogą pojawić się na planszy ?


Wydaje mi się, że nie, musisz coś odbić z rąk wroga. W każdym razie instrukcja mówi, że mają się pojawiać we francuskich portach.

Silvershoot napisał(a):
Mam jeszcze jedno pytanie. Jeśli chcę przejść z planszy Azji mniejszej na "Europejską" jednostką turecką stojącą np: w Konstantynopolu to kosztem jednego ruchu strategicznego mogę tak przemieścić jeden korpus bądź jedną armię w zależności od "siły" tej karty ?


Nie są mi znane żadne ograniczenia w ruchu jednostek tureckich między mapami. A zagranie karty na ruch strategiczny daje możliwość przerzucenia strategicznie maksimum jednej armii oraz maksimum 5 korpusów (w zależności od karty).

Silvershoot napisał(a):
(...) Państwa Osi (...)


Nie ta wojna :-)

_________________
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: wtorek, 23 sierpnia 2011, 11:47 
Sergent-Major

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:48
Posty: 195
Lokalizacja: Warszawa
Raubritter napisał(a):
Silvershoot napisał(a):
(...) Państwa Osi (...)


Nie ta wojna :-)


Oj tam, oj tam :) Się człowiek przyzwyczaił do gier z II WŚ to zamiast Centralnych ma Oś :)

Czyli nie mogę stojącego na mapie korpusu w pełnej sile bojowej zmienić na armię. Nowa armia może pojawić się tylko w stolicy ?
Rozumiem więć iż grając ruch strategiczny kartą o sile 5 mogę przemieścić 5 korpusów. O ile pól mogę je przesunąć ? Zgodnie z ich PR umieszczonymi na żetonie ?

Mam też małą niepewność w stosunku co do zadawania strat. Dochodzi do "potyczki" armii niemieckiej z francuską. W jej wynkiu niemcy tracą 7 a francuzi 4 pkt. Ci drudzy mają wytrzymałość 3 więc po prostu obracam ich na słabszą stronę i tak jakby udaje im się nie stracić 4 punktu. Niemcy natomiast mając tą samą wytrzymałość są zredukowani do osłabionego korpusu. Dobrze rozumiem ?

_________________
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: wtorek, 23 sierpnia 2011, 13:09 
Padpałkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:14
Posty: 1480
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
O, kolega nie przeczytał uważnie instrukcji :-)

Silvershoot napisał(a):
Czyli nie mogę stojącego na mapie korpusu w pełnej sile bojowej zmienić na armię. Nowa armia może pojawić się tylko w stolicy ?


Nie możesz. Odbudowane armie pojawiają się w stolicach i źródłach zaopatrzenia.

Silvershoot napisał(a):
Rozumiem więć iż grając ruch strategiczny kartą o sile 5 mogę przemieścić 5 korpusów. O ile pól mogę je przesunąć ? Zgodnie z ich PR umieszczonymi na żetonie ?


Przesuwasz na dowolną odległość, ale tylko po przyjaznych polach.

Silvershoot napisał(a):
Mam też małą niepewność w stosunku co do zadawania strat. Dochodzi do "potyczki" armii niemieckiej z francuską. W jej wynkiu niemcy tracą 7 a francuzi 4 pkt. Ci drudzy mają wytrzymałość 3 więc po prostu obracam ich na słabszą stronę i tak jakby udaje im się nie stracić 4 punktu. Niemcy natomiast mając tą samą wytrzymałość są zredukowani do osłabionego korpusu. Dobrze rozumiem ?


Jeżeli niemieckie korpusy maja wytrzymałość 1 (nie pamiętam), to masz rację. Zasada jest taka, że można stracić mniej, ale nigdy nie można stracić więcej niż wynika z tabeli walki.

_________________
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: wtorek, 23 sierpnia 2011, 13:28 
Sergent-Major

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:48
Posty: 195
Lokalizacja: Warszawa
Przeczytać to ja przeczytałem. Ale stwierdziłem z kolegą że zagramy i zobaczymy co z tego będzie. Jak widać niestety wkradło sie wiele przekłamań ale i tak nie żałuję bo teraz zadając pytania wyelimujemy wiele z nich. Muszę też przyznać iż pytając Was szanowni współgracze mam pewność co do tego że nigdzie nie narobiłem błędów w interpretacji przepisów.

Czyli mogę ten że korpus przesunąć teoretycznie o 30 pól korzystając z aktywacji tylko za jeden punkt Ruchu Strategicznego ? Lub też mogę go w jedej turze przesunać z np: Berlina do Reserve box a w nastepnej wstawić np: w Turcji.

Tak, niemieckie korpusy mają wytrzymałość 1.

_________________
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: wtorek, 23 sierpnia 2011, 14:49 
Padpałkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:14
Posty: 1480
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Silvershoot napisał(a):
Czyli mogę ten że korpus przesunąć teoretycznie o 30 pól korzystając z aktywacji tylko za jeden punkt Ruchu Strategicznego ?


Tak.

Silvershoot napisał(a):
Lub też mogę go w jedej turze przesunać z np: Berlina do Reserve box a w nastepnej wstawić np: w Turcji.


Możesz, tylko pamiętaj, że korpus z pola rezerwy może wyjechać tylko na inną, zaopatrzona jednostkę tej samej narodowości.

Generalnie dobrym pomysłem jest korzystne z wariantu historycznego http://www.gmtgames.com/nnpg/historical.html oraz ograniczenie liczby bułgarskich korpusów, które mogą operować na planszy bliskowschodniej. Ponieważ często na Bałkanach jest raczej spokojnie, gracze mają tendencję do wysyłania "miliona Bułgarów" do obrony Turcji, co jest historycznie bzdurne.

Silvershoot napisał(a):
Tak, niemieckie korpusy mają wytrzymałość 1.


Zatem Twoje obliczenia były słuszne. Już nawet sobie przypominam - 2-1-4.

_________________
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [PoG] Pytanie o przepisy
PostNapisane: czwartek, 25 sierpnia 2011, 08:41 
Sergent-Major

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:48
Posty: 195
Lokalizacja: Warszawa
Jeszcze jedno zapewne irracjonalne pytanie. A czy jeśli PC zajmą francuskie porty mające połączenie z Londynem to czy BR mogą próbować dalej przeprawiać się przez kanał i atakować ? Wydaje mi się że nawet jesli mają taką możliwość to atak taki powinien mieć jakieś ujemne modyfikatory ?

_________________
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.