Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest czwartek, 13 grudnia 2018, 22:20

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 5 listopada 2009, 12:50 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Czy przeczytałeś odpowiedzi na pytania, umieszczone na s. 34 polskiej instrukcji? Co prawda mówi się tam o Bliskim Wschodzie i Konstantynopolu, ale chyba znajdziesz rozwiązanie przynajmniej części twoich wątpliwości.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 5 listopada 2009, 13:23 
Tambour

Dołączył(a): czwartek, 5 listopada 2009, 11:54
Posty: 7
Lokalizacja: Wrocław
Fakt - ten opis rozwiewa moje wątpliwości (posługiwałem się od jakiegoś czasu wersją poprawioną i tam nie mam FAQ)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 31 stycznia 2010, 10:38 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
1. Armie ROS i FR stoją na polu z okopami 1. Przeciwnik atakuje i zagrywa kartę v.Hutier przez co nie liczy okopów i pierwszy zadaje straty. Może użyć tej karty (są tam obecni Rosjanie), czy też nie (bo są i Francuzi)?
2. Kwestia korpusów AUS i KAN. Pierw zagrywamy jako posiłki - lądują w polu rezerw. Potem ruch strategiczny i... właśnie. Traktujemy jako jednostki brytyjskie i ustawiam na dowolnym oddziale BR czy też lądują w Londynie?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 31 stycznia 2010, 14:14 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
jalkavaki napisał(a):
1. Armie ROS i FR stoją na polu z okopami 1. Przeciwnik atakuje i zagrywa kartę v.Hutier przez co nie liczy okopów i pierwszy zadaje straty. Może użyć tej karty (są tam obecni Rosjanie), czy też nie (bo są i Francuzi)?

Z opisu karty '04:
Cytuj:
Gracz dowodzący Państwami Centralnymi podczas ataku wojsk niemieckich na pole
zawierające przynajmniej jedną jednostkę rosyjską, wykonuje jako pierwszy rzut kostką oraz
może zignorować wpływ okopów. (Atakowane pole może zawierać oprócz rosyjskich także
jednostki alianckie innych narodowości.)

jalkavaki napisał(a):
2. Kwestia korpusów AUS i KAN. Pierw zagrywamy jako posiłki - lądują w polu rezerw. Potem ruch strategiczny i... właśnie. Traktujemy jako jednostki brytyjskie i ustawiam na dowolnym oddziale BR czy też lądują w Londynie?

Z instrukcji '04:
Cytuj:
13.2.1 Tylko jeden korpus brytyjski (w tym australijski)
może być przeniesiony ruchem strategicznym pomiędzy
Polem Rezerwy a polami Bliskiego Wschodu (w obie
strony), lub morskim ruchem strategicznym z lub na
Bliski Wschód w ciągu całego etapu. Korpusy:
kanadyjski, portugalski oraz BKE nie mogą być
przerzucane na Bliski Wschód. Ograniczenia nie
dotyczą morskich lub lądowych ruchów strategicznych
wykonywanych przez te jednostki pomiędzy polami na
planszy Bliskiego Wschodu. Żaden inny korpus aliancki
(włącznie z korpusami kanadyjskim, portugalskim i
BEF) nie może być przerzucany ruchem strategicznym
pomiędzy Polem Rezerwy a polami Bliskiego Wschodu
(dotyczy ruchu w obie strony).

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 31 stycznia 2010, 22:43 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Ale nie chodzi mi o Bliski Wschód tylko na mapie Europy.
Mamy Kanadyjczyków i Australijczyków w Polu Rezerw to jeśli chcę je przenieść na mapę to mogę od razu umieścić ich na armii brytyjskiej stojącej powiedzmy w Amiens czy najpierw umieszczam w Londynie a dopiero w następnym ruchu strategicznym przemieszczam na właściwe pole?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 1 lutego 2010, 09:54 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Przepraszam, nieuważnie przeczytałem Twoje pytanie.

Nie znajduję w regułach uzasadnienia dla przerzucania korpusów kanadyjskich i australijskich do Londynu. Obowiązują wg mnie te reguły:
Cytuj:
9.5.3.2 Przybywające jako posiłki korpusy są
umieszczane w Polu Rezerwy

oraz
Cytuj:
13.1.8 Jednostki mogą być przeniesione ruchem
strategicznym z Pola Rezerwy na dowolne zaopatrzone
pole na planszy, jeśli na polu tym znajduje się już
zaopatrzona jednostka tej samej narodowości i nie
zostanie przekroczony limit zgrupowania.

To sformułowanie:
Cytuj:
Korpus może być także przeniesiony z Pola Rezerwy
do własnej zaopatrzonej stolicy (w przypadku Austro-
Węgier do Wiednia lub Budapesztu) lub do źródła
zaopatrzenia na własnym terytorium.

też wyraźnie wskazuje, że normalnym ruchem jest ten z Pola Rezerwy na mapę, ale wolno także wysłać korpusy do stolicy.

Nie znalazłem wymogu wysyłania Australijczyków i Kanadyjczyków na front via Londyn. To zresztą odpowiada realiom historycznym: Australijczycy trafiali na Bliski Wschód bezpośrednio z ojczyzny.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 16 marca 2010, 01:56 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Witam ponownie.
1/ czy można wysłać z pola rezerw korpus serbski na pole z tylko korpusem czarnogórskim?
2/ czy korpus czarnogórski może być ruchem strategicznym przerzucony do Belgradu (ma 0 PR).
3/ BKE, MEF, BW, i KAUK - te armie ponoszą w pierwszej kolejności straty podczas ataku. Czy tyczy się to także Orient i tureckich AI i YIL?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 16 marca 2010, 09:59 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
jalkavaki napisał(a):
1/ czy można wysłać z pola rezerw korpus serbski na pole z tylko korpusem czarnogórskim?

Korpus czarnogórski chyba nie jest "narodowości serbskiej", więc zgodnie z 13.1.8 nie wolno.
Cytuj:
2/ czy korpus czarnogórski może być ruchem strategicznym przerzucony do Belgradu (ma 0 PR).

13.1.11:
Cytuj:
Jednostka czarnogórska nie
może wykonywać Ruchu Strategicznego między polami
mapy. Może wykonywać Ruch Strategiczny między
Polem Rezerwy a mapą (w obie strony).

Czyli z rezerwy tak, z mapy - nie.

Cytuj:
3/ BKE, MEF, BW, i KAUK - te armie ponoszą w pierwszej kolejności straty podczas ataku. Czy tyczy się to także Orient i tureckich AI i YIL?

A skąd to podejrzenie? Chyba nie ma nic o tym w regułach.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 marca 2010, 11:29 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Czy zagrywając jakąś kartę inaczej jak wydarzenie (np ruch strategiczny czy uzupełnienia) należy ją pokazać przeciwnikowi? W sumie gramy tak, że nie pokazuje się a tylko deklaruje ile dana karta ma np. punktów operacyjnych i odkłada na bok, tak aby przeciwnik nie widział jaka to karta.
A jak powinno być?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 marca 2010, 12:49 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
W życiu nie słyszałem o takim problemie! Dla mnie zagranie karty, to zagranie karty i do głowy by mi nie przyszło, żeby zagrywać "tajnie". Sposób wykorzystania karty to kwestia wtórna wobec jej zagrania, tzn. położenia odkrytej na stole.

Sądzę, że pomysł na utajnianie zagrywanych kart nie przyszedł do głowy nawet autorowi gry, bo chyba nie ma na ten temat żadnej wzmianki w instrukcji! :)

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 marca 2010, 17:07 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Heh.
To my zawsze graliśmy na utajnienie. Zawsze pozostawała niepewność jaką kartę przeciwnik zagrał i czy np. zagrane 3ops to Kemal czy może wyścig do morza :) I powiem, że dobrze się gra, ciekawie.
Spróbujemy zagrać w otwarte karciochy i zobaczymy co z tego wyniknie :faja:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 14 kwietnia 2010, 21:15 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Witam.
Pojawił się kolejny problem w interpretacji przepisów. Mianowicie w Valijewie stoi osłabiona armia serbska. Belgrad i Nis są okupowane przez PC. Czy w tym wypadku Serbowie mogą odtworzyć armię do pełnej siły? Czy mogą wykonać ruch strategiczny przenosząc korpus z pola rezerw na tą armię?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 8 lipca 2010, 13:19 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Przepraszam, za trzeciego posta pod rząd, ale wciąż czekam na pomoc w sprawie jaką opisałem wyżej.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 8 lipca 2010, 21:23 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Moim zdaniem obie te akcje są niedozwolone.

Punktów uzupełnień nie możesz wykorzystać, bo Belgrad - stolica Serbów - jest okupowany (17.1.3). Gdyby Saloniki były zajęte przez wojska Ententy, a Nisz nie był okupowany przez PC, to mógłbyś uzupełnić serbską armię w Valjevie (Valjevo byłoby zaopatrywane z Salonik przez Monastyr, Skopje i Nisz).

Ruchu strategicznego z pola rezerwy do tej armii nie możesz wykonać, bo "Reguła [14.1.6] opisująca specjalne zasady zaopatrzenia jednostek serbskich nie pozwala na Ruch Strategiczny z Pola Rezerwy na mapę." (13.1.8). Czyli armia serbska "sama w sobie" jest zaopatrzona, bo jest na terytorium Serbii (14.1.6), ale nie zmienia to faktu, że pole, na którym się znajduje, nie ma połączenia ze żródłem zaopatrzenia - dla Serbów: Belgrad, cztery pola na zapleczu Rosji albo Saloniki (14.2.2, 14.2.3).

Możesz natomiast przerzucić korpus serbski z pola rezerwy do Salonik, jeśli zostały one aktywowane - nawet jeśli cała Serbia jest okupowana przez PC.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 9 lipca 2010, 02:57 
Carabinier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 18 października 2007, 19:13
Posty: 26
Lokalizacja: Szczecin
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Mamy jeszcze wątpliwości odnośnie kart bitewnych niwelujących wpływ okopów.
Z tego co wiem to zagrywając Królewski Korpus Pancerny dalej nie można atakować z flanki, można użyć Okopane Karabiny Maszynowe i można kosztem strat pozostać na polu.
A co w wypadku niemieckich ofensyw, v.Hutiera i Ofensywy Brusiłowa? Czy tu można atakować z flanki, jest przymus wycofania jeśli pole było czyste?
Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.