[PoG] Pytania o przepisy

Gra wydawnictwa GMT Games (polska edycja wyd. Gołębiewski)

Postby adalbert » Tuesday, 1 September 2009, 21:49

1. Pewnie, ze mogą + mogą atakować przyległe pola po odliczeniu PS zajętych na oblężenie twierdzy.
2. tak. zwróć uwagę, że do takiego wejścia potrzebujesz armii albo odpowiedniej ilości PS korpusów.
Andy popraw, jeśli kręcę, z pamięci piszę.
adalbert
Major
 
Posts: 1210
Joined: Thursday, 17 April 2008, 09:54
Location: Szczecin

Postby Andy » Wednesday, 2 September 2009, 01:14

jalkavaki wrote:1. Czy wojska oblegające twierdzę mogą atakować tą twierdzę, czy trzeba czekać do fazy rozstrzygania oblężenia?

Mogą (15.1.3).
2. Czy wejście na pole z twierdzą oznacza jej obleganie. Czy można "nieoblegać" twierdzy?

Nie można. Na pole z twierdzą jednostki przeciwnika mogą wejść tylko pod warunkiem, że są w stanie rozpocząć oblężenie (11.1.8 oraz 15.1.1).
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby adalbert » Wednesday, 2 September 2009, 08:23

ad 2. to miałem na myśli. pisząc "tak". odnosiłem sie do pierwszej części pytania. sorry za nieprecyzyjność :]
adalbert
Major
 
Posts: 1210
Joined: Thursday, 17 April 2008, 09:54
Location: Szczecin

Postby jalkavaki » Wednesday, 16 September 2009, 10:52

Pytanie o Armię Orientalną:
Po stracie drugiego poziomu jest zastępowana przez korpus francuski?
User avatar
jalkavaki
Carabinier
 
Posts: 26
Joined: Thursday, 18 October 2007, 19:13
Location: Szczecin

Postby Andy » Wednesday, 16 September 2009, 11:01

Tak, ale sama armia spada na stałe (12.4.7).
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby jalkavaki » Wednesday, 16 September 2009, 11:05

Armia spada na stałe, to oczywiste. Mniej oczywistym był fakt zastąpienia jej korpusem. A jak z armiami tureckimi? Dodatkowych korpusów w Polu Rezerw nie ma.
User avatar
jalkavaki
Carabinier
 
Posts: 26
Joined: Thursday, 18 October 2007, 19:13
Location: Szczecin

Postby Andy » Wednesday, 16 September 2009, 11:24

Jeśli w Polu Rezerwy nie ma korpusu odpowiedniej narodowości (w tym wypadku tureckiej) - armia spada na amen.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby Andy » Wednesday, 16 September 2009, 11:31

jalkavaki wrote:Mniej oczywistym był fakt zastąpienia jej korpusem.

Ale co budzi Twoje wątpliwości? W angielskiej istrukcji stoi:
12.4.4 A reduced strength Army which is eliminated is replaced
immediately in its current space by a full strength Corps of the
same nationality
from the Reserve Box, if such a Corps is available.

Podkreślenie moje. Niestety w polskim tłumaczeniu tych słów brakuje, ale z dalszego opisu wynika jednoznacznie, że zredukowaną armię zastępuje się korpusem tej samej narodowości. Cóż zatem stoi na przeszkodzie, żeby FRANCUSKĄ Armię Orientalną zastąpić FRANCUSKIM korpusem? Taki korpus jest niczym innym niż zredukowaną armią, narodowość pozostaje bez zmian.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby jalkavaki » Wednesday, 16 September 2009, 23:10

Sugerowałem się BEFem i osobnym korpusem, który go zastępuje. Bo zwykły korpus BR nie może go zastapić. Sądziłem, że podobnie jest z innymi armiami, których nie można odtworzyć (kropka na żetonie).
Jeszcze kwestia Salonik - czy ROS mogą z tego pola ciągnąć zaopatrzenie? Niedawno miałem taką sytuację kiedy to dwie ROS armie szalały po Bałkanach rozbijając w puch Bułgarów i Turków i zajmując Konstantynopol. Odcięci byli od Belgradu i swoich baz zaopatrzenia i ciągnęli zaopatrzenie z Salonik właśnie, które były pod kontrola Aliantów.
Rozumiem, że jak Konstantynopol jest zajęty to na planszy BW wszystkie jednostki TUR (poza Medyną) uważane są za niezaopatrzone.
User avatar
jalkavaki
Carabinier
 
Posts: 26
Joined: Thursday, 18 October 2007, 19:13
Location: Szczecin

Postby Andy » Thursday, 17 September 2009, 11:15

jalkavaki wrote:Jeszcze kwestia Salonik - czy ROS mogą z tego pola ciągnąć zaopatrzenie?

14.2.2:
Źródłami zaopatrzenia dla jednostek rosyjskich
[...] są pola oznaczone symbolami
źródeł zaopatrzenia na wschodnim krańcu terytorium
Rosji oraz Belgrad.


Nie mówiąc już o tym, że armia rosyjska z Bałkanów nie mogła zdobyć Konstantynopola. 11.3.1:
Na pola planszy Bliskiego Wschodu mogą
wchodzić i je atakować wyłącznie następujące armie:
rosyjska Kaukaska[...] Ograniczenia dotyczą także Konstantynopola.


A to nie była Kaukaska, prawda? ;)
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby jalkavaki » Friday, 18 September 2009, 15:41

Nie była to Kaukaska, fakt. Konstantynopol, podobnie jak drugie pole (nie pomnę teraz jego nazwy) znajduje się na obu mapach (Europejskiej, że tak to ujmę i Bliskiego Wschodu). Rozumiem w takim razie, że na te pola mogą wejść armie mogące działać na bliskim wschodzie (MEF, KAUK, ORIENT, BW) oraz korpusy.
Czy TUR armie mogą działać w Europie i swobodnie przechodzić z jednego teatru działań na drugi?

Przepraszam, za taką ilość pytań, może oczywistych. Dopiero niedawno zacząłem przygodę z PoG i w trakcie rozgrywki pojawia się wiele "nieoczywistośi" ;)

Pozdrawiam
User avatar
jalkavaki
Carabinier
 
Posts: 26
Joined: Thursday, 18 October 2007, 19:13
Location: Szczecin

Postby Andy » Saturday, 19 September 2009, 00:22

11.3.1 Na pola planszy Bliskiego Wschodu mogą
wchodzić i je atakować wyłącznie następujące armie:
rosyjska Kaukaska, brytyjskie Bliskowschodnia i MEF,
francuska Orientalna oraz tureckie YLD i Islamska.
Ograniczenia dotyczą także Konstantynopola i Bursy,
które znajdują się na obu planszach.

Z poniższej reguły (a zwłaszcza wyjątku) wnoszę, że Turcy mogą swobodnie przemieszczać się między Bliskim Wschodem a Europą:
13.2.3 Tylko jeden korpus Państw Centralnych może
być przerzucony ruchem strategicznym z lub na Bliski
Wschód w ciągu całego etapu.
Wyjątek: ograniczenie to nie dotyczy korpusów
tureckich.

Armie tureckie oczywiście tylko pieszo.

A w ogóle, to się teraz zastanawiam, czy w wyjątku do 13.2.3 chodzi o tureckie korpusy czy korpus ("corps" znaczy jedno i drugie). Jeśli chodzi o jeden korpus, to między Europą a Bliskim Wschodem można przerzucić w etapie jeden korpus turecki + jeden inny korpus Państw Centralnych.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby jalkavaki » Wednesday, 7 October 2009, 00:58

Witam ponownie :)
1. Twierdzę o sile 3 oblega armia. W wyniku wrogiego ataku armia zostaje zastąpiona korpusem. Ale nie ma obowiązku wycofać się w wyniku walki, gdyż przeciwnik poniósł większe straty. Co w tym momencie? Wg. przepisów jeden korpus nie może oblegać już tej twierdzy. Cofa się z tego pola, czy zostaje? W przypadku pozostania, to czy ten korpus posiada zaopatrzenie (wg. przepisów pole to znajduje się pod kontrolą przeciwnika)?
2. Na forum wyczytałem informację, że zaopatrzenie z Londynu do pól połączonych przerywaną linią, którą mogą przemieszczać się tylko Brytyjczycy, idzie tylko właśnie dla spijaczy herbaty (adekwatnie jak z Werony dla Włochów). Jednakże na tych polach są także porty, którymi także idzie zaopatrzenie. Jak to teraz interpretować? Czy np. odcięta w Hawrze FR jednostka ma zaopatrzenie czy też nie?
Pozdrawiam
User avatar
jalkavaki
Carabinier
 
Posts: 26
Joined: Thursday, 18 October 2007, 19:13
Location: Szczecin

Postby Andy » Wednesday, 7 October 2009, 09:42

Pytanie pierwsze:
15.2.4 [...] Jeśli siły oblegające
twierdzę poniosą straty, które uniemożliwią dalsze
prowadzenie oblężenia (lub w wyniku zastosowania
wydarzenia “Wojna w Afryce” zostanie usunięty brytyjski
korpus), siły te nie muszą się wycofywać, ale
jednocześnie oblężenie twierdzy jest zdjęte. Oznacza
to, że podczas Fazy Oblężeń nie będzie wykonywany
rzut kostką sprawdzający ewentualną kapitulację. Przez
takie pole nie będzie też można prowadzić
zaopatrzenia. Gdy na pole wejdą dodatkowe własne
jednostki w odpowiedniej liczbie, która łączną liczbę
jednostek na polu zrówna z opisanym w 15.2.1 limitem,
oblężenie będzie kontynuowane.


Pytanie drugie:
14.1.4.2 Alianci dla celów zaopatrzenia mogą używać
dowolnych kontrolowanych przez siebie portów poza
terytorium Niemiec i Rosji.

14.2.4 Źródłem zaopatrzenia dla wszystkich
pozostałych alianckich jednostek [tzn. nie rosyjskich, serbskich i rumuńskich] jest Londyn.

Linia przerywana między Londynem a portami francuskimi oznacza, że poruszać się po nich moga tylko jednostki brytyjskie (a nie np. francuskie) - jak po lądzie. Zaopatrzenie idzie nie po tych liniach, tylko z portu do portu (tak jak z Londynu do - powiedzmy - Aleksandrii czy Basry).
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby pivi » Thursday, 5 November 2009, 12:21

Witam wszystkich uzytkowników forum.

Od niedawne stałem się fanem ścieżek chwały. Sporo czytałem na forum różnych wątpliwości dotyczących przepisów z tym że nie znalazłem odpowiedzi na jedną wątpliwość.

Co się stanie w przypadku gdy np. Jednostka PC odetnie od zaopatrzenia Jednostke A a nastepnie jednostka A odetnie od zaopatrzenia jednostke PC (tą która odcięła jednostce A) ale jednocześnie nie odblokuje swojej jednostki. Co się dzieje z obiema jednostkami? I co z przynależnością pól.
Moim zdaniem eliminowane są obie a pola odcięte od zaopatrzenia zamieniają się przynależnościami. Ale może coś źle interpretuję?
pivi
Tambour
 
Posts: 7
Joined: Thursday, 5 November 2009, 11:54
Location: Wrocław

PreviousNext

Return to Ścieżki chwały

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests