Strona 1 z 2

Program do robienia kart i żetonów

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:25
autor: morvael
Zrobiłem kiedyś coś takiego, co na podstawie definicji szablonów i pliku z danymi (jedno i drugie w formacie CSV) może zrobić całkiem ładny żeton albo kartę. Oczywiście grafiki trzeba przygotować samemu, co po części jest ładnie opowiedziane w kursie Grenadyera.

Zaletą programu jest to, że po przygotowaniu szablonów bardzo szybko robi się kolejne żetony, a i w przypadku wykrycia błędów do poprawy wystarczy notatnik i problem z głowy.

Program ma całkiem sporo możliwości (użyteczne głównie jednak przy robieniu kart), ale porównując to z kursem stwierdziłem, że brak mu możliwości pisania tekstu po kątem. Ale tak to jest chyba wszystko: wyrównanie, pogrubienia/kursywy, umieszczanie ikonek w ciągłym tekście no i jest antyaliasing.

Nie wiem, może komuś z was "toto" się przyda nawet w tej formie w jakiej jest teraz. Poniżej trochę przykładów:

żetony z HexHammera (system w fazie koncepcyjnej po jednorazowym graniu, nie pytajcie o szczegóły :)) - trochę surowe ale więcej nie potrzebowałem:

http://www.isengard.pl/beastmen_008_tuskgor_chariot.jpg
http://www.isengard.pl/empire_044_teutogen_guard.jpg
http://www.isengard.pl/highelf_011_loth ... _guard.jpg
http://www.isengard.pl/orc_002_mounted_ ... arboss.jpg
http://www.isengard.pl/chaos_019_marauder_horsemen.jpg

I przykładowe karty (grafiki znalazłem w internecie):

http://www.isengard.pl/cm/legolas.png
http://www.isengard.pl/cm/max.png

Jeśli ktoś jest zainteresowany to program jest tutaj: http://www.isengard.pl/cm/cm-1.0.0.zip

Jeśli ktoś by chciał pliki definicji do wyżej pokazanych kart (w celach zapoznawczych), proszę o PW.

Czy ten program może się komuś przydać?

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:25
autor: Raleen
Myślę, że na pewno się przyda 8)

Ale ta karta to chyba nie do Hexhammera, czy się mylę :?:

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:26
autor: morvael
Jak najbardziej nie :) Pierwsza do Middle-earth CCG a druga do Doomtroopera. Jedno i drugie to standardowe karcianki.

Karta do MECCG jest bez obrazka (dla zabawy dałem tam raz zdjęcie z filmu zamiast brzydkiego oryginalnego rysunku), ale jak widać po karcie do DT można wstawiać obrazki z przezroczystością bez problemu.

Zrobienie identycznej karty w zasadzie ogranicza się do: zrobienia/znalezienia dobrych grafik i odpowiednich czcionek. Co nie oznacza że jest to łatwe :) Np. do LOTR CCG nie udało mi się znaleźć identycznej czcionki. Nawet jak ma taki sam krój liter to odstępy między nimi są innej wielkości (bo to też zależy od czcionki).

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:26
autor: Raleen
Jak najbardziej nie :) Pierwsza do Middle-earth CCG a druga do Doomtroopera. Jedno i drugie to standardowe karcianki.
Przepraszam, moje niedouczenie w tej materii wychodzi :oops:

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:26
autor: morvael
Nie ma co przepraszać, po prostu jestem bardziej w temacie karcianek niż strategii... Łatwiej w to zagrać, dużo mniej czasu potrzeba (i miejsca). Z racji ograniczeń musiałem się przesiąść już jakiś czas temu.

No ale może nie powinienem pokazywać tych kart przy specjaliście od prawa autorskiego :) Chociaż mam większe grzechy na sumieniu...

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:26
autor: Raleen
Ja nie widzę problemu :D

PS. Przykadziłeś z tym specjalistą :wink:

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:27
autor: morvael
Uu, to bym pokazał coś takiego w czym już byś na pewno zobaczył problem :) Ale potem musiałbym zabić :wink:

Co robić, zszedłem do podziemia :cry:

Przynajmniej ten program do żetonów jest w miarę poprawny politycznie.

P.S. Widziałem pytanie o to jak skleić więcej żetonów do wydruku. Odpowiednio przygotowując szablon dla CardMakera tak, żeby miał puste fragmenty na prawej i dolnej krawędzi można by użyć innego mojego mini-programiku, TileMakera :) Dodaje się do listy obrazki które chce się mieć na wynikowym obrazku, ustawia ilość kolumn, naciska guzik i gotowe :) Jego wadą jest to, że wszystkie żetony muszą mieć ten sam rozmiar. Jak ktoś chce też mogę go podczepić.

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:28
autor: morvael
Tak, plik danych (czyli kart albo żetonów) może odnosić się do jednego z szablonów w pliku szablonów. Można więc z dwóch plików wygenerować różnego rodzaju obiekty. Co więcej, zmieniając szablon w jednym miejscu można wpłynąć na wszystkie żetony od razu. Wystarczy jeszcze raz wygenerować obrazki. :)

Przykładowo, plik szablonów z jedym tylko szablonem o nazwie hero:

Kod: Zaznacz cały

name;image
hero;gfx\b.hero.bmp;
@
name;index;x;y;w;h;font;size;style;color;align;
hero;2;104;42;382;36;URWAlcuinSCT;26;;FFFFFF;TCC;//title white
hero;2;103;41;382;36;URWAlcuinSCT;26;;000000;TCC;//title black
hero;3;61;476;380;180;Times New Roman;17;;000000;XL;//text and lore
hero;4;182;663;259;20;Times New Roman;14;b;000000;XR;//home site
hero;5;251;697;188;15;URWAlcuinSCT;12;;000000;TCT;//art
hero;6;29;36;66;27;Times New Roman;28;;000000;TCT;//marshaling points
hero;7;474;504;28;30;Franklin Gothic Medium;12;bi;000000;TCC;//dice roll #
hero;8;28;682;61;21;Times New Roman;22;;FFFFFF;TCC;//prowess/body
hero;9;46;136;32;38;Franklin Gothic Medium;20;bi;000000;TCC;//mind
hero;10;46;228;29;28;Franklin Gothic Medium;16;bi;FFFFFF;TCC;//direct influence
hero;11;251;728;188;12;Times New Roman;11;b;000000;TRC;//collectors info
hero;12;89;436;403;29;URWAlcuinSCT;16;;FFFFFF;TRC;//class white
hero;12;88;435;403;29;URWAlcuinSCT;16;;000000;TRC;//class black
A to plik danych z dwoma kartami robionymi z tego samego szablonu:

Kod: Zaznacz cały

hero;122tw;Bard Bowman;<f ||bi|>Unique.<f |||> +2 direct influence against the Men of Northern Rhovanion faction.<b 5><f |14|i|>"Their captain was Bard, grim-voiced and grim-faced, whose friends had accused him of prophesying floods and poisoned fish, though they knew his worth and courage." <f ||bi|>–Hob;Home site:<f |||> Lake-town;Art by Angelo Montanini;;8;3/6;2;0;1 C 122;Warrior/Scout Man
hero;165tw;Legolas;<f ||bi|>Unique.<f |||> +2 direct influence against the Wood-elves faction.<b 5><f |14|i|>"Only Legolas still stepped as lightly as ever, his feet hardly seeming to press the grass, leaving no footprints as he passed..." <f ||bi|>–LotRIII;Home site:<f |||> Thranduil's Halls;Art by Quinton Hoover;2;7;5/8;6;2;1 R 165;Warrior/Diplomat Elf
Co powstało, widać w pierwszym poście i poniżej. Nazwa używanego szablonu znajduje się na pierwszej pozycji.

Obrazek

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:28
autor: morvael
Szablon szablonem, program programem. Jedno i drugie łatwo zrobić :) Gorzej ze zrobieniem samemu grafiki. Jak mnie to boli, że w tym względzie jestem zero. Dopiero mając zdolności programisty i grafika można do czegoś dojść...

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:30
autor: wraiedt
w zasadzie powiedziałbym, że trudniej o programistę niż grafika. Konia uczą rysować już w przedszkolu, kodowanie to już inna brocha

: czwartek, 29 grudnia 2005, 14:30
autor: morvael
Mnie nie nauczyli, jestem beztalencie plastyczne i muzyczne... I czasami żałuję.

: poniedziałek, 19 lutego 2007, 13:16
autor: Grzegorz.
Mam dwa pytania czy zetony mozna robic jakims innym programem oprucz Adobe Photoshop. Czy Adobe Photoshop jest programem darmowym ?

: poniedziałek, 19 lutego 2007, 13:41
autor: Gonzo
Ja robiłem jakieś żetony w Photoshopie i Corelu ale nie drukowałem tego.

Re: Program do robienia kart i żetonów

: wtorek, 20 grudnia 2011, 18:30
autor: wizun
Można robić w kilku programach graficznych - wg mnie najlepiej w Photoshopie (PS) (z tym, że on darmowy nie jest - a wersja podstawowa to wydatek jakiś 3000 zł). Można również w CorelDraw zrobić - różnica jest taka, że w PS mamy bazowo do czynienia z grafiką rastrową, a w przypadku Corel z wektorową.
Warto pamiętać o podstawowej przestrzeni barwowej używanej w poligrafii (CMYK) oraz o przyzwoitej rozdzielczości - jeśli zależy nam na dobrej jakości druku na żetonie. Należy pamiętać, że na źle lub nie skalibrowanym monitorze - kolory wydruku mogą się różnić - od tego co nam wyświetla monitor. Kalibracja monitora to koszt ok. 100 zł, ale dla grafika to podstawa ;)
Jeżeli chodzi o darmowe programy do tworzenia grafiki to polecam GIMP'a - z pewnością najpowszechniej używany, całkowicie bezpłatny i legalny program do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej.

Re: Program do robienia kart i żetonów

: wtorek, 20 grudnia 2011, 21:23
autor: dixie75
wizun pisze:Jeżeli chodzi o darmowe programy do tworzenia grafiki to polecam GIMP'a - z pewnością najpowszechniej używany, całkowicie bezpłatny i legalny program do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej.
...to ja dorzucę do kompletu wektorowego Inkscape'a. Podobnie jak GIMP, otwarty, darmowy i wieloplatformowy (ważne, jeśli ktoś dłubie w Linuksie). Dorobiłem sobie kiedyś żetony a'la TiS do dwóch autorskich gierek o Powstaniu Listopadowym (NATOwskie mi nie "leżą") i po wydrukowniu byłem w lekkim szoku, jak dobrze ten program odwzorowuje detale i maskuje pikselozę. Wiadomo, ważna jest też oczywiście drukarka i papier (jakiś prosty HP i papier ksero, więc bez szału, a mimo to efekt mnie mile zaskoczył). Jak tylko odkopię po przeprowadzce komputer na którym je robiłem, to nie omieszkam się pochwalić :D