Szybki kurs tworzenia żetonów - Adobe Photoshop cz. II

Dostępne w sieci instrukcje gier i ich tłumaczenia, cyberboardy (gameboxy) i różnego rodzaju inne moduły do grania w planszówki przez sieć, home rulesy, erraty i uzupełnienia zasad gier, wykazy żetonów, użyteczne programy do tworzenia gier i wszystko inne co się graczowi przydać może.
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Szybki kurs tworzenia żetonów - Adobe Photoshop cz. II

Post autor: Itagaki »

To teraz kolej na naszą ikonkę jeźdźca.
Musimy 'obrobić' obrazek, wycinając tło i zbędne elementy, odpowiednio zcieniować itd.

Mamy tu pięknego krakusa zeskanowanego z książki :)
Na początku radzę wykonać taką procedurę: 'ctrl+a', 'ctrl+c', 'ctrl+n' - ustawić tło na 'transparent' (jeżeli np. ikonka piechura jest zielona to dla lepszej widoczności można wybrać tło o dużym kontraście, np. czerwone) rozmiar i rozdzielczość będą takie same jak skopiowanego obrazka, a następnie 'ctrl+v'. W ten sposób w czasie usuwania tła ikonki nie pozostaną nam żadne mało widoczne resztki.

http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B1.GIF

Uwaga: 'background color' należy ustawić przed stworzeniem nowego pliku ('ctrl+n') klikając w to miejsce Obrazek
http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B0.GIF

Jeżeli tło jest w miarę jednolite łatwo się usuwa za pomocą 'Magic Wand Tool' ('w'). Opcja ta służy do zaznaczania pola o tym samym kolorze (można dobrać tolerancję - domyślnie 32, ale najlepiej dać około 10). Zaznaczone pole porostu mażemy ('delete'). Należy uważać aby nie skasować elementu ikonki jeżeli jest on podobnego koloru jak tło...

Przykładowo po jednym zaznaczeniu i usunięciu moja ikonka wygląda tak

http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B2.GIF

Teraz wyraźnie widać te nie wykasowane miejsca w prawym, górnym rogu...
Procedurę można powtarzać parokrotnie aż wymażemy spore kawałki tła.
Jeżeli tło nie jest jednolite to możemy je zaznaczyć 'Marqee Tool' ('m') i wymazać klawiszem 'delete'.
Detale natomiast najlepiej 'obrobić' samemu za pomocą gumki :) 'Eraser Tool' ('e'). Wybieramy typ gumki - 'Mode' (ja z przeważnie korzystam z 'Brush') i jej wielkość, a następnie na odpowiednim zoomie mażemy zbędne fragmenty. Przydatna także jest opcja 'Lasso Tool' ('l') dzięki któremu możemy zaznaczyć fragment dowolnego kształtu po prostu obrysowując go.
To był najdłuższy i najbardziej nużący fragment robienia żetonu ;)
Po 'obrobieniu' ikonki warto ją zapisać ponieważ może się przydać w przyszłości i wtedy mamy ja jak znalazł :)

http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B3.GIF

Radzę sprawdzić wam te dwie opcje Obrazek
http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B4.GIF
(jeżeli przytrzymacie dłużej przyciśnięty lewy klawisz myszy na opcji rozwinie się jeszcze małe menu), bo dzięki nim można cieniować, wyostrzać, zamazywać itp. obraz. Najlepiej się tym samemu chwilę pobawić. Jeżeli coś 'spartolimy' ;) to z prawej strony ekranu, nad listą layer'ów mamy historię wszystkich czynności i możemy wrócić do każdego etapu...

Jak już mamy gotowa ikonkę to musimy ją odpowiednio dopasować do rozmiaru żetonu. klikamy na pasek okienka naszego obrazka prawym klawiszem myszki i wybieramy 'image size...'. Pojawia nam się takie okienko

http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B5.GIF

Pamiętamy, że żeton jest w rozdzielczości 600 pix./cm i taką wartość wpisujemy do 'Resolution'. Jako że żeton ma bok na 15 mm i są tam już pewne dane, które zajmują trochę miejsca, ikonkę damy na razie rozmiaru 12 mm. Tam gdzie rozmiar jest większy (czyli w tym przypadku szerokość 'Width') ustawiamy 1,2 cm - drugi rozmiar automatycznie się dostosuje.

http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B6.GIF

Zatwierdzam zmiany.

Otwieramy teraz plik z żetonem i za pomocą 'ctrl+a','ctrl+c' i 'ctrl+v' :) kopiujemy Krakusa do żetonu.

http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B7.GIF

Krakus jest troszeczkę za duży. Dlatego włączamy opcję 'Marqee Tool' ('m'), prawym klawiszem myszy klikamy na layer i wybieramy 'Free Transform'.
Włączamy 'łańcuszek' pomiędzy 'W' i 'H' (wiążemy te parametry ze sobą) Obrazek http://www.grenadyer.webpages.pl/B/B8.GIF
i w jednym z nich wpisujemy procentową wielkość np. 85% - kawalerzysta się nam pomniejszył 8) Zatwierdzamy zmiany i za pomocą 'Move Tool' ('m') ustawiamy kawalerzystę w odpowiednim miejscu.

W następnym odcinku zrobimy symbole szyku, impetu itp :)
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
Wojpajek
Captain
Posty: 934
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:59
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Wojpajek »

Hej Grenadyer a jak wstawić taki żeton w ramki. Tj. ustawić kilka żetonów obok siebie tak do wydruku ????? Proszę o pomoc !!!!!!!
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

To jest dość skomplikowane niestety. No może nie tyle skomplkowane co pracochłonne.
Po pierwsze trzeba mieć 'kratki'. Ja je robie pod Paint'em tzn. mam zeton o boku 900 pix to robie kratki na np. 1/2, 1/3 tej długości (450, 300) i je powiekszam (juz w Adobe) odpowiednio dwu- lub trzy krotnie.
Kazdy żeton mam zapisany w pliku z zaznaczeniem awers/rewers (niektóre różniące się np. tylko nr batalionu nie zapisuje, tylko tuż przed wklejeniem w ramkę, zmieniam odp. numer).
Przed skopiowaniem zetonu w ramkę trzeba pogrupować (a dokładniej połączyć) wszystkie layer'y żetonu (o ile mnie pamięć nie myli to ctrl+e albo ctrl+shift+e) wtedy skopiuje wszystkie layery a nie tylko ten aktywny - czyli ctrl+a i ctrl+c.
Teraz wchodzimy do okienka z 'ramkami' i za momocą 'magic vand' (chyba - pisze z pamięci) zaznaczam pole gdzie będzie żeton i mażemy biale pole tak zeby bylo przezroczyste (transparency). W to 'oczyszczone' pole wklejam żeton. znajduje się on niejako 'na ramce' dlatego w liscie layer'ów trzeba zmienić kolejność - przesuwam ramkę na pierwsze miejsce listy i wtedy zeton jest 'pod ramką'.
tak wklejam kilka żetonów, zapisuję (jakby mi się miał Photoshop zawiesić ;) ) i grupuję (czyli łączę) layer'y.
Troche może to zagmatwane ale postaram się to opisać w nastepnym odcinku (jak tylko uporam się z paniami w dziekanacie :evil: )
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
ODPOWIEDZ

Wróć do „Akcesoria do gier planszowych”