Bataan! [Compass Games] Abucay Line

PBEM, CB, ACTS, VASSAL i in.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Zaczynam rozgrywkę solo w drugi scenariusz gry, Abucay Line.
Tu już jest więcej elementów i chce się ich po kolei nauczyć.

Gra zaczyna się w 3 etapie (11-14 stycznia 1942 r.).

Segment Strategiczny.
Faza wydarzeń specjalnych.

Obaj gracze (najpierw Japończyk) losują po jednym markerze eventu.
Japończyk wylosował "Air Raid", Amerykanin "Activate any one formation".

Japoński żeton zagrany w trakcie walki z nieprzyjacielskimi tankami może oznaczać stratę poziomu siły jednostek pancernych.
Żeton amerykański jest znacznie bardziej ciekawy i jest żetonem przechodnim. Umożliwia Graczowi który go posiada aktywowanie dowolnej dywizji nawet takiej, która była już dwukrotnie aktywowana. Po aktywacji gracz wręcza żeton przeciwnikowi, który może go użyć dopiero po zakończeniu kolejnego etapu.

Faza gotowości.
Dotyczy gotowości do walki jednostek lotniczych i morskich. W tym etapie nie zachodzi potrzeba skorzystania z niej (wszystko gotowi,można zaczynać!).

Faza Uzupełnień.
W tym etapie nie ma uzupełnień.

Faza morska.
Mógłbym, ale na razie nie potrzebuję rozstawiać na mapie strategicznej lotnictwo i jednostki morskie. Jednostki morskie służą po pierwsze wsparciu walk na lądzie, po drugie Japończycy mogą wykonywać desant morski. Jednostki lotnicze nad woda blokują działania jednostek morskich przeciwnika oraz - w przypadku Japończyków - utrudniają rejsy łamaczy blokady i konwoju.

Faza furażowania.
Dziwna faza, która wpływa na poziom zaopatrzenia (liczba punktów zaopatrzeniowych) Amerykanów. W tym scenariuszu jeszcze nie działa.

Faza zaopatrzenia.
Obydwie strony są zaopatrzone. W tym scenariuszu jeszcze nie ma wydawania przez Amerykanów punktów zaopatrzenia.

Faza Inicjatywy.
W tym i następnym etapie inicjatywę mają Japończycy.
Japończycy wybierają jedną z dwóch dywizji (albo raczej między 16 Dywizją Piechoty a 65 Brygadą Piechoty). Każda z tych WJ ma po 2 markery aktywacyjne. Generał Zulu-San wybiera 65 Brygadę Piechoty. Jeden jej marker kładzie na odpowiednim torze, pozostałe trzy wrzuca do kubeczka.
Amerykanin wrzuca do swojego kubeczka trzy dostępne aktywatory: 41 i 51 filipińskich Dywizji Piechoty oraz Dywizji Philippino Scouts.
Ostatnio zmieniony niedziela, 31 stycznia 2021, 22:03 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Libne

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Jedna uwaga: w grze występują jeszcze dwie dywizje filipińskie: 21 i 31. Obydwie jednak przykryte są markerami "Rezerwa". Co to oznacza: markery aktywacyjne tych dywizji kładę na torze etapów dwa w przód. Mogę uruchomić tę rezerwę tylko i wyłącznie używając żetonu "Activate any one formation" bądź w reakcji na japoński desant morski. Stan taki pozwala danej dywizji na przyjmowanie uzupełnień.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Segment Operacyjny.

Gracz z inicjatywą (Japończyk) pierwszy.
Uruchamiam 65 Brygadę piechoty a z nią jednostki armijne, które są w odległości 4 heksów od jej sztabu.
Uwaga! kompanie zmechanizowane (tu czołgów) mogą ruszać się w etapie dwa razy, nawet w aktywacjach dwóch różnych dywizji. Pierwszy i drugi ruch zaznacza się odpowiednim markerem. Inne jednostki armijne można ruszyć tylko raz w etapie.
Z uwagi na to ze przeciwnik dość daleko wybieram Sekwencję Mobilną i przemieszczam brygadę wraz z jednostkami armijnymi. Oddziały posiadają pełną ruchliwość.
Stan po japońskich ruchach. Jutro pomyślę, czy atakować. Sprawa wymaga policzenia, a nie mam już dzisiaj głowy. Jutro cd.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z92.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

A zaatakuje se. Nie ma co się zastanawiać. Ponieważ atakował będę przeciwnika w fortyfikacjach, z musu używam tabeli szturmu.

Najpierw Amerykanin próbuje procedury No Retreat dla atakowanego heksu. Może to zrobić dlatego, że po pierwsze na heksie znajdują się co najmniej 3 poziomy siły, a nawet gdyby nie, to broni się w fortyfikacjach.
1K10=6. Na atakowanym heksie znajdują się dwa bataliony Philipine Scouts o efektywności "7". Chłopcy malowani, sami wybierani. Przykrywam je markerem "No Retreat".

Japończycy używają lotnictwa i artylerii.

Koordynacja - Japończycy:
- lotnictwo:
1K10="1"+1 (atak w sekwencji mobilnej). Samoloty działają
- artyleria:
najlepsza wyznaczona artyleria ma efektywność "6".
1K10="3"+1 (atak w sekwencji mobilnej). Artyleria działa w pełnej sile.
- jednostki szturmujące:
wybieram jedną o efektywności "6".
1K10="7"+1 (atak w sekwencji mobilnej)
Japończycy szturmują pełną siłą, ale z modyfikatorem dodatkowo +2 do rzutu.

Koordynacja - Amerykanie.

Nie ma lotnictwa, koordynujemy tylko artylerię armijną, w tym artylerię samobieżną na Half-truckach.
Jako prowadzącą wskazuje artylerię dywizji "P".
1K10="8". Brak koordynacji artylerii amerykańskiej oznacza, że strzelała będzie połowa siły.

Liczymy siłę:
Japończycy: 2 (lotnictwo) + 16 (artyleria) + 17 (piechota/ppance) = 35
Amerykanie: 8 (artyleria) + 9 (piechota) = 17.

2/1.
1K10="9" +1 z umocnienia +1 za No Retreat +2 za brak koordynacji = "11 or more".
Wynik A1R. Atakujący odbili się od obrońców. Cofają się o 1 heks. Oddział prowadzący atak traci 1 poziom. Jedyny plus to zużycie większości amerykańskiej artylerii, ale Japończykom tez już niewiele zostało.

PS:
artyleria działa raz na etap. Wyjątek: amerykańska artyleria samobieżna.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz Amerykański.

Amerykanie mają dwa wyjścia:
albo losują z puli marker aktywacyjny, a wtedy nie wiadomo co wypadnie, albo użyją szczęśliwie posiadanego żetonu "Activate any one formation" (AAF).
Generał McSławek decyduje się jednak wykorzystać żeton AAF i aktywować dywizję P. Żeton kładę na torze etapów - Japończyk będzie mógł go użyć w następnym etapie.
Ataków nie przewiduję. Aktywuję mobilnie Dywizję P.
Poruszyłem wszystko, co się dało. Podciągnąłem artylerię armijną i dwie kompanie tanków. Tanki będą się mogły jeszcze ruszyć.

Stan po aktywacji dywizji P.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z93.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz japoński.

Losuje żetonik aktywacyjny.
Wylosował 16-tą Dywizję Piechoty. Mogę z nią aktywować część nie ruszonej artylerii armijnej. Tanków nie mogę, bo nie są w zasięgu dowodzenia.
Wybieram aktywację mobilną. Pozwoli mi ona mocno zbliżyć się do wroga.
Banzai! Za cesarza!

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z94.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz amerykański.

Losuje żetonik aktywacyjny.
Wylosował marker filipińskiej 41 Dywizji Piechoty. To jest ta dywizja w centrum linii. Wiele do ruszania to tutaj nie ma. Dlatego gracz amerykański mówi "Pass" i fikuśnie wsadza żeton do puli aktywacyjnej.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 1 lutego 2021, 22:19 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz japoński

Losuje żetonik aktywacyjny.
Wylosował żeton 16 DP. Teraz Japończyk robi dowcip. Pasuje i wkłada żeton do swojej puli aktywacyjnej. Bedzie się zaraz działo.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz amerykański.

Losuje żetonik aktywacyjny.
Wylosował dywizję "P".
Mam teraz dwie opcje. Albo ruszyć dywizję P, albo spasować podmieniając żeton aktywacyjny 41 DP z puli. W tym drugim przypadku aktywowałbym 41 DP.
Ponieważ Dywizja P już była aktywowana, to druga aktywacja jej nie zaszkodzi (w fazie sprawdzania wyczerpania).

Wybieram aktywację mobilną.
Rezerwowymi oddziałami dywizji P wzmocniłem linię 41 DP. Tyle aktywacji Dywizji P.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 1 lutego 2021, 23:24 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz japoński.

Losuje żetonik aktywacyjny. Wielkiego wyboru nie ma.
65 Brygada Piechoty.
I teraz gracz japoński ma dwie opcje;
- aktywować wyłącznie 65 Brygadę, albo
- próbować skoordynować aktywację 65 Brygady z 16 DP, której marker zachomikował w puli aktywacyjnej.

Gracz japoński próbuje tej drugiej sztuki.
Wyznaczam jedną z dwóch WJ.
W tym wypadku wybieram 16 DP.
Wykonuję 1K10. Wynik: "1"
Do koordynacji nie dochodzi, aktywuję tylko i wyłącznie 16 DP.
PS: do koordynacji doszłoby przy wyniku 8 -10.
Żeton 65 BP zostaje w puli aktywacyjnej.

Wybieram aktywację szturmową.
Niestety nie jestem w stanie ruszyć czołgów, bo sztab dywizji nie sięga.
Deklaruję dwa szturmy.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z95.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Zresztą czołgi przez rzekę przejadą tylko mostem, czyli mogą działać wyłącznie na odcinku 65 BP.

Akcje przedbitewne. Gracz amerykański oczywiście w obydwu wypadkach usiłuje zastosować rozkaz "No Retreat". W jednym przypadku (tym bez artylerii) udało się. W drugim nie.

Szturm na heks bez artylerii. Japończycy nie używają artylerii. Ponieważ jest to szturm gracz japoński jest automatycznie koordynowany.
Liczymy siły:
Japończycy: 15. Filipińczycy: 3. 5/1 wg tabeli Assault.
Wybieram oddział japoński przewodzący atakowi.
1K10="8".
Modyfikatory:
+1 fortyfikacje,
+1 No Retreat,
+1 teren (rough),
+1 rzeczka,
-2 różnica w efektywności (tego dotychczas błędnie nie uwzględniałem!!!).
Sumarycznie modyfikatory +4-2=+2.
Wynik "10" czyli A1/D1d.
Prowadzący szturm japoński oddział traci 1 poziom. Filipiński batalion także traci 1 poziom, a ponieważ nie był zobowiązany do odwrotu, to nie traci drugiego poziomu w zamian za uporczywą obronę. Opłaciło się wykonać rozkaz "No Retreat. Dodatkowo Filipińczycy ulegają dezorganizacji, co obniża ich efektywność.

Drugi atak będzie bardziej nieprzyjemny dla Japończyków. A może w końcu do synów Nipponu uśmiechnie się kostkowe szczęście?
Filipińczykom nie wyszło sprawdzanie, czy mogą się uporczywie bronić.

Koordynacja:
- Japończycy używają ostatniego dostępnego pułku artylerii (efektywność 6). 1K10="6" +1 za to, że obrońca siedzi w trawie - 1 za to, że jest sekwencja szturmowa) oznacza, że artylerię udało się skoordynować ze szturmem piechoty; używam artylerii w pełnej sile,
- piechoty nie trzeba koordynować (ta sama dywizja i aktywacja szturmowa).
Filipińczycy mają artylerię na stosie z obrońcą, więc nie muszą jej koordynować.
Wybrałem japoński oddział prowadzący atak.

Liczymy siły:
Japończycy: 14. Filipińczycy: 5. 2/1.
1K10="4"
+1 fortyfikacje,
+1 trawa tropikalna,
+1 rzeczka,
-2 różnica w efektywności.
Sumarycznie modyfikatory +3-2=+1.
Wynik "5" czyli dla 2/1 wg tabeli assault to DR.
Wynik A1/D1d. U Japończyków traci oddział, który przewodził szturmowi, u Filipińczyków piechota. Filipińczycy są zdezorganizowani.

Widać skutek braku rozkazu "No Retreat". Amerykaninowi została tylko aktywacja właśnie atakowanej 51 DP bądź ewentualnie zamiana jej na aktywację 41 DP (żeton w puli aktywacyjnej), bądź ostatecznie nic nie kosztująca próba skoordynowania obydwu dywizji w ostatniej aktywacji.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz amerykański.

Do dyspozycji zostały dwa markery - dla 41 DP. i 51 DP. Ten dla 41 DP znajduje się w puli aktywacyjnej, ten dla 51 DP w kubeczku.
Dwa bataliony 51 DP są zdezorganizowane na pierwszej linii. Reorganizacja w takim miejscu wymaga testu efektywności, a oba oddziały mają dość małe szanse. Dobrze byłoby je wymienić, przy czym 51 DP nie ma żadnych rezerw. Trzeba byłoby rozciągnąć odcinek 41 DP i przemanewrować oddziały.
Stąd gracz amerykański losuje ostatni żeton aktywacyjny, czyli żeton 51 DP, wybiera 41 DP i próbuje koordynować obydwie dywizje (41 i 51).
1K10="3" oznacza, że gracz amerykański aktywuje tylko 41 DP, a marker 51 DP wkłada do puli aktywacyjnej.

Aktywacja mobilna.

Amerykanie dokonują wyłącznie roszad oddziałami.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz japoński.

Japończykom została w puli aktywacyjnej wyłącznie 65 Brygada Piechoty. Wyciągam żeton i prowadzę aktywację mobilną.
Japończycy podciągają tanki i szykują się na następny etap. Po amerykańskiej reakcji atak na wzmocnione przez dywizje P pozycje i to jeszcze bez artylerii jest pozbawiony sensu.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gracz Amerykański.

Amerykanom została tylko 51 Dywizja Filipińska.
Dyryguję aktywację mobilną, by dokonać przetasowań.

W ten sposób kończę segment aktywacji pierwszego etapu.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10375
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2753 times

Re: Bataan! [Compass Games] Abucay Line

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Segment reorganizacji.

Faza reorganizacji
- ściągam z jednostek armijnych żetony first i final activation,
- ściągam żetony Disrupted,
- odwracam zaopatrzone żetony artylerii na stronę wsparcia.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rozgrywki w sieci”