[Zulu Wargames] Warszawa 1939

PBEM, CB, ACTS, VASSAL i in.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 38277
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1132 times
Been thanked: 663 times
Kontakt:

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Raleen »

Od zachodu spokojnie się widzę zrobiło i Niemców ubyło, zaraz Polacy zaczną okrążać niedobitki ;)

Za to od wschodu walka na całego.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: wtorek, 25 maja 2021, 22:10 Od zachodu spokojnie się widzę zrobiło i Niemców ubyło, zaraz Polacy zaczną okrążać niedobitki ;)

Za to od wschodu walka na całego.
Na Zachód patrzę z przerażeniem w oczach. Całe szczęście Kutrzeba przybędzie na białym rumaku przed niemieckimi oddziałami 8 Armii (Korpusy XI i XIII - 4 dywizje plus multum artylerii korpuśnej i armijnej). Co ciekawe jak na razie Michał usiłuje zrealizować zadane warunki zwycięstwa próbując zdobyć elektrownię na Powiślu. Wprawdzie wtedy dalej morale Warszawy byłoby ponad kreską, ale uznałbym wtedy grę za skończoną. Niemcy nie mieliby już nic do bombardowania i zdobywania. Bo nawet odbicie Fortu Bema nie miałoby już żadnego znaczenia.

Co ciekawe dogrywamy kwestię walki.
Strefa kontroli dalsza i bliższa umożliwia ostrzał. Jeden oddział może ostrzelać tylko jedno pole. Więc gra się nieco wydłuża, ale Niemcom jest dzięki temu trudniej podchodzić. Ostrzał (reakcja) piechoty na heks oznacza, że każdy następny wchodzący traci wszystkie PR. Ostrzał (reakcja) artylerii na heks oznacza dodatkowo, że kolejne oddziały tracą wszystkie PR i jeszcze muszą testować morale. Wynik negatywny to Dezorganizacja. Stąd lepiej łazić gromadą, bo najczęściej deskę wskutek ostrzału dostaje tylko jeden oddział.

Walkę podzieliliśmy koniec końców na dwa rodzaje: walkę ogniową i szturm. Gracz aktywny wybiera. W przypadku walki ogniowej obydwie strony korzystają z zasłony terenu. W przypadku szturmu tylko obrońca. Walka ogniowa z rzadka kończy się stratami, za to dezorganizacją częściej. Szturm to - obok dezorganizacji często więcej niż jednego oddziału danej strony - dodatkowe straty w poziomach siły i obowiązek odwrotu o określoną liczbę heksów. No i ciekawe jest to, że na niektóre rodzaje terenu np. tanki nie zaszturmują (fortyfikacje, wąwóz, etc), ale mogą go spokojnie ostrzelać.

Testujemy nowe rozwiązanie dotyczące odwrotów i pościgów. Zrobiłem specżetony Odwrót/Pościg. Po ustaleniu wyniku walki na zmuszonym do odwrotu kładziemy żeton z liczbą heksów odwrotu. Po ustaleniu wyników wszystkich szturmów najpierw gracz wykonuje odwrót wszystkimi oddziałami i wtedy żetonik odwracany jest na stronę z pościgiem. Po wszystkich odwrotach gracz przeciwny wykonuje pościgi z tym, że ilość heksów, o które cofnął się obrońca oznacza ilość punktów ruchu do wykorzystania w trakcie pościgu. Przy czym na heks szturmowany zawsze można wejść, o ile teren pozwala. Dalszy pościg wg punktów ruchu jest dowolny. Jeśli zatem tanki w terenie czystym za heks płacą 1/2 PR, to może się zdarzyć, że ścigną dosłownie 6 heksów w terenie czystym wykonując rajd po tyłach. Strefa kontroli bliska działa normalnie, czyli trzeba wydać +5 PR za wejście. Czyli nie da się - poza pierwszym heksem - ścigać w bliska strefę kontroli przeciwnika.

Gra się robi fajniejsza, a to dopiero pierwsza tak długa rozgrywka. Myślę, że po dopieszczeniu można będzie zasady śmiało stosować do lądowych bitew w czasie II Wojny.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 38277
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1132 times
Been thanked: 663 times
Kontakt:

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Raleen »

To jak zdobędzie Elektrownię na Powiślu, jest koniec? Bo tak nie do końca zrozumiałem.

Co do zasad, będę musiał w końcu siąść i poczytać, ale różne rzeczy absorbują i tak to bywa. Tym opisem niewątpliwie mnie zachęciłeś :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Tak. Zakładam, że jak morale Warszawy zjedzie do zera to następuje kapitulacja.
I tak morale spada o:
- po 5 punktów za zdobycie Filtrów i za zdobycie Elektrowni (odcinamy wodę, wyłączamy prąd i tyle walki - Rómmel nie był cymbałem koniarzem Borem - co by o Rómmlu nie sądzić złamał go Lany poniedziałek 25 września. Aczkolwiek też nie posłuchał Kutrzeby, który w ogóle postulował wyjście z miasta, stoczenie ostatniej bitwy w obronie honoru i złożenie broni. Prawda jest taka, że gdyby tak zrobili, to w Niemcach zagotowałaby się woda. A pozwoliłoby to na ocalenie i substancji miejskiej Warszawy i oczywiście ludności,
- 1 punkt za każde skuteczne bombardowanie Filtrów albo Elektrowni.
Jako bombardowanie rozumiem tu bombardowanie lotnicze i po staroświecku ostrzał artylerii.

Morale wyjściowe jest na poziomie 10 - strata 10 punktów (zajęcie np. obydwu heksów) oznacza kapitulację.

Morale podnoszą:
- po 5 punktów - za każdy odzyskany heks Filtry albo Elektrownia,
- o 1 punkt za każdy zajęty fort (cały albo zniszczony przez Moskali przed 1914),
- o 1 punkt za każde użycie żetonów wsparcia "Prezydent Starzyński" lub "Łódzka Straż Ogniowa".

Jak na razie ustawiłem poziomy zwycięstwa, ale publicznie o nich pisał nie będę. Póki co Michał jest blisko zwycięstwa strategicznego.
Awatar użytkownika
cadrach
Adjoint
Posty: 742
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: cadrach »

Fajna mapa, swietny temat. Chetnie pogram w te gre, gdy juz bedzie gotowa i dostepna.

Moze juz niepotrzebne sa inspiracje, bo calosc wydaje sie byc bardziej gotowa, niz mniej, ale bardzo ciekawie rozwiazana jest w skali taktycznej walka - jako combat, assault albo range attack - w Operation Dauntless. Roznice pomiedzy rodzajami walki sprawiaja, ze gra staje sie momentami przyjemna lamiglowka, mimo ze polega na obronie, zdobywaniu i utrzymaniu niewielkiej liczby heksow, chyba tak jak w Twojej Warszawie. Jeslibys szukal jeszcze jakichs inspiracji, polecam zajrzec do tej gry.
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

cadrach pisze: środa, 26 maja 2021, 13:55 Fajna mapa, swietny temat. Chetnie pogram w te gre, gdy juz bedzie gotowa i dostepna.

Moze juz niepotrzebne sa inspiracje, bo calosc wydaje sie byc bardziej gotowa, niz mniej, ale bardzo ciekawie rozwiazana jest w skali taktycznej walka - jako combat, assault albo range attack - w Operation Dauntless.
Akurat mój tester grał w Dauntless i nieco mi podpowiada. Mamy dwa rodzaje walki:
- ostrzał,
- szturm.

Ponadto po sławkowemu strefy kontroli (bliska na jeden heks i daleka na dwa heksy) są strefami ostrzału artylerii bądź piechoty.
Jeslibys szukal jeszcze jakichs inspiracji, polecam zajrzec do tej gry.
Chętnie kiedyś zagram, ale generalnie to Warszawa jest w takim stanie, że testuję bardziej tabele niż same rozwiązania. Reszta działa. Ale dzięki za polecenie.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Stan po 16 września. Koniec gry. Strategiczne zwycięstwo Niemców, którzy doprowadzili do kapitulacji Warszawy przez zdobycie Elektrowni i Filtrów. W niedzielę gramy od nowa. Zmieniam tabele szturmów i bombardowań oraz wpływu terenu na walkę plus dodaję jednak żetony umocnień polowych.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... 1/W12a.jpg
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Warszawa 1939. Trzecia gra testowa. Zmiany dotyczą tabel. Dodałem okopy.

Niemcy zdecydowanie zrezygnowali ze szturmów. Zabierają się za oblężenie lewobrzeżnej Warszawy. Armia Poznań Generała Kutrzeby uderzyła na rozciągniętą niemiecką 30 DP nad Bzura. Stan po etapie 9 września.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... 1/W13a.jpg
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Skończył się 10 września. 33 pułk piechoty z 13 DZmot., LAH i część 4 DPanc ruszyły do szturmu wzdłuż Wisły.
Obrazek
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Stan po 11 września - na odcinku czerniakowskim, na którym Niemcy wykonują szturm. Pole ognia z terpentyny powstrzymało nieco niemieckie zapędy. Pole minowe mniej. Niemcy ostro prą w stronę mostów na Wiśle.
Obrazek
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Stan po 12 września. Niemiecka 4 DPanc z pułkiem LAH nie dokonały niczego nadzwyczajnego, ale spowodowały straty w szeregach obrońców. Oddziały te wycofano spod Warszawy dla walki z Armią "Poznań".

Dwa pułki 31 DP z oddziałami dywizyjnymi i 33 pułkiem piechoty z 13 DPZmot zajęły tylko pozycje na linii kontrwalacyjnej, blokując zresztą dowóz amunicji z Palmir. Na więcej siły nie mają. Załoga Warszawy szykuje wypad celem odblokowania dostępu do Składnicy Uzbrojenia nr 1.
Obrazek
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Aha. Kompania 35 pułku pancernego siedzi w Cytadeli w obozie jenieckim.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Zakończyły się działania 13 września 1939. 31 DP (6 baonów) i pułk z 13 DPZmot spróbowały szturmu na Filtry. Obydwie strony poniosły dość znaczące straty. Wypad czołgów i piechoty pod dowództwem pułkownika Okulickiego usiłuje (na razie ze słabym skutkiem) odblokować dojazd do Palmir.
Obrazek
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4690
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 337 times
Been thanked: 579 times

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Zbliżenie na sytuację na Ochocie i w okolicach Służewia. Niemieckie straty są dość poważne, a sytuacja grozi okrążeniem wysforowanych baonów 31 DP i 13 DPZmot.
Obrazek
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 38277
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1132 times
Been thanked: 663 times
Kontakt:

Re: [Zulu Wargames] Warszawa 1939

Post autor: Raleen »

Niemców chwilowo niewielu, całkiem optymistycznie to wygląda. Rozumiem, że Armia "Poznań" właśnie wykrwawia się nad Bzurą w tym czasie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rozgrywki w sieci”