Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Neoberger »

Pejotl --> grałem tylko w kawałeczek GoG i to ledwo kumając przepisy (Grzegorz bardzo się starał ogarnąć wszystko), ale...
Gra jest zupełnie inna niż NT. Bardziej bliższa realiom. Widać, że autor się pocił się nad nią wiele lat. Oczywiście powyżej możliwości nie podskoczył.
Musimy zagrać to zobaczysz.

Chociaż muszę powiedzieć, że gdyby Gettysburg Wallace'a był wydany na poważnie, podobnie jak GoG, to GoG nie ma z nią szans.

Na pierwszy rzut oka tchnie mi sztucznością sztukowanie żetonami artylerii starć. Aż tyle tego nie było, żeby to stanowiło ważny element w bitwie. A przynajmniej jako jedyne wsparcie walki brygad bez możliwości samodzielnego działania (ale się nie mądrze zbytnio bo Wojnę Secesyjną znam pobieżnie). Mogę się mylić bo przepisy przejrzałem.

To co było wielką wadą NT (praktycznie ją dyskwalifikowało jako grę o epoce napoleońskiej) to nieprawdopodobna ruchliwość i tańce korpusów wokół siebie.
Autorzy gier (i nie tylko) nie mogą sobie wbić w głowę, że do wojny secesyjnej od starożytności oddziały szły na oddziały. Zdarzały się flankowania, ale nie jak w NT (i trochę w innej skali w GoG) zgrupowania tańczą wokół siebie.

Ale nie ma co ganić. Trzeba pograć w Grześkową wersję, dokupić szafę i może wtedy kupić własny egzemplarz. ;-)
Berger
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

Dziś zagraliśmy pierwszy dzień bitwy. Chyba nie jestem gotowy napisać swoich odczuć o grze, bo muszę to mocno przemyśleć.
Wiem jedno, sposób w jaki została napisana instrukcja woła o pomstę do nieba. Ponoć jest podobnie napisana jak w Napoleon's Triumph, a w ten tytuł nie było mi dane zagrać i myślę, że 60 do 70 procent naszego pięciogodzinnego posiedzenia straciliśmy na ryciu w instrukcji.

Dla treningu proponuję ćwiczenie polegające na znalezieniu informacji w jaki sposób deklaruję się ataki: czy najpierw wszystkie się wskazuje i przeprowadza w wybranej kolejności, czy ad hoc jeden po drugim.

Wydaje się to być o tyle ważne, że obrońca może w różny sposób rozplanować sobie wsparcie artyleryjskie. Przy tak niskich wynikach rozstrzygających wynik starć wydaje mi się to istotnym elementem mechaniki.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43397
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Raleen »

Co do instrukcji NT ja mogę powiedzieć, że wymagała uważnego wczytania się, ale z drugiej strony nie była długa. Jestem sobie w stanie wyobrazić, że z początku mogła sprawiać problemy. Z instrukcją Guns of Gettysburg jeszcze nie miałem do czynienia.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

Tragiczna instrukcja z numerami rozdziałów, które do niczego się nie nadają. Występują pojedyncze zdania o kluczowym znaczeniu bez żadnego uwypuklenia i powtórzenia w intuicyjnych miejscach.

Po poznaniu zasad okazuje się, że ta gra jest relatywnie łatwa i gdyby nie jej unikalność, myślę, że po przeczytaniu pierwszy raz instrukcji, nie miałaby szans by trafić na stół.

Drugi przykład, to przez kilka godzin próbowałem znaleźć miejsce gdzie jest napisane, że nawet jak nie ma możliwości ruchu ze względu na wrogą strefę ostrzału, to możesz zmienić czoło oddziału. Jestem pewien, że gdzieś o tym czytałem, ale nie ma oni w miejscu opisania stref ostrzału, ani w rozdziale o ruchu.
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

You choose a block's front and rear at the end of its move. There is no movement cost to change front. A block that doesn't move in a turn can still change front; you change it while performing your march moves. A block that cannot march move out of a position can still change front in that position.
W ferworze walki umknęło, ale następnym razem będę miał pod ręką pdfa z opcją wyszukiwania, bo wertowanie instrukcji to masakra. Aha i nie powiedziałem o indeksie, który jest, a jakoby go nie było.

Może to inni wydawcy rozpieszczają, ale brakowało mi jeszcze designer's notes, które by uwypuklały wybór mechaniki w tym szczególnym historycznym przypadku.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Neoberger »

Palladinus --> czyli nie warto kupować? Jak oceniasz grę? Jak to wychodzi w skali choćby dnia (w skali gry)?

Uwagi autora masz chyba w obfitości na jego stronie internetowej. ;-)
Berger
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

Ciężko mi na razie oddzielić frustracje wynikającą z operowania instrukcją od samych emocji wynikających z gry. Myślę, że ponad 3 godziny z pięciu straciliśmy na wyszukiwaniu poszczególnych przepisów, choć przed grą przeczytałem dwa razy całe zasady.

Jak mi się myśli skrystalizują to wrzucę coś na bloga, ale w jednym słowem - chyba warto ;)
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: clown »

Designer's notes są na końcu instrukcji. Wersja może skomasowana, ale wystarczy, żeby wiedzieć jaki był pomysł autora na grę. Reszta jest na jego blogu. Podejrzewam, że gdyby to przerzucić, wyszłaby z tego kolejna książeczka.
Moim zdaniem przepisy do GoG są dużo bardziej przyjazne w odbiorze od przepisów do NT. To raczej unikalność mechaniki powoduje, że można na początku mieć problemy z przepisami. Tak naprawdę najistotniejszym elementem do ogarnięcia są strefy ostrzału i ich zasięg, gdzie są, gdzie ich nie ma itp.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

Jeśli przepisy GoG są gorsze od NT, ale czy nie są złe, to bym się zastanowił. Myślę, że to kwestia ogrania, szkoda, że to przychodzi z takim mozołem. Dobry indeks i lepsza organizacja instrukcji odmieniłaby zupełnie proces jej przyswajania.

Zastanawiam się czy unikalność z zastosowania tego typu planszy wystarczy, by to była gra osiągnęła status klasyki. Myślę, że choćby patrzeć na ocenę z BGG, która oczywiście nie musi być w żadnym stopniu miarodajna, to hype nakręcił Kickstarter i 150 rocznica bitwy.

W naszej grze nie użyliśmy pierwszego dnia żadnej wielogodzinnej tury, bo Lee dość późno dostał posiłki i bitwa zdążyła rozgorzeć pod koniec dnia. Możliwe że jakieś większe manewry pokazałyby potencjał tej gry i na pewno kolejne partie z jakąś ogólną wizją na całość zupełnie inaczej się ułożą.

Jak dotychczas nie ma olśnienia. Natomiast świetny pomysł, z możliwością poruszania punktami zwycięstwa. Brakuje mi trochę kawaleryjskiej fantazji, bo to +1 do ruchu słabo odróżnia ją od piechoty.
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

Dobrze graliśmy, samo wydanie rozkazu determinuje długość tury, a nie akcja atakowania. Dodatkowo ułożyło się tak, że były to ataki raczej naprzemienne, czyli jak jeden gracz atakował, to drugi miał utrzymanie lub wycofanie. Unia zdaje się skończyła turę z 3 żetonami.
Chyba, że przeoczyliśmy jakąś zasadę, że nie można wydać rozkazu atak nie mając w swoim zasięgu przeciwnika...
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

The penalty is canceled if you cannot make any legal attacks.

Czyli wydaje rozkaz ataku na koniec swojej tury, nie mając w zasięgu przeciwnika, ale licząc, że wejdzie w moją strefę ostrzału. Jeśli wejdzie, to zaatakuję, a jeśli nie, to i tak nie płacę kary, a tura i tak potrwa godzinę. Zakładając, że mam pełną rękę, wydającego taki rozkaz nic nie kosztuje takie posunięcie.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: clown »

Moim zdaniem hype wcale nie nakręcił KS ani rocznica bitwy, tylko wieloletnie oczekiwanie na tę grę. Od ponad roku była skończona i tylko problemy zdrowotne Simmonsa odkładały w czasie jej wydanie.
Co do przebiegu rozgrywki - taki scenariusz również jest możliwy, bo uzupełnienia mogą się tak poukładać, że graczowi Południa nie będzie opłacało się dawać Hold, tylko cisnąć, szczególnie jak ma pasujące tokeny. To z kolei daje dobre przygotowanie w drugim dniu, gdzie nie ma już przesuwania gwiazdek i można robić szeroko zakrojone manewry.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Neoberger »

Rozegrałem grę solo i mam smutne refleksje.
Nie umiem jeszcze się ruszać. Nie czuję terenu i nie wiem jak traktować strefy ognia.

Poza tym trafiło mi się coś bardzo rzadkiego, ale możliwego.
Konfederaci dostali pięć dywizji, a Unia tylko jeden korpus. I to po 5 godzinach.

Nie byłem w stanie się cofać kawalerią (punkty) tak daleko i tak szybko jak bym chciał.
W końcu front się ustabilizował kosztem jednej brygady Buforda, ale było to daleko za Gettysburgiem. I wreszcie Konfederaci doszli bez wysiłku do jednego z punktów zwycięstwa.
Dobrze, że grałem sam ze sobą, bo ktoś grający Unią w takich warunkach nigdy by już w TO nie zagrał.

Na razie nie czuję gry i nie widzę jej potencjału. Ale to nie krytyka tylko moje odczucie.
Berger
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Palladinus »

A pamiętałeś, że Konfederaci muszą pierwsze uzupełnienie wprowadzić off-road? Do tego limit jednego bloczka on-road, wydaje się, że nawet przy takim ułożeniu, Unia powinna mieć czas by się w miarę dobrze ustawić pod koniec pierwszego dnia w okolicach Gettysburga.

Z kimś się o tyle łatwiej gra, bo można się dzielić spostrzeżeniami podczas pierwszej partii.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Guns of Gettysburg (Simmons Games)

Post autor: Neoberger »

Palladinus --> O masz! No tyle tego, że zapomniałem, że wchodzi po jednym bloczku.
Berger
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”