Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Neoberger »

Wg i-szopa jest tylko w Rebelu:
http://www.rebel.pl/product.php/1,728/1 ... iumph.html
Ale jak zamówisz od razu to w środę będziesz miał na bank w domu.
Berger
Awatar użytkownika
wezuwiusz
Carabinier
Posty: 26
Rejestracja: czwartek, 23 maja 2013, 09:09
Lokalizacja: Kraków

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: wezuwiusz »

Jawohl, to się nazywa konieczność dziejowa jak sądzę :D no, myślałem że może jest tu jakiś sklep zapiwniczony, zaminowany grami strategicznymi po sufit.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Neoberger »

Ruszyłem po latach do boju i muszę powiedzieć, że przepisy są strasznie oszczędne. Gdyby nie różne kartki z BGG to bym z mózgiem się pożegnał.
Mam pytanie odnośnie ataku artyleryjskiego.
Rozumiem, że straty ponosi tylko obrońca w wysokości punktów strzelającej artylerii minus ewentualna strata za teren?
Berger
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 90 times
Been thanked: 196 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: adalbert »

Straty ponosi obrońca, tylko chyba jeszcze jest taki drobny myk (z pamięci mówię), że w przypadku, kiedy głównym/odsłoniętym (czy jak to się nazywało) obrońcą jest artyleria, to stratę może zaabsorbować jedna z pozostałych zadeklarowanych w obronie jednostek.
Zgadzam się, że przepisy są bardzo spakowane i łatwo coś przegapić.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: clown »

Nie może, tylko musi. Straty w pierwszej kolejności przydziela się prowadzacym obronę jednostkom kawalerii bądź piechoty, potem jednostkom kontratakującym. Dopiero potem należy przydzielić stratę artylerii, pamiętając przy tym, że za każdą jednostkę artylerii w obronie, kiedy atakuje piechota lub kawaleria, odejmuje się od strat obrońcy jeden punkt strat.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Andy »

adalbert pisze:głównym/odsłoniętym (czy jak to się nazywało) obrońcą
Proponowałem "jednostki pierwszorzutowe obrońcy", ostatecznie stanęło na "pierwszorzutowych jednostkach obrony".
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Neoberger »

A jaka jest rola obstructed locale?
Uniemożliwia atak gwardii, nie pozwala na udział w walce kawalerii?
Ależ ta instrukcja jest powalona!

Grałem w grę 2 razy kilka lat temu i dziś już dwa dni czytam i ciągle mnie coś zadziwia. ;-)
Berger
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: clown »

Krawędź obstructed (ciekaw jestem jak sobie z tłumaczeniem tego poradził Andy, bo przyznam szczerze, że nie pamiętam :)) powoduje, że kawaleria nie może być używana jako jednostka prowadząca atak (pierwszorzutowa) w ataku bądź w obronie, natomiast jeśli krawędź ataku jest obstructed, to nie możemy zadeklarować ataku Gwardii.
W NT trzeba grać w miarę regularnie, żeby przepisy mieć niejako "na świeżo". Po prostu to specyficzna gra. Podobnie zresztą jest z GoG, która ma kompletnie inne przepisy.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Andy »

clown pisze:Krawędź obstructed (ciekaw jestem jak sobie z tłumaczeniem tego poradził Andy
"Teren trudny", po prostu. ;)

Np.:
Jeżeli krawędź defensywna przebiega w
terenie trudnym, jednostki kawalerii nie mogą
być wyznaczone jako pierwszorzutowe w atakach
i obronie, nie mogą również kontratakować.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: clown »

No to ładnie wybrnąłeś :) mnie się to sformułowanie zawsze kojarzy z "obstrukcją" :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Andy »

Mnie się też tak kojarzyło, więc musiałem znaleźć jakieś rozwiązanie. :)

Nb. skojarzenie, które nam chodzi po głowie, jest tylko jednym z dwóch objaśnień terminu w słowniku PWN. Drugie to: "utrudnianie lub hamowanie przebiegu jakiejś sprawy". I jesteśmy w domu. ;)
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: clown »

Co jeszcze ciekawsze, to ten zwrot występuje także w przepisach do Guns of Gettysburg, więc gdybyś Andrzeju przypadkowo tłumaczył przepisy do tej gry, to masz już określenie jak znalazł :)
Natomiast to pokazuje, że praca tłumacza, szczególnie tekstów specjalistycznych, bo instrukcje do gier ewidentnie nimi są, nie jest taka lekka, jak by się to mogło wydawać.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
yanoo
Sergent
Posty: 106
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 00:15
Has thanked: 1 time

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: yanoo »

Neoberger pisze:Ależ ta instrukcja jest powalona!
Instrukcja jest bardzo dobra, tylko "gęsta" od istotnych detali. Pewnie dałoby się ją napisać przystępniej, ale wymagałoby to dwa razy więcej tekstu i i pięć razy więcej przykładów.

Trzeba ją przeczytać na spokojnie, najlepiej przećwiczyć każdy fragment na planszy, na sucho, a na koniec... przeczytać jeszcze raz :) Warto, żeby się potem nie frustrować niepotrzebnie :)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Andy »

clown pisze:gdybyś Andrzeju przypadkowo tłumaczył przepisy do tej gry, to masz już określenie jak znalazł :)
Pewnie sporo moich decyzji terminologicznych dałoby się przenieść z NT do GoG. Ja w ogóle rozpoczynam tłumaczenie instrukcji od przygotowania słowniczka podstawowych terminów, tak żeby w całym tekście nazywać te same kwestie tak samo.

Ale GoG-a tłumaczyć nie będę. NT PL robiłem po prostu na zamówienie.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Napoleon's Triumph (Simmons Games)

Post autor: Raleen »

Przeczytałem nową recenzję gry jaka się pojawiła: http://kptbomba.com/2013/07/17/napoleon ... ons-games/

Parę komentarzy.
Kpt. Bomba pisze:Polityczne implikacje zakończenia wojny były ogromne i doprowadziły one do zrzeczenia się godności cesarza rzymskiego i króla niemieckiego przez Franciszka II i finalnie do rozpadu Świętego Cesarstwa Rzymskiego.
Godność cesarza rzymskiego piastowania przez Franciszka II była już wtedy raczej pustym tytułem, a Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego było też tego rodzaju bytem. Wystarczy wspomnieć, że po upadku Napoleona nie reaktywowano go i nie przywracano Franciszkowi II tytułu cesarskiego (przyjął zamiast tego, jeszcze w 1806 tytuł cesarza Austrii). Utrata tego tytułu była raczej drugorzędną konsekwencją objęcia przez Napoleona protektoratu nad państwami niemieckimi, głównie zachodnimi, co później doprowadziło do powołania Związku Reńskiego.
Kpt. Bomba pisze:Na zakończenie recenzji chciałem poruszyć temat historyczności gry. Moim zdaniem stoi ona na bardzo wysokim poziomie. Bardzo elegancko symuluje pułapkę, którą Napoleon zastawił na koalicję. Widać to doskonale w zmiennych warunkach zwycięstwa. Ponadto gra dobrze oddaje charakter działań armii epoki napoleońskiej, świetnie oddaje rolę poszczególnych rodzajów wojska i pozwala spojrzeć na całość wydarzeń oczami głównodowodzącego. W grze genialnie odzwierciedlono warunki terenowe pola bitwy pod Austerlitz.
Historyczność i jej wysoki poziom to dość dyskusyjny temat. Z tą "pułapką", to wiem, że autor gry tak to przedstawia, ale w literaturze historycznej chyba nikt tej bitwy tak nie określa. Raczej podkreśla się manewr z położenia środkowego, rozdzielenie wrogiej armii na dwie części i płynące z tego konsekwencje. Co do świetnego oddania roli poszczególnych rodzajów wojska, akurat poza kawalerią i jej zdolnościami do rozpoznania i ataków pozorowanych powiedziałbym, że za bardzo tego nie widać. Z dwoma ostatnimi w pełni się zgadzam.

Zgadzam się też, że gra jest evergreenem. Właśnie ostatnio jak zastanawiam się co polecić nowym graczom, szczególnie tym od gier euro, często polecam im m.in. ten tytuł. Nie bez znaczenia z tego punktu widzenia jest zwłaszcza niezbyt długi czas rozgrywki.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”