[Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

[Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Dwa lata temu zrobiłem wreszcie testową wersję gry. Do dzisiaj wolno testowana (dopiero trzecia gra testowa). Jest to gra w wymiarze strategicznym z elementami taktycznymi (aby nie było tylko i wyłącznie rozstrzygania walk przez jeden rzut kością).

Wyjaśnię na czym polega gra, opisując poszczególne jej elementy.

W toku etapu może dojść do bitwy. Bitwa zresztą jest niezbędna dla zwycięstwa powstańczego, nawet jeśli jest przegrana. Zaistniała, nawet przegrana bitwa wpływa na poparcie dla powstania w województwie, na którego terytorium do bitwy doszło.

Opiszę po kolei jak rozstrzygamy bitwę, jeśli już do niej dojdzie.

Najpierw sprawdzamy teren, na którym doszło do bitwy. Mapa do gry podzielona jest na obszary. każdy to jedne rodzaj terenu: czysty/las/las+bagna/Las+wzgórza/Wzgórza.
Tabele losowania terenu są tak skonstruowane, że im niższy wynik, tym korzystniejszy dla atakującego, im wyższym, tym korzystniejszy dla obrońcy.

Jedne z graczy rzuca 1K10. Do wyniku obrońca dodaje wartość współczynnika taktycznego dowódcy obrońcy i odejmuje wartość współczynnika taktycznego dowódcy atakującego.

Tabela dla terenu czystego wygląda tak:

Obrazek

U góry zmodyfikowany wynik 1K10. U dołu rodzaj terenu, na którym toczyła się będzie bitwa. T - teren czysty, LL - Lizjera Lasu, Wi - wioska, M-miasteczko.

Gracze mają po zestawie kart taktycznych: Centrum (0), Centrum (1), lewe skrzydło (1), prawe skrzydło (1), Okopy centrum (1), okopy lewe skrzydło (1), okopy prawe skrzydło (1), zasadzka (2). Wartość w nawiasie to koszt zagrania karty (wykonania manewru) w punktach taktycznych dostępnych w danej bitwie.

Właściwości karty Okopy. Karta daje pozytywny dla obrońcy na danym skrzydle modyfikator do testu morale.

Rozwinięcie wojsk do bitwy. Najpierw ustalamy inicjatywę. Porównujemy współczynnik inicjatywy wodzów najwyższych stopniem. Można użyć zachomikowanych kart (współczynnik taktyczny z kart). Gracz o wyższym współczynniku ma inicjatywę. W razie remisu kość rozstrzyga. Gracz o niższym wyniku zaczyna rozwinięcie jako pierwszy.

Właściwości karty Zasadzka. Karta daje przeciwnikowi danego skrzydła negatywny modyfikator do testu morale.

Gracz z niższym współczynnikiem wybiera kartę taktyczna, kładzie ja przed sobą koszulka do góry, a na nią dowolne oddziały i wodza. Po czym to samo robi gracz z inicjatywa. Obaj gracze wykonują te czynności naprzemiennie, do wyczerpania punktów taktycznych. Jeśli jednemu z graczy skończą się już punkty taktyczne, drugi z graczy może dowolnie wyczerpać pozostały swój zapas.

Po zażyciu wszystkie kart odwracamy je, a żetony wodzów i oddziałów kładziemy na odpowiednich odcinkach placu boju.

Po rozwinięciu bitwę rozstrzygamy jako walkę skrzydeł. Walkę skrzydeł rozstrzygamy na zasadach niemal identycznych jak w Krwawych Stepach Krymu. W przypadku, gdy na jednym skrzydle gracz ma oddziały dwóch rodzajów (Np strzelcy i kosynierzy) gracz dla ustalenia siły wybiera wiodący rodzaj broni i wtedy sumuje współczynniki siły danego rodzaju oraz artylerii (zawsze). Po czym dodaje 1 za każdy dodatkowy rodzaj oddziału (Np. W obronie wiodący są strzelcy, więc gracz powstańczy sumuje siłę strzelców. Ponieważ ma na skrzydle jeszcze kosynierów to za udział ich formacji siłę strzelców wzmacnia o 1.

W razie walki mieszanym skrzydłem (różne formacje) uwzględniamy w teście morale i impet wybranej formacji, która w razie strat ponosi je zawsze pierwsza. Obrońca skrzydła, który nie przeszedł testu wycofuje oddziały z placu boju. Atakujący ściga oddziałami i dowódcą, artyleria nie ściga. Po pościgu atak na kolejne skrzydło także tymi, którzy wygrali po przed io atak i wykonali pościg. Oddziały, które już ścigały, nie ścigają po raz wtóry.

Następnie obliczamy stosunek sił i ustalamy modyfikator z tego tytułu. Następną ie atakujący testuje morale skrzydła. Wynik modyfikuje w niemal identyczny sposób jak w KSK. Jeśli wytrzyma, morale testuje skrzydło obrońcy. Jak wytrzyma, to atakujące skrzydło testuje po raz wtóry.

W każdej bitwie oddział może atakować dwa razy, ale nie to samo skrzydło przeciwnika. Po wygranej na danym skrzydle przeciwnika skrzydło atakującego może wykonać pościg zgodnie ze strzałkami i wziąć w ataku na sąsiednie do zajmowanego skrzydło wroga.

Atakujący wygrywa, jeśli zmusi wszystkie skrzydła wroga do ucieczki lub je zniszczy.

Skutek wygranej powstańczej. Gracz w danym województwie, w którym wygrał Bitwę dodaje 2 pola na torze poparcia w województwie. Jeśli w danym województwie nie miała miejsca żadna (nawet przegrana) bitwa, poparcie dla Powstania w danym województwie jest obniżane o 2 (nie niżej, niż do zera).

Obrazek

Obrazek

Na zrzutach przegrana przez Powstańców bitwa pod Piotrkowem Trybunalskim (obszar zalesiony, bitwa toczyła się w lesie). Na pierwszym zrzucie stan po rozwinięciu wojsk do bitwy. Na drugim stn końcowy z tym, ze prawe skrzydło powstańcze także zostało zmuszone do odwrotu. Partia Jankowskiego przetrwała jednak.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37770
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 884 times
Been thanked: 529 times
Kontakt:

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Raleen »

Kto wie czy przejście na poziom operacyjny/strategiczny właśnie z takimi dodatkowymi bitwami taktycznymi jako uzupełnieniem nie jest jedynym sensownym rozwiązaniem, by ukazać to powstanie, bo w zwykłych starciach na ogół będzie dysproporcja na korzyść Rosjan, albo jesteśmy skazani na małe potyczki, które choćby z racji wielkości też raczej nie są porywające.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
adalbert
Colonel en second
Posty: 1328
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: adalbert »

Jeśli gra ma być w skali strategicznej, to nie wiem, czy bitew/potyczek nie należy uprościć maksymalnie.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

adalbert pisze: wtorek, 6 października 2020, 12:44 Jeśli gra ma być w skali strategicznej, to nie wiem, czy bitew/potyczek nie należy uprościć maksymalnie.
Tych bitew nie ma nie wiadomo ile. 3-4 na etap. Reszta spotkań jest rozstrzygana w oparciu o procedurę poszukiwania partii.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: wtorek, 6 października 2020, 08:25 Kto wie czy przejście na poziom operacyjny/strategiczny właśnie z takimi dodatkowymi bitwami taktycznymi jako uzupełnieniem nie jest jedynym sensownym rozwiązaniem, by ukazać to powstanie, bo w zwykłych starciach na ogół będzie dysproporcja na korzyść Rosjan, albo jesteśmy skazani na małe potyczki, które choćby z racji wielkości też raczej nie są porywające.
O tym jeszcze powiem bardziej szczegółowo. Sama gra operacyjna bez bitew byłaby bardzo sucha. Bo w rzeczywistości każda partia przechodzi procedure rozpoznania. Oczywiście, jak się jej podporządkuje choć jedną rosyjską kolumnę. Procedura może się zakończyć kilkoma możliwymi wynikami, z czego: Bitwa, w której atakuje zawsze Rosjanin albo bitwą w której gracz powstańczy wybiera, czy chce się bić i wtedy kto atakuje. Od tego zależy wykorzystanie terenu. Bitew na etap nie jest aż tak wiele, bo sporo partii się rozpada pod ciężarem rosyjskiego pościgu, albo dochodzi do sytuacji, w której gracz powstańczy może wybrać bitwę albo ucieczkę. W tym etapie kilka razy rezygnowałem z przyjęcia bitwy, która skończyłaby się katastrofą. Oczywiście przyjęcie bitwy, nawet przegranej oznacza pozytywny wpływ na poparcie dla powstania (walczą, nie poddają się, propaganda swoje robi). Do bitwy dochodzi najczęściej wtedy, gdy wynik wskazuje na bitwę obowiązkową z powstańcem jako obrońcą.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37770
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 884 times
Been thanked: 529 times
Kontakt:

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Raleen »

Tak to wyglądało jeśli chodzi o powstanie styczniowe. Brzmi interesująco, natomiast na starcie najważniejsza jest dobra diagnoza.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: środa, 7 października 2020, 21:20 Tak to wyglądało jeśli chodzi o powstanie styczniowe. Brzmi interesująco, natomiast na starcie najważniejsza jest dobra diagnoza.
Dopiero trzecia gra testowa. Nigdy nie dograłem do końca. A to jest gra z kartami wydarzeń, choć nie Card Driven Game. Za wcześnie, by cokolwiek powiedzieć uzasadnionego. Na pewno po dwóch grach trzecia wygląda inaczej po zmianie tabeli wykrywania partii i po zmianie modyfikatorów do poparcia w województwach.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z38.jpg

Inna para karabinów. Powstanie Styczniowe z Wojtkiem Szastem. Jest 3 etap czyli kwiecień 1863 roku. Faza Wydarzeń. Każdy z nas pociągnął po 5 kart. W tej fazie zagraliśmy karty w następującej kolejności:

Powstańcy - "Kradzież kasy". Autentyczne wydarzenie. Powstańcy ukradli gotówkę i listy zastawne - 30 złp do kasy powstańczej.
Rosjanie zagrali kartę "Anulowanie listów zastawnych", zmniejszając zysk Powstańców.
Powstańcy wysłali sztyletników, by postraszyć carskich urzędników. Rosyjskie wydarzenie zostało anulowane.
Rosjanie zrobili kipisz (Rewizja") w lokalu kontaktowym sztyletników. Efektem zablokowali ich działania. Summa summarum Powstańcy wprawdzie ukradli kasę i listy zastawne, ale Rosjanie anulowali listy zastawne ograniczając zdobycz Powstańców do 15 złp.

Gwoli ciekawostki w oryginale Rosjanie dość szybko anulowali listy zastawne i faktycznie na tym Powstańcy się nie obłowili.

A tu stan po uformowaniu i wzmocnieniu partii powstańczych. Moskal będzie miał zgryz w województwie krakowskim.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z37.jpg
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Przekreślonymi żetonami prowizorycznie zaznaczyłem partie powstańcze, które zostały przez Moskali w poprzednim etapie zmuszone do opuszczenia zajmowanego pola.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37770
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 884 times
Been thanked: 529 times
Kontakt:

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Raleen »

Karel W.F.M. Doorman pisze:Powstańcy - "Kradzież kasy". Autentyczne wydarzenie. Powstańcy ukradli gotówkę i listy zastawne - 30 złp do kasy powstańczej.
Rosjanie zagrali kartę "Anulowanie listów zastawnych", zmniejszając zysk Powstańców.
Powstańcy wysłali sztyletników, by postraszyć carskich urzędników. Rosyjskie wydarzenie zostało anulowane.
Rosjanie zrobili kipisz (Rewizja") w lokalu kontaktowym sztyletników. Efektem zablokowali ich działania. Summa summarum Powstańcy wprawdzie ukradli kasę i listy zastawne, ale Rosjanie anulowali listy zastawne ograniczając zdobycz Powstańców do 15 złp.
Takiego układu reakcji na reakcję na reakcję... chyba dawno nie widziałem :D
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: niedziela, 11 października 2020, 20:57 Takiego układu reakcji na reakcję na reakcję... chyba dawno nie widziałem :D
Obaj żeśmy się zaskoczyli. Wojtek się ucieszył, że zagrałem kradzież, bo miał anulowanie list. Ja się ucieszyłem, bo miałem sztyletników pod ręką. Wojtek się ucieszył, że miał Rewizję. Ja już nie byłem w stanie zareagować. Założenie jest takie, by grać dowolną liczbę z posiadanych kart i nie tylko w fazie wydarzeń. Potem można je grać, także jako wydarzenia, w fazie formowania i ruchu partii, fazie formowania i ruchu rosyjskich kolumn i fazie wykrywania i walki. Podczas fazy walki w lutym Wojtek przywalił mi kartą "Niesnaski między wodzami" i rozklepał mi za darmo jedna z lepszych partii.... Ja znowu zagrałem przed bitwą kartę jako punkty taktyczne, porządnie się ufortyfikowałem w lesie i Moskale dostali bęcki podczas bitwy.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Wiadomości z Pola Bitwy!
Maj 1863. Obaj gracze twardo przerzucali się kartami.
1) Powstaniec zagrał jako wydarzenie "Dyktaturę Mierosławskiego" Karta guzik warta, ale bez niej nie będzie "Dyktatury Langiewicza". Położyłem na bagnach nad Biebrza żeton Dyktatora i jednych kosynierów.
2) Moskal zaskoczył działaniami żandarmów. Zmniejszył poparcie stronnictw o 1.
3) Powstaniec usiłował wykorzystać zachodnią opinię publiczną do podniesienia poparcia stronnictw. zagrywając kartę "Noty Kwietniowe".
4) Imperator pozostał głuchy na krzyki brytyjskich robotników i fałszywe pomruki cesarza w Tuilleries. Żandarmi zrobili kolejne rewizje i trochę spacyfikowali gorące lackie głowy. (karta "Rewizja"). Poparcie spadło do poprzedniego niskiego. Obecnie Powstanie popierają już tylko Czerwoni i to na minimalnym poziomie.
5) Zagrany przez Powstańca "Podatek ofiary narodowej" co etap dorzuci do kasy Rządu Narodowego 1 złoty polski.
6) "Wrogość Poleszuków" - wobec braku powstania na Litwie - gracz rosyjski zagrał jako finanse. Namiestnik dostał tajną poczta kurierską kolejową 4 ruble w złocie.
7) Powstaniec zagrał "Deklarację Bobrowskiego" jako finanse. Kasa Rządu narodowego wzbogaciła się o 3 złote polskie.
8) Gracz rosyjski wprowadził do Chełma skromne uzupełnienia kawalerii.
9) Powstaniec zagrał "Oddziały z Galicji" jako finanse (+2 złote polskie). Nie mógł tej karty zagrać jako wydarzenia, bo oznaczona białym kolorem jest możliwa jako wydarzenie dopiero po wprowadzeniu dyktatury Langiewicza.
10) Gracz rosyjski sprowadził skromne uzupełnienia piechoty i umieścił je w Chełmie.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z39.jpg
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Maj 1863. Zaroiło się od partii powstańczych. Gracz rosyjski znowu będzie miał zgryz kogo tu szukać i kogo próbować rozdeptać. Zwłaszcza, ze wiosna w rozkwicie, więc i przeżycie w terenie łatwiejsze. Jedną z partii dowodzi sam czerwony Dyktator, generał Ludwik Mierosławski.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z40.jpg
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Sierpień w toku. Wysyp partii powstańczych. Sytuacja przed ruchem Rosjan. I tak zostałem zablokowany, bo nie mam możliwości korzystania z finansów. Carscy żandarmi jenerała Trepowa sparaliżowali działalność Rządu Narodowego. Stąd nie mogłem nakupić broni. Odkuję się (mam nadzieję) w kolejnym etapie.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z73.jpg
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4283
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 235 times
Been thanked: 379 times

Re: [Zulu Wargames] Powstanie Styczniowe 1863-64

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Dwie bitwy wrześniowe wygrane przez Powstańców. Bitwa o Stopnicę oraz "Kurpiowie leją ciupagami".

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z74.jpg

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z75.jpg
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”