1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2345
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Kontakt:

1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Teufel » sobota, 7 stycznia 2017, 10:16

Niedługa gra o ciekawej kampanii. Poczytałem nieco instrukcję, jest kilka interesujących rzeczy uwzględnionych (wyszkolenie, spójność). Skala żeton równy dywizji, gra ma karty, punkty zwycięstwa za kontrolę miast i zwycięskie bitwy. Plus mini gra o Suworowie z 1799 we Włoszech. Grał ktoś może?

http://italianwars.net/games/1813_napoleons_nemesis

https://boardgamegeek.com/boardgame/200 ... ns-nemesis
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2345
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Teufel » sobota, 7 stycznia 2017, 11:16

Obejrzałem, zgodnie z nową modą, filmik jakiegoś Hiszpana, ale tylko pomaga w obejrzeniu komponentów. Właśnie oglądam film Enrico Viglino odnośnie 1812, generalnie nie jest zachwycony, ale widzi pozytywy.
W instrukcji jest kilka ciekawych motywów i opcji, np. z marszałkiem Poniatowskim, brakiem jazdy u Francuzów, są kozacy, możliwość zawarcia pokoju na kilka tygodni, co ciekawe, im gorsza jednostka tym więcej zajmuje pojemności, co ogranicza ich użycie. Chyba się skuszę.
Szkoda, że nie ma już na rynku dostępnej książki Petre'a o 1813, mam tylko słabego Ospreya o 1813 z Essencial History. Gra i książka to zawsze dobre połączenie.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36557
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 240 times
Been thanked: 152 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Raleen » sobota, 7 stycznia 2017, 12:25

Samo wydawnictwo na pewno uchodzi za solidne. Może nie wybitne, ale właśnie solidne.
Niedawno sprawiłem sobie od nich "Guelphs & Ghibellines", które kiedyś podziwiałem, po latach to już nie ten sam czar co kiedyś, ale nadal porządna gra.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2345
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Teufel » sobota, 7 stycznia 2017, 12:32

Wszystko się z czasem opatrzy, wydawnictwo podejmuje nietypowe tematy, choćby dlatego warto je wspierać. Chyba poprawili też trochę pewne aspekty w porównaniu do 1812r.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36557
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 240 times
Been thanked: 152 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Raleen » sobota, 7 stycznia 2017, 13:07

Rzuciłem szybko okiem na zasady, konkretnie na rozdziały 10 i 11. Czy tam jest jakieś wycofanie przed bitwą, bo nie do końca znajduję? Przy tak dużej skali chyba powinno być.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2345
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Teufel » niedziela, 8 stycznia 2017, 09:31

Raleen:
a. if the result of the 1xd6 is one (1), the attack is aborted, and the opportunity to attack passes to his
opponent. The player can still try to conduct further attacks later on this Turn [proceed to Rule10.6].
b. if the result of the 1xd6 is other than one (1), and the aggregate score is less than seven (7), the
attack fails and the player cannot conduct any more attacks this Turn [proceed to Rule 10.6].

Mój entuzjazm do zagrania znacznie opadł, jak obejrzałem zdjęcia na CW, mała możliwość posadowienia dywizji na wielkich obszarowo heksach (od 3 do 6) powoduje, że gra wygląda jakby miała linię frontu...
Najchętniej zagrałbym w coś operacyjnego napoleońskiego z lat 1796-1800, ale chyba nie ma nic dostępnego.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36557
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 240 times
Been thanked: 152 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Raleen » niedziela, 8 stycznia 2017, 10:26

Czytałem właśnie ten fragment, który zacytowałeś, ale bardziej wygląda to jak zasada o tym, że atak się nie udał niż możliwość w miarę pewnego wywynięcia się przed walką jednej ze stron.

Co do heksów, nie chciałem gadać po próżnicy nie znając gry, ale patrząc na skalę to dla tak dużej skali bardziej naturalnym rozwiązaniem wydaje mi się plansza point-to-point.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2345
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Teufel » niedziela, 8 stycznia 2017, 12:54

Raleen, to chyba nie ma nic innego w przepisach.
Temat na forum i wyrażane opinie o systemie VV oględnie mówiąc nie napawają optymizmem i to jednak bitwy a nie kampanie całe.
A co do tego systemu PTP hmm, są gdzieś przepisy w internecie, żeby się przekonać? Może OSG wyda tę kampanię w końcu.
Montenotte 1796 - wygląda ciekawie, szkoda tylko, że taka miniaturowa mapka.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2345
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Teufel » wtorek, 28 sierpnia 2018, 20:08

Jestem po debiucie w grę i muszę przyznać, że wbrew obawom jest naprawdę niezła. Sercem gry jest planowanie na co zużyć zasoby, bowiem możemy wykorzystać je na zaopatrzenie linii od własnych źródeł bądź bezpośredniego zaopatrywania armii. Robią się duże dylematy. Ponadto są żetony dummy, które tworzą pozorne działania.
Gra jest bardzo estetyczna, niewielka mapa nie przeszkadza zupełnie w prowadzeniu wielkiej kampanii.
Nie ma żadnej linii frontu bowiem, gromadzenie więcej niż 2 stosów obok siebie tworzy gigantyczne problemy z zaopatrzeniem, co wymusza manewry z epoki.
Dobrze odtworzono dylematy kampanii, np. pozorną możliwość zajęcia i utrzymania Berlina wiosną 1813r. przez Francję, niemożność uratowania korpusu w Gdańsku czy walkę o Hamburg, Drezno i Lipsk, krótkie ręce Francji z powodu braku jazdy itd.
Teraz trzeba zaopatrzyć się w literaturę o najciekawszej moim zdaniem kampanii okresu napoleońskiego i grać :)
Legiony i ja mamy się dobrze.
TommyGn
Adjudant-Major
Posty: 296
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: TommyGn » sobota, 1 września 2018, 01:02

Teufel pisze:Jestem po debiucie w grę i muszę przyznać, że wbrew obawom jest naprawdę niezła. Sercem gry jest planowanie na co zużyć zasoby, bowiem możemy wykorzystać je na zaopatrzenie linii od własnych źródeł bądź bezpośredniego zaopatrywania armii. Robią się duże dylematy. Ponadto są żetony dummy, które tworzą pozorne działania.
Gra jest bardzo estetyczna, niewielka mapa nie przeszkadza zupełnie w prowadzeniu wielkiej kampanii.
Nie ma żadnej linii frontu bowiem, gromadzenie więcej niż 2 stosów obok siebie tworzy gigantyczne problemy z zaopatrzeniem, co wymusza manewry z epoki.
Dobrze odtworzono dylematy kampanii, np. pozorną możliwość zajęcia i utrzymania Berlina wiosną 1813r. przez Francję, niemożność uratowania korpusu w Gdańsku czy walkę o Hamburg, Drezno i Lipsk, krótkie ręce Francji z powodu braku jazdy itd.
Teraz trzeba zaopatrzyć się w literaturę o najciekawszej moim zdaniem kampanii okresu napoleońskiego i grać :)
Ciekawe. Kampania 1813 to faktycznie JEST TO! dla gracza. Tylko trzeba to odpowiednio oddać. Ja patrząc na mapę i żetony, mam wątpliwości. Mapa wydaje się być za mała, jak na niuanse operacyjne. W dodatku mam wrażenie, że przy takiej strategicznej skali niepotrzebnie zeszli aż do skali dywizji.
Ale skoro polecasz to warto się będzie zapoznać bliżej z rozwiązaniami.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2345
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: 1813: Napoleon’s Nemesis (Europa Simulazioni)

Post autor: Teufel » sobota, 1 września 2018, 08:18

Też myślałem, że to nuda, dopóki nie zagrałem. Gra jest niezła, dobrze oddaje logistykę i zasoby. To jest serce gry. Nie można grupować za dużo sił koło siebie, bo będą straty i dezercje. A i kolejny aspekt są 3 kategorie jednostek, weterani, liniowi i konskrypci. na polu mogą stać jednostki do sile 6, z czego kategorie mają wartość obecność odpowiednio 1; 1.5; 2. Więc 6 jedn. weteranów będzie się zmagać z 3 konskryptów w pełnym obłożeniu heksu. Przy walce są bonusy za bronie połączone, jak walczy art., piechota i jazda.
Jest talia kart z wydarzeniami dla obu stron, na początku gry losujemy po 1, a potem dobieramy po 1 co etap, musząc zużyć jedną co etap. Powoduje to, że zawsze mamy wybór 2 kart na ręku do wykorzystania. Są to wydarzenia historyczne, logistyczne i inne.
Jest trochę dodatkowych zasad jak np. przejście sił Zw. Reńskiego na 2 stronę, neutralność Austrii, możliwość zajścia rozejmu w późniejszym terminie albo wcale - i to mi się podoba, to jest to - jak mówił Bolec w Chłopakach ;), bowiem autor nie zakłada sztucznie, że pokój musi zajść, gracze decydują, oczywiście przy zajściu pewnych warunków.

Jako smaczek dodatkowy - dodano mini Kampanię Suworowa z 1799 we Włoszech - po około 20 żetonów na stronę.
Gra jest już w moich rękach :)
Legiony i ja mamy się dobrze.
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”