Austerlitz 1805 i Borodino 1812 (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Dobrze prawi, dajcie mu wódki :wink: ...jak to mawiają na forach :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Wystarczy zajrzeć do instrukcji Battles of Waterloo lub Napoleon at Leipzig, by wiedzieć jak wygląda porządna gra taktyczna :).

Co do dowodzenia to OCZYWIŚCIE ma ona znaczenie nawet w grze taktycznej.To kończy dyskusję :cool: na ten temat.
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Bjorn
Lieutenant
Posty: 504
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:29
Lokalizacja: Wa-wa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Bjorn »

Można dyskutować na ile jest to gra taktyczna. Poza tym jaki by te czynniki miały wpływ...
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Tez tak mysle ze niewielki by to mialo wplyw. Wlasnie glownym czynnikiem jest wiedza i niewiedza o mozliwosciach jednostek wlasnych jak i wroga. W grach planszowych trudno jest odtworzyc "skryte" manewry czy tez wlasnie zwloke rozkazow....

Nico, a jak to dziala w podanych przez ciebie grach?
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

W Battles of Waterloo losuje sie 'chity' aktywacji kolejnych oddziałów, w Napoleon at Leipzig wydaje się rozkazy (atakowanie, demonstracji, obronym, odwrotu, marszu itd.) i sprawdza się jak to wykonują...
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Aktywacja to jednak troche dziwna rzecz i ma moim zdaniem niewiele wspolnego z realiami. Przeciez przy glownodowodzacym nie stoja generalowie w szeregu a ten wybiera "teraz ty mosci generale " :)

To drugie rozwiaznie juz moim zdaniem ciekawsze ale chyba bardzo wydluza gre...
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Nikt nie wybiera, losuje się w ciemno. Oddaje to w pewien sposób inicjatywę. Losujesz chit z dowódcą X i możesz wykonać jakąś akcją oddziałami, które znajdują się w jego zasięgu. Jeśli jest to dobry dowódca, możesz zrobić więcej i lepiej. Jeśli masz efektywną strukturę organizacyjną armii, to możesz zrobić dużo. System ten jest z sukcesami wykorzystywany w wielu grach.
Poza tym w BoW gracz wybiera, które 'chity' dowódców idą do kubka losowania na daną turę. Jest pewien limit, który określany jest współczynnikiem dowódcy armii (plus pare innych zastrzeżeń, uwag, itd. - patrz rulsy, no i dochodzi inicjatywa, gracz posiadający ją wybiera jeden 'chit' na 'start'). Reprezentuje to jakby ilość wydanych rozkazów. Teraz kolejność w jakiej będziemy wyciągać te 'chity' reprezentuje jak szybko dotarł rozkaz do dowódcy i jak szybko zaczął go wykonywać. Jest to świetny system. Polskie Waterloo przy nim to płacz i żałość :P.

Więcej tutaj -> http://www.gmtgames.com/living_rules/bow_rules.pdf

Tak, to drugie rozwiązanie jest dla o(d)pornych graczy ;). Rozwiązanie GMT jest moim zdaniem optymalne.

Poza tym co tu dużo mówić, BoW to - Winner of the 1994 Charles S. Roberts awards for Best Pre-World War II Boardgame (Charles S. Roberts Awards)
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Chevau-léger
Sous-lieutenant
Posty: 364
Rejestracja: czwartek, 24 sierpnia 2006, 09:06
Lokalizacja: Varsovie

Post autor: Chevau-léger »

Polskie Waterloo przy nim to płacz i żałość .
Nico, zapomniałeś dodać: "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"
(jak ongiś Katon Starszy-Cato Maior) :lol:
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Nie wiem co tam namazane, ale się domyśliłem ;). Tak, Kartagina i PL Waterloo powinny zostać zniszczone :twisted: :!:
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Ciekawe i dobre rozwiazanie. Ale czy optymalne nie wiem :)
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Bjorn
Lieutenant
Posty: 504
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:29
Lokalizacja: Wa-wa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Bjorn »

A od czego zależy to, że jeden nie wykonuje rozkazu a drugi tak? Z czego wynika opóźnienie w wykonaniu rozkazu?
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Opoznienie wynika z "rozumu" dowodcy oraz odleglosci...tutaj zalezy jak dlugo trwa etap.
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Bjorn
Lieutenant
Posty: 504
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:29
Lokalizacja: Wa-wa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Bjorn »

Tylko, że pole bitwy pod Waterloo akurat było niewielkie, czyli moim zdaniem ta teoria pasuje do gier, gdzie jest duże pole bitwy, jak np. Lipsk, a nie pasuje do małych bitew. Każda gra ma swoją specyfikę, w tym Waterloo również.
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”