1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
jacus1944
Lieutenant
Posty: 538
Rejestracja: czwartek, 21 listopada 2019, 22:41
Has thanked: 148 times
Been thanked: 199 times

1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: jacus1944 »

https://vucasims.com/products/1812-napo ... eful-march

Nadchodzi kolejny, potencjalnie ciekawy, tytuł od Vuca Simulations.
Po bardzo pobieżnym rzucie oka na instrukcje widać, że gra oferuje cały system konkretnych rozkazów, np. furażowanie, zakładanie "depots", patrole lekkiej jazdy czy wpływ Kozaków na zdolność pozyskania prowiantu czy eliminację maruderów, a także rozkaz Evade, czyli unik. Na BGG jest kilka zdjęć z grafikami i opisami kart i po przeczytaniu ich treści nasuwa mi się skojarzenie i pewne podobieństwo do systemu Napoleon od Shakos.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2102
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 127 times

Re: 1812: Napoleon's Fateful March

Post autor: Neoberger »

Faktycznie. Wygląda rewelacyjnie.
Znowu trzeba supłać grosiki. :lol:
Berger
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43465
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4019 times
Been thanked: 2556 times
Kontakt:

Re: 1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: Raleen »

Z tymi podobieństwami dotyczącymi rozkazów, przypominających gry wyd. Shakos, ogólnie to jest tak, że sam pomysł by zrobić w grze rozwiązanie pt. rozkazy nie jest zbyt oryginalny. Podobnie jak wiele rodzajów rozkazów. Tego typu rzeczy występowały w grach od dawna. W grach card driven opcja ucieczki przed bitwą czy też unikania bitwy (evade) i opcja przechwytu (interception) są standardem. Poza tym już w Hannibal: Rome vs Carthage, a więc jednej z pierwszych gier card driven, była opcja wycofania się z bitwy w czasie jej trwania i w grach bloczkowych tego typu rozwiązanie także jest częste, jeśli nie jest wręcz standardem. Patrole lekkiej jazdy ja pamiętam jeszcze z którejś z gier R. Berga z lat 90-tych. Są też u K. Zuckera w jego grach operacyjnych. Jeśli chodzi o furażowanie, są obecnie gry, zwłaszcza dotyczące wcześniejszego okresu, czyli wczesnej nowożytności, gdzie ten czynnik jest wręcz głównym dla przebiegu działań wojennych. Armie bardziej koncentrują się na tym by zapewnić sobie zaopatrzenie i przetrwać, zwłaszcza zimę, niż na przeciwniku. Tak, że o istotnych podobieństwach można mówić dopiero na poziomie szczegółowym.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jacus1944
Lieutenant
Posty: 538
Rejestracja: czwartek, 21 listopada 2019, 22:41
Has thanked: 148 times
Been thanked: 199 times

Re: 1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: jacus1944 »

Raleen pisze: czwartek, 28 marca 2024, 10:22 Z tymi podobieństwami dotyczącymi rozkazów, przypominających gry wyd. Shakos, ogólnie to jest tak, że sam pomysł by zrobić w grze rozwiązanie pt. rozkazy nie jest zbyt oryginalny. Podobnie jak wiele rodzajów rozkazów. Tego typu rzeczy występowały w grach od dawna. W grach card driven opcja ucieczki przed bitwą czy też unikania bitwy (evade) i opcja przechwytu (interception) są standardem. Poza tym już w Hannibal: Rome vs Carthage, a więc jednej z pierwszych gier card driven, była opcja wycofania się z bitwy w czasie jej trwania i w grach bloczkowych tego typu rozwiązanie także jest częste, jeśli nie jest wręcz standardem. Patrole lekkiej jazdy ja pamiętam jeszcze z którejś z gier R. Berga z lat 90-tych. Są też u K. Zuckera w jego grach operacyjnych. Jeśli chodzi o furażowanie, są obecnie gry, zwłaszcza dotyczące wcześniejszego okresu, czyli wczesnej nowożytności, gdzie ten czynnik jest wręcz głównym dla przebiegu działań wojennych. Armie bardziej koncentrują się na tym by zapewnić sobie zaopatrzenie i przetrwać, zwłaszcza zimę, niż na przeciwniku. Tak, że o istotnych podobieństwach można mówić dopiero na poziomie szczegółowym.
Dlatego napisałem jedynie o pewnym skojarzeniu...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43465
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4019 times
Been thanked: 2556 times
Kontakt:

Re: 1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: Raleen »

jacus1944 pisze: czwartek, 28 marca 2024, 10:26
Raleen pisze: czwartek, 28 marca 2024, 10:22 Z tymi podobieństwami dotyczącymi rozkazów, przypominających gry wyd. Shakos, ogólnie to jest tak, że sam pomysł by zrobić w grze rozwiązanie pt. rozkazy nie jest zbyt oryginalny. Podobnie jak wiele rodzajów rozkazów. Tego typu rzeczy występowały w grach od dawna. W grach card driven opcja ucieczki przed bitwą czy też unikania bitwy (evade) i opcja przechwytu (interception) są standardem. Poza tym już w Hannibal: Rome vs Carthage, a więc jednej z pierwszych gier card driven, była opcja wycofania się z bitwy w czasie jej trwania i w grach bloczkowych tego typu rozwiązanie także jest częste, jeśli nie jest wręcz standardem. Patrole lekkiej jazdy ja pamiętam jeszcze z którejś z gier R. Berga z lat 90-tych. Są też u K. Zuckera w jego grach operacyjnych. Jeśli chodzi o furażowanie, są obecnie gry, zwłaszcza dotyczące wcześniejszego okresu, czyli wczesnej nowożytności, gdzie ten czynnik jest wręcz głównym dla przebiegu działań wojennych. Armie bardziej koncentrują się na tym by zapewnić sobie zaopatrzenie i przetrwać, zwłaszcza zimę, niż na przeciwniku. Tak, że o istotnych podobieństwach można mówić dopiero na poziomie szczegółowym.
Dlatego napisałem jedynie o pewnym skojarzeniu...
Dokładnie rzecz biorąc to pisałeś o "skojarzeniu i pewnym podobieństwie", ale ok, nie czepiam się.

Mam nadzieję, że gra będzie warta uwagi i równie udana jak jej grafika (tutaj tylko plansza przyznam, że mnie nie powala, jest udana, ale nie wybitna, natomiast karty, żetony i reszta rzeczywiście prezentują się świetnie).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jacus1944
Lieutenant
Posty: 538
Rejestracja: czwartek, 21 listopada 2019, 22:41
Has thanked: 148 times
Been thanked: 199 times

Re: 1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: jacus1944 »

Masz rację, określenie "pewne podobieństwo" to być może zbyt wiele napisane... Co do samej gry to ja sobie jednak ostrze zęby, bo temat niezwykle ciekawy, ale i trudny oczywiście. Natomiast Grzegorz Kuryłowicz pisał swego czasu na forum, ze Vuca stara się celować w nowatorskie rozwiązania i pomimo, że nazwy tych rozkazów, na których gra "stoi" to faktycznie nic nowego to jednak implementacja może być nowatorska i ciekawa... zobaczymy... pewnie kupię ;-)
Beowulf
Chasseur
Posty: 14
Rejestracja: wtorek, 30 sierpnia 2016, 19:00
Has thanked: 2 times

Re: 1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: Beowulf »

Ja zamówiłem w tej ich przedsprzedaży. Autor gry coś przebąkiwał o wysyłce na koniec maja. Mogę przytargać na któregoś Strategosa jak już dostanę.
VUCA ma dobry team graficzny, co z pewnością pomaga przy sprzedaży.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43465
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4019 times
Been thanked: 2556 times
Kontakt:

Re: 1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: Raleen »

Najbliższy konwent Strategos to dopiero marzec za rok, natomiast najbliższe spotkanie klubu Strategos jest 25 maja, a w czerwcu jeszcze jedno powinno być w I połowie miesiąca. Zapraszam, jak tylko będziesz miał okazję wpaść. W praktyce spotkania klubowe aż tak nie różnią się od konwentu, tzn. miejsce jest to samo i jest go przynajmniej teoretycznie tyle samo. Sam zanosi się, że także powinienem mieć możliwość zagrać niedługo w tę grę (jak tylko wyślą), więc byłaby okazja wymienić się wrażeniami.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2094
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 93 times
Been thanked: 204 times

Re: 1812: Napoleon's Fateful March (Vuca Simulations)

Post autor: adalbert »

Gra bazuje na systemie zapoczątkowanym przez Orła i Gwiazdę od Leonardo (potem wydanym ze zmianami jako Strike of the Eagle przez Academy Games). Czytając instrukcję zauważyłem, że ma ona odniesienia do rozkazów "March to", które w Orle i Gwieździe były nieco niejasne w interpretacji na tle pewnych sytuacji. Autor potwierdził, że takich rozkazów w istocie nie ma i jest to błąd w instrukcji. Jest tylko march jako w istocie niekontrowersyjny "march from".
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”