[Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
leliwa
Général de Division Commandant de place
Posty: 4369
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 5 times
Been thanked: 35 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: leliwa »

Karel W.F.M. Doorman pisze: czwartek, 18 lutego 2021, 21:31 Zresztą w Waterloo należałoby zmienić zasady szarż kawaleryjskich. Zero szarż pojedynczymi pułkami. Komuś się Albuera wyobraziła.
Pod Albuerą szarżowały w słynnym uderzeniu dwa pułki. Lansjerzy Konopki i huzarzy francuscy.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4273
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 224 times
Been thanked: 369 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Chodzi mi o szarże pojedynczych pułków. Wg oryginalnych zasad nie ma możliwości szarżowania jednocześnie kilkoma oddziałami kawalerii.
Awatar użytkownika
Cesarz
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 25 stycznia 2020, 21:19
Has thanked: 15 times
Been thanked: 15 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Cesarz »

Karel W.F.M. Doorman pisze: poniedziałek, 22 lutego 2021, 15:01 Chodzi mi o szarże pojedynczych pułków. Wg oryginalnych zasad nie ma możliwości szarżowania jednocześnie kilkoma oddziałami kawalerii.
Nie wiem Karelu, czy zwróciłeś uwagę, ale ja w swoich poprawkach to uwzględniłem i nie ma szarż pojedynczymi pułkami. Rozwiązanie, jakie przyjąłem, jest właściwie takie same jak w "Ostrołęce" Raleena, czyli kawaleria może wykonać do trzech ataków, poprzez kontynuację szarży, a same starcia są rozgrywane równocześnie.

Pisałem o tym tutaj:
Cesarz pisze: piątek, 19 lutego 2021, 10:21
Karel W.F.M. Doorman pisze: czwartek, 18 lutego 2021, 21:31 Zresztą w Waterloo należałoby zmienić zasady szarż kawaleryjskich. Zero szarż pojedynczymi pułkami. Komuś się Albuera wyobraziła.
Ja w swoich modyfikacjach to zmieniłem - szarże rozwiązałem podobnie (by nie rzec, tak samo) jak w "Ostrołęce".
"Stu marnych żołnierzy znaczy mniej niż dwudziestu wyborowych, zjedzą zaś oni pięć razy więcej"

Maksyma generała Bonapartego, o której (na swoje nieszczęście) zapomniał cesarz Napoleon I
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4273
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 224 times
Been thanked: 369 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Cesarz pisze: poniedziałek, 22 lutego 2021, 16:03 Ja w swoich modyfikacjach to zmieniłem - szarże rozwiązałem podobnie (by nie rzec, tak samo) jak w "Ostrołęce".

Ok. teraz widzę.
Ja z tym nie mam problemów, bo od Krwawych Stepów Krymu gry taktyczne są z aktywacjami. Specyficzne w Stepach jest to, że kawaleria najpierw szturmuje brygada, a dopiero potem ściga i moze drugi raz atakować w tej samej aktywacji.
Awatar użytkownika
Cesarz
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 25 stycznia 2020, 21:19
Has thanked: 15 times
Been thanked: 15 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Cesarz »

Żeby nie było, że tylko Karel zamieszcza tu swoje pomysły i przepisy ;) (co prawda Marengo to epoka napoleońska, ale nie te lata :)), to poniżej zamieszczam dwa paragrafy traktujące o zadymieniu i odwodach, które stworzyłem przerabiając "Waterloo" (numeracja moja):
[16.0] ZADYMIENIE

Przepisy tego paragrafu mają za zadanie oddać zadymienie na polu bitwy i jego wpływ na jej przebieg (głównie utrudnianie widoczności). Przepisy o zadymieniu można pomijać, ponieważ mogą znacznie zwiększyć użycie żetonów pomocniczych, utrudnić orientację co do rozmieszczenia jednostek, a także wydłużyć i utrudnić rozgrywkę (zwłaszcza w scenariuszach z większą ilością oddziałów).

[16.1] Zasady ogólne

[16.1.1] Zadymienie może powstawać wskutek walki ogniowej piechoty oraz artylerii.
[16.1.2] Zadymienie powstaje na polu, na którym była prowadzona walka ogniowa.
[16.1.3] W przypadku prowadzenia walki ogniowej przez oddziały zajmujące dwa pola (linia oraz tyraliera dwuheksowa) zadymienie powstaje z pola (skrzydła oddziału), z którego był prowadzony ostrzał.
[16.1.4] Wyróżnia się dwa rodzaje zadymienia: zadymienie częściowe oraz zadymienie całkowite.
[16.1.5] W przypadku, gdy dane pole zostaje zadymione w sposób częściowy należy je przykryć żetonem symbolizującym CZĘŚCIOWE ZADYMIENIE, a gdy w sposób całkowity – CAŁKOWITE ZADYMIENIE.
Uwaga: Przykrywając pola żetonami symbolizującymi zadymienie najlepiej kłaść je zawsze w taki sposób, aby znajdowały się na wierzchu stosu (jeśli tam się znajduje) znajdującego się na danym polu w celu ułatwienia orientacji, co do rozmieszczenia zadymienia.
[16.1.6] Pole, na którym położono żeton CAŁKOWITE ZADYMIENIE w danym etapie należy zamienić na żeton CZĘŚCIOWE ZADYMIENIE na początku następnego etapu. Z kolei, żeton CZĘŚCIOWE ZADYMIENIE, który został położony na heks w danym etapie, należy zdjąć na początku następnego etapu z tego heksu.
[16.1.7] Jeśli na danym polu znajduje się już żeton symbolizujący CZĘŚCIOWE ZADYMIENIE i wskutek walki ogniowej należało by położyć na to pole żeton CZĘŚCIOWE ZADYMIENIE bądź CAŁKOWITE ZADYMIENIE, to na to pole należy położyć żeton CAŁKOWITE ZADYMIENIE.
[16.1.8] Skutek walki ogniowej powodujący konieczność położenia na dany heks jakiegokolwiek żetonu symbolizującego zadymienie, jeśli na tym heksie znajdował się już żeton CAŁKOWITE ZADYMIENIE, nie powoduje żadnych konsekwencji.

[16.2] Powstawanie zadymienia

[16.2.1] Powstawanie zadymienia wskutek walki ogniowej piechoty (w zależności od szyku) jest następujące:
Tyraliera – oddział strzelający z siłą 1 punktu siły bądź 2 punktów siły powoduje zadymienie, w zależności od wyniku rzutu kostką:
– 1-5 – brak efektu;
– 6 – pole zostaje częściowo zadymione.
Linia – oddział strzelający z siłą 1 punktu siły bądź 2 punktów siły powoduje zadymienie, w zależności od rezultatu rzutu kostką:
– 1-4 – brak efektu;
– 5-6 – pole zostaje częściowo zadymione.
Z kolei, jeśli oddział strzela z siłą 3-4 punktów siły, to powoduje zadymienie, w zależności od wyniku rzutu kostką:
– 1-3 – brak efektu;
– 4-5 – pole zostaje częściowo zadymione;
– 6 – pole zostaje całkowicie zadymione.
Czworobok – oddział strzelający z siłą 1 punktu siły powoduje zadymienie, w zależności od wyniku rezultatu kostką:
– 1-5 – brak efektu;
– 6 – pole zostaje częściowo zadymione.
Z kolei, jeśli oddział strzela z siłą 2 punktów siły, to powoduje zadymienie, w zależności od wyniku rzutu kostką:
– 1-4 – brak efektu;
– 5-6 – pole zostaje częściowo zadymione.
Obrona okrężna – oddział strzelający z siłą 1 punktu siły powoduje zadymienie, w zależności od rezultatu rzutu kostką:
– 1-5 – brak efektu;
– 6 – pole zostaje częściowo zadymione.
[16.2.2] Powstawanie zadymienia wskutek walki ogniowej artylerii (w zależności od wykorzystywanych w ostrzale punktów siły ognia artylerii) jest następujące:
Artyleria strzelająca z siłą 1 punktu siły bądź 2 punktów siły ognia powoduje zadymienie, w zależności od wyniku rzutu kostką:
– 1-4 – brak efektu;
– 5-6 – pole zostaje częściowo zadymione.
Jeśli artyleria strzela z siłą 3 punktów siły ognia, to powoduje zadymienie, w zależności od rezultatu rzutu kostką:
– 1-3 – brak efektu;
– 4-5 – pole zostaje częściowo zadymione;
– 6 – pole zostaje całkowicie zadymione.
Z kolei, jeśli artyleria strzela z siłą 4 punktów siły ognia, to powoduje zadymienie, w zależności od wyniku rzutu kostką:
– 1-2 – brak efektu;
– 3-4 – pole zostaje częściowo zadymione;
– 5-6 – pole zostaje całkowicie zadymione.
[16.2.3] Rzuty kostką na zadymienie z przepisów [16.2.1] oraz [16.2.2] są wykonywane oddzielnie oraz niezależnie od rzutów kostką rozstrzygających rezultat danej walki ogniowej.
[16.2.4] Rzuty kostką na zadymienie z przepisów [16.2.1] oraz [16.2.2] są wykonywane za każdy ostrzał przeprowadzany przez każdy oddział piechoty bądź artylerii.

[16.3] Wpływ zadymienia na walkę ogniową

[16.3.1] Pole częściowo zadymione powoduje dla stojącej na nim piechoty bądź artylerii (w szyku umożliwiającym ostrzał) odjęcie od wyniku rzutu kostkami (przy uzyskiwaniu rezultatu walki ogniowej) wartości 1.
[16.3.2] Pole całkowicie zadymione powoduje dla stojącej na nim piechoty bądź artylerii (w szyku pozwalającym na prowadzenie walki ogniowej) odjęcie od wyniku rzutu kostkami przy uzyskiwaniu rezultatu walki ogniowej wartości 2, a dla oddziałów stojących w promieniu jednego heksu od tego pola wartości 1.
[16.3.3] Ostrzeliwując pole częściowo zadymione zarówno piechota, jak i artyleria, odejmują od rzutu kostkami wartość 1.
[16.3.4] Pole całkowicie zadymione może zostać ostrzelane przez piechotę, jak i artylerię, ale tylko w przypadku, gdy cel ostrzału znajduje się nie dalej niż o 3 pola od ostrzeliwującej jej jednostki. W tym przypadku od rezultatu rzutu kostkami jest odejmowana wartość 2.
[16.3.5] Bateria artylerii stojąca na polu częściowo zadymionym nie może strzelać dalej jak na dystans 7 pól. Z kolei, jeśli bateria znajduje się na heksie całkowicie zadymionym, to bateria taka nie może strzelać dalej jak na dystans 3 pól.

[16.4] Wpływ zadymienia na widoczność

[16.4.1] Heks przykryty żetonem CAŁKOWITE ZADYMIENIE blokuje widoczność (jest traktowane jako pole blokujące widoczność). Z kolei, pola przykryte żetonem CZĘŚCIOWE ZADYMIENIE nie blokują widoczności.
[16.4.2] Przyjmuje się, że pola całkowicie zadymione są widoczne, natomiast pola znajdujące się za nimi są już niewidoczne.
[16.4.3] Linia widoczności poprowadzona między dwoma heksami nie może przechodzić przez dwa pola przykryte żetonami CZĘŚCIOWE ZADYMIENIE.
[19.0] ODWODY

Przepisy tego paragrafu mają za zadanie oddać zmęczenie wojsk podczas prowadzenia działań bojowych oraz znaczenia posiadania rezerw (odwodów) świeżych i wypoczętych oddziałów.

[19.1] Zasady szczegółowe

[19.1.1] Wyznaczanie oraz odbieranie statusu odwodów odbywa się na początku każdego etapu.
[19.1.2] Oddziały należące do wyznaczonego odwodu należy zapisać na specjalnie przygotowanej do tego celu kartce wraz z polem koncentracji tego odwodu oraz etapem, w którym został on wyznaczony, a później także etapem, w którym został on rozwiązany (np. na podstawie przepisu [19.1.9]).
[19.1.3] Wyznaczony odwód musi składać się z co najmniej jednej dywizji (Francuzi) bądź brygady (sprzymierzeni). Taki odwód musi zawierać co najmniej połowę dostępnych (tzn. niebędących w stanie ucieczki bądź też wyeliminowanych) jednostek należących do danej dywizji bądź brygady.
[19.1.4] Pole koncentracji odwodu (w momencie jego wyznaczania) nie może znajdować się bliżej niż 9 pól bądź 6 pól (gdy to pole nie jest widoczne) od najbliższego niebędącego w stanie ucieczki oddziału wroga.
[19.1.5] Dla każdej dywizji (brygady) należącej do odwodu należy wyznaczyć obszar koncentracji, który może znajdować się maksymalnie w promieniu czterech heksów od pola koncentracji tego odwodu.
[19.1.6] Jednostki należące do odwodu muszą znajdować się w szyku kolumnowym (piechota i kawaleria) bądź w szyku transportowym (artyleria).
[19.1.7] Artyleria może znajdować się w odwodzie wspólnie z innymi oddziałami bądź samodzielnie. W drugim przypadku minimalna jej ilość wchodzącej w skład odwodu to 4 baterie.
[19.1.8] W skład odwodów mogą wchodzić tylko oddziały pełnosprawne (w momencie jego wyznaczania).
[19.1.9] Jeśli przez 10 pełnych etapów od etapu wyznaczenia odwodu oddziały w tym odwodzie nie poruszą się, to w etapie następnym jednostki te zyskują dodatkowy modyfikator w walce wręcz (za wyjątkiem artylerzystów) odpowiednio +1 bądź -1 na swoją korzyść, a także podczas rozstrzygania rezultatu walki ogniowej (zarówno piechoty, jak i artylerii) dodają do wyniku rzutu kostkami wartość 1.
Przykład: Na początku pierwszego etapu francuskie dywizje gwardii Friant, Morand, Duhesme oraz 4 baterie artylerii pieszej gwardii i 2 baterie artylerii konnej gwardii zostały wyznaczone jako odwód (zgodnie z przepisami podanymi w tym paragrafie). Przez 10 następnych etapów oddziały te nie poruszały się, więc w etapie 11 jednostki te zyskują dodatkowe modyfikatory (z przepisu [19.1.9]) na swoją korzyść.
[19.1.10] W przypadku, gdy wrogie oddziały zbliżą się do odwodu na odległość mniejszą niż 5 pól, to oddziały tworzące odwód mogą opuścić go (poprzez odebranie im statusu odwodu – patrz: [19.1.1]) i podjąć walkę z wrogimi oddziałami.
[19.1.11] Jeśli jednostki z danego odwodu opuszczą go na podstawie przepisu [19.1.10] bądź dobrowolnie, to jeśli oddziały w odwodzie nie poruszały się przez mniej niż 6 etapów, to po ich powrocie do strefy koncentracji odwodu muszą jeszcze odczekać 8 pełnych etapów, aby uzyskać modyfikatory podane w przepisie [19.1.9]. Z kolei, jeżeli oddziały tworzące odwód opuściły go nie poruszając się przez więcej niż 6 etapów, ale mniej niż 10, to po powróceniu ich do strefy koncentracji odwodu muszą jeszcze odczekać tyle etapów ile zabrakło ich do wymaganej liczby etapów, aby uzyskać modyfikatory z przepisu [19.1.9].
Dwoma słowami komentarza co do odwodów, to myślę, że należało by zastanowić się, czy w związku z wprowadzeniem takich zasad (dodatkowo jeszcze modyfikator na korzyść dla francuskiej gwardii), nie trzeba by zmienić albo nieco zmodyfikować warunków zwycięstwa (zwłaszcza w scenariuszu pełnym), bo może się okazać, że Francuz może mieć zbyt łatwo...

Jeszcze co do wprowadzania zasad o dowodzeniu do "Waterloo" (lub, jak ktoś woli, ograniczenia poruszania oddziałów), to według mnie nie jest aż takie potrzebne. Jak wiadomo podczas bitwy problemów z dowodzeniem jako takim tak wielkich nie było, ale ktoś mógłby powiedzieć, że były, bo wydawano błędne rozkazy - ale to jest już inna sprawa...
"Stu marnych żołnierzy znaczy mniej niż dwudziestu wyborowych, zjedzą zaś oni pięć razy więcej"

Maksyma generała Bonapartego, o której (na swoje nieszczęście) zapomniał cesarz Napoleon I
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4273
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 224 times
Been thanked: 369 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Przepisy o zadymieniu bym sobie darował, ale zasady dotyczące rezerw mi się podobają. I ładnie zgrywają się z dowodzeniem.
Awatar użytkownika
Cesarz
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 25 stycznia 2020, 21:19
Has thanked: 15 times
Been thanked: 15 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Cesarz »

Karel W.F.M. Doorman pisze: poniedziałek, 22 lutego 2021, 17:27 Przepisy o zadymieniu bym sobie darował, ale zasady dotyczące rezerw mi się podobają. I ładnie zgrywają się z dowodzeniem.
Jak ktoś chce, to zasady o zadymieniu można zastosować wyłącznie do artylerii, pomijając piechotę - podobnie jak w scenariuszu II do "Ostrołęki 26 maja 1831", które tam dotyczą tylko artylerii rosyjskiej strzelającej zza wschodniego brzegu Narwi. Tylko trzeba mieć odpowiednio dużo żetonów do zaznaczania tego.
"Stu marnych żołnierzy znaczy mniej niż dwudziestu wyborowych, zjedzą zaś oni pięć razy więcej"

Maksyma generała Bonapartego, o której (na swoje nieszczęście) zapomniał cesarz Napoleon I
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Luitenant-admiraal
Posty: 4273
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 224 times
Been thanked: 369 times

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Czasem nie chce mi się zbytnio komplikować gry. Choć rzecz jasna to jest jej mocne urealnienie.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37765
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 869 times
Been thanked: 521 times
Kontakt:

Re: [Waterloo 1815] Home rules by Cesarz

Post autor: Raleen »

Zasady o zadymieniu w "Ostrołęce" są tylko w scenariuszu drugim - "Bitwa na zachodnim brzegu Narwi", przedstawiającym główną część zmagań.

Zdecydowałem się wprowadzić je ze względu na specyfikę walk w tej fazie bitwy. Dotyczy to tylko artylerii rosyjskiej:

1) Występowała bardzo duża koncentracja artylerii na wschodnim brzegu Narwi (Rosjanie utworzyli dwie wielkie baterie - przy okazji, jest to ciekawy i chyba dość rzadki przykład zastosowania wielkich baterii w obronie). Ze względu na dużą koncentrację zadymienie szybciej wzrastało, bo dużo dział strzelało naraz. Dalej myślę, że nie muszę tłumaczyć.

2) Drugim bardzo istotnym czynnikiem była pogoda tego dnia: było upalnie i prawie bezwietrznie, powietrze stało w miejscu, w związku z tym dymy wytwarzające się przy prowadzeniu ostrzału rozwiewały się powoli.

Zadymienie działa prosto. Na początku każdego etapu rzuca się kostką i zapisuje wynik (najczęściej robimy to odkładając gdzieś na bok w widoczne miejsce żeton z numerkiem odpowiadający wynikowi rzutu). Jeśli podczas prowadzenia ostrzału artyleryjskiego, przy rzucie trzema kostkami (3K6) na 2 albo 3 kostkach wypadną wyniki takie jak wylosowana liczba, na baterii kładzie się żeton oznaczający zadymienie. Powoduje to, że bateria nie może strzelać w następnym etapie, potem stan zadymienia automatycznie się kończy. W międzyczasie, póki żeton zadymienia jest na baterii, oddziałuje to także na baterie stojące na sąsiednich polach, które mają modyfikację -1 przy prowadzeniu ostrzału. W drugiej połowie bitwy szanse na zadymienie wzrastają, bo na początku każdego etapu rzuca się dwa razy, czyli zazwyczaj są dwa dublety/triplety, których wyrzucenie przy ostrzale powoduje zadymienie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”