Więc po kolei:slowik pisze:Jakie straty w % poniosla KM? Kalkulowano sie z 50%...Cytat:
Podsumowaując Niemcy wygrali ostatecznie bitwę o fiordy, ale Kriegsmarine poniosła zbyt wielkei straty, przez co nie byłą żadnym zagrożniem w czasie ewentualnego ataku niemieckiego na Anglię.
Dokładnie, a generalicja niemiecka tego nie dostrzegła, wymyślając różne dziwne rzeczy, np. desant na Brytanię.
Gneisenau - podczas starcia 9 kwietnia z Renownem trafiony trzy razy - raz w główne stanowisko kierowania ogniem (dalmierz głównej artylerii), które zostało zniszczone, a I oficer artylerii poległ wraz z kilkoma ludźmi, drugie w wieżę Bruno, trzecie niegroźne, 7 maja wracając do Reichu najechal na minę - naprawa do czerwca 1940,
Admiral Hipper - 8 kwietnia natyka się na samotnie płynący (odłączył się dla poszukiwania zmytego za burte załoganta) HMS Glowworm (bliźniak naszego Garlanda), który po walce taranuje Hippera - naprawa do czerwca 1940.
M. Emerich (http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... tions.html) pisze że Hipper zderzył się z wrakiem Glowworma - pytanie, po co Hipper miałby podpływać blisko do Glowworma, bo na pewno misję ratunku rozbitków zlecono by niszczycielom. Więc to raczej Glowworm podpłynął blisko Hippera, w wiadomym zamiarze.
"Blucher" - 9 kwietnia powaznie uszkodzony pociskami norweskich baterii w Oslofiordzie (280 mm i chyba 150 mm), następnie zatopiony dwiema torpedami brzegowej dwururowej wyrzutni na wysepce Kaholm
"Lutzow" - 9 kwietnia trafiony trzy razy przez norweskie baterie broniące Oslofiordu, 11 kwietnia trafiony w rufę torpedą HMS Spearfish , naprawa do wiosny 1941 r.,
"Karlsruhe" - 9 kwietnia (???) powracający do Reichu krązownik trafia torpedą HMS Truant - torpeda trafia w śródokręcie, pozbawiając krążownik mocy. Z uwagi na pogodę dowódca rezygnuje z holowania, torpedowiec Greif dwiema torpedami zatapia krążownik po zdjęciu załogi.
"Koenigsberg" - 9 kwietnia trafiony przez baterie broniące Bergen, następnego dnia zatopiony trzema bombami wskutek ataku 15 nurkowców Skua z 800 i 803 dywizjonów (ukłon w stronę Andy'ego) FAA, które, o ironio, wystartowały z lotniska na Orkadach (Skua był także samolotem pokładowym),
10 niszczycieli zespołu komodora F. Bontego w bitwach 10 i 13 kwietnia 1940 pod Narwikiem,
U 64 zatopiony 13 kwietnia pod Narwikiem przez Swordfisha katapultowanego przez HMS Warspite.
Zatem, po Operation Weserubung, Kriegsmarine posiadała sprawne bądź w naprawach:
dwa pancerniki t. Scharnhorst,
krążownik cięzki Admiral Hipper
krążowniki ciężkie Admiral Scheer i Lutzow,
krążowniki lekkie Emden, Koln, Nurnberg, Leipzig,
10 (jak się nie pomyliłem) niszczycieli t. 1934, 1934A, 1936 (Leberecht Maas i zbliżone),
mniejszych jednostek nie liczyłem.
Zatem straty bezpowrotne (Konigsberga podnieśli, ale nie wyremontowali):
krążownik ciężki
2 krążowniki lekkie
10 niszczycieli.
Zatem bezpowrotne straty nie wyniosły 50 % stanu użytych okrętów, niemniej ogół uszkodzeń był bardzo dotkliwy.