Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest piątek, 21 września 2018, 23:32

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Wprowadzenie dla początkujących
PostNapisane: wtorek, 29 maja 2018, 10:29 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 30 maja 2012, 17:27
Posty: 4546
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Tekst stworzył użytkownik Bless. Opierał swe doświadczenia na pierwszej edycji Bolt Action:

Nie tak dawno sam byłem boltowym noobem i pamiętam, że miałem wówczas wiele pytań, na które czasem ciężko było mi znaleźć odpowiedzi. Żeby ułatwić Wam rozpoczęcie przygody z Bolt Action postanowiłem opisać swoje doświadczenia i dać Wam skrót informacji, które pozwolą Wam lepiej zrozumieć, co to za gra i na czym polega.
Zapraszam do lektury. :)

Bolt Action – co to takiego?
Bolt Action to gra bitewna, która rozgrywa się w realiach drugiej Wojny Światowej. Gracz dowodzi plutonem, który składa się zwykle z 30-50 żołnierzy oraz kilku jednostek specjalnych, takich jak: snajper, miotacz płomieni, haubica, działo przeciwpancerne, moździerz, pojazd opancerzony (lub nie), czołg. Gra polega na starciu dwóch graczy, których celem jest osiągnięcie celu misji. Cele mogą być różnorakie a ich lista z pewnością nie ogranicza się do 6 propozycji, jakie zawarte są w podręczniku głównym. Często spotykane misje to: zdobycie jakiegoś punktu, utrzymanie jakiegoś punktu, eliminacja przeciwnika – przy czym celów może być kilka i zwykle osadzone są w jakichś szczególnych okolicznościach, które mają wpływ na przebieg rozgrywki (czy to ze względu na teren, np. walka w dżungli, zrujnowanym mieście, czy na bagnach, ale tez ze względu na sytuacje na polu bitwy, np. atak z zasadzki, walka częścią sił przeciwko całej armii przeciwnika, z oczekiwaniem na przybycie wsparcia, itd.).

Jakie armie?
Ponieważ gra osadzona jest w realiach historycznych, łatwo się domyślić, kogo spotkamy na polu bitwy. Głowni uczestnicy dramatu: Niemcy, Brytyjczycy, Amerykanie, Sowieci, Japonia – mają już swoje dedykowane podręczniki (w języku angielskim, tak jak podręcznik główny), które szeroko opisują dostępne dla nich jednostki i wyposażenie. W przypadku tych armii jest o tyle łatwiej, że mają one wiele możliwości tematycznych złożeń (o tym jeszcze później), mają szeroki wybór jednostek i sprzętu, a modele do tych armii są dosyć łatwo dostępne.
Poza wymienionymi państwami można też jednak grać wojskami pomniejszych uczestników wojny, np.: Francji, Włoch, Polski, Finlandii, Rumunii, Belgii, Bułgarii, Grecji, Węgier, Holandii, lub Norwegii. Armie tych państw opisane są zbiorczo w osobnym dodatku. Oczywiście w ich przypadku różnorodność (zarówno jeśli chodzi o dostępne jednostki, jak i o możliwości złożeń) jest znacznie bardziej ograniczona, co nie znaczy, że armie te są słabsze, czy mniej ciekawe. Jedynie z dostępnością modeli może być czasem większy problem – warto to rozpoznać przed podjęciem decyzji o wyborze swojej armii.

Złożenie armii
Jak w każdym dobrym systemie bitewnym, także tutaj armia komponowana jest na podstawie dwóch kryteriów: limitu punktowego i limitu dostępności jednostek. Limit punktowy oznacza tyle, że każdy oddział ma swoją wartość wyrażoną punktami, która odpowiada jego wartości bojowej (zwykły żołnierz jest warty 10pkt, podczas gdy czołg jest warty zwykle ok. 200pkt, choć są też znacznie droższe). Limit dostępności określa, ile jednostek danego typu możemy wystawić w naszej armii (tj.plutonie). O ile wartość punktowa każdej jednostki jest stała, o tyle limity dostępności zmieniają się w zależności od tego, z jakiego teatru działań (tzw. selector) będziemy chcieli skorzystać. Teatr działań opisuje, z jakiego okresu i jakiego miejsca jest nasz pluton. Jak łatwo sobie wyobrazić, inaczej wyglądała armia brytyjska w roku 1940 w Europie, a inaczej w 1945 w Azji. Teatry działań opisywane są zwykle od najważniejszych dla nich bitew, operacji, miejsc zdarzeń. Przykładowo, żeby pozostać już przy Brytyjczykach, mamy takie selectory, jak: Fall of France 1940, East Africa 1940-41, Burma 1942-45, Market Garden 1944, Monte Cassino 1944, itd.
Rzeczywisty wynik tych bitew nie determinuje wyników naszych potyczek. :)
Selektory określają jedynie, jakie jednostki są dla nas dostępne (broń, która została wymyślona dopiero w 44-45 nie jest oczywiście dostępna w Selektorach z wcześniejszych lat wojny, itd.) i ile ich możemy wziąć, np.: w większości selektorów Japończycy mogą mieć tylko jednego snajpera, ale już w Bitwie o Tarawę mogą wziąć ich trzech. Podobnie z każdym innym oddziałem – pewne rzeczy w niektórych selectorach nie są w ogóle dostępne, inne rzeczy można za to wziąć w większej liczbie, niż standardowo.
W obszarze selectorów zachowany jest dobry balans - o ile jest trochę selektorów, które dają małe pole do popisu, to jednocześnie nie ma też selektorów, które dawałyby możliwość złożenia niepokonanej armii.
Opisane zasady kompozycji armii pozwalają nam łatwo dopasować armię do swoich preferencji.
Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że klasyfikacja jednostek w Bolt Action jest bardzo uproszczona, co uznaje za ogromna zaletę tego systemu. Oznacza to, że np. wyszkolony żołnierz w każdej z armii jest taki sam: ma karabin z zasięgiem 24”, 9Ld, zabijany jest na 4+ i kosztuje 10pkt, podczas gdy weteran ma karabin 24”, 10ld, zabijany jest na 5+ i kosztuje 13pkt. Przynajmniej w tej wersji podstawowej. Nikt nie wnika, jakie były różnice między sprzętem brytyjskimi i japońskimi - w grze karabin podstawowy, pistolet czy miotacz ognia jest dla wszystkich taki sam. Różnice zaczynają się pojawiać, kiedy dochodzi do dodatkowego uzbrojenia (np. można dać swoim żołnierzom granaty przeciwpancerne lub pistolety maszynowe, co podniesie ich koszt punktowy) oraz z cech właściwych dla danej armii (np. żołnierz USA ma tak dobry sprzęt, że nie ma kar za strzelanie po ruchu, podczas gdy żołnierz japoński ma zasadę „fanatyk”, która sprawia m.in, że nie robi na nim wrażenia fakt, że właśnie zginęło 10 jego kolegów –żołnierze innych armii musieliby w tej sytuacji zrobić sobie test morale). Uzbrojenie w każdej armii działa w zasadzie tak samo, co sprawia, że szybko zaadoptujemy się w grze i nie będziemy zbyt często zaskakiwani działaniem różnych jednostek.

Modele i akcesoria
Skala modeli wyznaczona przez producenta gry to 1/56 (28mm, czyli skala Warhammera), choć jeśli gracze umówią się na inna skalę (np. 1/48), to też nie ma żadnego problemu. Warto jednak zauważyć, że na imprezach preferowana jest skala oryginalna a ewentualne wątpliwości rozstrzygane są na niekorzyść gracza z niestandardowymi modelami. Modele można zakupować od producenta gry, firmy Warlord Games, ale na rynku jest tez wiele innych firm, które oferują modele w interesującej nas skali. Czasem skorzystanie z oferty innych firm będzie nieuniknione. Granie modelami innych firm jest w pełni akceptowalne i dopuszczalne, byle trzymały odpowiednią skalę.
Poza modelami żołnierzy i sprzętu wojskowego oraz podręcznikami (min. podręcznik główny i podręcznik armii, która nas interesuje), do gry potrzebny jest stół (najlepiej 48”x 60/72”), dużo terenów (im więcej i bardziej różnorodnych, tym lepiej, szczególnie, jeśli chcemy się bawić w różnych okresach i na różnych frontach), kości rozkazów (unikalne dla Bolt Action kości, którymi oznacza się akcję wykonaną przez oddział, które wykorzystywane są też do określania kolejności ruchów jednostek), garść kostek D6, miarka calowa i znaczniki ostrzelania oddziałów (tzw. piny).
Obecnie najczęściej granym formatem jest 1000pkt. Armia na takie punkty kosztuje ok. 500PLN. Dodatkowe akcesoria, z podręcznikami, to kolejne 200PLN. Wejście w te grę nie jest więc drogie w porównaniu do innych systemów bitewnych. Oczywiście jeśli po złożeniu pierwszej armii będziecie mieli pomysł na kolejna, to koszty wzrosną, ale to już Wasza wina… :)

Rozgrywka
Bolt Action to gra turowa, w której poruszamy jednostkami, które nie mają zwartej formacji (mówiąc po ludzku – jest to „skirmisz”). Ruchy jednostek w danej turze, w przeciwieństwie do wielu innych systemów, gdzie najpierw jeden gracz rusza wszystkie swoje oddziały a potem dopiero drugi gracz może ruszyć swoje, w Bolt Action wykonywane są w kolejności losowej. Wygląda to tak, że każdy oddział daje kostkę rozkazu. Obaj gracze wrzucają swoje kostki rozkazów do jednego worka a potem losują kości – kogo wypadnie, ten może wykonać jednym swoim oddziałem jeden rozkaz. Jest 6 dostępnych rozkazów: biegiem (ang. Run - oddział może pobiec dalej, choć nie może wtedy strzelać), naprzód (ang. Advance – oddział może podejść i strzelić), ognia (ang. Fire – oddział może strzelić), zasadzka (ang. Ambush – oddział nie może się ruszyć, ale może się przygotować do strzału; jeśli jakiś wrogi oddział w polu widzenia wykona ruch, wówczas oddział z rozkazem „zasadzka” może do niego natychmiast strzelić), padnij (ang. Down – oddział pada na ziemie, nie może się ruszyć, ani strzelić, ale tez trudniej się do niego strzela), oraz przegrupowanie (ang. Rally – oddział próbuje opanować nerwy po ostrzale, jaki na niego spadł). Losowa kolejność stawia przed graczami wiele wyzwań – wiemy, że nasz oddział (jeśli dożyje) będzie mógł wykonać jakąś akcję, ale nie wiemy kiedy, i nie wiemy, co się do tego czasu wydarzy. To daje wiele taktycznych możliwości, jest powodem dramatycznych zwrotów akcji, ale co najważniejsze – sprawia, że obaj gracze przez cały czas aktywnie uczestniczą w rozgrywce (która trwa zwykle ok. 2-3h). Rozgrywka przebiega bardzo dynamicznie i wymaga ciągłej uwagi obu graczy. Mimo, że kości wyjmowane są z sakiewki losowo, na stole nie rządzi przypadek. Bardzo istotna dla osiągnięcia sukcesu jest umiejętność przewidywania ruchów przeciwnika, odpowiednia kolejność aktywowania swoich jednostek i przyjęcie właściwego planu działania dla swoich żołnierzy.
Bardzo dużą zaleta Bolt Action jest to, że duży wpływ na przebieg rozgrywki maja tereny, których na stołach zwykle jest bardzo dużo. Są tereny, które dają osłonę przed strzelaniem (krzaki, lasy, murki), są takie, które ułatwiają ruch (np. pojazdy po drogach mogą się poruszać dwa razy szybciej), są takie które ten ruch blokują (np. smocze zęby dla czołgów).

Wybór jednostek
Kluczowe w Bolt Action jest rozróżnienie dot. doświadczenia danej jednostki. Wyróżniane są trzy stopnie doświadczenia: niedoświadczony, wyszkolony, weteran.
W przypadku piechoty przekłada się to na charakterystyki:
Niedoświadczony ma Ld8, raniony jest na 3+ i ma modyfikator -1 do strzelania
Wyszkolony ma Ld9 i raniony jest na 4+
Weteran ma Ld10 i raniony jest na 5+

W odniesieniu do pojazdów tak samo jest z Ld, natomiast obrażenia określane sa wg osobnej tabeli.
Do tego dostępne są takie jednostki, jak:
Snajper – pozwala na eliminowanie pojedynczych, ważnych modeli (np. oficerów)
Miotacz ognia – ma krótki zasięg, ale jest śmiertelnie niebezpieczny dla piechoty (łatwo nim wyeliminować nawet cały oddział)
Rusznica przeciwpancerna – pozwala na eliminowanie słabiej opancerzonych pojazdów
Moździerz – dobry, bo strzela nad przeszkodami terenowymi. Jednocześnie zmusza przeciwnika do ruchu, bo im dłużej strzela w nieruchomy cel, tym większa szansa, że trafi. A wtedy może zaboleć.
Haubica – bardzo groźna broń przeciwko oddziałom piechoty – potrafi zabić wielu żołnierzy. Ma możliwość strzelania jak moździerz.
Działa przeciwpancerne – do obrony przed ciężkimi pojazdami i czołgami
Ciężarówki – do przewożenia oddziałów
Czołgi – mobilne działo oraz karabiny maszynowe są bardzo cennym wsparciem dla reszty armii
Pojazdy opancerzone (zwiadowcze lub transportowe) – jako wsparcie dla naszej piechoty
Medyk – który próbuje ratować postrzelonych żołnierzy
Obserwatorzy lotniczy lub artyleryjscy – możemy przez radio poprosić o wsparcie. Ostrzał z samolotów lub artylerii potrafi być zabójczy – gorzej, jak trafi we własne wojska, co się może zdarzyć.
Jest też trochę oddziałów specjalnych, takich jak np. japońscy samobójcy (do niszczenia czołgów), czy rosyjskie psy-miny (tez do niszczenia czołgów - czasem własnych, jeśli nasz Szarik się pomyli).

Easy Army - program do robienia rozpisek
Jak łatwo komponować armię? Najlepiej skorzystać ze strony http://boltaction.easyarmy.com/index.aspx
na której można składać rozpy.
Żeby korzystać z Easy Army trzeba się najpierw zarejestrować.
Potem wystarczy wybrać: New Platoon, następnie selector, który nas interesuje (są tam filtry, które umożliwiają wybór wg kraju, podręcznika i selectora). Po wyborze selectora pojawiają nam się rozwijane listy. Wchodzimy w jednostkę - wybieramy liczebność i uzbrojenie, dajemy "Save Platoon" i przechodzimy do następnego oddziału. W razie pomyłki wybieramy "Clear Options" - i znowu "Save". Program na bieżąco liczy nam punkty. Na koniec wystarczy wybrać "View/Print OOB" i uzyskamy gotową do wydruku rozpiskę z podsumowaniem wszystkich ważnych informacji.
Obowiązkowo trzeba wybrać dowódcę (zwykle porucznik, czyli angielski Lieutenant) oraz dwa oddziały piechoty. Resztę punktów dysponujemy wg własnego uznania, ale trzeba pamiętać, że z obszarów oddzielonych szarym polem można wybrać tylko jedna jednostkę.
Zaletą Easy Army jest to, że jest dostępny online, więc można z niego korzystać z dowolnego urządzenia, które ma dostęp do internetu. Nasze rozpiski zapisywane są na naszym profilu ("Saved platoons"), więc zawsze jest do nich łatwy dostęp.

Środowisko
Społeczność Bolt Action w Polsce organizuje się przez grupe na Face Booku, oraz przez forum
Na świecie jest sporo stron poświęconych Bolt Action, ale szczególnie godne polecenia jest forum wspierane przez producenta gry: http://www.warlordgames.com/articles/
Na forum toczą się żywe dyskusje a twórcy gry chętnie odpowiadają na zadawane pytania. Znajdziecie tam mnóstwo interesujących informacji oraz przydatnych dokumentów (skróty zasad, itd).

Imprezy
Imprez Boltowych jest sporo - głownie organizowane są w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i w Trójmieście, ale są też mniejsze ośrodki, które robią cykliczne i bardzo ciekawe imprezy.
Obecnie środowisko nastawione jest na granie bez sportowej oprawy. Rzadko robione są rankingi indywidualne graczy a przeciwnicy w kolejnych bitwach dobierani są zwykle przez sztab a nie przez excela. Z reguły jest tak, że Alianci walczą przeciw Osi - unika się sytuacji, by armie będące "po tej samej stronie" walczyły przeciwko sobie.
Wraz z rozwojem środowiska i rosnącą liczbą graczy sądzę, że będzie coraz większa różnorodność imprez i pewnie zaczną się też pojawiać takie o bardziej sportowym/turniejowym charakterze. To zależy tylko od samych zainteresowanych. :)
Z pewnością każda impreza jest dobrą okazją do zagrania fajnych bitew, poznania ciekawych ludzi i wymieniania się swoimi doświadczeniami.
A o to przecież chodzi! :)

Ewolucja systemu i dodatki
Aktualnie mamy pierwszą edycję Bolt Action, ale ponieważ gra ma już kilka lat, została dosyć dobrze przetestowana i większość usterek została naprawiona przez erratę (dostępna tutaj: http://www.warlordgames.com/downloads/pdf/ba-errata.pdf). Dzięki temu drobne pomyłki oraz większość niejasnych sytuacji zostały wyjaśnione. Oczywiście wciąż są kwestie, które wywołują dyskusje, ale niezwykle ciężko jest stworzyć produkt idealny. Z dziwnych rzeczy, które nawet początkujący gracz zauważy, to: niestety lekkie karabiny maszynowe są zbyt drogie, by były opłacalne, zasada "recce" na pojazdach (która umożliwia ucieczkę przed ostrzałem/szarżą) jest bardzo (wg wielu osób - za bardzo) opłacalna, pojazdy z miotaczami płomieni są straszne (i dlatego praktycznie na każdej imprezie ich używanie jest zabronione - z tego względu, jeśli myślicie o udziale w imprezach boltowych, to odradzam ich zakup, bo sobie nimi nie pogracie).

Warto też zwrócić uwagę, że producent gry wydaje co jakiś czas dodatki do gry, które opisują szerzej pewien okres/miejsce działań wojennych (np. "Ostfront: Barbarossa to Berlin", "Battleground Europe: D-Day to Germany", "Germany Stikes! Early War in Europe", "Tank war"). W dodatkach tych opisane są dodatkowe jednostki i selectory, z których można normalnie korzystać przy tworzeniu swojej armii.

Jak złożyć pierwsza rozpiskę?
W zasadzie nie ma złych wyborów, choć dobrze się zastanowić nad ogólna koncepcją armii.
W Bolt Action ważna jest piechota, bo po pierwsze jest bardzo skuteczna w eliminacji oddziałów wroga (i strzela i walczy) a po drugie - zwykle tylko ona może realizować cele misji (np. zająć budynek). Także na piechocie nie warto zbytnio oszczędzać. Warto tez dać jej trochę wyposażenia, które podniesie jej wartość w walce wręcz - szczególnie opłacalne są pistolety maszynowe (submachine guns), które dają (za marne 3pkt) w walce dodatkowy atak (i dodatkowy strzał, choć mają krótszy zasięg).
Zdecydowanie jednak nie powinniście się ograniczać do samej piechoty. Dobrze mieć też jednostki, które sprawnie będą eliminować piechotę przeciwnika. Do tego świetnie nadają się haubice, moździerze i karabiny maszynowe (najlepiej w pojazdach), oraz miotacze płomieni (choć te mają krótki zasięg).
Dobrym wsparciem dla piechoty są wozy opancerzone i czołgi. To są jednak drogie punktowo zabawki. Nie warto tu przesadzać z inwestycją (przy limicie 1000pkt wzięcie czołgu za 500pkt oznacza, że bardzo mało punktów zostanie nam na inne jednostki, chociaż czołg za 100-200pkt może być już bardzo przydatny).
Ponieważ czołgi i wozy bojowe pojawiają się dosyć często, warto rozważyć, czym je zwalczać. Tu przydają się oddziały piechoty z bronią przeciwpancerną typu bazooka, panzerfaust, lub PIAT. Skuteczne są też działa przeciwpancerne, wsparcie lotnicze, jednostki specjalne typu kamikadze/psy-miny, lub im podobne.
Rozkład akcentów w armii wypracujecie sobie pewnie sami, po zagraniu kilku bitew. Czego Wam życzę!

Do zobaczenia na polach bitew! :)

pozdrawiam
bless

_________________
http://vaevictis15mm.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.