Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 18 listopada 2018, 06:17

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 105 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: piątek, 15 grudnia 2017, 13:08 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 1 lutego 2008, 17:00
Posty: 757
Lokalizacja: WWY
Pytań ciąg dalszy
5. W instrukcji stoi, że jednostki C.K. celowo zaatakowane przechodzą na stronę przeciwnika (ale chyba nie Polaków :roll: ). Czyli atak Polaków na Dworzec Główny w scenariuszy SF oznacza automatyczny sojusz tych C.K. z ZURL? Bez względu na to czy stoją tam Ukraińcy czy nie, tak?
6. Kto jest startowym dowódcą ZURL w scen. Szturm? Iwan czy Mychajło?
7. Czy gracz również nie dobierze kart jeśli stracił dowódcę w turze przeciwnika? Przecież w międzyczasie jest własna faza początkowa :roll:
8. Czy robiąc ruch o kilka pól i stając na krawędzi pola atakowanego zajmujemy ostatnie pole z którego atakujemy i możemy tam się aprowizować czy nie?
9. Czy strzelanie z artylerii do M.Ż. i C.K. powoduję ich automatyczne przejście na stronę przeciwnika?
10. Możemy użyć dwóch szarych żetonów zaopatrzenia, jednego na efekt, drugiego na zaopatrzenie. A co jeśli dodatkowa w fazie rozkazów zagramy kartę ewakuacja? Można użyć wtedy razem 5 żetonów, w tym jednego na zaopatrzenie?
11. Czy straty po bitwie u przegranego na poziomie rozbicie x1 + rozproszenie x2 powodują spadek morale?
12. W scenariuszu SF dwie kostki M.Ż. powinny być w polu mobilizacji oprócz tych na planszy?
13. Niektóre kart wyd. powodują przyśpieszenie odsieczy o 1. A co jeśli odsiecz jeszcze nie dotarła, ale pojawi się w tej samej rundzie, w fazie gracza bez inicjatywy? Traktujemy jakby już dotarła?
14. Czy Odskok oznacza starcie, czy do starcia nie doszło?
15. Czy dobrze rozumiem, że jeśli w instrukcji bądź na kartach napisane jest "z planszy" to nie zawiera się w tym Pole Mobilizacji? Jeśli tak, to rozumiem, że w grze mamy tak jakby trzy obszary planszę, pole mobilizacji i pulę?
16. Czy zagranie żetonu amunicja pozwala na zagranie drugiego czerwonego żetony czy tylko drugiej karty?
17. W scenariuszach późniejszych żetony zaop. położone na określonych polach przypisane są tylko do jednej ze stron. A co jeśli druga stron zajmie takie pole?

Na koniec dodam, że w związku z nieczytelnymi granicami pomiędzy wsiami przyjeliśmy wczoraj własne rozwiązanie. Mianowicie (zgodnie z wykładnią autora) ze wsi do wsi można wejść zawsze jak na sąsiednie pole. Ale z przedmieść można wejść tylko na pola "czysto wiejskie" ;) czyli np. z Elektrowni nie przejdzie się za jeden punkt ruchu (1 pole) do Kozielników.

_________________
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: piątek, 15 grudnia 2017, 13:11 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 1 lutego 2008, 17:00
Posty: 757
Lokalizacja: WWY
Islam Gerej III napisał(a):
1. Wsie graniczą ze sobą po bokach. Narysowane między nimi lasy i pola są tylko estetycznym dodatkiem. Teraz widzę, że więcej one namieszały niż pomogły. Tak więc każda wieś sąsiaduje z jedną po stronie prawej i jedną po lewej. Ruch między sąsiednimi wsiami to ruch o 1 pole (z trzech dostępnych za 1 punkt akcji).

Zapytam inaczej: po czym przebiega granica między dwoma wsiami? Błagam, tylko nie pisz, że po lesie :lol:

_________________
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: piątek, 15 grudnia 2017, 15:13 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2375
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Dokładnie tak. Środek lasu wyznacza granice.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 17 grudnia 2017, 13:45 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
W trakcie prac nad FAQ postanowiłem najpierw wrzucić odpowiedzi na ostatnie pytania ;)

5. W instrukcji stoi, że jednostki C.K. celowo zaatakowane przechodzą na stronę przeciwnika (ale chyba nie Polaków ). Czyli atak Polaków na Dworzec Główny w scenariuszy SF oznacza automatyczny sojusz tych C.K. z ZURL? Bez względu na to czy stoją tam Ukraińcy czy nie, tak?

Nie, tylko celowy atak (zadeklarowany wyraźnie przez gracza) na jednostki c.k. wciąga ich w konflikt po stronie przeciwnika atakującego. Zajęcie dworca, na którym znajdują się neutralni c.k. nie „prowokuje” ich.


7. Czy gracz również nie dobierze kart jeśli stracił dowódcę w turze przeciwnika? Przecież w międzyczasie jest własna faza początkowa

Gracz dobiera karty na koniec własnej tury o ile posiada dowódcę. Tego zaś dobiera na początku własnej tury. Jeśli stracił dowódcę w turze przeciwnika, to i tak najpierw przejdzie przez własną fazę początkową a dopiero w fazie końcowej dobierze karty.

8. Czy robiąc ruch o kilka pól i stając na krawędzi pola atakowanego zajmujemy ostatnie pole z którego atakujemy i możemy tam się aprowizować czy nie?

Nie, w czasie testów nie pozwalaliśmy na takie łączenie akcji.

9. Czy strzelanie z artylerii do M.Ż. i C.K. powoduję ich automatyczne przejście na stronę przeciwnika?
Tak

10. Możemy użyć dwóch szarych żetonów zaopatrzenia, jednego na efekt, drugiego na zaopatrzenie. A co jeśli dodatkowa w fazie rozkazów zagramy kartę ewakuacja? Można użyć wtedy razem 5 żetonów, w tym jednego na zaopatrzenie?
Nie, karta ‘Ewakuacja” pozwala zabrać z planszy żetony (jak podczas rozkazu „aprowizacja”) a nie użyć je.

11. Czy straty po bitwie u przegranego na poziomie rozbicie x1 + rozproszenie x2 powodują spadek morale?
Nie, dopiero rozbicie dwóch jednostek lub rozproszenie trzech powoduje spadek morale.

12. W scenariuszu SF dwie kostki M.Ż. powinny być w polu mobilizacji oprócz tych na planszy?
Tak

13. Niektóre kart wyd. powodują przyśpieszenie odsieczy o 1. A co jeśli odsiecz jeszcze nie dotarła, ale pojawi się w tej samej rundzie, w fazie gracza bez inicjatywy? Traktujemy jakby już dotarła?
Nie wpływa to wówczas na jej przybycie (tak czy siak pojawi się w najbliższej turze).

14. Czy Odskok oznacza starcie, czy do starcia nie doszło?
Nie doszło do starcia. Czyli np. nie zrywa to rozejmu.

15. Czy dobrze rozumiem, że jeśli w instrukcji bądź na kartach napisane jest "z planszy" to nie zawiera się w tym Pole Mobilizacji? Jeśli tak, to rozumiem, że w grze mamy tak jakby trzy obszary planszę, pole mobilizacji i pulę?
Dokładnie tak. Z planszy to z pól miejskich, przedmiejskich lub wsi.

16. Czy zagranie żetonu amunicja pozwala na zagranie drugiego czerwonego żetony czy tylko drugiej karty?
Tylko drugiej karty.

17. W scenariuszach późniejszych żetony zaop. położone na określonych polach przypisane są tylko do jednej ze stron. A co jeśli druga stron zajmie takie pole?

To właściciel owych magazynów (w domyśle linii zaopatrzenia w tym wypadku) traci możliwość pobierania ich. Zajmujący też ich nie może zbierać.

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 17 grudnia 2017, 23:47 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 1 lutego 2008, 17:00
Posty: 757
Lokalizacja: WWY
Dzięki za odpowiedzi. Choć w moim skromnym odczuciu 5., 8. i 13. rodzą więcej wątpliwości niż ich rozwiewają...
Islam Gerej III napisał(a):
5. W instrukcji stoi, że jednostki C.K. celowo zaatakowane przechodzą na stronę przeciwnika (ale chyba nie Polaków ). Czyli atak Polaków na Dworzec Główny w scenariuszy SF oznacza automatyczny sojusz tych C.K. z ZURL? Bez względu na to czy stoją tam Ukraińcy czy nie, tak?
Nie, tylko celowy atak (zadeklarowany wyraźnie przez gracza) na jednostki c.k. wciąga ich w konflikt po stronie przeciwnika atakującego. Zajęcie dworca, na którym znajdują się neutralni c.k. nie „prowokuje” ich.
Ok, to po co w instrukcji jest zapis, że jednostki CK mogą zostać celowo zaatakowane i wówczas przechodzą na stronę przeciwnika? Skoro taki atak w praktyce jest potrzebny do niczego, no i ewentualne zaatakowanie ich przez Ukraińców nie powoduje żadnych skutków, bo w sojusz z Polakami nie wejdą :roll:

Cytuj:
8. Czy robiąc ruch o kilka pól i stając na krawędzi pola atakowanego zajmujemy ostatnie pole z którego atakujemy i możemy tam się aprowizować czy nie?
Nie, w czasie testów nie pozwalaliśmy na takie łączenie akcji.
OK, ale to jest nielogiczne i powoduję, że w praktyce mamy w grze jakieś abstrakcyjne obszary krawędzi... Jeśli w 4.1 przy limicie jednostek napisane jest, że przy ataku z kliku stron limit pola liczony jest od każdego pola wyjściowego, a nie pola na którym toczy się bitwa, to jednostki atakujące licząc się do limitu pola wyjściowego muszą je zajmować i móc przeprowadzić tam normalną akcję przed starciami :roll:

Cytuj:
13. Niektóre kart wyd. powodują przyśpieszenie odsieczy o 1. A co jeśli odsiecz jeszcze nie dotarła, ale pojawi się w tej samej rundzie, w fazie gracza bez inicjatywy? Traktujemy jakby już dotarła?
Nie wpływa to wówczas na jej przybycie (tak czy siak pojawi się w najbliższej turze).
To jest oczywiste, że ta odsiecz pojawi w następnej turze :) Chodzi mi o to, czy kartę numer 22. Ukraińcy mogą zagrać bez negatywnych konsekwencji podanych na karcie jeśli w najbliższej turze przeciwnika ma się ta odsiecz pojawić, tak?

Po wczorajszej rozgrywce mamy jeszcze wątpliwości w kwestii możliwości podglądania żetonów zaop. na zajmowanych polach bez robienia aprowizacji... Proszę też o odpowiedzi na pytania 5. i o granicę między poszczególnymi wsiami. Bardzo dobra gra potrzebuje bardzo dobrego FAQ'a!

_________________
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: sobota, 30 grudnia 2017, 16:55 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Odpowiednio zmotywowani, grzecznie ponaglani, w poczuciu obowiązku i powagi zadania, przygotowaliśmy pierwsze FAQ do naszej gry. Na pewno nie jest ono doskonałe, ale mamy nadzieję, że rozwieje wszystkie dotychczasowe wątpliwości. W miarę potrzeby będziemy je rozbudowywać i aktualizować.

Chciałbym bardzo podziękować wszystkim tym, którzy podzielili się z nami uwagami i wątpliwościami.

Gdyby ktoś potrzebował pobrać swój egzemplarz, to proszę o podanie maila - wyślę jako załącznik.

https://issuu.com/powstaniestyczniowe/docs/faq_semper_fidelis_bitwa_o_lw__w_19

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 14 stycznia 2018, 15:24 
Carabinier

Dołączył(a): sobota, 6 stycznia 2007, 20:24
Posty: 21
Ja mam dwie wątpliwości jeszcze:
1) dowódcy dający +1 punkt bitwy dają go tylko w walkach gdzie jest obecny sztab?
2) milicja żydowska może atakować tylko pola obok siebie. Czy oznacza to że ma tylko jeden ruchu czy może oskrzydlać przeciwnika kończąc atak na polu obok wyjściowego?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: poniedziałek, 15 stycznia 2018, 08:55 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Na szybko z Kijowa:

1. Dodatkowy punkt bitwy, tylko gdy walczy jednostka sztabu (duża kostka).
2. MŻ może zrobić ruch tylko na sąsiednie pole (rusza się o 1 pole) - nie może więc przesunąć się na sąsiednie pole i z niego dalej atakować (flankować).

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: piątek, 19 stycznia 2018, 20:36 
Carabinier

Dołączył(a): sobota, 6 stycznia 2007, 20:24
Posty: 21
Super że wreszcie jest wideoinstrukcja.

Tak jeszcze się zastanawiam - czy Ukrainiec ma obowiązek rozbroić oddziały austrowęgierskie, czy wchodząc na to pole może tego nie zrobić, żeby mieć później silniejszego sojusznika?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: sobota, 20 stycznia 2018, 00:08 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
To zawsze WYBÓR gracza ZURL. Może "przeczekać" rozbrajanie i kolejną akcją wejść z nimi w sojusz i pozyskać silniejszego (4 PS) sojusznika.

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: poniedziałek, 22 stycznia 2018, 15:57 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
W dniu 100 rocznicy proklamowania niepodległości Ukraińskiej Republiki Ludowej zachęcam do lektury świetnego tekstu jednego z blogerów, który w fabularyzowany sposób opisał przebieg rozgrywki:

http://kaimada.znadplanszy.pl/2018/01/19/semper-fidelis-raport-z-pola-bitwy/

Ponadto informuję o wrzuceniu drugiej części wideo-instruktażu: https://www.youtube.com/watch?v=6v3YvPEf_ko

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: piątek, 26 stycznia 2018, 21:32 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 30 czerwca 2009, 19:05
Posty: 166
Lokalizacja: Warszawa
Co w przypadku zakończenia scenariusza z tą samą ilością punktów dla 2 stron. Gra kończy się remisem?

_________________
pozdrawiam
Franek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 18:35 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Tak, najczęściej tak się zdarza w 1 scenariuszu.

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 4 lutego 2018, 17:35 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 10 lutego 2016, 02:06
Posty: 192
Kolejne pytania:
[edycja] już wiem

_________________
"Chcesz wiedzieć, jak wyglądała dawna chwała twojego Rzymu?
Spójrz na nasze państwo!
Na nas przeszła wraz z władzą cesarską. Tytuł cesarski nie przypadł nam nagi. Przybył odziany w swą siłę, klejnoty swoje przynosząc ze sobą. Twoi konsulowie są u nas. U nas twój senat. U nas wojsko twoje!"
Fryderyk I "Barbarossa" von Staufen do papieża Hadriana IV przed koronacją na cesarza.


Ostatnio edytowano niedziela, 4 lutego 2018, 23:06 przez Ernest von Lauenburg, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 4 lutego 2018, 18:41 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4642
Lokalizacja: Festung Stettin
Przetłumacz to najpierw na język polski.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 105 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.