Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Tak informacyjnie: generalnie postanowiłem odejść od pomysłu aby zrobić dodatek do Wojny o Pierścień. Zamiast tego chcę zrobić całkiem nową grę pod tytułem "Śródziemie - Narodziny Angmaru".

Moje założenie jest takie, aby stworzyć grę, która byłaby połączeniem strategii i prostej ekonomii, ale która miałaby wpływ na to co się dzieje w grze. Już kiedyś próbowałem coś takiego zrobić, ale wtedy rzuciłem się z motyką na słońce, bo próbowałem stworzyć coś po prostu niegrywalnego, ze zbyt dużą ilością różnych zasad. Teraz mam nadzieję, że wraz z nabytym doświadczeniem uda mi się ogarnąć coś do czego dążyłem wtedy :)
Ostatnio zmieniony piątek, 27 stycznia 2017, 22:11 przez HoLi, łącznie zmieniany 4 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Wojna o Pierścień - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: Silver »

Zacne, że trzymasz się wykorzystywania elementów z gry Wojna o pierścień.
Ale można posłużyć się żetonami by bardziej elastycznie tworzyć grę.
Może, aby jeszcze bardziej zachęcić do sporządzenia twych projektów, stworzyć żetony zamiast wykorzystywania figurek; żetony łatwo się wykonuje.
Muszę chyba jeszcze raz przeczytać Silmarillion.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Re: Wojna o Pierścień - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: Raleen »

Popieram Silvera co do żetonów. Generalnie figurki, zwykle niepomalowane, bo takimi się na ogół gra, nie wyglądają zbyt efektownie. Jeśli zrobi się ładne kolorowe żetony, mogą być one atrakcyjniejsze.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojna o Pierścień - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Pomyślę nad żetonami dla chętnych, którzy chcieliby nimi zastąpić figurki. Jest to ostatni duży dodatek do Wojny o Pierścień, nad którym pracuję i potem będę próbował stworzyć swoją grę od zera (może właśnie wspomniany Silmarilion). Plus tego dodatku jest taki, że w porównaniu z pierwszym dodatkiem pod tytułem "Ostatni Sojusz", jest mniej elementów, które trzeba będzie samemu wykonać, ponieważ i skala konfliktu jest mniejsza, a także chcę żeby jak najwięcej elementów z samej Wojny o Pierścień było w użyciu.

Dodatkowo dla graczy, którzy wykonali sobie wcześniej dodatek "Ostatni Sojusz" będzie jeszcze mniej roboty przy tym nowym dodatku, ponieważ spora część elementów będzie wykorzystana właśnie z "Ostatniego Sojuszu".

Jak zrobię próbne żetony wrzucę linka i prosiłbym o szczerą opinie na ich temat :)
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojna o Pierścień - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Zrobiłem żetony :)

Żetony Jednostek: https://zapodaj.net/cdb7ca295c323.png.html

Żetony dowódców Wolnych Ludów oraz Cienia: https://zapodaj.net/3d5fa49f67ab1.png.html

Generalnie starałem się, żeby żetony były proste, czytelne i nie zawierały natłoku informacji. Jak widać każda jednostka posiada dwa poziomy. Żetony będą dwustronne (na jednej stronie jednostka poziomu I, na drugiej stronie poziomu II), dzięki czemu nie będzie trzeba robić podwójnej roboty.

Gracz będzie mógł albo zrekrutować daną jednostkę płacąc odpowiednio więcej lub mniej punktów rekrutacji w zależności od poziomu, albo ulepszyć już posiadaną jednostkę I poziomu do poziomu II. Koszty rekrutacji jak i same specjalne zdolności bitewne danych jednostek będą znajdowały się w ich Kartach Jednostek.

Dodatkowo żeby nie robić osobnych kart dla każdego poziomu danej jednostki, rozwiązałem to tak, że dana jednostka ma taką samą zdolność bitewną na każdym poziomie, ale w przypadku jednostki II poziomu, kiedy używa zdolności bitewnej, gracz podczas rzutu bitwy dodaje jeden do wyników rzutu swoich czarnych kości bitwy (proste i skuteczne).

Link do planszy na obecnym etapie testów: https://zapodaj.net/0f6c36b54752c.jpg.html

I tak na koniec, jakie jest wasze zdanie, pierwsze wrażenie odnośnie samych żetonów ?
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 23 stycznia 2017, 21:36 przez HoLi, łącznie zmieniany 4 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Wojna o Pierścień - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: Silver »

Chyba muszę pokazać to co zrobiłeś koledze z którym prowadziłem rozgrywki w twoją grę. Swego czasu sam miał przygotować jakieś żetony, mapę i swoje reguły do gry w której występowałyby dodatkowo postacie fabularne mające do wykonania jakieś zadania na równoległej płaszczyźnie fabularnej. Może pomyśl o czymś w tym stylu do ubogacenia gry.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojna o Pierścień - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Jeżeli chodzi o wątek fabularny lub coś w tym stylu akurat w tej grze to trochę ciężko, ponieważ Tolkien nie opisał tego konfliktu wnikliwie, a ja też chciałbym uniknąć zmyślania czegoś. Informacje jakie można znaleźć na temat wojny Angmaru z Arnorem jest wystarczająco, aby opierać się na nich robiąc tą strategię, gdzie dominuje walka, niestety nie ma zbyt wielu informacji o konkretnych wydarzeniach, na których ewentualnie można by się oprzeć przy wątku fabularnym czy czymś podobnym, a jeżeli już są, to co najwyżej wzmianki.

Ale może w następnej grze coś takiego pomyślę.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

EDIT pierwszego postu.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 23 stycznia 2017, 21:34 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Teraz trochę o walce :)

Generalnie bitwy przebiegają w podobny sposób jak w "Wojnie o Pierścień", aczkolwiek wprowadziłem trochę swoich zmian jak i zaadoptowałem trochę mechanik z "Bitwy Pięciu Armii":

> Gracze ustalają siłę armii, czyli za każdą jednostkę w ich armii rzucają jedną zwykłą kością bitwy (maksymalnie 5 kośćmi).

> Następnie gracz atakujący deklaruje, czy chce zagrać kartę jednostki, po czym robi to gracz broniący się. Obaj gracze zagrywają karty jednostek jednocześnie (jeśli obaj zadeklarowali chęć zagrania karty jednostki).

> Następnie za każdą jednostkę, której karta została zagrana, każdy z graczy zamienia jedną zwykłą kość bitwy na czarną (lub inny dowolny kolor) kość bitwy.

> Nastepnie gracze sprawdzają czy na swojej zagranej karcie jednostki nie ma przypadkiem symbolu odpowiadającego symbolowi znajdującemu na karcie jednostki przeciwnika, jeśli tak zachodzi jedna z poniższych zależności (znak większości oznacza kto ma przewagę w starciu, następstwa opisane są poniżej):

Włócznicy > Kawaleria, Łucznicy
Piechota z mieczami > Włócznicy, Łucznicy
Piechota z dwuręcznymi mieczami > Włócznicy, Piechota z mieczami, Łucznicy
Kawaleria > Piechota z mieczami, Piechota z dwuręcznymi mieczami, Łucznicy
Trolle > Wszyscy pozostali

Włócznicy vs Kawaleria
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę włóczników w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.

Piechota z mieczami vs Włócznicy
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę piechoty z mieczami w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.

Piechota z dwuręcznymi mieczami vs Włócznicy, Piechota z mieczami
Podczas rzutu bitwy i przerzutu dowódców, twój przeciwnik zyskuje modyfikator rzutu -1 na tylu swoich czarnych kościach, ile jest jednostek piechoty z dwuręcznymi mieczami w twojej armii.

Kawaleria vs Piechota z mieczami, Piechota z dwuręcznymi mieczami
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę kawalerii w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.

Trolle vs Kawaleria
Podczas rzutu bitwy i przerzutu dowódców, twój przeciwnik zyskuje modyfikator rzutu -1 na tylu swoich czarnych kościach, ile jest jednostek trolli w twojej armii.

Trolle vs Dowolna piechota
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę trolli w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.

Trolle, Kawaleria vs Łucznicy
Kiedy twój przeciwnik usuwa straty, musi wyeliminować dodatkowo jedną jednostkę łuczników za każdą jedną usuniętą ranę zadaną jego armii.

Dowolna Piechota vs Łucznicy
Kiedy twój przeciwnik usuwa straty, musi wyeliminować dodatkowo jedną jednostkę łuczników za każde dwie usunięte rany zadane jego armii.

> Natępnie następują rzuty bitwy. Gracze trafiają przy wyniku 5+ (różne modyfikatory pojawiające się w grze mogą tą granicę przesuwać w jedną lub w drugą stronę). Jeśli uzykają trafienie, zadają "ranę" armii przeciwnika (oznacza się to poprzez położenie znaczników ran koło armii). Dodatkowo, jeśli gracze trafią przynajmniej na jednej czarnej kości bitwy, oprócz wspomnianego trafienia, odpalają również zdolność specjalną jednostki, która opisana jest na karcie jednostki (jednostki obu poziomów mają wspólną zdolność specjalną, ale jednostki II poziomu zyskują modyfikator rzutu +1 podczas rzutu bitwy i przerzutu dowódców).

Uwaga: Kiedy gracz zagra kartę jednostki łuczników, jeszcze przed rzutami bitwy rzuca on swoimi czarnymi kośćmi bitwy, natomiast przeciwnik natychmiast wprowadza efekty tego rzutu w życie (usuwa straty). Łucznicy I poziomu trafiają przy wyniku rzutu kośćmi równym "6". Łucznicy II poziomu trafiają przy wyniku 5+. Następnie przechodzi się do rzutów bitwy.

> Nastepnie następują przerzuty dowódców, czyli po prostu gracze mogą ponownie rzucić tyloma kośćmi, na których nie uzyskali trafienia, ile wynoszą zdolności przywódcze ich armii (za każdego dowódcę w ich armii zyskują 1 punk zdolności przywódczych + tyle punktów zdolności przywódczych ile znajduje się na kartach Postaci będących w ich rmii).

> Następnie rozpatruje się straty. Gracze muszą usunąć tyle jednostek, żeby zmniejszyć ilość posiadanych ran do zera lub minimum 1 rany. Każda usunięta jednostka I poziomu niweluje jedną ranę, natomiast jednotka II poziomu, dwie rany.

Może się zdarzyć, że w armii gracza zostanie jedna rana (dzieje się tak zazwyczaj gdy po usunięciu jednostek pozostały mu już tylko jednostki II poziomu). W takim wypadku, jeśli gracz zdecyduje się kontynuować bitwę w następnej rundzie, rana ta przechodzi do nastepnej rundy, jeśli zdecyduje się zakończyć bitwę, wtedy rana zostaje anulowana.

> Następnie albo gracze decydują się kontynuować bitwę i rozpoczyna się następna runda bitwy, albo następuje koniec bitwy, jeśli albo atakujący przerywie atak, albo broniący się wykona odwrót.

Każda zagrana w bitwie karta jednostki lub Postaci danego gracza pozostaje na stole dopóki zagra on kartę "Przegrupowanie", która pozwala na zebranie wzystkich zagranych kart jednostek i Postaci ze stołu (dzięki czemu będzie można ich ewentualnie ponownie użyć w kolejnej rzundzie bitwy, jeśli do niej dojdzie).
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: Silver »

Dla obytych w przepisach gier na których bazujesz to jasne.
Te zależności między jednostkami w walce może byłoby czytelnie przedstawić na kartach i w jakieś tabeli za pomocą piktogramów.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Dla obytych w przepisach gier na których bazujesz to jasne.
Te zależności między jednostkami w walce może byłoby czytelnie przedstawić na kartach i w jakieś tabeli za pomocą piktogramów.
Każdy rodzaj jednostek (kawaleria, włócznicy itd.) ma swój symbol, który załóżmy będzie znajdował się w górnym rogu karty.
Każda karta jednostki pod opisem zdolności będzie miała dodatkowo symbole jednostki/jednostek, na które oddziaływuje i obok każdego z tych symboli będzie krótki opis jak opisałem to w poście powyżej.

I załóżmy, że obaj gracze zagrali karty jednostek. Więc każdy spogląda na symbol w rogu karty przeciwnika, czy przypadkiem nie ma takiego samego u siebie w karcie i dalej postępuje tak jak opisałem powyżej.

Zależności pomiędzy rodzajami wojsk zrobiłem, żeby dodać trochę więcej smaczku do gry (w szczególności kiedy będziemy tworzyć armie) no i żeby jednostki oprócz wyglądu na żetonie także dawały odczuć graczowi, że to jest łucznik a to włócznik (w dość ogólnikowy sposób ale zawsze) :)

No i dochodzi taki element, gdzie trzeba się zastanowić (starać się przewidzieć ruch przeciwnika) czy i który rodzaj wojska + które jednostki wysłać do boju w danej rundzie bitwy. Bo wysłanie kawalerii na włóczników może być bolesne itd. itp.

Czy takie coś będzie wystarczające ?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: Silver »

Pewnie, że tak i nie ma co bardziej komplikować.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Udoskonaliłem żetony jednostek: https://zapodaj.net/2ef500540c680.png.html

Na żetonach doszły ikony kosztu rekrutacji danej jednostki oraz symbol klasy którą prezentują (kawaleria, włócznicy itd.).
Początkowo informacje te miały być tylko w kartach jednostek, ale w trakcie testów wyszło, że takie rozwiązanie potrafi być czasami po prostu irytujące bo chcąc na przykład zrekrutować daną jednostkę, czy chociażby zobaczyć jaki to rodzaj jednostki trzeba było zerkać to na żeton jednostki, to na jej kartę. Teraz tego problemu nie ma i gra idzie płynniej.

Czy według was nowe żetony jednostek są dość czytelne ?
Ostatnio zmieniony środa, 25 stycznia 2017, 16:01 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: Silver »

Bardzo dobrze, żetony stały się bardziej prostokątne i różnią się od innych produkcji (tez dobrze) ale najważniejsze by były praktyczne i takie są. Ja osobiście cenię praktyczność rozwiązań i czasem sam przerabiam/dorabiam elementy do gotowych gier a w tej grze może się obejdzie bez tego;).
Jeszcze jakby sobie zrobić żetony deluxe, grube i cięższe, prawie jak kostki z domino.
Na żetonach Angmaru można by zrobić bardziej różniące się od siebie ramki, nawet prawie czarne.
No to może stworzysz może oryginalną grę którą dałoby się wydać.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 104 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

No staram się, żeby gra była w swoim wydaniu jak najbardziej praktyczna i bez natłoku elementów do wykonania, bo to potrafi zniechęcić hehe.

Obwódki żetonów jednostek są po prostu w kolorze granic narodów na planszy, do których przynależą. Angmar jest czerwony na chwilę obecną, a czarnym kolorem oznaczone są grancie nieprzekraczalne. Mogę ewentualnie zamienić kolorami granice Angmaru z nieprzekraczalnymi na planszy i zobaczyć jak to będzie wyglądać.

Ewentualnie mogę zrobić czarne obwódki żetonom jednostek z Dol Guldur, bo w sumie one i tak wchodzą z poza planszy, więc dla nich nie robi to różnicy :)

EDIT: Zrobiłem czarne obwódki dla żetonów jednostek z Dol Guldur i rzeczywiście zdecydowanie bardziej ten kolor pasuje: https://zapodaj.net/efd4f4754386a.png.html
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”