Ostatnia wojna cesarzy - stara dyskusja

..i inne gry Leguna.
Awatar użytkownika
Jasz
Général de Brigade
Posty: 2146
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Ostatnia wojna cesarzy - stara dyskusja

Post autor: Jasz »

Wstyd się przyznać, ale nie wiem o tej grze zupełnie nic. Jak jest dostępna? Czy jest w sprzedaży itp. itd. Z góry dziękuję za informacje.
Ostatnio zmieniony środa, 13 kwietnia 2011, 10:09 przez Jasz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

jasz pisze:Wstyd się przyznać al nie wiem o tej grze zupnie nic. Jak jest dostępna czy jest w sprzedaż itp itd Z góry dziękuje za informacje.
Wstydzić się nie ma czego, trzeba tylko żałować, że tyle życia minęło bez OWC :) A więc krótko: Front Wschodni 1914 na poziomie głównie korpusów, rzadziej dywizji, są też trzy brygady Legionów. Mapa od Połocka do Budapesztu i od Słupska za Czerniowce, heksy. Mogą grać 2 lub 3 osoby (przy 3 jedna gra Niemcami, druga Austro-Węgrami - są specjalne przepisy). Kapitalnie oddane ściąganie przez PC posiłków z Zachodu i Południa. Utajnianie wojsk, olbrzymie znaczenie zaopatrzenia poszczególnych frontów i dowodzenia (sztaby armii). Odporność jednostek niezależna od ich siły. Parę kapitalnych rozwiązań przeniesionych z "Roku 1920": tajna koncentracja, a zwłaszcza ruchoma faza ruchu odwodów. Patrole dla zmylenia przeciwnika. Historyczne uwarunkowania ("Wschodniopruskie zobowiązania", ataki specjalne i inne). Świetnie oddana rola twierdz, przyczółków mostowych i okopów. Scenariusze wstępne (cząstkowe), pełna kampania i dwa scenariusze rozpoczynające się w kluczowych momentach kampanii w historycznym ustawieniu: "Odsiecz" (27 IX) i "Przesilenie" (2 XI). W sumie: sam miód!
W sprzedaży nie ma już od bardzo dawna, ale może autor (Legun) ma jakieś dojścia.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Nie mam tej gry i baaardzo żałuje :(
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Kilka sztuk mam jeszcze gdzieś w graciarni. Jakby co, mogę się wymienić za jakąś książkę :) .
Awatar użytkownika
Jasz
Général de Brigade
Posty: 2146
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jasz »

Ja bym był zainteresowny i OWC i 1920. Jeśli to gra niie dostępna to czy ktoś mógłby mnie uszczęśliwić instrukcją???
pioter
Caporal
Posty: 52
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:17
Lokalizacja: Białystok

Post autor: pioter »

Awatar użytkownika
JednoSlowo
Capitaine
Posty: 897
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JednoSlowo »

Bardzo mi się w opisie gry na allegro podoba: "Szturmy Przemyśla, Walki w Karpatach i nad Wisłą, Legioniści, Sybiracy i Pruska Gwardia". Nie przypominam sobie nic o Sybirakach, tylko o jednostkach strzelców syberyjskich ;-)

Pozdrowienia
JednoSłowo
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

JednoSlowo pisze:Bardzo mi się w opisie gry na allegro podoba: "Szturmy Przemyśla, Walki w Karpatach i nad Wisłą, Legioniści, Sybiracy i Pruska Gwardia". Nie przypominam sobie nic o Sybirakach, tylko o jednostkach strzelców syberyjskich ;-)

Pozdrowienia
JednoSłowo
Spory odsetek żołnierzy w formacjach strzelców syberyjskich to potomkowie Polaków wywiezionych na Sybir, czyli rzeczywiście Sybiracy.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Miód mi Acanowie na serce lejecie. Na razie uaktualnienie mojej strony nie jest wysoko na liście priorytetów, ale jeśli chcesz Robercie umieścić instrukcje na swoich stronach to mogę Ci przesłać pliki - nie pamiętam tylko, jak tam było z obrazkami do przykładów. Czasy to były pionierskie i niektórych dzisiejszych standardów komputerowych jeszcze nie miałem opanowanych ;).
Awatar użytkownika
Jasz
Général de Brigade
Posty: 2146
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jasz »

Kupiłem dziś przeczytałem instrukcje i się "podjarałem"
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Przy okazji. Pod koniec zeszłego roku siedliśmy znów z głównym testerem do planszowego OWC. Na razie jest jakiś trzeci ruch i trochę już dostałem w skórę (dwa rosyjskie korpusy kawalerii zniszczone w Prusach :( ). Może w przyszłym tygodniu uda się grać dalej. Z Andrzejem rozmawialiśmy kiedyś o tym, że chętnie by sobie popatrzył jak gramy. Właśnie zainstalowałem sobie internetową kamerkę i jak rozgryzę oprogramowanie to może zrobimy publiczną rozgrywkę (głos przez Skype). O szczegółach będę informował.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Kilka propozycji drobnych zmian do OdB w OWC:
1) C.k. wojska liniowe mają generalnie odporność 8 co odpowiada powszechnym wyobrażeniom i (nie zmniejszając ich siły) czyni je jednak bardziej wrażliwymi na kontrataki. Możliwe wyjątki - 23.HID, 44.SchD., ew. IV Korpus. C.K. Landsturm ma odporność 6. W ramach pociechy pojawia się c.k. 106DL jako samodzielna jednostka niezależna od korpusu Kumnera.
2) Likwiduje się przepis o dzieleniu jednostek. Niemieckie korpusy - RG, IRez oraz XXIVRez (Gerok) są podzielone na stałe, pozostałe nie mogą być dzielone. Dywizje, które wchodziły samodzielnie do gry a potem mogły być łączone w korpusy wchodza go gry ja dotąd.
3) Gracze dostają "dowództwa" korpusu - jednostki, które mogą być tworzone z dwóch dowolnych dywizji odpowiedniego rodzaju:
Rosja - XXIII i VSyb
Niemcy - IRez i Beskidenkorps
Austro-Węgry - Szurmay
4) Rosjanom i AW dodaje się po jednym korpusie kawalerii (rosyjski od
początku na Lubelszczyźnie, c.k. zbierany przez 2 Armię). Wynika to z obecnych danych o OdB i potrzby zrównoważenia braku podzielności rosyjskiego V Korpusu.
5) Z puli "posiłki z zachodu" wydziela się "posiłki z Bałkanów", dodając do nich trzy jednostki 2 Armii. Są niezależne żetony równoległe do niemieckich. Trzeba tylko wprowadzić jakieś wzajemne relacje (np. ściągniętych niemieckich pul nie może być więcej niż liczba ściągniętych c.k. pul*2 +2.)
Co Koledzy na to?
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

1) C.k. wojska liniowe mają generalnie odporność 8 co odpowiada powszechnym wyobrażeniom i (nie zmniejszając ich siły) czyni je jednak bardziej wrażliwymi na kontrataki. Możliwe wyjątki - 23.HID, 44.SchD., ew. IV Korpus. C.K. Landsturm ma odporność 6. W ramach pociechy pojawia się c.k. 106DL jako samodzielna jednostka niezależna od korpusu Kumnera.
Nie zapomija Jarku o 12 DP aus Krakau - jedna z najlepszych dywizji ck.
Chyba, że włączyłeś ją do I KA, co znowu na początek kampanii nie odpowiadałoby stanowi faktycznemu - dywizja na początku była bezpośrednio podporządkowana dowództwu 1 Armii.
W ramach pociechy pojawia się c.k. 106DL jako samodzielna jednostka niezależna od korpusu Kumnera.
Jak wyjmiesz spod Kummera 106 DLst, to zostanie w niej 7 DK plus 95 DLst plus 100 BLst.
Lepszym rozwiązaniem moim zdaniem byłoby wyłączenie 7 DK - słaba, ale szybsza.
Z puli "posiłki z zachodu" wydziela się "posiłki z Bałkanów", dodając do nich trzy jednostki 2 Armii. Są niezależne żetony równoległe do niemieckich. Trzeba tylko wprowadzić jakieś wzajemne relacje (np. ściągniętych niemieckich pul nie może być więcej niż liczba ściągniętych c.k. pul*2 +2.)
Moim skromnym zdaniem mozna byłoby manewrować Niemcami - IV i VII KA i tak przyjechały z Bałkanów, bo miały przyjechać.

U siebie zastanawiam się wręcz nad opcją "2 Armia od początku w całości w Galicji" - czyli przeciwko Serbom zostaje wyłącznie minimalna Grupa Bałkańska - taki był zresztą plan, spartaczony potem przez autora, czyli Franza Conrada.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Jenerał von Auffenberg pisze:Nie zapomija Jarku o 12 DP aus Krakau - jedna z najlepszych dywizji ck.
Chyba, że włączyłeś ją do I KA, co znowu na początek kampanii nie odpowiadałoby stanowi faktycznemu - dywizja na początku była bezpośrednio podporządkowana dowództwu 1 Armii.
Jest w włączona do korpusu. Samodzielne wojska liniowe są tylko 23,43,44 i potem 7 z Serbii. Rozważałem nawet dzisiaj wydzielenie jej, ale każda nowa samodzielna jednostka to dodatkowy bonus dla strony i zmiana oblicza gry. Przedyskutuję jeszcze z głównym testerem.
Jenerał von Auffenberg pisze:Jak wyjmiesz spod Kummera 106 DLst, to zostanie w niej 7 DK plus 95 DLst plus 100 BLst.
Lepszym rozwiązaniem moim zdaniem byłoby wyłączenie 7 DK - słaba, ale szybsza.
DK z 1914 jest odpowiednikiem słabego pułku piechoty, więc jej uwzględnianie w grze jako samodzielnej jednostki jest dalece wątpliwe (zrobiłem tak tylko z niemiecką 1DK, bo nie było jej z czym sparować). Jeśli wejdziesz głębiej w OdB z 1914 to zobaczysz, że c.k brygady lansturmu były bardzo zróżnicowane co do siły mierzonej w batalionach - od 6 do 12. Cała grupa Kumnera liczyła 44 bataliony piechoty, czyli odpowiednik 3 dywizji. 95DLst miała 19 batalionów (!) a 100BLst 9. Razem w zupełności starcza na korpus dwudywizyjny.
Jenerał von Auffenberg pisze:Moim skromnym zdaniem mozna byłoby manewrować Niemcami - IV i VII KA i tak przyjechały z Bałkanów, bo miały przyjechać.

U siebie zastanawiam się wręcz nad opcją "2 Armia od początku w całości w Galicji" - czyli przeciwko Serbom zostaje wyłącznie minimalna Grupa Bałkańska - taki był zresztą plan, spartaczony potem przez autora, czyli Franza Conrada.
Manewr Niemcami już jest, chodziło o dodanie manewru c.k armią. Wejście od razu 2 Armii do Galicji jest kompletnym przesunięciem równowagi sił. Rosjanie mogą zapomnieć o Lwowie i modlić się, by im się udało utrzymać Deblin i Warszawę. Nikt przecież nie zmusi c.k. gracza, by jak kretyn uderzał na lewe skrzydło Rosjan - czekając spokojnie na linii Lwów-Dniestr-Stanisławów już teraz ma się dość czasu by zdobyć Lublin i zagrozić prawemu skrzydłu Rosjan. Musiałoby to kosztować sporo w PZ i stąd ta propozycja.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Manewr Niemcami już jest, chodziło o dodanie manewru c.k armią. Wejście od razu 2 Armii do Galicji jest kompletnym przesunięciem równowagi sił. Rosjanie mogą zapomnieć o Lwowie i modlić się, by im się udało utrzymać Deblin i Warszawę. Nikt przecież nie zmusi c.k. gracza, by jak kretyn uderzał na lewe skrzydło Rosjan - czekając spokojnie na linii Lwów-Dniestr-Stanisławów już teraz ma się dość czasu by zdobyć Lublin i zagrozić prawemu skrzydłu Rosjan.
W skali Tannenbergu wygląda to nieco inaczej - 2 armia ledwie z czterema korpusami zaczyna dorównywać siłą Brusiłowowi, a zostaje jeszcze delikatny problem Ruzskiego, który jest wiele mocniejszy od Brudermanna.
No i czekamy na Leczyckiego, który też trpchę wojska i to dobrego będzie miał.

Jedynie dwa korpusy GA Kovessa to słabiutko.
DK z 1914 jest odpowiednikiem słabego pułku piechoty, więc jej uwzględnianie w grze jako samodzielnej jednostki jest dalece wątpliwe (zrobiłem tak tylko z niemiecką 1DK, bo nie było jej z czym sparować). Jeśli wejdziesz głębiej w OdB z 1914 to zobaczysz, że c.k brygady lansturmu były bardzo zróżnicowane co do siły mierzonej w batalionach - od 6 do 12. Cała grupa Kumnera liczyła 44 bataliony piechoty, czyli odpowiednik 3 dywizji. 95DLst miała 19 batalionów (!) a 100BLst 9. Razem w zupełności starcza na korpus dwudywizyjny.
Wiem o tym, tyle że trudno porównywac młode wojsko liniowe z Landsturmem - nie ta wartość bojowa, to też trzeba byłoby wziąć pod uwagę. te 19 baonów w 95 dywizji pewnie jednak równoważyłoby się co do sprawności bojowej z 14 batalionami w dobrej dywizji liniowej.

Choć może faktycznie masz rację - wydzielenie jednej dywizji powoduje, że zostają w sumie i tak przeliczeniowe dwie.

A 106 DLst i tak szalała po bitwie gorlickiej, więc chylę kapelusza.

Cały wic polega na tym, że obaj myślimy innymi kategoriami i na innych szczeblach.
Zablokowany

Wróć do „Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy”