Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
drab
Caporal-Fourrier
Posty: 94
Rejestracja: sobota, 13 sierpnia 2016, 23:09
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Jak bawimy się w Battlegroup i czego od niego oczekujemy

Post autor: drab »

Ta ja jako nowy na forum ale stary wiekiem (ponad 40) pozwolę sobie na skomentowanie.
Nigdy nie grałem w gry bitewne, ale śledzę temat, wczytuje się w opinie, bo mnie ciągnie. Mam jedynie małe doświadczenie w planszówkach strategicznych oraz dawno temu modelarskie - czasy modeli z ZTS Pruszków (Jaki, Łosie, Czaple) a później szczyt marzeń w postaci Matchboxów (w tym również modele pojazdów w skali 1:76).

Co mnie ujęło w grach bitewnych - figurki. Dzięki ostatniej X edycji konkursu modelarskiego (naprawdę wielce on się przyczynia do promocji i szerzenia wargaming'u) spróbowałem swoich sił w modelarstwie (ile ja się wcześniej naczytałem teorii, zanim sprawdziłem w praktyce). Podziwiam Wasze prace. Niektóre figurki - postacie, pojazdy, czołgi - to istne małe dzieła sztuki.
Ale to co napisze poniżej może niekoniecznie wszystkim się spodobać.
Jak patrze na stoły na których toczycie bitwy to mnie czasami odrzuca. Razi mnie to i estetycznie tego nie akceptuje.
Chodzi tu o wspomniany dobór architektury i roślinności do miejsc toczonych walk, ale również o poziom wykonania. Wiem, ze przygotowanie stacjonarnej makiety jest wielce czasochłonne i mało uniwersalne.
W internecie widziałem zdjęcia przepięknych dużych makiet przedstawiających Normandię lub Monte Casino, ale są to tereny dedykowane pod konkretne rozgrywki tak więc nie wielu zdecyduje się na ich zrobienie.
Niemniej osobiście wolałbym już popatrzeć na małą statyczną dioramę niż grać na niechlujnym stole, gdzie droga
"urywała się, jak ucięta nożem".

Pod względem estetycznym wydaje mi się, że łatwo osiągnąć zadawalający poziom w grach przedstawiających okresy do XIX wieku, kiedy starcia odbywały się na mniej więcej płaskim terenie, a nieliczną scenografia w formie paru chałup, wiatraka można ładnie wykonać i poświęcić jej więcej czasu.

Dlatego mam pytanie do graczy gier bitewnych, czy bardziej zależy Wam na estetyce, czy na realizmie?
Bo jeśli na realizmie odtwarzanych walk to wystarczyłoby używanie map w formie oferowanej przez planszówki ( a budynki jeśli system potrzebuje 3D tez mogłyby być jakieś schematyczne, kartonowe)

Dlatego też wiele obiecuje sobie po nowej grze TANKS z Battlefront/GF9
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=247&t=16031

Ze względu na prostotę (tak na początek, wiem, ze realizm jest przez to uproszczony) oraz ze względu na że na starcie proponują płaską, schematyczną mapę. Tylko zarys domów, lasów - jak na prawdziwej mapie. Jako gracz planszówek przywykłem do tego. Natomiast radość (której nie dawały mi planszówki) mam z figurek/modeli czołgów.
Sprzedam francuski karabin z drugiej wojny światowej. Nie używany, raz rzucony na ziemię.
Awatar użytkownika
MaaX
Adjudant
Posty: 230
Rejestracja: poniedziałek, 6 stycznia 2014, 13:56
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 4 times

Re: Jak bawimy się w Battlegroup i czego od niego oczekujemy

Post autor: MaaX »

drab pisze:Ze względu na prostotę (tak na początek, wiem, ze realizm jest przez to uproszczony) oraz ze względu na że na starcie proponują płaską, schematyczną mapę. Tylko zarys domów, lasów - jak na prawdziwej mapie.
Ten proponowany teren do gry w czołgi to jest właśnie to co mnie od nich odrzuciło.

Ja osobiście wole jak mapa teren wygląda estetycznie i w miarę realnie. Zgadzam się ze niektóre tereny są brzydkie ale czasami nie da się tego uniknąć zwłaszcza jak kilka osób przynosi coś od siebie i potem to nie za bardzo pasuje do siebie.
Michal_M
Sergent
Posty: 146
Rejestracja: środa, 18 grudnia 2013, 13:09

Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: Michal_M »

Przecież możesz sobie ten teren zamienić na takie jakie Ci pasują, ważne, żeby wymiar się zgadzał.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Jak bawimy się w Battlegroup i czego od niego oczekujemy

Post autor: Przemos19 »

Idąc tym tokiem rozumowania, zamieńcy figurki na sztony i mamy planszówkę. Absolutnie płaski teren jak proponowany w uproszczonych systemach raczej dla dzieci i młodzieży nie jest odpowiedni do gier bitewnych. Przykładowo jak wskazać, czy jednostka będąca w budynku widzi coś przez okno czy nie?
Poza tym spora część potyczek w II WŚ odbywała się w "szczerym polu", czyli poza terenem zabudowanym. Ewentualnie właśnie kilka zabudowań przysiółka itp. Zatem takie zabudowania każdy gracz jest w stanie sobie zrobić i na nich grać, i tak właśnie się to odbywa.
Sam posiadam kilka domów wykończonych w skali na każdy front - kamienicę, wioski rosyjskie ruiny itp.
Drogi zazwyczaj urywa się placem, ruinami itp więc problemów też nie widzę w takim ułożeniu stołu, aby był estetyczny dla każdego - kto gra układa jak chce. Droga nie musi przebiegać przez środek, może tylko kawałkiem zahaczać o stół.
Innymi słowy nie rozumiem uwag - każdy gracz układa stół jak lubi, jak mu się coś estetycznie nie podoba to dokupuje teren lub go dorabia i ma gotowe.

Przykład dość prostego stołu z niedużą ilością elementów, prostego jak to nazywasz. Weź pod uwagę wymiary stołu - 6 na 8 stóp, czyli standard.
Obrazek

I jeszcze inny:
Obrazek

Stół 6 stóp na 4:
Obrazek
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
drab
Caporal-Fourrier
Posty: 94
Rejestracja: sobota, 13 sierpnia 2016, 23:09
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Jak bawimy się w Battlegroup i czego od niego oczekujemy

Post autor: drab »

Michal_M pisze:Przecież możesz sobie ten teren zamienić na takie jakie Ci pasują, ważne, żeby wymiar się zgadzał.
Właśnie też tak myślałem.
Jeśli gra się spodoba, załapie, to może dorobię klika domków trzymających skale, ładnie pomalowanych, z detalami, odpowiadających geograficznie rejonowi walki (W Rosji drewniane domki, w Normandii murowane) itp.
A to co widzę na niektórych stołach to groch z kapustą.
Jeśli dopuszczacie budynki niedopasowane architektonicznie, to dlaczego nie umówić się, że Panzer I nie udaje Tygrysa.

Ale ogólnie to przepraszam, wiem, że wyolbrzymiam problem.
Sprzedam francuski karabin z drugiej wojny światowej. Nie używany, raz rzucony na ziemię.
drab
Caporal-Fourrier
Posty: 94
Rejestracja: sobota, 13 sierpnia 2016, 23:09
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Jak bawimy się w Battlegroup i czego od niego oczekujemy

Post autor: drab »

Przemos19 pisze:. Absolutnie płaski teren jak proponowany w uproszczonych systemach raczej dla dzieci i młodzieży nie jest odpowiedni do gier bitewnych.
Ale proste systemy też są potrzebne, własnie dla dzieci, do grania z dziećmi, aby mogły od czegoś zacząć.
I taką grą są TANKS.
Podobnie gra wydana przez IPN "Dywizjon 303" i kolejna "Eskadra 111 - są kierowane do dzieci, ale oddaja wiele aspektów walki.

Tak samo w modelarstwie. Muszą być prost model, aby dzieci mogły od czegoś zacząć od czegoś prostego, a nie od razu model z 150 części, z elementami fototrawinymi itp.
Sprzedam francuski karabin z drugiej wojny światowej. Nie używany, raz rzucony na ziemię.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: Przemos19 »

Posty jako dotyczące zagadnienia płaskiego terenu w grze TANKS! i jego estetyki wydzieliłem do niniejszego wątku.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Kadzik

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: Kadzik »

Nie robiłbym z gry TANKS produktu dla dzieci. To prosty system, ale i dorosły wyciągnie z niego sporo frajdy [prawdziwie dorosłe (rzekłbym nawet męskie) systemy uwzględniają logarytm naturalny z tangensa kąta nachylenia pancerza jako jeden z kilku modyfikatorów testu na penetrację :P]

Każdy gra to jak lubi, albo bardziej prawdziwie - na tym co ma. Robienie terenów jest wbrew pozorom trudniejsze niż malowanie modeli. Podstawy są łatwiejsze, ale dobry efekt wymaga dużych umiejętności i doświadczenia. Kolejnym problemem jest miejsce na trzymanie terenów. Fajny budynek, albo kilka drzewek zajmują tyle samo miejsca, co kilkadziesiąt modeli.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: Przemos19 »

Tutaj się nie zgodzę, drzewka kolejkowe spodkładkowane podkładkami pod śruby ładnie trzymają się na pion w jednym pudełku po tonerze do drukarki laserowej - mieszczę ich tam 30. Drogi składować można jedna na drugiej, podobnie pola i kilka domków - wszystko w jednym standardowym pudełku kartonowym "wymiar IKEA".
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
WarHammster
Général de Division
Posty: 3211
Rejestracja: czwartek, 8 marca 2012, 22:56
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: WarHammster »

Mapa 2D nie cieszy jak 3D:
Obrazek
Przemysław dobrze prawi.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 17 października 2016, 10:06 przez WarHammster, łącznie zmieniany 1 raz.
http://warhammster.blogspot.com/
W żywocie Herborda - starszyzna nie może podjąć żadnej decyzji bez konsultacji z ludem.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: Przemos19 »

Grę Tanks należy rozpatrywać bardziej jako X-Wing na lądzie. Jednakże walka na mapach kosmicznych bez 3D meteorytów, planet itp też jest denna. Graliśmy w klubie WarZag w Full Thrust ze zrobionymi w 3D właśnie meterorytami, planetami - radość z gry dużo większa niż w przypadku w/w wyrysowanych tylko na 2d macie. Podobnie jest też z matami do gier bitewnych - można na nich wydrukować wszystko, jednakże drukowany las nie cieszy w ogóle.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
drab
Caporal-Fourrier
Posty: 94
Rejestracja: sobota, 13 sierpnia 2016, 23:09
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: drab »

Nie chce się stawiać jako obrońca gry Tanks i atakować system Battlegroup (od czego zaczęła się cała dyskusja).
Jak to ktoś napisał na tym forum, szukam połączeniem zabawy i modelarstwa.
Zgadzam się, mapa 2D nie cieszy tak jak 3D.
Już w samej instrukcji do gry Tanks pojawiają się zdjęcia z modelami domów, a nie tylko kartonowe elementy z widokiem z góry.
Ale dla terenu w formie jaki jest proponowany na początek w grze Tanks, jest miejsce na wyobraźnie, w przyszłości można będzie te kartonowe elementy zastąpić modelami przestrzennymi (tak jak sama instrukcja to przedstawia).

Ale niestety są tereny przestrzenne 3D w których wyobraźnia już nic nie uratuje.
Powtarzam nie chcę krytykować, bo wiem że niektóre tereny powstają naprędce, aby umożliwić rozgrywkę. Zwracam tylko uwagę, ze nie wszystkie są atrakcyjne i mnie (i może jeszcze kilka osób z mniejsza ilością "dobrej woli/wyobraźni") niektóre tereny 3D odrzucają i nie są zgodne z prawdą historyczną. A jeśli odrzucają to tym samym te osoby nie sięgną po gry bitewne bo uznają to za "dziecinadę" (i nie ma promocji hobby, a przecież o to chodzi).

Przykładu negatywnego nie będę wklejał, aby nikogo nie urazić. Na terenach takich jest kompletne poplątanie z pomieszaniem - obok siebie chaty wiejskie kryte strzechą, dom kamienny z południa Europy, kamienica z Berlina.

W internecie są również zdjęcia terenów specjalnie przygotowanych do danych bitew np.
Normandia
http://3.bp.blogspot.com/-hotwKdhV2Nc/U ... G_0972.jpg
http://buckaroo13.blogspot.com/2011/01/ ... pt-ii.html

Monte Casino
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=2688

Tak jak napisał Kadzik - zrobienie terenu to wyzwanie.
Kadzik pisze: Każdy gra to jak lubi, albo bardziej prawdziwie - na tym co ma. Robienie terenów jest wbrew pozorom trudniejsze niż malowanie modeli. Podstawy są łatwiejsze, ale dobry efekt wymaga dużych umiejętności i doświadczenia. Kolejnym problemem jest miejsce na trzymanie terenów. Fajny budynek, albo kilka drzewek zajmują tyle samo miejsca, co kilkadziesiąt modeli.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 17 października 2016, 09:54 przez drab, łącznie zmieniany 2 razy.
Sprzedam francuski karabin z drugiej wojny światowej. Nie używany, raz rzucony na ziemię.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: Przemos19 »

Rozumiem motyw przewodni wątku teraz tak, że lepiej grać na ładnym lub ślicznym wydrukowanym terenie 2D (płaskim) niż na terenie 3D ale z defektami i według doboru jak chce gracz. Typu:
Weźcie grajcie na super macie bo wasz teren posysa i nie mogę na niego patrzeć
No właśnie - tutaj najwazniejsze jest to co chce gracz, jak im pasuje brzydki teren, pomieszany itp. to ich sprawa. Nikt nie ma prawa zabraniać. A jak komuś się zdjęcia z bitew nie podobają - nie musi ich oglądać.
Stąd nie za bardzo widzę przedmiot dyskusji.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
drab
Caporal-Fourrier
Posty: 94
Rejestracja: sobota, 13 sierpnia 2016, 23:09
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: drab »

Tak, właśnie o to chodzi.
Wszystko zostało już wyjaśnione.
Sprzedam francuski karabin z drugiej wojny światowej. Nie używany, raz rzucony na ziemię.
Awatar użytkownika
WarHammster
Général de Division
Posty: 3211
Rejestracja: czwartek, 8 marca 2012, 22:56
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Płaski teren w grze bitewnej TANKS!

Post autor: WarHammster »

Po co komuś niezbyt idealna kobieta jak może mieć plakat z niezłą laską. Zdecydowanie wolę obcować z podartymi spodniami Xardasa czy Filipa niż z najlepszą matą 2D.
http://warhammster.blogspot.com/
W żywocie Herborda - starszyzna nie może podjąć żadnej decyzji bez konsultacji z ludem.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”