Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
-
- Capitaine
- Posty: 848
- Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 27 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)
W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
- Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
- Lieutenant
- Posty: 518
- Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 123 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
https://docs.google.com/document/d/1cYs ... ix6TE/edit
Nowy pomysł - synody prowincjonalne!
Proszę o ewentualne uwagi, pomysły tak historyczne jak mechaniczne co do gotowych propozycji, jak i o nowe propozycje, jeśli jakiegoś ważnego wydarzenia/zjawiska nie ująłem.
Jak również jestem otwarty na poprawki redakcyjne.
W wypadku, gdy na karcie wydarzenia pojawi się znaczek arcybiskupa, zwoływany jest synod prowincjonalny. Najpierw losowana jest karta z talii uchwał synodu. Następnie gracze, w kolejności starszeństwa decydują, czy popierają uchwałę, każdy ma tyle głosów, ile katedr kontroluje. Jeśli więcej będzie głosów za, uchwała zostaje przyjęta i należy ją odłożyć na bok. Jej skutek będzie obowiązywał do końca gry. Każdy z graczy który głosował za zyskuje jeden punkt wpływu papieskiego. Jeśli nie zostanie przyjęta, należy ją odłożyć do talii i przetasować. Każdy z graczy traci tyle punktów wpływu papieskiego, ile katedr kontroluje.
Karty uchwał:
immunitet sądowy duchowieństwa - katedry i opactwa przynoszą co turę dwukrotnie mniej punktów legalizmu (+1 zamiast +2),
immunitet ekonomiczny duchowieństwa - dochód w dukatach z fundowanych opactw zostaje zmniejszony do 0.
utworzenie sieci parafialnej - każdy z graczy musi zapłacić 2 dukaty za każde włości, które kontroluje. Jeśli za którąś swoją prowincję nie zapłacił tyle, ile zgodnie z liczbą znajdujących się w niej włości powinien, traci jeden punkt wpływu papieskiego za każdą taką prowincję.
wprowadzenie powszechnego celibatu - każdy z graczy musi odrzucić 2 punkty legalizmu za każdą katedrę i opactwo, które kontroluje, lub wszystkie, jeśli ma mniej.
sprowadzenie zakonów żebraczych - gracz (lub gracze) kontrolujący największą liczbę miast zyskuje 1 punkt wpływu papieskiego, gracz (lub gracze) niekontrolujący żadnego miasta traci 1 punkt wpływu papieskiego.
wszczęcie procesu kanonizacyjnego świętego Stanisława - gracz kontrolujący Gniezno traci 1 punkt wpływu papieskiego, gracz kontrolujący Kraków zyskuje 1 punkt wpływu papieskiego.
ogłoszenie treuga dei - najazd na innego z graczy automatycznie skutkuje ekskomuniką.
wprowadzenie powszechnej dziesięciny - każdy z graczy co turę w momencie dobierania dochodu musi zapłacić jeden dukat za każdą prowincję, którą kontroluje. Inaczej traci tyle punktów wpływu papieskiego, ile katedr kontroluje.
wprowadzenie zasady elekcji biskupiej przez kapituły - koszt akcji dyplomatycznej “prośba o erekcję katedry” zostaje zwiększony dwukrotnie (do 20 punktów legalizmu).
Nowy pomysł - synody prowincjonalne!
Proszę o ewentualne uwagi, pomysły tak historyczne jak mechaniczne co do gotowych propozycji, jak i o nowe propozycje, jeśli jakiegoś ważnego wydarzenia/zjawiska nie ująłem.
Jak również jestem otwarty na poprawki redakcyjne.
W wypadku, gdy na karcie wydarzenia pojawi się znaczek arcybiskupa, zwoływany jest synod prowincjonalny. Najpierw losowana jest karta z talii uchwał synodu. Następnie gracze, w kolejności starszeństwa decydują, czy popierają uchwałę, każdy ma tyle głosów, ile katedr kontroluje. Jeśli więcej będzie głosów za, uchwała zostaje przyjęta i należy ją odłożyć na bok. Jej skutek będzie obowiązywał do końca gry. Każdy z graczy który głosował za zyskuje jeden punkt wpływu papieskiego. Jeśli nie zostanie przyjęta, należy ją odłożyć do talii i przetasować. Każdy z graczy traci tyle punktów wpływu papieskiego, ile katedr kontroluje.
Karty uchwał:
immunitet sądowy duchowieństwa - katedry i opactwa przynoszą co turę dwukrotnie mniej punktów legalizmu (+1 zamiast +2),
immunitet ekonomiczny duchowieństwa - dochód w dukatach z fundowanych opactw zostaje zmniejszony do 0.
utworzenie sieci parafialnej - każdy z graczy musi zapłacić 2 dukaty za każde włości, które kontroluje. Jeśli za którąś swoją prowincję nie zapłacił tyle, ile zgodnie z liczbą znajdujących się w niej włości powinien, traci jeden punkt wpływu papieskiego za każdą taką prowincję.
wprowadzenie powszechnego celibatu - każdy z graczy musi odrzucić 2 punkty legalizmu za każdą katedrę i opactwo, które kontroluje, lub wszystkie, jeśli ma mniej.
sprowadzenie zakonów żebraczych - gracz (lub gracze) kontrolujący największą liczbę miast zyskuje 1 punkt wpływu papieskiego, gracz (lub gracze) niekontrolujący żadnego miasta traci 1 punkt wpływu papieskiego.
wszczęcie procesu kanonizacyjnego świętego Stanisława - gracz kontrolujący Gniezno traci 1 punkt wpływu papieskiego, gracz kontrolujący Kraków zyskuje 1 punkt wpływu papieskiego.
ogłoszenie treuga dei - najazd na innego z graczy automatycznie skutkuje ekskomuniką.
wprowadzenie powszechnej dziesięciny - każdy z graczy co turę w momencie dobierania dochodu musi zapłacić jeden dukat za każdą prowincję, którą kontroluje. Inaczej traci tyle punktów wpływu papieskiego, ile katedr kontroluje.
wprowadzenie zasady elekcji biskupiej przez kapituły - koszt akcji dyplomatycznej “prośba o erekcję katedry” zostaje zwiększony dwukrotnie (do 20 punktów legalizmu).
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Poczytałem, nie wiem co mógłbym jeszcze dorzucić od siebie, ale przychodzi mi do głowy np. zamiana rodzajów dziesięcin. W pewnym momencie w XIII wieku Kościół w Polsce (tzn. głównie biskupi) zaczęli starania o zwiększenie tą drogą dochodów, tzn. poprzez zmianę sposobu pobierania dziesięciny i zyskali w tym względzie wsparcie Papiestwa. Polscy książęta oczywiście do wprowadzania tej zmiany się nie kwapili, co było źródłem konfliktów.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
- Lieutenant
- Posty: 518
- Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 123 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Wreszcie miałem czas by usiąść do tematu i parę nowych pomysłów:
1. karty wydarzeń dzielnicowych!
https://docs.google.com/document/d/1W4s ... galSI/edit
w każdej turze odkrywane są 4 karty z 32 kartowej talii. Gracze, w odwróconej kolejności starszeństwa wybierają po jednej, a następnie są one rozpatrywane w kolejności starszeństwa. Każdy z graczy dysponuje ponadto jedną kartą rodową którą może użyć w którejś z pierwszych 9 tur, wedle uznania, zamiast wybranej karty wydarzenia dzielnicowego. Po 9 turze karty wydarzeń dzielnicowych są przetasowywane, jak również każdy z graczy może jeszcze raz użyć karty rodowej.
2. poprawione karty wydarzeń, z uwzględnieniem zwoływania synodów oraz wkomponowanymi najazdami (na razie jest tych kart 6, myślę o kolejnych dotyczących Pomorza, Krzyżaków i Cesarstwa, ale to jak wreszcie zacznę testy obecnej wersji.
3. zmiany w walce - od tej pory gdy armie spotkają się danej prowincji, obaj gracze rzucają kostkami w liczbie równej posiadanych przezeń rycerzy. Wynik 4-5 - złamanie chorągwi przeciwnika - przeciwnik musi wycofać dany żeton rycerza do prowincji, z której przyszedł (w wypadku najeźdźcy) lub dowolnej sąsiedniej własnej, innego gracza - jeśli się zgodzi - lub sprzymierzonego państwa ościennego (w wypadku obrońcy), chyba że zapłaci jeden punkt legalizmu by zebrać tę chorągiew z powrotem. Wynik 6 - rozbicie oddziału - żeton jest odrzucany do puli rycerzy rozbitych i nie może być powołany na planszę lub poza nią do końca tury. Rzuty powtarza się, dopóki najeżdżający posiada atakujących rycerzy w prowincji przeciwnika lub któryś z graczy nie zdecyduje się na wycofanie wojsk do prowincji, z której przyszły (w wypadku najeźdźcy) lub dowolnej sąsiedniej własnej, innego gracza - jeśli się zgodzi - lub sprzymierzonego państwa ościennego (w wypadku obrońcy). Jeśli w prowincji jest miasto, zapewnia ono dodatkową kość. Nie może zostać złamane i broni się dopóki w danym rzucie nie zostanie one rozbite a wszyscy pozostali rycerze obrońcy złamani lub rozbici. W wypadku najazdów państw ościennych powyższe zasady będą nieco uproszczone (państwa ościenne nie zbierają wojsk oraz wycofują się, jeśli po którymkolwiek rzucie gracz lub gracze zyskają przewagę).
Na dniach postaram się uaktualnić akcje kanclerza, w tym akcje seniora.
1. karty wydarzeń dzielnicowych!
https://docs.google.com/document/d/1W4s ... galSI/edit
w każdej turze odkrywane są 4 karty z 32 kartowej talii. Gracze, w odwróconej kolejności starszeństwa wybierają po jednej, a następnie są one rozpatrywane w kolejności starszeństwa. Każdy z graczy dysponuje ponadto jedną kartą rodową którą może użyć w którejś z pierwszych 9 tur, wedle uznania, zamiast wybranej karty wydarzenia dzielnicowego. Po 9 turze karty wydarzeń dzielnicowych są przetasowywane, jak również każdy z graczy może jeszcze raz użyć karty rodowej.
2. poprawione karty wydarzeń, z uwzględnieniem zwoływania synodów oraz wkomponowanymi najazdami (na razie jest tych kart 6, myślę o kolejnych dotyczących Pomorza, Krzyżaków i Cesarstwa, ale to jak wreszcie zacznę testy obecnej wersji.
3. zmiany w walce - od tej pory gdy armie spotkają się danej prowincji, obaj gracze rzucają kostkami w liczbie równej posiadanych przezeń rycerzy. Wynik 4-5 - złamanie chorągwi przeciwnika - przeciwnik musi wycofać dany żeton rycerza do prowincji, z której przyszedł (w wypadku najeźdźcy) lub dowolnej sąsiedniej własnej, innego gracza - jeśli się zgodzi - lub sprzymierzonego państwa ościennego (w wypadku obrońcy), chyba że zapłaci jeden punkt legalizmu by zebrać tę chorągiew z powrotem. Wynik 6 - rozbicie oddziału - żeton jest odrzucany do puli rycerzy rozbitych i nie może być powołany na planszę lub poza nią do końca tury. Rzuty powtarza się, dopóki najeżdżający posiada atakujących rycerzy w prowincji przeciwnika lub któryś z graczy nie zdecyduje się na wycofanie wojsk do prowincji, z której przyszły (w wypadku najeźdźcy) lub dowolnej sąsiedniej własnej, innego gracza - jeśli się zgodzi - lub sprzymierzonego państwa ościennego (w wypadku obrońcy). Jeśli w prowincji jest miasto, zapewnia ono dodatkową kość. Nie może zostać złamane i broni się dopóki w danym rzucie nie zostanie one rozbite a wszyscy pozostali rycerze obrońcy złamani lub rozbici. W wypadku najazdów państw ościennych powyższe zasady będą nieco uproszczone (państwa ościenne nie zbierają wojsk oraz wycofują się, jeśli po którymkolwiek rzucie gracz lub gracze zyskają przewagę).
Na dniach postaram się uaktualnić akcje kanclerza, w tym akcje seniora.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Dobry pomysł z kartami wydarzeń dzielnicowych i że dajesz możliwość ich wyboru przez graczy po tym jak zostaną wylosowane.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
- Lieutenant
- Posty: 518
- Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 123 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
No i miała miejsce pierwsza pełna rozgrywka testowa.
Wygrało Mazowsze militarnie (zająwszy Poznań i Sandomierz).
Pojawiło się niestety kilka problemów - po pierwsze straszna inflacja surowców. Zastanawiam się jak ograniczyć ich przychody, by jednocześnie (zwłaszcza na początku gry) nie blokowało to jednak rozgrywki.
Cóż, gdyby ktoś chciał się umówić na rozgrywkę - jestem otwarty
Wygrało Mazowsze militarnie (zająwszy Poznań i Sandomierz).
Pojawiło się niestety kilka problemów - po pierwsze straszna inflacja surowców. Zastanawiam się jak ograniczyć ich przychody, by jednocześnie (zwłaszcza na początku gry) nie blokowało to jednak rozgrywki.
Cóż, gdyby ktoś chciał się umówić na rozgrywkę - jestem otwarty
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
- Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
- Lieutenant
- Posty: 518
- Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 123 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Hmm, czy zna ktoś może jakieś dzieło, gdzie można przeczytać więcej o:
uprawnieniach seniora,
roli sejmików,
urzędach dworskich
w czasie rozbicia dzielnicowego?
W Historii Ustroju Bardacha jest o tym bardzo mało.
uprawnieniach seniora,
roli sejmików,
urzędach dworskich
w czasie rozbicia dzielnicowego?
W Historii Ustroju Bardacha jest o tym bardzo mało.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Poza podręcznikiem akademickim dla studentów jest też bodaj 5-tomowa "Historia ustroju i prawa Polski" powstała w ramach Katedry Historii Państwa i Prawa na WPiA UW.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Poszukaj "Kultura Polski średniowiecznej X-XIII w" prof. Geremka. Nie pamiętam już dokładnie pełnej zawartości, ale pozycja jest bardzo bogata i zapewne znajdziesz część interesujących Cię zagadnień.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
- Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
- Lieutenant
- Posty: 518
- Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 123 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Gra doczekała się dość sporego odświeżenia zasad.
Ktoś chciałby pomóc w testach?
Ktoś chciałby pomóc w testach?
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Po dzisiejszym rzucie okiem w Agresorze, ja bardzo chętnie. Optymalnie w jakąś sobotę.
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
- Leliwa
- Hetman polny koronny
- Posty: 5300
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
- Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 256 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Stara klasyczna pozycja. Mieszko Stary i jego czasy Smolki dużo miejsca poświęca dziejom wewnętrznym.Ernest von Lauenburg pisze:Hmm, czy zna ktoś może jakieś dzieło, gdzie można przeczytać więcej o:
uprawnieniach seniora,
roli sejmików,
urzędach dworskich
w czasie rozbicia dzielnicowego?
W Historii Ustroju Bardacha jest o tym bardzo mało.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
- Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
- Lieutenant
- Posty: 518
- Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 123 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Tymczasem trwają prace nad grą, coraz bardziej zbliża się ona do CDG, ale zachowując swoje pierwotne cechy.
Dla zaciekawienia: nowa wersja roboczej wersji mapy:
Dla zaciekawienia: nowa wersja roboczej wersji mapy:
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Ruch w kierunku CDG to w tym przypadku dobry ruch
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
- Lieutenant
- Posty: 518
- Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 123 times
Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
Tymczasem mogę chyba opublikować tu nowe zasady:
https://docs.google.com/document/d/10VY ... BH9Z0/edit
zasadnicza część gry zbliża się wyraźnie bardziej do klasyków gatunku typu "HIS", z zachowaniem jednak istotnej specyfiki.
https://docs.google.com/document/d/1Cvm ... 4WcuU/edit
Poprawione karty wydarzeń dzielnicowych.
Czy ktoś byłby chętny na rozgrywki testowe w Agresorze?
P.S. ponieważ mapa wyżej nie działa, wrzucam raz jeszcze. Jednak nie będę zastępował herbu Sandomierza tarnobrzeskim.
https://docs.google.com/document/d/10VY ... BH9Z0/edit
zasadnicza część gry zbliża się wyraźnie bardziej do klasyków gatunku typu "HIS", z zachowaniem jednak istotnej specyfiki.
https://docs.google.com/document/d/1Cvm ... 4WcuU/edit
Poprawione karty wydarzeń dzielnicowych.
Czy ktoś byłby chętny na rozgrywki testowe w Agresorze?
P.S. ponieważ mapa wyżej nie działa, wrzucam raz jeszcze. Jednak nie będę zastępował herbu Sandomierza tarnobrzeskim.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).