Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
- Wilk
- Alférez de Navío
- Posty: 541
- Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 2 times
Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
https://boardgamegeek.com/boardgame/153 ... -1914-1918
Bloczkowa gra o froncie zachodnim I wojny światowej, niedawno przekroczyła granicę 500 preorderów. Poczytałem sobie o grze na insidegmt.com, zaciekawił mnie oczywiście bardzo moduł jednoosobowy, potem przeczytałem obecną wersję instrukcji i oczywiście skończyło się preorderem (wmawiam sobie, że to dlatego, że nie mam ani jednej gry pierwszowojennej). Wygląda ciekawie, dużą rolę pełni rozpoznanie lotnicze, da się w jakimś stopniu zarządzać gospodarką i jej rolą w machinie wojennej, mechanika przewiduje także wpływ wojny z Rosją i frontu wschodniego na zmagania. Trochę się nakręciłem, nie ukrywam.
Bloczkowa gra o froncie zachodnim I wojny światowej, niedawno przekroczyła granicę 500 preorderów. Poczytałem sobie o grze na insidegmt.com, zaciekawił mnie oczywiście bardzo moduł jednoosobowy, potem przeczytałem obecną wersję instrukcji i oczywiście skończyło się preorderem (wmawiam sobie, że to dlatego, że nie mam ani jednej gry pierwszowojennej). Wygląda ciekawie, dużą rolę pełni rozpoznanie lotnicze, da się w jakimś stopniu zarządzać gospodarką i jej rolą w machinie wojennej, mechanika przewiduje także wpływ wojny z Rosją i frontu wschodniego na zmagania. Trochę się nakręciłem, nie ukrywam.
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Na fali zainteresowania I wojną pewnie bym wziął, ale gra się ukaże za jakiś czas ;] weźmiesz Igor to zagram ;]
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
-
- Général de Division
- Posty: 3945
- Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 409 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Na FoDa można poczekać, gorzej z Moskwą, później będzie drożej... 185 za taką grę to przyjemna cena.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
- Bambrough
- Adjoint
- Posty: 738
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
- Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 26 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Gra już w finalnej wersji wydaje się bardzo ładnie wydana: https://boardgamegeek.com/image/3320784 ... size=large Po lekturze instrukcji zdecydowanie chciałbym w nią zagrać.
-
- Adjudant
- Posty: 268
- Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
- Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
- Been thanked: 2 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Wygląda bardzo ładnie, tylko cena będzie adekwatna do wydania - 100 $ czyli 400? Ach ten szalejący rynek walutowy...
- Zaklinacz Kostek
- Staff Sergeant
- Posty: 216
- Rejestracja: piątek, 30 listopada 2012, 15:52
- Lokalizacja: Warszawa/Loos
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Ja postanowiłem nie czekać na recenzję i AAR-y, więc zamówiłem u Konrada swój egzemplarz.
"Gassed last night, and gassed the night before
Going to get gassed tonight;
If we never get gassed anymore.
When we're gassed, were sick as we can be
For Phosgene and Mustard Gas is much too much for me."
Going to get gassed tonight;
If we never get gassed anymore.
When we're gassed, were sick as we can be
For Phosgene and Mustard Gas is much too much for me."
- Bambrough
- Adjoint
- Posty: 738
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
- Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 26 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Ja z niecierpliwością oczekuję swojego egzemplarza. Igor czytaj rulsy, jak na dniach gra do mnie dojdzie to wypróbujemy.
-
- Appointé
- Posty: 37
- Rejestracja: wtorek, 20 października 2009, 12:55
- Lokalizacja: Rzeszów
- Been thanked: 2 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Orientujecie się w zakresie tego ile kostek rosyjskich będzie w woreczku wojny na wschodzie?
Czy nie będzie tak, że Centralni mogą przegrać niezależnie od wszystkiego przy kiepskim dociągu (każdy kto grał w Making President 1960 potwierdzi, że zdarzają się nierównomierne dociągi zwłaszcza gdy ciągniemy tylko 3 kostki z większej puli) czy też jest jakiś mechanizm chroniący przed tym - który przeoczyłem (samo dokładanie 1-2 kostek na wojnę na wschodzie mnie tu nie uspokaja bo nie zabezpiecza przed po prostu pechowym dociągiem, a sankcja w postaci przegranej niezależnie od sytuacji na planszy dość istotna;))?
Czy nie będzie tak, że Centralni mogą przegrać niezależnie od wszystkiego przy kiepskim dociągu (każdy kto grał w Making President 1960 potwierdzi, że zdarzają się nierównomierne dociągi zwłaszcza gdy ciągniemy tylko 3 kostki z większej puli) czy też jest jakiś mechanizm chroniący przed tym - który przeoczyłem (samo dokładanie 1-2 kostek na wojnę na wschodzie mnie tu nie uspokaja bo nie zabezpiecza przed po prostu pechowym dociągiem, a sankcja w postaci przegranej niezależnie od sytuacji na planszy dość istotna;))?
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
To może przed grą pociągnąć te kosteczki, żeby sprawdzić jaki będzie wynik?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- Bambrough
- Adjoint
- Posty: 738
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
- Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 26 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Z tego co widać na zdjęciu z finalnym wydaniem gry to czerwonych kostek ma być w grze 11: https://www.boardgamegeek.com/image/332 ... e=original
Nie wiem ile na starcie będzie w kampanii czerwonych kostek w woreczku, ale z wraz z rozwojem wypadków będzie ich przybywać (max +9). Wyciągnięcie 3 czerwonych powoduje, że tylko dwa wracają do wora. Prawdopodobieństwo będzie musiało być jednak dostatecznie duże, skoro Niemiec ma do wyboru dołożenie do worka 2 czarnych kostek aby zmniejszać ryzyko.
Nie wiem ile na starcie będzie w kampanii czerwonych kostek w woreczku, ale z wraz z rozwojem wypadków będzie ich przybywać (max +9). Wyciągnięcie 3 czerwonych powoduje, że tylko dwa wracają do wora. Prawdopodobieństwo będzie musiało być jednak dostatecznie duże, skoro Niemiec ma do wyboru dołożenie do worka 2 czarnych kostek aby zmniejszać ryzyko.
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Żeby się to nie okazało takim koszmarkiem jak tor Leningradu we włoskiej Moskwie'41.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
-
- Appointé
- Posty: 37
- Rejestracja: wtorek, 20 października 2009, 12:55
- Lokalizacja: Rzeszów
- Been thanked: 2 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Gra wygląda dobrze, bardzo mi się podoba uwzględnienie wielu aspektów Wielkiej Wojny w uproszczony sposób i skupienie się na jednym teatrze działań.
Także samo odwzorowanie wojny na wschodzie przez ten woreczek i kubeczki wygląda dobrze, ale jeśli kilkugodzinną grę mam przegrać bo na 10 kostek w worku wyciągnęły się jedyne 3 czerwone i nie mam na to żadnego wpływu mimo pakowania co turę 2 kostek na Wschód (a prawdopodobieństwo tego, mimo że nie duże to jest i jako Niemiec nie mam na nie większego wpływu w pewnym momencie) to chyba skorzystam z ustawowego prawa odstąpienia od umowy w 14 dni i pozostawię egzemplarz w sklepie
Zasada opcjonalna o stabilizowaniu frontu wschodniego w 1914 wskazuje na duże prawdopodobieństwo 3 czerwonych na początku gry, skoro jest potrzeba usuwania go z toru. Mam nadzieję, że ten wniosek jest pochopny, albo scenariusze dadzą jakieś szanse na usuwanie tych kostek z wora, bo gra wygląda poza tym bardzo dobrze - w teorii przynajmniej
Także samo odwzorowanie wojny na wschodzie przez ten woreczek i kubeczki wygląda dobrze, ale jeśli kilkugodzinną grę mam przegrać bo na 10 kostek w worku wyciągnęły się jedyne 3 czerwone i nie mam na to żadnego wpływu mimo pakowania co turę 2 kostek na Wschód (a prawdopodobieństwo tego, mimo że nie duże to jest i jako Niemiec nie mam na nie większego wpływu w pewnym momencie) to chyba skorzystam z ustawowego prawa odstąpienia od umowy w 14 dni i pozostawię egzemplarz w sklepie
Zasada opcjonalna o stabilizowaniu frontu wschodniego w 1914 wskazuje na duże prawdopodobieństwo 3 czerwonych na początku gry, skoro jest potrzeba usuwania go z toru. Mam nadzieję, że ten wniosek jest pochopny, albo scenariusze dadzą jakieś szanse na usuwanie tych kostek z wora, bo gra wygląda poza tym bardzo dobrze - w teorii przynajmniej
- Bambrough
- Adjoint
- Posty: 738
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
- Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 26 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Jest tylko jedna możliwość aby się upewnić do wszystkich obaw i domniemań - zagrać!
-
- Appointé
- Posty: 37
- Rejestracja: wtorek, 20 października 2009, 12:55
- Lokalizacja: Rzeszów
- Been thanked: 2 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Może jestem skrzywiony przez ciągnięcie w MotP, a tam jest wiele dociągów i pamięta się tylko te niestatystyczne
Natomiast wydaje mi się, że przy tym układzie jaki oferuje gra na początku będzie duże prawdopodobieństwo które Centralny może zmniejszać pytanie w jakim zakresie na razie pozostaje otwarte skoro nie znamy ilości kostek - czekamy na egzemplarz w takim razie.
Co do tego że trzeba mieć szczęście to oki - ale gdy niezależnie od sytuacji na planszy gra mówi że właśnie wygrałeś bo przeciwnikowi wyciągnęły się 3 kostki czerwone które w worku zawsze są i nie ma on na to żadnego wpływu - poczucie satysfakcji średnie, jak pisze clown warto pociągnąć przed grą i zobaczyć czy jest sens grać w ogóle
Natomiast wydaje mi się, że przy tym układzie jaki oferuje gra na początku będzie duże prawdopodobieństwo które Centralny może zmniejszać pytanie w jakim zakresie na razie pozostaje otwarte skoro nie znamy ilości kostek - czekamy na egzemplarz w takim razie.
Co do tego że trzeba mieć szczęście to oki - ale gdy niezależnie od sytuacji na planszy gra mówi że właśnie wygrałeś bo przeciwnikowi wyciągnęły się 3 kostki czerwone które w worku zawsze są i nie ma on na to żadnego wpływu - poczucie satysfakcji średnie, jak pisze clown warto pociągnąć przed grą i zobaczyć czy jest sens grać w ogóle
- Bambrough
- Adjoint
- Posty: 738
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
- Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 26 times
Re: Fields of Despair, France 1914-1918 (GMT)
Odpowiedź autora
Moim zdaniem wynika z tego, że właśnie dano graczowi CP dużą możliwość decydowania i to on świadomie podejmuje ryzyko. Ciekawszym dylematem jest to, na ile odpuszczenie wschodu pozwala Niemcom zdobyć przewagę, która umożliwi osiągnięcie decydującego zwycięstwa zanim wylosuje się trzeci raz 3 czerwone.
In 1914 the bag begins even, 3 red and 3 black. Russia add 1-2 red cubes a turn. The Central player may optionally add black cubes during the production phase. This represents the allocation of resources to the Eastern Front. The chances of any draw coming up all 3 red is very slim (I have the exact math on another computer). The probability of drawing all 3 cubes red obviously increases each turn if the Central Player ignores the East.
Optional rule 13.5 "Stabilizing the Eastern Front" was put in place for players who want to be certain their games never end with a Major Russian Victory. It is as follows:
After resolving war on the Eastern Front, the CP may optionally transfer 5 (total) SPs from any combination of hexes to the turn track. A 5-SP block is placed on the turn track two full turns ahead of the current turn. After transferring the SPs, the CP may remove one red cube from a “Major Russian Victory” box and return it to the Eastern Front bag.
SPs placed on the turn track are returned to Frontline hexes when the turn marker reaches them on the turn track.
Timing is important here as a Central Powers player with Russians on the doorstep had better stabilize the front immediately after the 2nd Russian victory. Otherwise a 3rd draw will occur before the opportunity presents itself again!