[AAR] Bitwa pod Kynoskefalaj 364 p.n.e. (FoG)

Forum systemów bitewnych "De Bellis Renationis", "Field of Glory" oraz "Field of Glory Renaissance".
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Kontakt:

[AAR] Bitwa pod Kynoskefalaj 364 p.n.e. (FoG)

Post autor: Raleen »

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie (cz. 1):

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=132
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kretus
Baron

Re: [AAR] Bitwa pod Kynoskefalaj 364 p.n.e. (FoG)

Post autor: Kretus »

Bardzo czytelny raport, z niecierpliwością czekam na drugą część.
Granie bitew z tego okresu wynika głównie z posiadanych modeli, czy po prostu uznajecie go za szczególnie ciekawy pod względem taktycznym? Bo raport ze średniowiecznej bitwy to widziałem chyba cały jeden.
Z czasem nowa z nas powstanie wodzów rota
Uzbrojona w historyczne argumenty...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Kontakt:

Chyba póki co bardziej z posiadanych modeli, chociaż pewnie i do średniowiecza koledzy mają. Także chyba z zainteresowania epoką, chociaż ja znowu wolę średniowiecze... Zobaczymy, może i jakaś średniowieczna batalia zagości na stole. Ja byłbym jak najbardziej za.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Cisza
Général de Brigade
Kontakt:

Post autor: Cisza »

Jedno i drugie.

Być może za jakiś czas dojdzie jeszcze okres hellenistyczny, ponieważ kilka osób intensywnie maluje armie diadochów.
Ba'tki Machny wspomnij czasy
Gdy do walki brak ci sił
Jak na stepach Ukrainy
Białych i czerwonych bił!
Colonel Général
Kontakt:

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie (cz. 2):

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=132

Jeszcze co do historycznego przebiegu bitwy pewnie podyskutujemy, bo zlinkowano mi dwa źródła starożytne do niej. Jeśli chcecie pooglądać figurki z bliska, to przypominam, że wszystkie zdjęcia mają przybliżenie, czasami dość duże, gdzie powinno być całkiem sporo widać.

Awatar użytkownika
Cisza
Général de Brigade
Kontakt:

Post autor: Cisza »

Jedna z najbardziej wyrównanych bitew jakie grałem. Niemal do samego końca armia Pelopidasa miała szansę na manewr odwracający wynik walki.
Ba'tki Machny wspomnij czasy
Gdy do walki brak ci sił
Jak na stepach Ukrainy
Białych i czerwonych bił!
Chef de bataillon

Post autor: Pablo »

To ja jeszcze dorzucę krótki podkład historyczny

Bitwa którą mieliśmy okazję rozegrać oparta była na rekonstrukcji którą przeprowadził w 1988 roku H.G. L. Hammond. Co prawda jego praca odnosi się przede wszystkim do bitwy z roku 197 p.n.e. to zawiera również krótki opis bitwy z roku 364 p.n.e. pomiędzy armią Pelopidasa i armią Aleksandra z Feraj.

Hammond badając okolice Tessalii oraz starożytne źródła dotyczące obu kampanii, ale przede wszystkim kampanii z roku 197 potwierdził, że obie bitwy rozegrały się w jednym miejscu i bliżej Farsalos niż dotychczas uważano. Jego rekonstrukcja jest nieco odmienna od opisu bitwy u Plutarcha z Cheronei w Żywocie Pelopidasa. Siły obu armii nie są nam znane. Przyjmuje się że armia Aleksandra mogła liczyć maksymalnie 20.000 w tym około 8000 ciężkiej piechoty. Hoplitów najprawdopodobniej posiadała 2 razy więcej niż Tessalowie. Natomiast Tessalowie skupieni wokół Farsalos i Pelopidasa posiadali więcej i lepiej wyćwiczoną jazdę liczącą bodajże około 5000. Były też jakieś siły przyprowadzone przez Pelopidasa.

O różnych miejscach które utożsamiane są z polem bitwy możecie przeczytać też tutaj na bloczku:

http://hieros-lochos.blogspot.com/2012_ ... chive.html

Wg Hammond’a Pelopidas widząc liczniejszą falangę ruszył wyschniętym strumieniem zająć piechotą wzgórze z którego mógłby atakować. Kiedy udało mu się odciągnąć piechotę Ferajczyka w stronę wzgórza zaatakował swoją jazdą odsłoniętą kawalerię Aleksandra z Feraj. W tym czasie piechota z Feraj pierwsza zajęła wzgórza na których wytrwale się broniła. Falanga Pelopidasa miała problem z zepchnięciem przeciwnika ze wzgórz, dopiero pomoc jazdy przechyliła szalę zwycięstwa. Pod koniec bitwy Pelopidas wykonał ostatnią szarżę na świeże jeszcze oddziały piechoty gdzie znajdował się Aleksander i poległ w walce.

Poniżej mój bardzo schematyczny opis bitwy na wzgórzu, które Hammond utożsamił z Psimi Głowami.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade

Post autor: GRZ »

Bitwa była fajna i jeszcze raz dziękuję obecnym za grę. Miło było poznać nowy system. Co prawda trochę inaczej bym wystawił teren/armie. Nasza jazda nie miała możliwości manewru i falanga wroga zaraz zamknęła lukę pomiędzy swoją linią a końcem świata. ;)
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Kontakt:

To jeśli chodzi o stronę historyczną, od siebie dorzucę dwa cytaty ze źródeł, w tym z żywota Pelopidasa, wspomnianego przez Pablo. Całość jest po angielsku na dwóch zlinkowanych stronach, które wskazał mi RyTo (któremu przy okazji dziękuję za podpowiedzi).

Plutarch, Żywot Pelopidasa, ustęp 32:

32 1 Accordingly, when he was come to Pharsalus, he assembled his forces and marched at once against Alexander. Alexander, also, seeing that the there were only a few Thebans with Pelopidas, while his own men-at‑arms were more than twice as many as the Thessalians, advanced as far as the temple of Thetis to meet him. When Pelopidas was told that the tyrant was coming up against him with a large force, "All the better," he said, "for there will be more for us to conquer."

2 At the place called Cynoscephalae, steep and lofty hills jut out into the midst of the plain, and both leaders set out to occupy these with their infantry. His horsemen, however, who were numerous and brave, Pelopidas sent against the horsemen of the enemy, and they prevailed over them and chased them out into the plain. But Alexander got possession of the hills first, 3 and when the Thessalian men-at‑arms came up later and tried to storm difficult and lofty places, he attacked and killed the foremost of them, and the rest were so harassed with missiles that they could accomplish nothing. Accordingly, when Pelopidas saw this, he called back his horsemen and ordered them to charge upon the enemy's infantry where it still held together, while he himself seized his shield at once and ran to join those who were fighting on the hills. 4 Through the rear ranks he forced his way to the front, and filled all his men with such vigour and ardour that the enemy also thought them changed men, advancing to the attack with other bodies and spirits. Two or three of their onsets the enemy repulsed, but, seeing that these too were now attacking with vigour, and that the cavalry was coming back from its pursuit, they gave way and retreated step by step. 5 Then Pelopidas, p425looking down from the heights and seeing that the whole army of the enemy, though not yet put to flight, was already becoming full of tumult and confusion, stood and looked about him in search of Alexander. 296And when he saw him on the right wing, marshalling and encouraging his mercenaries, he could not subject his anger to his judgement, but, inflamed at the sight, 6 and surrendering himself and his conduct of the enterprise to his passion, he sprang out far in front of the rest and rushed with challenging cries upon the tyrant. He, however, did not receive nor await the onset, but fled back to his guards and hid himself among them. The foremost of the mercenaries, coming to close quarters with Pelopidas, were beaten back by him; some also were smitten and slain; 7 but most of them fought at longer range, thrusting their spears through his armour and covering him with wounds, until the Thessalians, in distress for his safety, ran down from the hills, when he had already fallen, and the cavalry, charging up, routed the entire phalanx of the enemy, and following on a great distance in pursuit, filled the country with their dead bodies, slaying more than three thousand of them.

Całość pod tym linkiem:
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/R ... idas*.html

I jeszcze Diodor, XV, 80:

About this time the Thessalians, who continued the war upon Alexander, tyrant of Pherae, and, suffering defeat in most of the battles, had lost large numbers of their fighting men, sent ambassadors to the Thebans with a request to assist them and to dispatch to them Pelopidas as general.1 For they knew that on account of his arrest2 by Alexander he was on very bad terms with the ruler, and besides, that he was a man of superior courage and widely renowned for his shrewdness in the art of war. [2] When the common council of the Boeotians convened and the envoys had explained the matters on which they had been instructed, the Boeotians concurred with the Thessalians in every matter, gave Pelopidas seven thousand men and ordered him speedily to assist as requested; but as Pelopidas was hastening to leave with his army,3 the sun, as it happened, was eclipsed.4 [3] Many were superstitious about the phenomenon, and some of the soothsayers declared that because of the withdrawal of the soldiers, the city's "sun" had been eclipsed. Although in this interpretation they were foretelling the death of Pelopidas, he notwithstanding set out for the campaign, drawn on by Fate. [4] When he arrived in Thessaly, and found that Alexander had forestalled him by occupying the commanding positions and had more than twenty thousand5 men, he encamped opposite the enemy, and, strengthening his forces with allied troops from among the Thessalians, joined battle with his opponents. [5] Although Alexander had the advantage by reason of his superior position, Pelopidas, eager to settle the battle by his own courage, charged Alexander himself. The ruler with a corps of picked men resisted, and a stubborn battle ensued, in the course of which Pelopidas, performing mighty deeds of valour, strewed all the ground about him with dead men, and though he brought the contest to a close, routed the enemy and won the victory, he yet lost his own life, suffering many wounds and heroically forfeiting his life. [6] But Alexander, after being worsted in a second battle and utterly crushed, was compelled by agreement to restore to the Thessalians the cities he had reduced, to surrender the Magnesians and the Phthiotian Achaeans to the Boeotians, and for the future to be the ruler over Pherae alone as an ally of the Boeotians.

Więcej pod tym linkiem:
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/tex ... 99.01.0084

Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon

Post autor: Pablo »

Opis bitwy dokonany prze Plutarcha wydaje mi się najbardziej szczegółowy, a tym samym wiarygodny i zrozumiały.
Dobrze by było, żeby napisał jeszcze na której flance walczyła ta kawaleria.

Jedyny problem to znaleźć właściwe wzgórze. ;)
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Kontakt:

Post autor: Telamon »

Fajnie wyszła wam ta bitwa, dawno nie widziałem takiej FoGowej walki, gdzie nie ograniczano się do celtyckiego natarcia czołowego.
Jestem zaskoczony zachowaniem tych Superior Hoplitów, a tym bardziej działaniami nadprocarzy - jeden zbierał baty choć nie powinien, drugi natomiast baty rozdawał w przerażającej ilości. Pokazuje to iż żadnej BG lekceważyć nie wolno bo przy sprzyjających okolicznościach (i rzutach) mogą okazać się groźne.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Kontakt:

Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Kontakt:

Post autor: Telamon »

Nie rozważaliście może ostatnio jakiejś kolejnej wielkiej bitwy w FoGu?
ODPOWIEDZ

Wróć do „DBR, FoG, FoGR”