Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
- marwyg
- Sergent
- Posty: 114
- Rejestracja: piątek, 7 października 2011, 03:27
- Lokalizacja: Pruszków
- Been thanked: 1 time
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Wiele osób maluje swoje figurki z użyciem
barwników, takich jak ultramaryna,róż kobaltowy,
ceruleum itp.(U producentów farb do wojennogrania farbki mają
inne, dziwne nazwy, ale tak czy siak pigmenty są identyczne.),
a wynalezione były dopiero w XIX wieku.
(Tak, tak, bez rozwoju chemii taki np. Van Gogh
nie mógłby namalować swoich obrazków.
No i właśnie Miuti, może wiesz coś na temat barwników
używanych w tamtym okresie?
Na razie przychodzi mi do głowy taki barwnik jak Karmin czerwcowy,
inaczej lazur polski, sporządzany z czerwca( może od tego pluskwiaka
w ogóle się wzieła polska nazwa czerwień?
Ziemie tzn sepia, siena, ugier umbra
(na pewno dobre do jednostek jaskiniowców)
ps 1
farba =pigment + spoiwo
spoiwo np olej lniany(olejne)
guma arabska (akwarele)
żywice poliakrylowe( farba akrylowa)
itd.
Ps 2
Jeżeli zwraca się uwagę
na "niekoszerność" figurek dotyczącą strojów ,broni,
to chciałbym zwrócić uwagę na "niekoszerność" w materii
użytych pigmentów
Przy czym, nie chodzi mi o to, że nie było kiedyś takich farb jak np akryle,
ale o to, że nie było pigmentu odpowiadającego DOKŁADNIE np. ultramarynie(taki ciepły niebieski
wpadający w fiolet ).
barwników, takich jak ultramaryna,róż kobaltowy,
ceruleum itp.(U producentów farb do wojennogrania farbki mają
inne, dziwne nazwy, ale tak czy siak pigmenty są identyczne.),
a wynalezione były dopiero w XIX wieku.
(Tak, tak, bez rozwoju chemii taki np. Van Gogh
nie mógłby namalować swoich obrazków.
No i właśnie Miuti, może wiesz coś na temat barwników
używanych w tamtym okresie?
Na razie przychodzi mi do głowy taki barwnik jak Karmin czerwcowy,
inaczej lazur polski, sporządzany z czerwca( może od tego pluskwiaka
w ogóle się wzieła polska nazwa czerwień?
Ziemie tzn sepia, siena, ugier umbra
(na pewno dobre do jednostek jaskiniowców)
ps 1
farba =pigment + spoiwo
spoiwo np olej lniany(olejne)
guma arabska (akwarele)
żywice poliakrylowe( farba akrylowa)
itd.
Ps 2
Jeżeli zwraca się uwagę
na "niekoszerność" figurek dotyczącą strojów ,broni,
to chciałbym zwrócić uwagę na "niekoszerność" w materii
użytych pigmentów
Przy czym, nie chodzi mi o to, że nie było kiedyś takich farb jak np akryle,
ale o to, że nie było pigmentu odpowiadającego DOKŁADNIE np. ultramarynie(taki ciepły niebieski
wpadający w fiolet ).
Dobry telewizor to martwy telewizor
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Niestety, na temat barwników wiem niewiele.......
Ale wiem, jakie kolorki kiedy były noszone.....
Ale wiem, jakie kolorki kiedy były noszone.....
- marwyg
- Sergent
- Posty: 114
- Rejestracja: piątek, 7 października 2011, 03:27
- Lokalizacja: Pruszków
- Been thanked: 1 time
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Jeżeli to są nazwy kolorów używane w XVI, XVIIw,
to często można dojść jakie były barwniki, a co za tym idzie jaka barwa.
Najgorzej jak producenci teraz podają jakąś nazwę z sufitu jak
np Khador Red light(P3)albo Baal Red(Citadel).
bo naprawdę nie wiem, co tam wymieszali(farba może się składać z kilku pigmentów).
To jak z serem bierzesz niby smaczny kawałek, a tutaj okazuje się wyrób seropodobny.
Ale już znasz składniki to ok.
Mam przed sobą książęczkę farby i spoiwa malarskie
Jana Hoplńskiego.
Podam jak opisuje np. purpurę
Purpura
u Pliniusza purpurissum Tiricum, wyciągana ze ślimaka rozkolca(Murex i in.),
występuje na wykopaliskach staroegipskich, na figurkach z Tangary, w portretach fajumskich,
w malowidłach rzymsko-kampańskich, w Bizancjum w X wieku pod nazwą pandius i laccca,
także conquilium.Barwicę strącano ałunem i dla upiększenia dodawano kredy i in.
Obecnie purpurę sporządza się syntetycznie. Jest to dwubromoindygotyna.
W średniowieczu wyparł purpurę z użycia tani barwnik z koszenili, a na końcu alizaryna
Teraz krótka notatka na temat farb używanych w Egipcie od czasów IV dynastii(jako przykład)
Farby: ugier żółty, ugier czerwony, rubryka, hematyt auripigment, cynober naturalny, błękit egipski
(krzemian wapnia i miedzi), azuryt(błękit górski), zielona ziemia, zieleń górska, mieszanina węgla z
czerwonym ugrem, lazur żółty, lazur krapowy, indygo, sepia, węgiel, kość palona, sadza-gips,kreda
wapno, glinka
b) spoiwa organiczne: klej skórny, białko, mleko, guma tragancka, miód, żywica.
Mam jeszcze historię koloru Marii Rzepińskiej, ale tam jest więcej na temat kolorów
używanych w malarstwie.
jakbyś znała kolory, jakich używano do barwienia tkanin w XVI i XVII to
napisz
ps. mam nadzieję że nie pomieszałem definicjji
to często można dojść jakie były barwniki, a co za tym idzie jaka barwa.
Najgorzej jak producenci teraz podają jakąś nazwę z sufitu jak
np Khador Red light(P3)albo Baal Red(Citadel).
bo naprawdę nie wiem, co tam wymieszali(farba może się składać z kilku pigmentów).
To jak z serem bierzesz niby smaczny kawałek, a tutaj okazuje się wyrób seropodobny.
Ale już znasz składniki to ok.
Mam przed sobą książęczkę farby i spoiwa malarskie
Jana Hoplńskiego.
Podam jak opisuje np. purpurę
Purpura
u Pliniusza purpurissum Tiricum, wyciągana ze ślimaka rozkolca(Murex i in.),
występuje na wykopaliskach staroegipskich, na figurkach z Tangary, w portretach fajumskich,
w malowidłach rzymsko-kampańskich, w Bizancjum w X wieku pod nazwą pandius i laccca,
także conquilium.Barwicę strącano ałunem i dla upiększenia dodawano kredy i in.
Obecnie purpurę sporządza się syntetycznie. Jest to dwubromoindygotyna.
W średniowieczu wyparł purpurę z użycia tani barwnik z koszenili, a na końcu alizaryna
Teraz krótka notatka na temat farb używanych w Egipcie od czasów IV dynastii(jako przykład)
Farby: ugier żółty, ugier czerwony, rubryka, hematyt auripigment, cynober naturalny, błękit egipski
(krzemian wapnia i miedzi), azuryt(błękit górski), zielona ziemia, zieleń górska, mieszanina węgla z
czerwonym ugrem, lazur żółty, lazur krapowy, indygo, sepia, węgiel, kość palona, sadza-gips,kreda
wapno, glinka
b) spoiwa organiczne: klej skórny, białko, mleko, guma tragancka, miód, żywica.
Mam jeszcze historię koloru Marii Rzepińskiej, ale tam jest więcej na temat kolorów
używanych w malarstwie.
jakbyś znała kolory, jakich używano do barwienia tkanin w XVI i XVII to
napisz
ps. mam nadzieję że nie pomieszałem definicjji
Dobry telewizor to martwy telewizor
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Ja bym poszukała w pracach Ireny Turnau.
Ona pisała o tkaninach.
Ona pisała o tkaninach.
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Jedna moja uwaga w kwestii kolorków: określenie - obłoczysty, obłóczysty - tłumaczy się niekiedy błędnie jako - niebieski. To nie od obłoków, cholera jasna, ale od oblekania!!!! Obłóczysta szata - to szata z pewnego typu tkaniny. Takiej lejącej.
Więc jeżeli mamy opis: Żupan czerwony obłóczysty - to ten żupan jest czerwony!!!!!!! Czerwony!!!!!!!
No.
Więc jeżeli mamy opis: Żupan czerwony obłóczysty - to ten żupan jest czerwony!!!!!!! Czerwony!!!!!!!
No.
- Warchoł
- Strażnik wielki koronny
- Posty: 2024
- Rejestracja: czwartek, 19 marca 2009, 20:24
- Lokalizacja: Kattowitz/ Домброва-Гурнича
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Czy polsko-litewsko-ruska szlachta nosiła opończe - i nie chodzi mi o określane tym mianem delie a o opończe "właściwe" a'la coś takiego jak na rysunku:
Czy występują w znanych inwentarzach?
Czy występują w znanych inwentarzach?
Prawem i Lewem: sarmacki skirmish: http://www.sarmackiskirmish.blogspot.com
PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
- Fromhold
- Général de Division
- Posty: 3383
- Rejestracja: poniedziałek, 1 marca 2010, 21:38
- Lokalizacja: obóz warowny
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Są takie w inwentarzach. Chociaż raczej były rzadsze niż kontusze z powodu wygody jak sądzę.
Ikonografia - vide tablica gołuchowska górny rząd pierwszy z lewej.
Ikonografia - vide tablica gołuchowska górny rząd pierwszy z lewej.
Są doskonałe figurki i modele. Są też doskonałe plany i materiały źródłowe, ale nigdy nie idzie to w parze.
http://fromholdblog.blogspot.com/
http://fromholdblog.blogspot.com/
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Ostrożnie z nazewnictwem. Tego się najbardziej boję.
Ja sama nie wiem, czy ubiór na ilustracji można tak okreslić.
Wg Gołębiowskiego - "Płaszcz od słoty".
Z opończą w inwentarzach spotykałam się niezwykle rzadko. Ale ja badałam tylko Małopolskę!
A kontusz to najprawdopodobniej l. 30-te XVII w. Jego popularność to dopiero lata 50 - tak wynika z przebadanych przeze mnie inwentarzy.
A swoja drogą, warto by pobawić się w wyszukiwanie różnic m. ubiorami w Koronie i na Litwie.
Ikonografia?
Ja sama nie wiem, czy ubiór na ilustracji można tak okreslić.
Wg Gołębiowskiego - "Płaszcz od słoty".
Z opończą w inwentarzach spotykałam się niezwykle rzadko. Ale ja badałam tylko Małopolskę!
A kontusz to najprawdopodobniej l. 30-te XVII w. Jego popularność to dopiero lata 50 - tak wynika z przebadanych przeze mnie inwentarzy.
A swoja drogą, warto by pobawić się w wyszukiwanie różnic m. ubiorami w Koronie i na Litwie.
Ikonografia?
- Warchoł
- Strażnik wielki koronny
- Posty: 2024
- Rejestracja: czwartek, 19 marca 2009, 20:24
- Lokalizacja: Kattowitz/ Домброва-Гурнича
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Fromhold
Dzięki , a przypadkiem ten czerwony strój na tablicy nie ma długich rękawów?
Miuti
W tych ramach czasowych kontusz by mnie interesował, czy znasz może jakąś ikonografie/wykroje kontuszy z lat 30-tych prócz tego ciuszka Daniłłowicza?
Masz może jakieś informacje/inwentarze z terenów województwa ruskiego z I poł. XVII wieku?
Dzięki , a przypadkiem ten czerwony strój na tablicy nie ma długich rękawów?
Miuti
W tych ramach czasowych kontusz by mnie interesował, czy znasz może jakąś ikonografie/wykroje kontuszy z lat 30-tych prócz tego ciuszka Daniłłowicza?
Masz może jakieś informacje/inwentarze z terenów województwa ruskiego z I poł. XVII wieku?
Prawem i Lewem: sarmacki skirmish: http://www.sarmackiskirmish.blogspot.com
PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
- Fromhold
- Général de Division
- Posty: 3383
- Rejestracja: poniedziałek, 1 marca 2010, 21:38
- Lokalizacja: obóz warowny
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Na podstawie tego, co widzę na posiadanej kopii, to nie ma tam rękawów.Dzięki , a przypadkiem ten czerwony strój na tablicy nie ma długich rękawów?
Jak się wydaje nie ma ich także okrycie wierzchnie przedstawiane na akwarelach gdańskich z albumu heraldycznego 1601-1612.
Podobnie na przedstawieniu orszaku polskiego w Paryżu autorstwa Jana Boisseau.
Na płaskorzeźbie w kościele w Tarłowie jest takie coś
http://archiwum.wiz.pl/images/duze/1998/03/98033405.JPG
To prawda że nazewnictwo może dostarczać problemów, głównie z powodu nazywania tych samych typów odzieży na różne sposoby, zwłaszcza na styku kontusz/delia.
Co do kontuszy- to widziałbym jego początki tuż przed połową XVIIw. W kościele w Tarłowie jest taki właśnie egzemplarz, również na płaskorzeźbie, jak się wydaje z lat 40 tych.
http://portalwiedzy.onet.pl/_i/Fot1.jpg
Są doskonałe figurki i modele. Są też doskonałe plany i materiały źródłowe, ale nigdy nie idzie to w parze.
http://fromholdblog.blogspot.com/
http://fromholdblog.blogspot.com/
- Warchoł
- Strażnik wielki koronny
- Posty: 2024
- Rejestracja: czwartek, 19 marca 2009, 20:24
- Lokalizacja: Kattowitz/ Домброва-Гурнича
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Jaki ma tytuł ten album heraldyczny? Nie znam go.
Myślałem, że ta płaskorzeźba z Tarłowa jest późniejsza, w takim razie - zawsze zastanawiała mnie czapka tego szlachcica a konkretniej otok czy jest on sukienny? Nie widać w ogóle na nim faktury futra.
Myślałem, że ta płaskorzeźba z Tarłowa jest późniejsza, w takim razie - zawsze zastanawiała mnie czapka tego szlachcica a konkretniej otok czy jest on sukienny? Nie widać w ogóle na nim faktury futra.
Prawem i Lewem: sarmacki skirmish: http://www.sarmackiskirmish.blogspot.com
PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
Re: Stroje w RONie w XVI i XVII wieku
Najstarsza wzmianka o kontuszu, znaleziona przez Andrzeja Pośpiecha, pochodzi z 1647, o ile dobrze pamiętam.