Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Forum systemów bitewnych "De Bellis Renationis", "Field of Glory" oraz "Field of Glory Renaissance".
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Pablo »

Jak zbudować armie rzymską FoG-a na przykładzie armii republiki z okresu Polibiusza.

FoG to bardzo plastyczny system, który umożliwia bardzo różnorodne tworzenie armii niezależnie od armii listów, lub w oparciu o nie. Przykładem takiej armii może być armia republiki Rzymu. To, że system nie przelicza jednostek na odpowiednią liczbę ludzi może być w tym wypadku dużą zaletą, ponieważ każdą epokę możemy traktować dosyć niezależnie.

Do rozważań zajmiemy się armią republikańska z okresu Polibiusza.

Wprowadzona ok. 340 r. p.n.e. stosowała tzw. taktykę manipularna, przejętą od Samnitów, za sprawą Mariusza Kamillusa.
Cały legion podzielono na 30 manipułów (manipulus), z nich utworzono linię bojową złożoną z trzech szyków: hastati, principes, triarii. Między poszczególnymi manipułami w każdym szyku pozostawiono przerwy, które kryły manipuły następnego rzędu lub druga centuria z manipułu. Całą strukturę armii na polu bitwy nazwano szykiem potrójnym (acies triplex). Przed każdym szykiem ciężkozbrojnych znajdowali się welici (velites), czyli lekkozbrojna piechota (oszczepnicy, łucznicy). Na flankach znajdowała się jazda, zgrupowana w 10 szwadronach (turmae), chroniąca główną armię przed okrążeniem.
Taki legion liczył około 3.000 ciężkiej piechoty podzielonej na 10 kohort oraz około 1.200 lekkiej piechoty. W skład jednej kohorty wchodziły 3 manipuły: hastati (ok. 120 piechoty), principies (ok. 120 piechoty) i triari (ok. 60 piechoty).
Jazda liczyła ok. 300 jezdnych.


Aby dobrze odzwierciedlić taki legion w FoG-u najlepiej zacząć od najmniejszego przelicznika (przy czym starałem się zachować jak najbardziej oryginalne elementy przepisów tj, określone w armii listach wielkości BG i to że BG nie mogą składać się z nieparzystych ilości podstawek):

WERSJA I (najmniejszy przelicznik armii)

1 podstawka (ciężkiej piechoty) = ok. 30 żołnierzy = 10 kolumn x 3 rzędy
1 podstawka (lekkiej piechoty większa podstawka) = do 30 żołnierzy w szyku luźnym
1 podstawka (kawalerii) = ok.30 jezdnych

Wtedy mamy jak na rysunku:

Obrazek


Skład armii z podziałem na jednostki (BG)
1 BG x 4 podstawki Cavalry
Cavalry, Armoured, Average, Undrilled, Light Spear, Swordsmen – 48 pkt;
1 BG x 6 podstawek Cavalry
Cavalry, Protected, Average, Undrilled, Light Spear, Swordsmen – 54 pkt;
10 BG x 4 podstawki HASTATI
Heavy Foot, Protected, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 32 pkt;
10 BG x 4 podstawki PRINCIPIES
Heavy Foot, Armoured, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 40 pkt;
10 BG x 2 podstawki TRIARII
Heavy Foot, Armoured, Superior, Drilled, Offensive Spearmen – 26 pkt;
5 BG x 8 podstawk VELITES
Light Foot, Unprotected, Average, Drilled, Javelin, Light Spear – 32 pkt;

W sumie to daje 37 BG o wartości ok 1242 pkt.

WERSJA II (średni przelicznik armii moim zdaniem najbardziej sensowny tzn. mocno historyczny ale i dobrze grywalny)

1 podstawka (ciężkiej piechoty) = ok. 60 żołnierzy = 10 kolumn x 6 rzędach
1 podstawka (lekkiej piechoty większa podstawka) = do 60 żołnierzy w szyku luźnym
1 podstawka (kawalerii) = ok. 50 jezdnych

Wtedy mamy jak na rysunku:

Obrazek

Skład armii z podziałem na jednostki (BG)
1 BG x 6 podstawek Cavalry
Cavalry, Protected, Average, Undrilled, Light Spear, Swordsmen – 54 pkt;
5 BG x 4 podstawki HASTATI
Heavy Foot, Protected, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 32 pkt;
5 BG x 4 podstawki PRINCIPIES
Heavy Foot, Armoured, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 40 pkt;
5 BG x 2 podstawki TRIARII
Heavy Foot, Armoured, Superior, Drilled, Offensive Spearmen – 26 pkt;
1 BG x 8 podstawk VELITES
Light Foot, Unprotected, Average, Drilled, Javelin, Light Spear – 32 pkt;
2 BG x 6 podstawk VELITES
Light Foot, Unprotected, Average, Drilled, Javelin, Light Spear – 24 pkt;

W sumie to daje 19 BG o wartości ok 624 pkt.

WERSJA III (duży przelicznik armii do dużych bitew)

1 podstawka (ciężkiej piechoty) = ok. 120 żołnierzy = 20 kolumn x 6 rzędach
1 podstawka (lekkiej piechoty większa podstawka) = do 120 żołnierzy w szyku luźnym
1 podstawka (kawalerii) = ok. 75 jezdnych

Rysunek zbliżony do rysunku przy wersji II
Skład armii z podziałem na jednostki (BG)
1 BG x 4 podstawek Cavalry
Cavalry, Protected, Average, Undrilled, Light Spear, Swordsmen – 36 pkt;
1 BG x 4 podstawki HASTATI
Heavy Foot, Protected, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 32 pkt;
1 BG x 6 podstawek HASTATI
Heavy Foot, Protected, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 48 pkt;
1 BG x 4 podstawki PRINCIPIES
Heavy Foot, Armoured, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 40 pkt;
1 BG x 6 podstawki PRINCIPIES
Heavy Foot, Armoured, Average, Drilled, Impact Food, Swordsmen – 60 pkt;
2 BG x 2 podstawki TRIARII
Heavy Foot, Armoured, Superior, Drilled, Offensive Spearmen – 26 pkt;
2 BG x 6 podstawk VELITES
Light Foot, Unprotected, Average, Drilled, Javelin, Light Spear – 24 pkt;

W sumie to daje 9 BG o wartości ok 316 pkt.

Wnioski:

Jak widać wersja I najbardziej historyczna jest najmniej grywana, chociaż można ją spokojnie przyjmować przy niezbyt wielkich bitwach np. do 1500 piechoty na stronę,
Wersja druga moim zdaniem najbardziej ciekawa do standardowych rozgrywek doświadczonych graczy na oko 800 - 1500 pkt na stronę, czyli do dwóch legionów.
Wersja III to możliwość rozgrywania dużych bitew, ale można przyjąć jeszcze większy przelicznik.
Wersja i II i III niestety nie oddaje dokładnie szyku manipularnego, ale mi to tak bardzo nie przeszkadza bo generalnie zachowuje szyk potrójny (acies triplex). Generalnie wszystkie armie polecam do przetestowania.
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Greebo »

Warto może zwrócić uwagę że jeśli miałaby to być historyczna armia to wszystkie wielkości elementów/BG we wszystkich trzech WERSJACH trzeba pomnożyć przez dwa.
Bo armia konsularna to dwa legiony a to co Pablo nazywa „armią” przy WERSJACH to tak naprawdę tylko 1 legion. (Co łatwo zauważyć porównując przeliczniki przy WERSJACH z liczbami które podaje na początku jako wielkość legionu.

A wiec:
Armia konsularna w WERSJI I to tak naprawdę - 74 BG (37 x2)
w WERSJI II - 38 BG (19 x2)
a w WERSJI III - 18 BG (9 x2)

Co zaś do przetestowania (nawet armii = 1 legion) to bardzo chętnie się piszę i mogę nawet użyczyć swoich Rzymian do tego celu. Mam jednak wrażenie, że gra może skończyć się dla rzymian podobnie jak kiedy pierwszy raz grałem w DBA.

Też wtedy ustawiłem rzymską armię DBA zgodnie z zasadą szyku potrójnego.... i momentalnie przegrałem bitwę.

W przypadku DBA zadecydowało rozdzielenie armii na 12 pojedynczych elementów co skutecznie ograniczyło mi ruchy i być może częściowo również krótki front armii.

W przypadku FoG-a podobny efekt może dać krótki front (łatwość ataków z boku), szarże bez rozkazu wojsk szturmowych i związane z tym obowiązkowe przedzieranie się tych wojsk przez LP do szarży na przeciwnika i zasady uchylania utrudniające wycofanie się LP przez luki miedzy CP.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: AWu »

Mnie nie pokoi, że najbardziej sensowny wariant II daje 70 podstawek na legion.
140 na armie konsularną...

Troche to imho ekscesywne :>

Moja armia do DBMM ma 56 podstawek :P

Az ją sprawdzę punktowo i wkleję do FOGa z ciekawości :>

Wyszło mi 510 punktów bez dowódców (musiałbym dorobić słonia jednego i jeden rydwan "scytyjski")
Ale mam wrazenie, że to armia dosc suboptymalna

1 * Katafrakci -6 podstawek
2 * Falangi po 8 podstawek
1* Theurophoroi (ew Thorakitai (+ 8 punktów) 4 bazy
1* Łucznicy 6 baz
1* Procarze 6 baz
1* Scytowie 4 bazy
1* Oszczepnicy 6 baz
1* Sonie 2 bazy
1* Rydwany "scytyjskie" 2 bazy

10 BG 55 baz 510/518

Z jednym wodzem 50 i dwoma po 35 to daje 630

I 14 podstawek i 9 Battlegrup przewagi po stronie Rzymu

Da sie tym grac z taką dysproporcja ?
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Greebo »

Nie sprawdzałem wyliczeń Pabla ale Armia (a właściwie Legion) w wersji II według niego kosztuje 624pkt za same elementy.
Muszą więc być tez dodane do tej armii pkt za dowódców więc twoja armia AWu też powinna być powiększona do wartości 624pkt (czyli ponad 100pkt) przy założeniu takiego samego kosztu dowódców u rzymian jaką ty założyłeś.

(Możesz też zwiększyć jeszcze swoja armie o kolejne 15pkt gdybyś dał trzech generałów w najniższej "cenie")

To powinno trochę jeszcze poprawić proporcje sił. Zwłaszcza jeśli dodasz do swojej armii z 3-4 BG jazdy w którą Rzym jest słaby a takie wojska dadzą właśnie możliwość ataków z boku lub nawet z tyłu na Rzymian ustawionych w trzy rzuty.

Może trochę za dużo jest Lekkich/Średnich wojsk w tej armii ale przy terenie może to być korzystne.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: AWu »

Jazde to planuję dodać, ale za 100 punktów będę miał 4 podstawki i jeden BG więcej..


Można ewentualnie jakichś lekkich Greków i Tarantynów ale nie mam modeli i nie byli silnie reprezentowani.

A armia jest jaka jest by oddawać w miarę jakieś sensowne (grywalne) siły spod magnezji w DBMM
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Pablo »

Następnym krokiem do stworzenia historycznej manipularnej armii Rzymu będzie krótka analiza jak taka armia zachowywała się w boju i jak to można odzwierciedlić w FoG-u. Nie ukrywam, że stworzenie dobrych rulsów odzwierciedlających taki sposób walki trudno spotkać. Wynika to właśnie z charakteru manipularnego tej armii, co przy odzwierciedleniu małej skali traci sens, natomiast przy dużej skali ciężko to odwzorować tak, żeby było i historycznie i grywalnie.

Obrazek

1. Legion składa się z hastati i principes stojących w szyku otwartym oraz ze zwartych triarii. Przerwy między liniami mogły sięgać do 76 m. Velites staczali potyczki i niepokoili przeciwnika. Gdy legion był już ustawiony do walki, odwoływano ich i wycofywali się na tyły przez przerwy między kolumnami - rys - R1

Obrazek

2. Przednie (prior) centurie hastati przesuwały się w prawo, zaś tylne (posterior) posuwały się do przodu tworząc zwartą linię. Przez około 150 m żołnierze walczących stron biegli do siebie. Pierwsze szeregi hastati ciskały swe lekkie pila w odległości około 30 m od wroga, wkrótce potem ciskali cięższe pila. Dobywali miecze, zwierali się w biegu i uderzali we wroga z jak największym impetem. Kolejne szeregi rzucały pila ponad nimi. Bitwę staczano metodą kolejnych zwarć i przerw na przegrupowanie. rys R2

Obrazek

3. Podczas jednej z przerw można było przegrupować hastati. Tylne centurie wycofywały się wprost, a przednie usuwały skosem, by podążyć za tylnymi. Następnie manipuły hastati wycofywały się w zwartym szyku i przeformowywały za triarii. W tym czasie do przodu przesuwali się principes w otwartym szyku, przepuszczając wycofujących się hastati. Nieprzyjaciel nie mógł wykorzystać przegrupowania się do rozpoczęcia ataku, gdyż stale utrzymywano ciągłość frontu. rys R3

Obrazek

4. Tylne centurie principes ustawiały się z lewej strony w lukach między przednimi i przystępowano do ataku. Zmęczony wróg musiał stawić czoła wypoczętym oddziałom i kolejnym zajadłym atakom R4.

Obrazek

5. Jeżeli nieprzyjaciel nie załamał się zanim principes się nie zmęczyli, wówczas zastępowała ich trzecia, cięższa linia (głęboka na 3 żołnierzy) - włóczników triarii R5.

Obrazek

6. Wojsko mogło się teraz wycofać lub przygotować do kolejnego ataku. Powiedzenie „sprawa przeszła do triarii” (łac. Res ad triaros venit) przeszło do języka jako synonim beznadziejnej sytuacji R6.

Obrazek

7. Oczywiście nie wszystkie bitwy toczono "według podręcznika". W walce z falangą najeżoną włóczniami zadaniem drugiej i trzeciej linii było zwiększenie impetu pierwszej linii, próbującej rozerwać ustawioną w 16 szeregach falangę R7.

Obrazek

Opracowane na podstawie - John Warry, “Warfare in the classical world”

Podstawowa zaleta tego systemu uszykowania armii do boju polegała na tym, że elastyczność pozwalała dostosować linie do zmieniającej się sytuacji.

W FoG-u, część specyfiki systemu manipularnego możemy odwzorować. Jednak różnie się to ma w zależności od skali jaką przyjmiemy. Nie będę na razie poruszał tematu samej walki, chociaż tu też system ma swoją specyfikę.

Wersja I – Najmniejszy przelicznik armii ale i najlepsze odwzorowanie (jak już pisałem skala przewidziana do odwzorowywania małych bitew i potyczek)

Zgodnie z pierwszym rysunkiem mamy szyk potrójny. W FoG-u za tzw. wsparcie tylne jednostka ma dodatkowy modyfikator prze testach odporności (cohesion). Dodatkowe wsparcie w postaci trzeciej linii nic nie daje poza dodatkowym odwodem do walki.

Hastati dzięki przerwą w szyku Principia modą uciec nie będąc ściganym, oraz nie zaburzą szyku tych drugich. Pytanie czy uda im się uciec i nie zostawią tzw. ogona, który dogoni jednostka ścigająca. Nie ma również możliwości, aby piechota oderwała się w trakcie walki z wyjątkiem załamania i ucieczki.

Obrazek

Przy kolejnym rysunku mamy szyk podwójny głęboki. Jednak w walce biorą udział tylko dwa pierwsze rzędy podstawek. Kolejne wchodzą w wyniku eliminacji tych walczących. Druga linia tak jak w pierwszym przypadku daje wsparcie do testów.

Obrazek

Wersja II i III – Średni i duży przelicznik armii (jak już pisałem skala przewidziana do odwzorowywania raczej dużych bitew)

O ile w wersji II możemy uzyskać szyk potrójny poprzez rozwinięcie podstawek hastati z tylnego rzędu do pierwszego szeregu to jest to w przypadku FoG-a mało opłacalne, ponieważ w fazie walki wręcz (melee) walczą podstawki z pierwszego i drugiego rzędu, więc w naturalny sposób bardzo osłabilibyśmy linię co raczej nie jest opłacalne ponieważ taką linię dosyć łatwo rozerwać.

Pozostaje, więc nam stworzenie szyku podwójnego z Hastati i Principies, Triari nie stworzy całkowitej drugiej lini, ale cały czas będzie dawać wsparcie tylne oraz będzie jako odwód.

Obrazek

Wnioski: Odwzorowanie w FoG-u szyku potrójnego jest możliwe ale jedynie w najmniejszej skali (wersja I). W wersji II i III otrzymamy natomiast odwzorowanie szyku podwójnego co też jest ciekawym rozwiązaniem.

Wszelkie opinie i uwagi jak wyżej mile widziane. :P

Ps. Aw-u armia bardzo fajna, zwróć tylko uwagę, że Scythed chariot to rydwany koszący, a nie scytyjski. W Scytii raczej rydwanów nie używano w boju ;) .
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: AWu »

Pablu
dlatego jest w cudzysłowie :.)

Rydwan scytyjski to moja ulubiona jednostka z polskiego tłumaczenia DBA :>
(podobno poprawionego od tego czasu, ale innego nie widziałem :)

A armia fajne, ale niekompatybilna rozmiarowo z waszymi niestety :>
Więc może pograć w DBA 6mm, albo poczeka aż jej zrobię Rzymian :>
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Pablo »

Czas stanąć po wlaściwej stronie mocy. 8-)

A tak przy okazji zwracam uwagę, że nigdzie nie znalazłem żadnej informacji jakoby manipuły wchodziły do bezposredniej walki rozstawione w szachownicę, no ale może się mylę.
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Pablo »

Artykuł na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=133

Artykuł obejmuje oba zamieszczone wyżej teksty, poprawione i uzupełnione.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: AWu »

Będzie będzie, ale z 15-tek takiej syntagmy nie wystawię..
http://waristheh-word.blogspot.com/2011 ... airow.html

:>

Zamiłowanie do diadochów podyktowało wybór skali :>
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Greebo »

A ja chyba pokusiłbym się o wystawienie jednej lub dwóch takich syntagm w 15 jeśli zaszłaby taka potrzeba.

Skoro dałem radę sam wystawić do Leuktryt 7 BG hoplitów spartańskich sojuszników po 8 elementów czyli 56 elementów, a w pudełkach miałem jeszcze z 20 elementów hoplitów, to i moje jakieś 50-70 elementów pik z tego okresu można wykorzystać.

Gorzej byłoby w sumie z Rzymianami.

Policzyłem że w tej chwili mam opodstawkowanych 24 elementy Hastati i Principes i 10 elementów Triari. Drugie tyle mam pomalowanych ale nie opodstawkowanych. Chyba żeby użyć późniejszych Rzymian, albo badziewie bardziej pomazane niż pomalowane (grzechy dzieciństwa). Wtedy nie ma problemu.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: AWu »

Greebo, ale pewnie w tych twoich Syntagmach nie byłoby tyle pik niestety raczej co w te jednej..

Ona jest syntagma w skali 1:1 (256 pik) :>
(jak cię znam to możesz mieć 64 bazy falangitów ale efekt nie byłby taki :>

Ale liczby brzmią zachęcająco do jakiejś Rafii albo Kuropedionu :>
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Greebo »

Jeśli w skali 1:1 to rzeczywiście jest problem :)
Co najwyżej mogę wystawić taką jedną :oops:
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Telamon »

Drobna uwaga - jeżeli chcielibyśmy wystawić armię konsularną to nie powinniśmy mnożyć przez dwa.
Powinniśmy mnożyć przez cztery - oprócz dwóch legionów musimy brać pod uwagę dwa legiony sprzymierzeńców (a konkretnie skrzydeł - ala socii). Czyli w najmniejszym przeliczniku Pabla 36 BG... całkiem sporo jak na "zaledwie" 20 tysięcy.
Pomijając aspekty odwzorowania ilościowego - z ciekawości się zapytam: Czy ktoś stosował to w stołowej praktyce?
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Re: Jak zbudować historyczną armię rzymską do FoG-a

Post autor: Pablo »

Zgadza się całkiem niezła masa figurek i to bez przeciwnika. No i ciekawe ile by trwała taka rozgrywka, nie mówiąc o rozstawianiu i sprzątaniu. :o

W Agresorze największą bitwą (ze względu na użytą w niej liczbe figurek) to były zdecydowanie Leuktry na 6-ścu graczy. O ile pamiętam była wtedy użyta większość 15mm figurek hoplitów jakie były dostępne u graczy w Warszawie. Łącznie na stole znalazło sie około 15 BG (Spartanie) i 13 BG (Tebanie). Dawało to około 1000 woja na 1 BG 6-ścio podstawkową czy coś takiego.

Potrojenie takiej rozgrywki przy udziale graczy z całej Polski byłoby możliwe, ale chyba tylko na konwencie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „DBR, FoG, FoGR”