Sugestie i uwagi

Napoleoński system bitewny
Zwierz
Sergent-Major
Posty: 175
Rejestracja: wtorek, 25 marca 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Sugestie i uwagi

Post autor: Zwierz »

Jeżeli macie jakieś sugestie, na przykład co byście chcieli żebym opracował jako następne, sklasyfikował jakieś zasady lub co według was jest zrobione źle to proszę napiszcie tutaj.
Za wszelkie uwagi z góry dziękuje.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Pozwolę sobie wrzucić tutaj, nie będę off-topował w temacie o armii rosyjskiej :)
Czy planujesz stworzyć listy armijne dla bardziej egzotycznych armii, np. szwedzkiej (tu akurat mogę pomóc), portugalskiej czy hiszpańskiej?
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Tutaj można znaleźć ciekawe informacje o tzw. Wojnie Skandynawskiej 1808-1809, która rozgrywała się nieco na uboczu głównego nurtu niemniej jednak warto dowiedzieć się o niej nieco więcej
Serdecznie polecam niniejszą stronę:
http://hem.passagen.se/laros6006/
której autor dodaje co tydzień opis kolejnego fragmentu wojny. Poza tym charakterystyka armii i ODB'y.

Kolejny ciekawy tekst:
http://www.hat.com/Curr2/Bx8091a.html
Kontakt tylko na maila
Zwierz
Sergent-Major
Posty: 175
Rejestracja: wtorek, 25 marca 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Zwierz »

Wszystkie listy armii przygotowuje teraz sam, jedynie konsultując je co do grywalności z testerami (przede wszystkim Serrz) i mam dość ograniczone zasoby czasu. W tej chwili chcę przede wszystkim opracować do końca Brytyjczyków. Jeszcze nie wiem czym zająć sie dalej (jestem podatny na sugestie). Myślę jednak że po tym powinna się znaleźć armia pruska (będą musiał raczej wszystko opracować dla nich od nowa, tylko artyleria może zostać) no i Księstwo Warszawskie. Zastanawiałem sie też już wstępnie nad Królewskim Legionem niemieckim czy Portugalczykami z jednej strony a Bawarią, Saksonią, Wirtembergią z drugiej.
Poza tym kusi mnie Powstanie Listopadowe i 1792-1794 w Polsce (szczególnie, że sporo materiałów i odnośników do źródeł jest na forum).

W sumie najwięcej pracy jest przy przeszukiwaniu źródeł, znajdowaniu jakiegoś odniesienia która armia powinna górować w czym nad inną. Przy ogólnych wytycznych typu "lepszy od", "mniej odporne od" i strukturze armii wprowadzenie w system zajmuje góra jeden wieczór.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
Zwierz
Sergent-Major
Posty: 175
Rejestracja: wtorek, 25 marca 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Zwierz »

Chętnie sie przyjrzę i może uda mi sie w miarę szybko to opracować.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
Rebel
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 15 maja 2006, 10:09

Post autor: Rebel »

A ja mam pytanie o organizację pułku i co daje sztab.
Jak rozumiem aby istnaił pułk musi byc figurka przedstawiająca sztab.
To skoro jest to jedna figurka to znaczy czy ma chodizc osobno czy razem z jakims batalionem czy daje ona jakis bonus lub minus?

Druga sprawa jakie działa uznajesz za ciężkie? (przynajmniej tego nei znalazłem)

pozdrawiam
Zwierz
Sergent-Major
Posty: 175
Rejestracja: wtorek, 25 marca 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Zwierz »

Przy tym poziomie zasad sztab pozwala na wystawienie wiekszej ilosci figurek w jednym oddziale co daje zwiekszona tolerancje na straty (wieksze straty musza byc zadane by zmniejszyc morale). Zwiekszony koszt tej figurki ma zrownowazyc te przewage wiekszego oddzialu. Pulk wystawiony w ten sposob trakatowany jest jako jeden niepodzielny oddzial na czas calej bitwy. Doprecyzuje listy armii by bylo to jednoznaczne.

Rola i koszty sztabow zostana bardziej rozbudowane przy wprowadzeniu zasad dowodzenia (na razie sa w zarysie).

W tej chwili nie ma w listach armii ciezkiej artylerii, jest jedynie polowa. W dalszych planach mam zasady do oblezen i wtedy zostanie wprowadzona ciezka artyleria obleznicza i forteczna.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
Rebel
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 15 maja 2006, 10:09

Post autor: Rebel »

to jeszcze jedno pytanie czy uwzgledniasz w zasadach i ew. jak to liczyć spieszenie kawalerii.
Czasem może to być przydatne ;)
Zwierz
Sergent-Major
Posty: 175
Rejestracja: wtorek, 25 marca 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Zwierz »

Przyznam sie że nie rozważałem tego problemu. Na otwartym polu czy w terenie typu las czy łagodne wzgórza spieszenie kawalerii by oddać celniejszą salwę i tym podobne manewry system w ogóle nie uwzględnia - to sie dzieje poniżej "rozdzielczości" systemu. Dowodzenie na poziomie kompani czy szwadronu jest tu niezauważalne - oddziały robią w założeniu co powinny. Problem może zaistnieć w przypadku elementów terenu który miałby być niedostępny dla kawalerii, typu zabudowania, fortyfikacje itp. Tam by trzeba było uwzględnić spieszenie. Jedna z opcji - osobnych figurek jest dość upierdliwa ale najbardziej realistyczna, druga opcja to modyfikacja cech oddziału (-1 S, -2 W) w momencie gdy zajmuje pozycję normalnie niedostępna. Nie mam w tej chwili lepszego rozwiązania ale sie zastanowie i przetestuje. Najbardziej prawdopodobnym i najczęstszym scenariuszem jest tu dla mnie obsadzenie wysuniętej wioski przez oddział kawalerii który spieszony chowa sie po domach by osłonić sie przed ogniem nieprzyjaciela.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
Rebel
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 15 maja 2006, 10:09

Post autor: Rebel »

No to jest mniej wiecej o co mi chodzi jak dragoni broniacy wioski lub szturmujący jakieś fortyfikacje ;)
dzieki

Ale skoro mam już tu głos to jeszcze pytanie o ew. formacje piechoty (ja jakoś nie widzę tych realiów bez czworoboków piechoty, kolumn gwardii itp.) czy sa w planach czy w ogóle nie ?
Zwierz
Sergent-Major
Posty: 175
Rejestracja: wtorek, 25 marca 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Zwierz »

Jak spróbujesz zagrać to dość szybko zorientujesz się ,że większość efektów formacji wychodzi z samego ustawienia figurek. Pracuje jeszcze nad dodatkowym elementem wzmacniającym "czworobok". Ze względu na prostotę zasad i chęć zachowania bardziej dynamicznego i burzliwego przebiegu nie chcę wprowadzać bonusów za ustawienie w jakiś konkretny sposób figurek.

Przy skomplikowanym terenie (typowy europejski teatr działań) z wioskami, wzgórzami, parowami, lasami gdzie kilometr płaskiego równego terenu nie jest łatwo znaleźć bardzo szybko się zorientujesz że linie nie tak łatwo rozwinąć, a kolumną się porusza dużo szybciej.

Rolę czworoboku w systemie jako formę obrony przed kawalerią narazie bardziej zastępuje uszykowanie piechoty w obliczu wrogiej kawalerii i nadanie jej rozkazu ostrzał w turze przeciwnika. Blokuje manewrowanie piechoty ale pozwala na odrzucenie kawalerii ogniem. Do tego szyk linearny piechoty gdy kawaleria do niego dojdzie powoduje, że można dostawić figurki okrążając skrzydło i zmniejszyć możliwość oddawania piechocie a kawalerią zadać spore straty. Ustawienie grenadierów na rogu czworoboku czy na końcu linii powoduje zwiększenie siły w walce wręcz przy oskrzydlającym ataku ... Takich przykładów gdzie ustawienie figurek reprezentuje w dość prosty do rozliczenia sposób pewen realia rzeczywistego szyku jest wiele.

Jest to punkt w którym jestem bardzo ostrożny jeśli chodzi o dodawanie zasad. Dynamika ustawienia i duży wpływ terenu na ruch i uszykowanie w dużym stopniu kłóci sie z traktowaniem batalionu jako punktu czy pojedynczego żetonu jak w planszówce. Tu nie można łatwo powiedzieć, że batalion jest w linii kolumnie czworoboku. Są przypadki gdy jest to jasne i spełnia swoja role - szczególnie przy linii i przy kolumnie. W innych miejscach spełnia tą rolę gorzej jak w przypadku czworoboku, a określenie czy batalion składający sie z 5 figurek jest ustawiony w czworobok jest ciekawą akrobacją, która zazwyczaj będzie sie kończyła kłótnią. Jest to niestety cena płacona za prostotę zasad. Jako zasady opcjonalne można by było przetestować jakieś rozwiązania, ale polegałyby by one na tym, że jeżeli graczowi uda się osiągnąć konkretne ustawienie figurek to uzyska modyfikację cech oddziału. Tego typu manewry przypuszczam byłyby istotniejsze we wcześniejszych epokach szczególnie przy falandze czy szyku XVII wiecznych pikinierów.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
S.Rakowiecki
Appointé
Posty: 46
Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: S.Rakowiecki »

Gratuluję podjęcia cennej inicjatywy.To po pierwsze.Dziękuję za przesłanie info w/s na nasze Forum - to po drugie. Znam "bóle" tworzenia czegoś nowego - robię to ...34 lata.To po trzecie. Zwykle na tym etapie najmniej są użyteczne,potrzebne i zasadne wszelkie uwagi krytyczne. Potrzebny jest zwyczajnie czas i spokój na płynne dopracowanie powstającego systemu. Co jak rozumiem właśnie się dokonuje. Sam mam ponad 7 tysięcy plastikowych pomalowanych figur w skali 1:72 z różnych państw do walk w okresie napoleońskim.W mojej Pracowni - o której krążą również w internecie - przeróżne opowieści - jest jeszcze wielu - w tym bardzo młodzi adepci "sztuki" - którzy mają własne kolekcje. Z myślą o nich zainteresowałem się Szwadronem. Jedyna szalenie ostrożna uwaga z cyklu pierwszych wrażeń to czy system rzeczywiście będzie łatwo przyswajalny,miodny i grywalny - przepraszając za świadomie trywialne określenia ;) . Póki co "uczę się" czegoś dla mnie zupełnie nowego / Szwadronu".../ i oswajam z przyjmowanymi zasadami. Może po wakacjach dla najmłodszej grupy da się pokaz "Szwadronu" urządzić w siedzibie Pracowni? Najmłodsi mogliby stać się swoistymi "bezwiednymi testerami" - jeśli ta propozycja nie jest zbyt daleko idąca...
Warunki / sala, teren ( makiety ), figury, sprzęt / wszystko jest. Co twórcy w sprawie? Pozdrawiam i życzę powodzenia w dopracowywaniu.SR :*
Spieszmy się szanować ludzi tak szybko zapominają ....
Zwierz
Sergent-Major
Posty: 175
Rejestracja: wtorek, 25 marca 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Zwierz »

Jedyna szalenie ostrożna uwaga z cyklu pierwszych wrażeń to czy system rzeczywiście będzie łatwo przyswajalny,miodny i grywalny
W większości przypadków osoby które grały w "Szwadron" wcześniej grywały w systemy GW lub nie grywały w ogóle w gry bitewne. Do rozsądnego prowadzenia działań (bez niuansów i drobniejszych detali) starczał około 15 minutowy pokaz poruszania się i walki jednym oddziałem.
W trakcie tury dzieje się zazwyczaj dużo a czas rozliczania starć jest raczej krótki (na pewno krótszy niż w WFB czy W40k).Większość czasu gry to podejmowanie decyzji.
Na razie tylko jedna osoba z tych kilkudziesięciu, z którymi usiadłem przy stole do gry była do systemu niechętna - ze względu za zbyt zgrubne odzwierciedlenie historii (ale nawet nie zagrał).
Objętość zasad wynika w tej chwili z chęci by były precyzyjne, jednoznaczne i możliwe do zrealizowania (pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę ile może być konfliktów przy stole na przykład na temat widoczności).

Co do propozycji pokazu w Waszej pracowni to jestem do tego nastawiony co najmniej entuzjastycznie. Chętnie bym się umówił u was na jakimś teście nawet w najbliższym tygodniu. A jeżeli będzie z Waszej strony zainteresowanie to można by było prowadzić pokazy/bitwy/naukę systemu regularnie.

Serdecznie Pozdrawiam
Semper incerti exitus proeliorum sunt
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Gwoli ścisłości, ogłoszenia o systemie zamieszczałem ja, natomiast autorem systemu jest oczywiście Zwierz. Działam jak widzicie aktywnie na rzecz jego promocji, dzięki czemu trafiają tu nowe osoby i udaje się nawiązywać nowe kontakty. Witryn wargamingowych w naszym kraju nie ma wiele, więc myślę, że warto rozwijać kontakty.

Cieszę się z zainteresowania p. Rakowieckiego, mam nadzieję, że coś z tego dobrego wyjdzie. Dalej już umówicie się sami, jako, że ja spełniałem w tym przypadku głównie rolę akuszerki ;) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
S.Rakowiecki
Appointé
Posty: 46
Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: S.Rakowiecki »

To poród Raleenie udany....Zwierzu: W Pracowni będę teraz we wtorek i środę w godz 16.00 - 20.00 i w sobotę 20 lipca w godz 7.30 - ok.16.00. Naprawiam i podmalowuję figury po zakończeniu roku szkolnego i po okresie niemiłosiernej eksploatacji w wykonaniu najmłodszych uczestników.Jak wspominałem dla najmłodszych trwają wakacje / lekka przerwa w zajęciach i czas dla starszych na ochłonięcie i ...prace modelarskie /- stąd propozycja pokazu / pokazów i również cyklicznych bo myślę, że się swobodnie domówimy co do szczegółów / w okresie powakacyjnym. W Pracowni dla 17 różnych okresów historycznych obowiązują wewnetrze, autorskie sytemy - z innymi, poza nielicznymi przypadkami osobowymi i moją skromną osobą większość nie miała kontaktu. :lol2: Stąd pewne wątpliwości, które jednak jak sądzę są do swobodnego przezwyciężenia.Myślę idąc "za ciosem", że po wakacjach "zmajstrujemy' grupę specjalnie dla grania z zastosowaniem systemu "Szwadron".Dlatego też wcześniejsze jego poznanie uważam za celowe, praktyczne i ułatwiające mi później życie....Proponuję zajrzeć na stronę Pracowni i na niektóre fotki choćby zamieszczone na naszym Forum. To da pogląd co do możliwości lokalowych, terenowych i figurkowo-sprzętowych. Cieszę się, że zaczyna się coś układać -również optymistycznie podchodzę do współpracy.Pozdrawiam,SR Ps: co do adresu siedziby Pracowni i moich prywatnych namiarów proponuję skorzystać z private mail z listy użytkowników tego Forum.Tak ustawimy termin spotkania.
Spieszmy się szanować ludzi tak szybko zapominają ....
ODPOWIEDZ

Wróć do „Szwadron”