Drugi z wielkiej dwojki systemow kosmicznych (razem z Full Thrustem)
Starmada X jest nowsza ideowo i projektowo od Full Thrusta, ale w podstawowych zasadach wymaga siatki heksagonalnej (relatywnie latwo ja wyeliminowac, ale jednak byla projektowana z mysla o uzyciu siatki heksagonalnej i moze miec to pewne znaczenie w grze)
System otwarty, z latwym modulem projektowania okretow
kiepskim ruchem - punkty ruchu w stylu gier naziemnych z uzyiem heksow - c ow polaczeniu z planowaniem ruchow jest dosc ciezkostrawne do osob przyzwyczajonych do full thrusta i inercji w kosmosie (tu jesli nie ruszymy statku za punkty ruchu bedzie stal w miejscu)
Walka oparta jak w FT na kosci 6 sciennej
jednak gdy w full thruscie jeden rzut koscia zalatwial atak, uszkodzenia i pole silowe - a rzucalo sie wieloma koscmi
- tu rzuca sie mniejsza ilosci kosci (1 kosc za 1 bron zwykle - choc niektore sa szybkostrzelne i daja kilka kosci ataku)
ale potem niezaleznymi rzutami sprawdzasz czy kazde trafienie przebilo oslony, a nastepnie czy spowodowalo uszkodzenia
- ciut latwiej o uszkodzenia wewnetrzne niz w FT, ale nie ma efektu wylaczenia masy systemow na okrecie po osiagnieciu Threshold checka
Co rozni Starmede od FT to uwzglednienie wielu nowoczesnych metod walki - jak satelity bojowe, wabiki , wojna elektroniczna, drony i temu podobne - czego w dosyc niestety ograniczonej zbrojowni Full Thrusta brakuje)
System tworzenia okretow jest rownie prosty co w Ft
Starmada X nie posiada swiata jako takiego (okrety dorzucone w podreczniku sa dodane by umozliwic start zabawy prosto z ksiazki - i nie jest sam w sobie atrakcyjny w przeciwienstwie do FT) i jej tworcy nie produkuja modeli, dlatego mozliwe stalo sie odsprzedawanie systemu i wydawanie wspolnych wersji
na dzien dzisiejszy jest to Starmada brigade - rozni sie tym ze dolaczono krociutkie opisy i statystyki okretow produkowanych przez Brigade models
z tego powodu jest tez dostepny VBAM do Starmady
Skrot zasad jest dostepny za darmo tu:
http://www.mj12games.com/starmada/sxbasic.pdf
Starmada jest na pewno bardzo ciekawa i elastyczna, oraz lepiej zbilansowana od FT (ktory bardzo latwo rozlozyc jesli samemu sie projektuje okrety), jednak dynamika ruchu w kosmosie jest duzo mniejsza i mniej emocjonujaca.
Najlepsza opcja to moim zdaniem polaczenie tych 2 systemow