The 9th Age

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

The 9th Age

Post autor: jimmor »

Po zamordowaniu WFB przez Games Workshop zapanował na scenie systemów bitewnych fantasy pewien chaos. W sumie słusznie... Jednak to dość niecodzienna sytuacja, że praktyczny monopolista ubija swój monopolistyczny produkt.

Różne mniejsze firmy próbowały wbić się w dziurę po WFB za własnymi systemami. Jednak nic poza Kings of War nic nie zakorzeniło się na dłużej, a KoW to jednak system o zupełnie innej specyfice niż WFB. Wyglądało no to, że nikt nie będzie w stanie zająć miejsca GW. GW to gigant, niewiele jest porównywalnych. FFG zaproponowało swój system, przypomina on jednak raczej krzyżówkę X-Winga z KoW niż starego, dobrego war-chamca. Mam wrażenie, że przyjęty został przeciętnie... Wyglądało na to, że o ile Warlord nie spróbuje się zaangażować to system o charakterystyce WFB raczej pożegnaliśmy na dobre.

Okazuje się jednak, że są pewne szanse. Powstał całkowicie fanowski system the 9th Age, którego celem jest kontynuacja WFB. System zaczął jako poprawiona wersja 8 Edycja WFB, co pozwoliło zebrać dużą liczbę graczy, nie chcących rezygnować ze swych armii. System jest rozwijany w sposób ciągły (wersje przepisów 0.9, 1.0, 1.1 za tydzień pojawić się ma 1.2). Stopniowo wprowadzane są zmiany, które mają go zdystansować od zasad GW i ochronić przed zarzutami o naruszenie praw autorskich.

System jest darmowy, a jednocześnie otwarty na niezależnych producentów figurek. Przynajmniej 3 niezależne KickStartery na całe armie zakończyły się sukcesem, trwa nabór na czwarty. Ideą jest stworzenie świata gry i przepisów, niezależnych od jednej firmy, do którego każdy producent figurek będzie mógł oferować swe produkty. Jeżeli rozwój systemu będzie postępował jak dotąd może się to udać. Ja systemowi gorąco kibicuję i zaczynam reanimować zapomnianą od lat hordę skavenów. O przepraszam: Vermin Swarm.

Oficjalne forum systemu:
http://www.the-ninth-age.com/index.php?board-list/

Polska społeczność działa raczej na BorderPrinces:
http://forum.wfb-pol.org/viewtopic.php? ... 52&start=0
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: The 9th Age

Post autor: GRZ »

Syndrom sztokholmski.

A na poważnie większość ludzi z świata WFB nie zna innych systemów i nie wiedzą jak bardzo to plewny system.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Indar »

Śmiem stwierdzić że 85% obecnych graczy "bitewniakowych" wychowała się na WHFB, trudno im teraz wyłamać się z pewnego schematu. A AoS jest zwyczajnie zbyt prosty (prostacki?) dla miłośników Młotka.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Zdaję sobie sprawę, że próba obrony WFB na forum głównie historycznym jest chyba jeszcze bardziej karkołomna niż próba obrony systemów PMiHW... Cóż zawsze lubiłem wyzwania.

Młotek jest systemem który powstał jakieś 30 lat temu. Oceniając go dzisiaj porównujemy go z systemami o wiele młodszymi. Nie to jest jednak najważniejsze. Te 30 lat firma GW poświęciła na 'greed driven development' - czyli głównym celem rozwoju było napędzanie sprzedaży nowych figurek. Zobaczymy jak będzie wyglądał T9A uwolniony od tego balastu i czy jego twórcy będą potrafili wyjść z pudełka do jakiego włożyło ich GW. Mam taką nadzieję.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Sarmor »

Zapytam prowokacyjnie: co jest takiego w WFB, co warto zachować? :P I nie mówmy o świecie czy rasach - tylko zasady.

Bo jak dla mnie, żeby mieć sensownego następcę WFB, najlepiej wziąć KoW... I jeszcze nad nim popracować.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Indar »

Ja wam to wytłumaczę na przykładzie lokalnego poletka.
Łomża, Białystok, Suwałki itd - północno wschodnia Polska. Nieliczne grono graczy wychowało się na WHFB, boom był jakieś 10 lat temu z nadejściem VII eydcji. W moim małym mieście grało AŻ 10 osób - aż, bowiem to i tak cud na tą dziurę (którą swoją drogą uwielbiam). W Białymstoku graczy było zdecydowanie więcej, bowiem 300K mieszkańców, plus uczelnie robiły swoje. Do tego sklep który jakoś tam animował życie świata bitewniaków.
Upływają lata, na scenie pojawiają się nowe systemy - z Łomży uciekają ludzie (za pracą, na studia, itd - aktywnych graczy zostaje może dwóch), w Białymstoku ekipa związana z GW trzyma się mocno.
Czemu? Prosty powód - ludzie poza nielicznymi wyjątkami nie mają pojęcia o nowych systemach. Infa raczkuje, OiM w powijakach - znajdzie się małą grupa, może trochę bardziej głowę podnosi Bolt A. Nikt tu lokalnie nie słyszał o "BW: Napoleon", Sharps Practice, Sadze, CoC, systemach od Assault Publishing, Muszkietach... FoG i innych tytułach o których ja wiem dzięki silnym więziom ze środowiskiem Warszawskim i śledzeniu forum. I cały czas mówię o dużym mieście pełnym studentów jakim jest Białystok (o Łomży nie wspominam bo szkoda słów).
Zapytam prowokacyjnie: co jest takiego w WFB, co warto zachować?
Niewiele, ale ludzie poza nielicznymi wyjątkami nie znają alternatywy.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Sarmor pisze:Bo jak dla mnie, żeby mieć sensownego następcę WFB, najlepiej wziąć KoW... I jeszcze nad nim popracować.
I tutaj docieramy do sedna problemu. Większość ludzi grających w WFB preferuje systemy 'jedynkowe' - gdzie każdy model jest indywidualnie opisany. Według mnie nie jest to gorsze czy lepsze rozwiązanie tylko zupełnie inne rozwiązanie niż np. KoW. KoW jest bowiem typową 'oddziałówką'. Dla mnie osobiście takie systemy lepiej pasują do skal mniejszych 20mm - 15mm. Przy 28mm każdej figurze na polu bitwy należy się nieco więcej uwagi. Wcielając się w gracza WFB: nie po to maluję 60 szczurów, wystawiam ich w klocku na stole by wykonać jeden rzut kostką i wszystko zdjąć...

Gra nie może natomiast zamieniać się w czysty 'grind' gdzie strategia sprowadza się do wyszukania najbardziej zabójczego combo magicznych przedmiotów dla bohatera, upchnięcia go w niezniszczalnym 'bunkrze' piechoty i dostarczenia do melee...
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Sarmor »

jimmor pisze:Większość ludzi grających w WFB preferuje systemy 'jedynkowe' - gdzie każdy model jest indywidualnie opisany. Według mnie nie jest to gorsze czy lepsze rozwiązanie tylko zupełnie inne
Zupełnie bezsensowne. :P
Po co rozpatrywać pojedyncze modele szeregowych wojaków w grze o oddziałach po 60? Dostrzegam jedną jego "zaletę" - pozwala precyzyjnie dopasować wielkość oddziału. Tylko nie bardzo wiem, po co to robić, skoro wystarczą odstępy co 5-10...
jimmor pisze:Przy 28mm każdej figurze na polu bitwy należy się nieco więcej uwagi.
Absolutnie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Nie po to się maluje figurki 28 mm, by pakować je do klocków po 20, 40, 60... ;)
28 mm to skala do skirmishów, a nie wielkich bitew. (Zdaję sobie sprawę, że to mało popularny pogląd.)
jimmor pisze:Wcielając się w gracza WFB: nie po to maluję 60 szczurów, wystawiam ich w klocku na stole by wykonać jeden rzut kostką i wszystko zdjąć...
Lepiej wykonać jeden rzut dwiema kostkami, oblać test Ld i wszystko zdjąć. :P
Poza tym w "oddziałówkach" są przecież różne punkty ran, rozproszenia czy jak to projektant postanowił nazwać.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Sarmor pisze: Zupełnie bezsensowne. :P
Po co rozpatrywać pojedyncze modele szeregowych wojaków w grze o oddziałach po 60? Dostrzegam jedną jego "zaletę" - pozwala precyzyjnie dopasować wielkość oddziału. Tylko nie bardzo wiem, po co to robić, skoro wystarczą odstępy co 5-10...

(...)

Poza tym w "oddziałówkach" są przecież różne punkty ran, rozproszenia czy jak to projektant postanowił nazwać.
A tu już o indywidualnych preferencjach mówimy. Dla niektórych zbyt wysoki poziom abstrakcji przepisów sprawia, że przestają 'czuć' grę. Po prostu ich odrzuca jak widzą oddział opisany zestawem cech takich jak np. koherencja. A jednocześnie lubią duże bitwy i figurki 28mm (praktycznie jednynie dostępne dla fantasy...).
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Sarmor »

"Praktycznie jedyne dostępne" w sklepach w Polsce. ;) Choć i to nie do końca prawda - są też figurki 1/72 w sklepach modelarskich, tylko mało kto nimi gra.
(Rozumiem, że dostępność towaru u nas jest dla wielu kluczowa - ale może jakby był popyt, pojawiłaby się i podaż?)

Przy dużych bitwach abstrakcja jest konieczna, szczegółowość nie pomaga, a wręcz szkodzi, nadmiernie wydłużając i komplikując grę.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Indar »

Znowu dodam coś od siebie jako stary gracz Młotkowy.
W 9 th Age zagrałbym z sentymentu, jedynie. Żal mi rozstawać się z moją kolekcją HElfów pełną perełek którą zbieram od V edycji, ale też nie wyobrażam sobie obecnie malowania całej masy 28mm figurek pod taki masowy system. Nie wyobrażam sobie też rozstawiania całego tego "mandżuru" i szykowania się do bitwy. Zwyczajnie jestem z tych którzy zostali zapoznani z nowymi systemami i co za tym idzie - nowymi mechanikami stosowanymi w nowo wydawanych systemach.
Tak jak mówi Sarmor - 28 mm nadaje się do systemów "skirmiszowych", masówki gdzie poruszają się całe klocki to jak dla mnie domena 15mm i mniej. Łatwiej się maluje (mimo wszystko), łatwiej się przenosi i łatwiej się porusza.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Indar pisze:Tak jak mówi Sarmor - 28 mm nadaje się do systemów "skirmiszowych", masówki gdzie poruszają się całe klocki to jak dla mnie domena 15mm i mniej. Łatwiej się maluje (mimo wszystko), łatwiej się przenosi i łatwiej się porusza.
Tu pełna zgoda. Do tego jeszcze miejsce na stole na manewr jest, bo oddziały nie wypełniają 'deployment zone'.

Są sygnały, że chłopaki od T9A mają plany by wskrzesić także coś na wzór Mordheim, ale nie sądzę by nastąpiło to przed wersją 2.0 (planowaną na lato przyszłego roku)
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Sarmor »

Mamy Warheim. ;)
(Który jest tak obszerny, że moim zdaniem trzeba dobrać sobie tylko te zasady dodatkowe, które nas interesują.)

Ale mechanika WFB znacznie lepiej nadaje się do takiej gry (takie są zresztą jej korzenie).
TheNode.pl – zapraszam!
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Umpapa »

Sarmor pisze:"Praktycznie jedyne dostępne" w sklepach w Polsce. ;) Choć i to nie do końca prawda - są też figurki 1/72 w sklepach modelarskich, tylko mało kto nimi gra.
W plastiku 1:72 i równoważnym 20 metalu są wszystkie rasy do WFB + sporo więcej wydano w ostatnich latach. Elfy, krasnoludy, orki, trole, ogry, wargi, zombie, wampiry, amazonki, barbarzyńcy etc. Za ułamek ceny 28 mm, ca 1 PLN za figurkę.

Dzięki Grungniemu, że WFB padło, bo dzięki temu świat gier (w tym gracze) się rozwinie. Życzę powodzenia 9thAge, ciekawym co z tego wyniknie. Open architecture to jest to.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Sarmor pisze:Dzięki Grungniemu, że WFB padło, bo dzięki temu świat gier (w tym gracze) się rozwinie.
Ech tylko świata żal. O ile mogę zrozumieć decyzję GW o ubiciu gry, której skalę tak napompowali, że dopływ nowych graczy praktycznie ustał to ubicie świata, ze sprzedaży praw do którego zaczęli właśnie czerpać zyski jest dla mnie niepojęta...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy sci-fi i fantasy”