Projekt Westeros

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
kubzzon1987
Chasseur
Posty: 19
Rejestracja: środa, 23 października 2013, 16:10
Lokalizacja: Wawa

Projekt Westeros

Post autor: kubzzon1987 »

Witam wszystkich ;) jako ze jestem nowy na forum, chociaż dyskusję sledzę od dłuższego czasu, od razu chcialem zaznaczyć że z grami bitewnymi mam do czynienia od baaaaardzo niedawna ;) w zwiazku z tym prosze o wyrozumiałość ;).

Tyle tytułem wstepu, jak nazwa tematu wskazuje chodzi o stworzenie gry bitewnej w swiecie Westeros, gre robie dla siebie i 2-3 osob ktore byly by chetne w to grac ;), jak wspominalem z racji malego doswiadczenia temat bardziej na zasadzie porad, sugestii pomyslow.

Mechanika - chyba najbardziej odpowiadalo by mi cos w stylu WFB, ogolnie mocno zbliżony system, ale zastanawiam sie tez nad czyms w stylu DBA i tu mam glownie zgryz ;), zeby bylo prosto grywalnie ale tez z zachowanym w miare mozliwosci realizmie, tu glownie prosze o jakies sugestie i pomysly.

Jeśli chodzi o skale figurek po dlugich namyslach zdecydowalem sie na 28mm-te figurki moim zdaniem najlepiej oddadza klimat powieśći, na poczatku dwie startowe armie - Lannisterzy i Starkowie, jesli chodzi o Lanisterow odpowiednie beda figurki Perrych z serii War of the Roses, 3 zestawy gwarantuja armie startową (zakupilem juz piechote i maluje pierwszych wojaków), jesli zaś chodzi o Starków pasuja mi glownie figurki z Sagi, rowniez dlatego ze są bardzo podobne rozmiarami do figurek Perrych, stad wszystko bylo by dość kompatybilne.

Jak widać jest to dopiero jakiś zalążek, początek, jednak bylo by super gdyby ktos z forum rowniez byl zainteresowany i moze wspolnie urodzimy cos ciekawego ;)

Liczę na ciekawa dyskusję i pozdrawiam ;)
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: Telamon »

Ech...

Szkoda iż to Warszawa... szkoda tez iż to 28mm, tutaj 15mm byłoby fajniejsze, bitwy z odpowiednim rozmachem... można by bez problemu przecież zastosować FoGa tutaj (choć system wymaga pewnego wysiłku, ogarnięcia zasad na początku), figurek też nie brakuje (ba! QR miałby figurki odpowiednie zarówno dla Starków jak i Lanisterów - dostosowując do twej wizji. A ile opcji zagranicznych...).

Jeżeli coś zbliżonego do WFB to bierz WAB (Warhammer Ancient Battle), podręcznik, odpowiednie listy armii i montuj.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: AWu »

Pytanie nr 1:

Po co robić grę bez doświadczenia, jak na rynku jest setki gier. Dużo łatwiej zaadaptować już jakaś istniejąca.

Tworzenie gier to nie jest łatwa sprawa, zwłaszcza dla osoby początkującej (nie zna rozwiązań, które można by pożyczać - a zapożyczenia to klucz w tworzeniu dobrej gry).
A zbilansowania i uczynienie gry grywalnej to jest masakryczna praca po prostu.

Jasne, jeśli chcesz tworzyć grę a nie mieć w co grać, to jest to jedyna droga, ale przyznam , że by pograć w świecie Westeros wybrałeś najtrudniejszą z możliwych.

Pytanie o realizm jest najbardziej oczywistym ale i najbardziej zabójczym.

Pytanie w pytaniu:
Na czym ma wg ciebie polegać realizm wymarzonej gry.

Są gry jak DBA gdzie realny ma być wynik historyczny starcia i interakcje poszczególnych rodzajów wojska i to jak się zachowują w bitwie.

Są gry jak Newbury Rules gdzie realizm polega na liczeniu wystrzelonych kul i wysyłaniu rozkazów do podwładnych na piśmie (i konnym posłańcem, najlepiej :P)

Napisz co rozumiesz pod tym terminem.

A co do modeli to powinien to być zupełnie odrębny aspekt od samej gry.

Dobrze zrobionej gry nie obchodzi jakimi w nią grasz modelami.
Ma działać na powycinanych z papieru karteczkach.
Modele to jakby to powiedział Marks.. nadbudowa 8-)
Awatar użytkownika
kubzzon1987
Chasseur
Posty: 19
Rejestracja: środa, 23 października 2013, 16:10
Lokalizacja: Wawa

Re: Projekt Westeros

Post autor: kubzzon1987 »

AWu - powiem tak zle to troche wszystko sprecyzowalem ;) post pisany troche na szybko stad te nieścisłości, nie chodzilo mi o stworzenie wlasnego systemu, a bardziej na luznym opieraniu sie na juz istniejącym, luznym w sensie ze nie wszystko musialo by byc kalka w kalke, a mozna by wprowadzic jakies modyfikacje, stad pytania co waszym zdaniem najbardziej pasowalo by pod system fantasy w ktorym bohaterowie. Dowódcy odgrywali by znaczące role, i moim zdaniem WFB nadaje sie tu najlepiej, ale moze ktos ma lepszy pomysł.

Co do realizmu hmmm, w sensie realizm na tyle by nie dochodzilo do sytuacji w ktorej np jednosta chlopow gromi ciezka jazdę itd, dodatkowo aspekty zwiazane z typem formacji bonusami z tego wynikajacymi, oraz ograniczeniami najprosciej mówiąc - nie zaden hardcorowo ortodoksyjny realizm, jednak na tyle realny by nie dochodzilo do absurdalnych sytuacji, oraz to by w grze glownie liczyl sie zamysl taktyczny (wiem strasznie ogolnikowo), z tad nie wymyslilem na razie nic lepszego jak toby oprzec to na WFB, plus pewne modyfikacje, no i atutem jest to ze w tym swiecie magia praktycznie nie wystepuje wiec na polu bitwy nie mialo by to zadnego znaczenia.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: Sarmor »

kubzzon1987 pisze:system fantasy w ktorym bohaterowie. Dowódcy odgrywali by znaczące role
Znaczące role mordując oddziały jednym machnięciem ręki czy wspierając wojaków?
Jeśli pierwsze, to WFB, najlepiej V edycja. ;) Nie wiem, jak jest z bohaterami w obecnej.
Jeśli mieliby wspierać, to polecam przyjrzeć się Kings of War. Ma też dodatkowe zalety - jest prostsze i za darmo (zasady podstawowe i 8 frakcji, które można mieszać, więc raczej wszystko uda wam się złożyć; niedługo mają wyjść 3 kolejne frakcje, nie wiem, czy też będą za darmo). Płacąc za podręcznik dostaje się jeszcze fluff i magiczne przedmioty. Więcej do poczytania tutaj: http://www.thenode.pl/component/tag/kings-of-war (tak, autoreklama :P ).

DBA w takim razie raczej odpada, ale istnieje jego wersja fantastyczna: Hordes of the Things (na forum jest temat z linkiem do zasad), gdzie są chyba jednostki-bohaterowie.
Edit: link w temacie jest nieaktualny, ale tu jest poprawny: http://www.wrg.me.uk/WRG.net/History/HOTT2.pdf
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: Telamon »

Warhammer Ancient Battle. To właśnie WFB ożeniony z historią (dojrzalszy, bardziej realistyczny) i ma to co chcesz łącznie z takimi aspektami jak "dryl" (czyli manewr). Łącznie z bohaterami "odgrywającymi znaczącą rolę" (w sensie Warhammerowym). Teraz raczej nie kupisz (chyba, że z drugiej ręki), poszukaj więc w internecie pdfa podręcznika edycji drugiej, poczytaj i popatrz czy się nada. Listy armii (chyba do Wojny Dwóch Róż czyli akurat) też są w internecie. Jak ci się znudzi odgrywanie Westeros zawsze będziesz mógł tych samych modeli użyć w WFB bo też na pojedynczych podstawkach śmigają... chociażby jako Imperium. I łatwiej znajdziesz chętnych w środowisku fantasy (zwłaszcza w 28mm) bo się łatwo dostosuje do przepisów mając podstawy z WFB.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: AWu »

kubzzon1987 pisze: by w grze glownie liczyl sie zamysl taktyczny (wiem strasznie ogolnikowo),
No to Warhamera raczej skreśliłeś właśnie.
Tam liczy się bardziej budowanie armii. A jednostki nawet średnio mogą manewrować.

Nie wiem czy sensowniejszy nie byłby Władca pierścieni z GW.
Awatar użytkownika
stelker
Colonel en second
Posty: 1298
Rejestracja: niedziela, 28 listopada 2010, 14:16
Lokalizacja: Biłgoraj/Lublin
Been thanked: 56 times

Re: Projekt Westeros

Post autor: stelker »

Ja bym optował za HOTT i skalą 15 lub nawet 10 mm gra jest prosta szybka choć może nieco losowa ale o mordowaniu rycerzy przez chłopów nic mi nie wiadomo gram w DBA już jakiś czas. Poza tym w 15 mm łatwiej osiąga się efekt masy wojsk. A tak bardzo ogólnie chciałbyś system 1 człowiek = 1 Figurka czy raczej podstawki w stylu DBA?
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: AWu »

28 mm ma być więc podejrzewam że tylko 1:1 wchodzi w grę.

Może Ta odmiana Black Powdera do średniowieczu i Antyku? Tylko tam herosi nie polatają.

Jak mają w bitwie brać udział Herosi to tylko Warhamer chyba zostaje (albo Hott - gdzie Herosi są jednostka, ale z kolei nie wiadomo czy mają dokonywać heroicznych czynów w stylu Zbyszka z Bogdańca czy być równoważnie dla jednostki jak w Hott - Heros może rozbić oddział ciężkiej jazdy - nawet jak jest chłopem :)).
Awatar użytkownika
stelker
Colonel en second
Posty: 1298
Rejestracja: niedziela, 28 listopada 2010, 14:16
Lokalizacja: Biłgoraj/Lublin
Been thanked: 56 times

Re: Projekt Westeros

Post autor: stelker »

Ale zadałbym sobie pytanie czy super dopakowani bohaterowie pasują do uniwersum w którym mają toczyć się batalie. Nie ma tam chyba jakiś niesamowicie dopakowanych magów czy innych jednoosobowych armii.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: AWu »

Moim zdaniem to by śmigało najlepiej na DBA albo FOGu.

Ewentualnie ten Hail Caesar (Black Powder dla antyku i średniowiecza)
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: Sarmor »

A ja powtórzę, że proponuję Kings of War.
Tam rozliczamy całe oddziały, które mają stałą wielkość podstawki, ale proponowane modele są 28mm i w skali 1:1 (co nie przeszkadza grę przeskalować i olać wymaganą liczbę modeli).
Z kolei herosi biegają po polu bitwy i wspierają wojska swoją charyzmą, kopniakami czy magią, ale nie potrafią sami roznieść wroga - więc ich waga jest wyrównana.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: Telamon »

No to Warhamera raczej skreśliłeś właśnie.
Tam liczy się bardziej budowanie armii. A jednostki nawet średnio mogą manewrować.
Przesada. Raporty, które czytałem (głównie z wojen syryjskich) pokazują iż manewry mają znaczenie. Nie jest tak źle jak w WFB, zresztą tutaj nawet armii nie nabuduje (nawet nie bardzo jest jak) w aż takim aby były mutacje fantasybattlowe, a manewrować można całkiem śmiało jeżeli ma się do tego stosowną armię (chociażby "rzymski" dryl pozwalający się obrócić jednostce w miejscu). Tylko musi mieć miejsce. Aczkolwiek nie jest to taki FoG lub (chyba zwłaszcza) OiM... powinno jednak wystarczyć.
Najważniejsze jest aby znalazł chętnych, a tutaj przebijanie się z czymś nowym (którego będzie musiał się przecież też nauczyć)... niektórzy będą mieli całkiem odpowiednie figurki (myślę o Imperium Młota, ale widziałem też niegdyś iż figurki Perrych już krążą po Polsce w ramach armii Imperium) to może chociaż z ciekawości spróbują... optowałbym więc za WABem, a przynajmniej zapoznaniem się z nim jako systemem najprzyjaźniejszym.

Hmmmm... chociaż LOTR mógłby być całkiem kuszący i to całkiem dobry pomysł... ale nie grałem ani nie widziałem partii jak to wygląda w praniu więc się nie wypowiadam.

Co do uniwersum... jako iż znam to powiem iż najlepszy tutaj byłby FoG. Ale nie w 28mm... w bitwach rola "bohaterów" ograniczała się do tego co było w naszej zwyczajnej historii, nikt nie wyrąbywał legionów w pojedynkę. Nawet Królobójca miał swe ograniczenia. ale rozumiem iż mamy tutaj po prostu chęć wyeksponowania Młodego Wilka czy innego Stannisa. Poza tym Perry nie będzie tutaj najlepszym wyborem jeżeli chodzi o figurki szarej piechoty - jak to wyglądało mieliśmy w takiej "Grze o Tron RPG" nad którą czuwał sam Martin, kaftany i kolczuga dla plebsu itp drobne różnice.
Awatar użytkownika
kubzzon1987
Chasseur
Posty: 19
Rejestracja: środa, 23 października 2013, 16:10
Lokalizacja: Wawa

Re: Projekt Westeros

Post autor: kubzzon1987 »

Bo długich przemyśleniach zdecyduje sie chyba na Impetusa, tzn. na razie jestem do niego najbardziej przekonany, ten system chyba najbardziej odpowiada moim oczekiwaniom, jedynie chyba tylko zmienie system ponoszenia strat - w sensie sciaganie figurek po otrzymywaniu trafień, wtedy slabsze jednostki beda nadrabiac liczebnością, mysle ze to nie namiesza wiele w systemie, w kazdym razie stestuje ;) figurki zamierzam montowac na pojedynczych podstawkach a potem na podstawki na regimenty z GW, dzieki temu figurki beda bardziej uniwersalne i bede mogl ich uzyc np do sagi tym bardziej ze mam juz 2 pudelka z Conquest Games Normanow z czego zlozyl bym 2 armie do sagi.

Mam jeszcze pytanie - czy ktoś moglby w szybkim skrócie wyjasnić zasady Dux Bellorum?, moze byc to system krtory by mi odpowiadal ale wiekszych informacji nie znalazlem a przeciez nie bede specjalnie podrecznika kupowac.

Oraz ostatnie pytanie ;) czy istnieje jakies spolszczenie zasad do FoG-a? Ponieważ zastanawiam sie nad skladaniem armii rowniez w 15mm, przyznam ze miniaturki z QR wygladaja apetycznie ;)
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: Projekt Westeros

Post autor: Telamon »

Tak, o spolszczenie pisz do Greeba. Ale i tak musisz sobie sprawić podręcznik bo "spolszczenie" nie zawiera wszystkiego.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy sci-fi i fantasy”