Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 24 września 2017, 07:17

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Od czego zacząć tworząc grę planszową?
PostNapisane: czwartek, 6 stycznia 2011, 13:33 
Oberfeldwebel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 5 grudnia 2009, 18:15
Posty: 274
Lokalizacja: Rzeszów/Przemyśl
Mam pomysł na grę ale kompletnie nie wiem od czego zacząć jej tworzenie .
Możecie mi podpowiedzieć ?

Za pomoc z góry dziękuję . :smile:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Od czego zacząć tworząc grę planszową ?
PostNapisane: czwartek, 6 stycznia 2011, 18:12 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
Posty: 475
Lokalizacja: obecnie Białystok
daniel napisał(a):
Mam pomysł na grę ale kompletnie nie wiem od czego zacząć jej tworzenie .
Możecie mi podpowiedzieć ?

Za pomoc z góry dziękuję . :smile:


Może od zastanowienia się, jaki to będzie rodzaj gry: karcianka, planszówka, i od tego, dla jakiego typu odbiorcy miałaby być przeznaczona?

Wtedy łatwiej będzie wiedzieć, czy robić coś prostego czy też rozbudowanego.
Sam nie wiem, nie jest to prosta materia :P


Ostatnio edytowano czwartek, 1 stycznia 1970, 02:00 przez ChevalierVernix, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 6 stycznia 2011, 19:59 
Oberfeldwebel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 5 grudnia 2009, 18:15
Posty: 274
Lokalizacja: Rzeszów/Przemyśl
Chciałbym zrobić grę strategiczną osadzoną w realiach XIX w. w której oprócz oddziałów występowali by też dowódcy których umiejętności można rozwijać .

Zastanawiam się nad kartami pod roboczym tytułem kart ,,Zdarzeń " które generowałby by odpowiednie wydarzenia . np wymarsz wojsk , przysłanie posiłków itp.

Oddziały nie miały by jakiejś umówionej skali były by tylko graficzną reprezentacją siły gracza na danym obszarze .

Na razie to tylko tyle wymyśliłem .


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 6 stycznia 2011, 21:00 
Sergent

Dołączył(a): wtorek, 20 października 2009, 16:53
Posty: 124
Lokalizacja: Konin
Jeśli gra miałaby trafić do sprzedaży to najważniejszy jest tytuł:D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 7 stycznia 2011, 12:22 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5122
Lokalizacja: Warszawa
Przede wszystkim musisz się zastanowić nad mechanizmami gry. W jaki sposób chcesz oddać starcia? Rekrutację? zróżnicowanie jednostek? Czy w ogóle będzie rekrutacja czy tez gra się tym, co się ma? Czy jakaś forma uzupełnień?

Czy będziesz używał tylko mapy strategicznej (tu rozumiem przez to mapę np. Europy) czy także/tylko mapy taktycznej przedstawiającej pojedynczą bitwę? ; Czy heksy czy obszary czy ptp?

Jak bardzo abstrakcyjna będzie gra? tzn. jaka będzie skala, czy planujesz realnie odwzorować istniejące jednostki czy też będą to jednostki "no name" mające jedynie oddać zgrupowanie wojsk bez ich wiązania z historycznością (np. I, II, III korpus w grze niekoniecznie będą odpowiednikiem tychże historycznie).
edit: do tego odpowiedź znajduje się już wyżej :)

Gra CDG lub z kartami wydarzeń jest trudna do zrobienia ze względu na konieczność zachowania balansu w grze co jak pokazuje życie wcale takie proste nie jest.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 7 stycznia 2011, 13:40 
Oberfeldwebel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 5 grudnia 2009, 18:15
Posty: 274
Lokalizacja: Rzeszów/Przemyśl
MiG :
Grę chcę zrobić dla własnego użytku jeden może dwa egzemplarze ;).

profes79 :

Gra ma przedstawiać całą Europę .

Jak przedstawić mapę przy takim ogromie terenu w systemie ptp czy zostać przy obszarach wielkości powiedzmy połowy kraju ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 7 stycznia 2011, 13:52 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5122
Lokalizacja: Warszawa
Danielu: to znowu zależy od twojego pomysłu. Każda mapa stawia inne wyzwania.

ptp - konieczność dobrego wytyczenia połączeń między polami; z uwzględnieniem najważniejszych traktów, przełęczy, dużych zapór wodnych etc. Dodatkowo odpowiednie wybranie co właściwie znajdzie się na mapie jako pole w systemie ptp.
(jako klasyczne przykłady masz tu For the People czy Ścieżki Chwały)

obszary - konieczność racjonalnego wytyczenia granic obszarów - również z uwzględnieniem naturalnych barier jak i granic państwowych.
(tu chyba seria Europe Engulfed - nie kojarzę innej gry o wyższym stopniu komplikacji posługującej się obszarami)

Ba, można nawet na mapę Europy nałożyć siatkę heksagonalną - z ewentualnym lekkim "dopasowaniem" terenu do wymiarów siatki. To zresztą jest najprostrze, tylko potem do tego trzeba odpowiednią mechanikę rozgrywki zastosować.
(starusieńki Hannibal Ante Portas - może ktoś zna jakąś nowszą grę z taką planszą).

Mimo wszystko jednak ptp wydaje się być systemem trudniejszym niż obszary.

Ponadto - sam raz myślałem nad stworzeniem mapy do już istniejącej gry (Ticket to Ride) - i się zatrzymałem. Ze względu na ilość materiałów jakie musiałbym przestudiować aby wiernie oddać stan historyczny w nawet tak prostej grze.

Jeśli mógłbym coś zasugerować - zacznij od prób na terenie "fikcyjnym" - przygotuj sobie zarys mapy "czegokolwiek" łącznie z jakimś terenem losowym czy wymyślonym, niedużej - i na takim poletku zacznij eksperymentować z pomysłami zasad. Może coś ci się nasunie? Bo na chwilę obecną masz bardzo ogólny zarys tego co chcesz zrobić - a bez jakiegoś sprecyzowania co do mechaniki gry ciężko będzie pomagać gdyż co jedna osoba będziemiała inne pomysły :) Jak już będziesz mniej więcej zdecydowany na typ gry i będziesz miał wstępne pomysły co do ułożenia mapy czy zasad zdecydowanie łątwiej będzie pomagać czy korygować (także ze względu na to, że wielu z graczy na tym forum ma spore doświadczenie jeśli chodzi o gry planszowe i np. wie, że pewne mechanizmy działają lepiej lub gorzej).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 7 stycznia 2011, 14:04 
Oberfeldwebel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 5 grudnia 2009, 18:15
Posty: 274
Lokalizacja: Rzeszów/Przemyśl
Dziękuję jeszcze raz za odpowiedz.
Jeszcze dziś spróbuję zrobić ,,proto mapę" i zacznę eksperymentować .
Jeśli coś z tego wyjdzie napiszę o tym na pewno.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 11 stycznia 2011, 13:26 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 8 października 2010, 10:25
Posty: 159
Lokalizacja: Poznań-miasto bez strategów
Tworzę swoją grę już przeszło pół roku. Oto kilka wskazówek:

1) Zacznij od rdzenia gry. Rdzeniem nazywam podstawowe założenia gry. W twoim przypadku mapa + żetony + podstawowe karty lub elementy na nich. Sprawdź balans rdzenia. Testuj go. Znajdż ofiary - czytaj testerów. Znajdź wady rdzenia. Co powoduje że jedna strona zawsze wygrywa? Jakie elementy są w ogóle nieużywane - czyli zbędne? Jakie elementy powodują największe problemy w rozumieniu, może isteniej szansa aby je naprawić? Może gra jest zbyt przewidywalna, bo istnieje tylko jedno właściwe rozwiązanie? Itd itd....

2) Dobudowa. Jeżeli rdzeń jest już stabilny, obuduj go w efekciarskie elementy. Coś co uatrakcyjni rozgrywkę, da jej większy klimat. Np wydarzenia na kartach. Dodatkowe opcje itd. Ich wprowadzenie może zburzyć stabilność gry. Sprawdź. Tastuj. Powtórz to co spowodowało, iż rdzeń stał się stabilny. Wsłuchuj się w uwagi graczy. Obserwuj rozgrywkę.

3) Ergonomika. Jeżeli masz już gotowy projekt popracuj nad jego wyglądem. Tak aby na pierwwzy rzut oka było wiadomo już co jest czym. Popracuj nad tym gdzie co ma być umiejscowione. Pomyśl nad uproszczeniami.

4) Instrukcja. Napisz i daj prototyp osobom które jeszcze w niego nie grały. Niech zagrają. Potem zagraj z nimi i sprawdź czy wszytsko dobrze zrozumieli. Jeżeli nie to zastanów się dlaczwgo? Może jakieś nieścisłowści w instrukcji?

Powodzenia. ;D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 11 stycznia 2011, 13:38 
Oberfeldwebel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 5 grudnia 2009, 18:15
Posty: 274
Lokalizacja: Rzeszów/Przemyśl
Na razie nie mam czasu popracować na może na feriach będę miał trochę więcej czasu .

Co do testerów to już wiem kogo w to wrobić ;).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2011, 12:37 
Oberfeldwebel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 5 grudnia 2009, 18:15
Posty: 274
Lokalizacja: Rzeszów/Przemyśl
Przetestowałem grę wstępnie i wyrzuciłem największe głupie pomysły ,ale i tak ciężko mi zrównoważyć szanse obydwu ze stron ,ponieważ jeśli jeden gracz ma dużo punktów do budowy jednostek to ciężko go pokonać sam tego nie raz doświadczyłem .

Zastanawiam się nad zmniejszeniem punktów terenu .

Mam pytanie czy może ktoś wie o jakiś dobrych jakościowo mapach Europy ?
(Ta którą teraz posiadam nie jest zbyt szczegółowa .)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2011, 12:52 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
A w internecie nie możesz sobie czegoś poszukać Danielu?

Szczegółowa mapa Europy, tzn. jak szczegółowa?

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2011, 12:58 
Oberfeldwebel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 5 grudnia 2009, 18:15
Posty: 274
Lokalizacja: Rzeszów/Przemyśl
Szczegółowa tak mniej więcej ,żeby miała pokazane główne miasta .
Chodzi mi o mapę XIX Europy moja w atlasie historycznym z ,którego ja przerysowałem jest mało szczegółowa .


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2011, 12:59 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Pogooglaj, może coś znajdziesz, to nie jest moim zdaniem nic tak szczegółowego, co by się nie dało znaleźć.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2011, 13:44 
Tai-sa
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Posty: 1510
Lokalizacja: Opole
Daniel, przeczytaj cały cykl artykułów Folko:

http://www.gamesfanatic.pl/2009/01/01/t ... a-orlow-7/

I cały cykl artykułów Michała Stajszczaka:

http://www.gamesfanatic.pl/2009/08/09/p ... zesc-xxvi/

Od tego należy zacząć, nie od mapy. ;)

_________________
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare

www.facebook.com/DiablosPolacos


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.