Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 24 września 2017, 07:17

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Instrukcje do gier
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:28 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Wojpajek napisał(a):
Z drugiej strony o przpeisach nei da się długo dyskutować.

Usmiechnąłem się z rozrzewnieniem na te słowa i wspomniałem ponad póltora tysiąca postów na temat przepisów do Ścieżek Chwały na forum Gier Wojennych (a drugie tyle wcięło bez śladu w czasie jakichś porządków), ponad 16 tysięcy na ten sam temat na forum Consiworld czy 8888 postów (stan z tej chwili) tamże na temat Empire of the Sun!
Postawię zatem tezę przeciwną: O przepisach da się długo dyskutować.
Kto mnie zna - wie, o czym mówię! :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:29 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
No to zapraszamy a dyskusje o czy sie chce :)

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:29 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Ja również nie ukrywam, że dyskusje o przepisach cenię sobie najbardziej, skłonności pozagrowe tu się udzielają. Czasem mniej mnie nawet interesują gry, a bardziej same instrukcje.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:30 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Powyższe słowa przeczytałem z prawdziwym zachwytem! :D A więc nie jestem sam na tym świecie! Jak się nas zbierze więcej, to może wyrzeźbimy gdzieś w kąciku forum temat "Teoria i praktyka instrukcji do gier strategicznych"? :wink:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:30 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Ja bardzo chętnie i z wielką przyjemnością :) .
Podzielic się mogę też praktycznymi nie tak dawnymi w sumie doświadczeniami z redagowania jednej z najdłuższych instrukcji do polskich gier - B-35 III ed. ponad 40 stron, ale pierwsze były poprawki do Waterloo. Grom Leguna póki co się jeszcze przyglądam :wink: .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:30 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Raleen napisał(a):
Grom Leguna póki co się jeszcze przyglądam :wink: .

... a jest czemu, bo poza tym, że są świetne, mają IMO bardzo dobrze skonstruowane i napisane instrukcje.
Cieszę się, że temat instrukcjologiczny nabiera rumieńców, choć zdaję sobie sprawę, że dla większości graczy taka pasja jest zwykłym dziwactwem. Ale cóż wart byłby świat bez dziwactw? :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:30 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Wprowadzenie do "Roku 1920" jest rzeczywiście dobre, tego u Dragona i teraz w TiS brakuje jak już pisałem gdzieś, że trzeba zacząc od podstaw: czym jest żeton i że ten żeton reprezentuje jednostkę. Dla nas oczywiste, ale dla ludzi zielonych nie.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:31 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Podoba mi się bardzo w instrukcjach Leguna wyjaśnianie, jakim historycznym zjawiskom odpowiadają konkretne reguły (np. w OWC: odporność jednostek, ruch odwodów, rola i znaczenie twierdz, specjalne zdolności Rosjan przy budowie okopów etc.).
Bardzo ładne objaśnienia historyczne daje Mark Herman w instrukcji do Empire of the Sun, choć co do instrukcji jako całości i niektórych przyjętych w niej założeń mam poważne wątpliwości.
Dla mnie osadzenie gry w specyficznych realiach momentu historycznego i klarowne objaśnienie tego w instrukcji - to jedno z najważniejszych kryteriów przy ocenie gry.
Wciąż namawiam Leguna, żeby takich wyjaśnień historycznych stosował jak najwięcej, zobaczymy jak to wyjdzie w Ostfroncie, nad którym teraz pracuje.
Mam propozycję: ponieważ poszliśmy już mocno w off-topic, może warto przenieść tę dyskusję do oddzielnego wątku?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:31 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
OK, mamy wydzielone, jakby co to nazwę tematu można jeszcze zmienic albo go gdzie indziej przeniesc.

W sumie Wojpajek mi kiedyś też na to zwracał uwagę, żeby robic komentarze.

Problem jest w tym że ilościowo się to wtedy strasznie rozrasta. Może temu Legun był niechętny zbyt wielu komentarzom. Bo na stronie jego też jakieś komentarze są. Ale z drugiej strony instrukcje do RPG są długie i zawsze zawierają klimatyczne wstępy. Zauważyłem też że Sosna z grami figurkowymi nieźle sobie radzi przy promowaniu ich nawet wśród młodzieży, mimo że instrukcje do MP są z tego co się orientuję długie.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:31 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Owszem, zastrzeżenia Leguna były chyba właśnie tego rodzaju. Ja wtedy argumentuję, że takie "wtręty historyczne" można specjalnie oznaczać (krój czcionki, tło, ramka), żeby były łatwo odróżnialne od samych reguł.
Bez klimatu nie ma gry nawiązującej do wydarzeń historycznych. No i mogą się z tego zrobić warcaby. :wink:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:31 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
W Revengu z kolei, który był napisany a ściślej przetłumaczony chyba dosc kiepsko były bardzo klimatyczne wstawki z kronik średniowiecznych. To było jedno co się w tej instrukcji szczególnie udało. Tam były właśnie takie ramki i obrazki do tego, też z epoki. Razem bardzo dobrze się to prezentowało.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:32 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Posty: 540
Lokalizacja: Warszawa
Raleen napisał(a):
Ale z drugiej strony instrukcje do RPG są długie i zawsze zawierają klimatyczne wstępy.


To do gier RPG sa instrukcje? Kurcze, czlowiek uczy sie przez cale zycie :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:32 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Zupełnie się na tym nie znam, ale z tego co słyszałem RPG-i mają WYŁĄCZNIE instrukcje! :wink:


Ostatnio edytowano niedziela, 25 grudnia 2005, 19:34 przez Andy, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:32 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Hudson, nie do końca takie jak w planszówkach, bardziej elastyczne i z dużą ilością opowieści, które dominują nad treścią. Też się na tym nie znam, ale zdarzyło mi się widziec parę razy.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:33 
Appointé

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:33
Posty: 30
Lokalizacja: Wielkopolska
Co do instrukcji do gier RPG to zależy od konkretnego erpega . NP. talie D&D ma instrukcję podstawową w postaci dwóch 250-stronicowych ksiąg. Większość gier RPG to kilkuset stronicowe księgi zasad i wierzcie mi, mimo, że niektóre rozdziały maja postać opowieści to też są instrukcją, tyle, że napisaną w inny sposób. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.