Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 20 września 2017, 22:19

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: wtorek, 23 lutego 2016, 00:05 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Testowa rozgrywka w Warszawie pokazała, że na cztery osoby gra chodzi równie dobrze jak na dwie. Jedyna rzecz do uzupełnienia to sytuacja, gdy dwu sprzymierzonych graczy stawia na tym samym polu rozkazy, bo to może nadmiernie zwiększyć ich możliwości. Natomiast oczywiście wyzwaniem pozostaje sprawdzenie moich reguł równoważących sytuację, w których gra toczy się w relacji 2 : 1 lub 3 :1. Mam nadzieję, że zadziałają, jeśli nie, trzeba będzie po prostu wyeliminować możliwość manewrowania graczy między koalicjami, gra i bez tego się powinna obronić. I to byłby już właściwie ostatni element do ustalenia.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: niedziela, 6 marca 2016, 23:47 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
W ostatnim tygodniu odbył się jeden test dwuosobowy, a w trakcie konwentu dwa czteroosobowe, w młodzieżowym gronie. Choć w pewnych szczegółach świta mi pomysł poprawek, to nie dotyczy on treści przepisów. Mam nadzieję zatem, że podczas kwietniowych wyjazdów będę prezentował już ostateczną wersję, na poprawionej i większej planszy. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: piątek, 18 marca 2016, 00:25 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Skończyłem prace nad przeróbką planszy, mam nadzieję, że Raleen da rady umieścić poniżej mojego jpg-a, będę bardzo wdzięczny za wszelkie uwagi krytyczne (zwłaszcza rychłe, bo chciałbym rzecz jeszcze przed Świętami oddać do druku, tak, żeby na pewno mieć gotową np. na Przemyśl czy inne okazje z początkiem kwietnia). Instrukcja też została przejrzana i poprawiona, pomyślę jeszcze nad ilością żetonów, wówczas można będzie powiedzieć, że autorska część pracy nad grą została zakończona. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: piątek, 18 marca 2016, 10:59 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
Zgodnie z zapowiedzią Samuela zamieszczam kolejną wersję planszy "Krecich Wojen":

Obrazek

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: piątek, 18 marca 2016, 12:00 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2242
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Wiedeń w Czechach? :)
Przypomniał mi się taki dowcip:
- Kto to jest Austryjak?
- To taki Czech co myśli, że jest Niemcem
:)

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: piątek, 18 marca 2016, 22:13 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
To są właśnie problemy z grami card driven i w skali strategicznej. Czasem trzeba mieć bujną wyobraźnię, żeby się wczuć ;)

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: piątek, 18 marca 2016, 23:07 
Colonel en second
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:08
Posty: 1432
Lokalizacja: Warszawa
Mapa czytelna i estetyczna, ale rzeczywiście niektóre nazwy regionów są kontrowersyjne. Ja bym zamiast Czech dał Austrię, zamiast Pomorza - Brandenburgię. A może podwójna nazwa z ukośnikiem?

_________________
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: sobota, 19 marca 2016, 00:19 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Dzięki za te uwagi - oczywiście, nazwy z kreską byłyby o wiele trafniejsze, ale ich problemem jest właśnie kreska ;) . Myślę, że zrobię tak na prototypie, żeby nie drażnić, a jak postąpi ewentualny wydawca... - cóż, jeśli ktoś kiedyś zechce wydać tę grę, akurat za Brandenburgię-Pomorze nie będę umierać :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: sobota, 19 marca 2016, 02:02 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Dokonałem zmian w nazwach prowincji na: Brandenburgia-Pomorze, Saksonia-Śląsk, Czechy-Austria, Kurlandia-Litwa, Gotlandia-Smalandia. Proszę o dalsze uwagi :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: niedziela, 3 kwietnia 2016, 17:16 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Dziękuję za wczorajszą rozgrywkę (na konwencie w Przemyślu) Pędrakowi i JB. Gra pokazała zdecydowanie, że muszę poprawić mechanizm równoważenia szans przy wersji 2 na 1, z drugiej strony jedynym drobnym problemem w samej mechanice, jaki zapamiętałem, okazał się niedopracowany przypadek ataku na blokującą port flotę. Dziękuję za podpowiedzi, jak zmienić grę by bez jej komplikowania oddać lepiej realia historyczno-polityczne. Proszę o dalsze uwagi. :) Mam nadzieję, że grę przepracuję i - jeśli Warszawcy Koledzy zechcą - wypróbuję w ich Znakomitym Towarzystwie. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: wtorek, 5 kwietnia 2016, 13:29 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Po ostatniej rozgrywce właściwie oczywisty był tylko wniosek co do lepszego zbalansowania gry w wersji 2 : 1 (i, nierozegranej jeszcze, 3 : 1). Jeśli JB lub Pędrak mają jeszcze jakieś uwagi, bardzo o nie proszę. Natomiast pod ogólniejszą dyskusję chciałbym poddać postulat, by Gdańska nie traktować jako twierdzy Rzeczpospolitej, z której czerpie ona profity i do której może wprowadzać wojska. To oczywiście wymagałoby zbalansowania gry na nowo, ale to już nie taki wielki problem. Natomiast Gdańsk stałby się wówczas jednym z neutralnych miast, wyjściowo z własnym garnizonem (tak potraktowałbym miasta hanzeatyckie i miasta w Inflantach). Przywilej Rzeczpospolitej polegałby tylko na możliwości stacjonowania w neutralnym Gdańsku polskiej floty. Mam jednak wątpliwości, czy to nie za słabe z kolei powiązanie Gdańska z Rzeczpospolitą.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 15:49 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Kolejne cztery rozgrywki testowe - dwuosobowe z RyTo, Monthionem w Krakowie, czteroosobowe z Leo i jego uczniami, oraz z Pędrakiem, Raubritterem i Kapitanem Bombą w Warszawie. Zwłaszcza przy tych ostatnich pojawiły się uwagi, które niewątpliwie doprowadzą do przemyśleń i korekt. Tu spisuję kilka na gorąco:
1) konieczność wprowadzenia zakazu przechodzenia między terytoriami zajmowanymi przez armie przeciwnika - na pewno brak przepisu był tu moim niedopatrzeniem
2) poprawienie balansu (mniej punktów rekrutacji dla Rzeczpospolitej, więcej punktów dochodu dla Moskwy)
3) więcej oddziałów do wystawienia dla wszystkich (ze względu na kwestię obsadzenia twierdz garnizonami)
4) konieczność poprawienia tabelki walki (większe straty zadawane przez silne armie przy niskich rzutach)
Wszystkie te zmiany są stosunkowo drobne, podczas ostatniej rozgrywki pojawił się też postulat, który już masywnie zmieniałby mechanikę, a mianowicie danie możności reagowania na ruch przeciwnika. Zasadniczo przyznaję mu słuszność, ale muszę rzecz bardzo uważnie przemyśleć, żeby nie rozwalić obecnie dobrze działających i prostych mechanizmów.
Bardzo byłbym wdzięczny za kolejne uwagi ze strony testujących. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 17:37 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2242
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Jeżeli rozwiążesz problem z przechodzeniem przez "contested area" to może się okazać, że brak przechwytów nie bedzie już tak bardzo bolał.
Przyjrzyj się jeszcze mechanizmowi "maskowania" twierdz z UKC. U Ciebie też może się sprawdzić.
Co do obsadzania twierdz. Może warto wprowadzić jakieś tanie oddziały-garnizony, które nie mogą się ruszać i tylko obsadzają twierdze. Albo dać możliwość dzielenia piechoty dwójkowej na dwie jedynkowe.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 22:56 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Pomyślę, Kapitanie, nad obiema wskazówkami. Sam widzę potrzebę większej liczby pionków na garnizony, i choć pionki "jedynkowe" nie miały pełnić takiej roli, może to być właściwe rozwiązanie. Jeśli idzie o maskowanie twierdz, to nie ta skala, ale może wprowadzę darmowe zakładanie blokady i ponadto przepisy utrudniające przemieszczenie się także nie blokowanych sił z pola, na którym znajduje się wroga armia. W kwestii reakcji myślę o ograniczonych możliwościach czegoś w rodzaju "przechwytywania" na sąsiednie pole, jako dodatkowego rozkazu. Na pewno nasza rozgrywka dała mi dużo do myślenia - dziękuję! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: wtorek, 19 kwietnia 2016, 18:34 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Jeszcze w nawiązaniu do rozgrywek warszawskich - wszedłem w niebezpieczny stan umysłu, kiedy rodzą się jedne po drugim pomysły bardziej radykalnych zmian w grze. Najlepiej - jak z chęcią do pracy - usiąść i poczekać, aż przejdzie. :) Mam nadzieję, że uda mi się jednak doprowadzić do zmian do przyszłego tygodnia i wtedy je przetestować. W kwestiach podniesionych przez Kapitana Bombę 1) piechota "jedynkowa" w mojej grze to nie połówka piechoty "dwójkowej", lecz taki sam liczebnie oddział piechoty gorszej jakości. Garnizonów w postaci np. żetonów kontroli czy drobnych oddziałów nie wprowadzałem świadomie, chcąc oddać konieczność poświęcania części sił na okupację zdobytych terenów - pamiętajcie, że u mnie twierdza Królewiec reprezentuje, na przykład, całe Prusy Książęce. Tu więc jednak zostawię rzecz, jak jest, ewentualnie wprowadzając możliwość tańszego zakupu pojedynczego oddziału "jedynkowego".
2) maskowanie twierdz odda w zasadzie przepis ograniczający możliwość ruchu na i z pola, na którym znajduje się oddział nieprzyjaciela. Oczywiście, ograniczenia w przypadku oblężenia i blokady pozostaną nieporównanie większe.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.