Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest sobota, 18 listopada 2017, 11:56

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: środa, 20 kwietnia 2016, 00:17 
Padpałkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:14
Posty: 1445
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Miałem wreszcie okazję zagrać w Krecie Wojny. Jeden raz to trochę mało na ferowanie zdecydowanych wyroków, ale na razie gra jawi mi się jako nieźle przemyślana, relatywnie prosta (dla mnie to zaleta) i grywalna. Zgłaszane przez nas wątpliwości powinny w większości zostać rozwiązane wprowadzeniem do gry idei "contested areas" oraz lekkie modyfikacje balansu między poszczególnymi państwami (w tym głównie w kwestii lichych możliwości ofensywnych Moskwy). Na razie zmiany ograniczyłbym do tych dwóch obszarów, a większe modyfikacje w stylu możliwości reakcji zachował w rezerwie.

Aha, sporo jest też tabelek i różnych liczb, modyfikatorów itp. do zapamiętania i ciągłego stosowania. Lub może precyzyjniej - jest ich sporo jak na tak sympatycznie nieskomplikowaną grę. W rezultacie pierwszą rozgrywkę prowadzi się w pewnym stopniu ze wzrokiem utkwionym w kartce z tabelami. Zakładam jednak, że po kilku rozgrywkach to nie jest żadnym problemem.

Ogólnie - fajnie, tak trzymać :-)

_________________
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: środa, 20 kwietnia 2016, 10:54 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1237
Lokalizacja: Kraków
Dziękuję serdecznie za uwagi. Na pewno dużo zmian nie będzie - przemyślałem parę pomysłów i widzę, że mogłyby tylko popsuć mechanikę. Największy, który wypróbuję i zostawię, jeśli się sprawdzi, to możliwość wydania punktów na przechwycenie maszerującej armii przeciwnika. Kwestia przemarszu przez "contested territory" też będzie rozwiązana, choć tu - po bliższym przyjrzeniu się - jest parę różnych stopni "kontestacji" i nie tak łatwo rzecz załatwić jednym prostym przepisem. Wreszcie złagodziłem trochę działanie "okopów" (nie kumulują się z terenem, nie działają przy kontrmanewrze).
Ze zmianami w balansie to jest kłopot - na pewno Moskwa musi mieć więcej punktów rozkazu, bo to pokazało parę rozgrywek, ale już nie jestem przekonany co do drugiego postulatu, który się pojawił: zmniejszenia zdolności mobilizacji Rzeczpospolitej. W naszej rozgrywce warszawskiej Rzeczpospolita miała szczególnie korzystną pozycję ze względu na pozyskanie Brandenburgii, ale na ogół jest bita i przez Moskwę, i część sił szwedzkich, a wówczas nawet przy 3 punktach rekrutacji ledwo zipie.
Tabelka walki będzie poprawiona (większe straty zadawane przez duże armie przy niskich rzutach). Zaskoczyło mnie wrażenie Raubrittera, że gra się początkowo "z nosem w tabelkach", bo w istocie tabelki są standardowo dwie: walki i oblężenia, pozostałe to raczej pomoce w stylu co kosztuje ile punktów akcji. Ale to ważna ocena i zastanowię się, czy nie da się ująć rzeczy prościej bez zmieniania przepisów.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: środa, 20 kwietnia 2016, 18:16 
Padpałkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:14
Posty: 1445
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Samuel napisał(a):
ale już nie jestem przekonany co do drugiego postulatu, który się pojawił: zmniejszenia zdolności mobilizacji Rzeczpospolitej. W naszej rozgrywce warszawskiej Rzeczpospolita miała szczególnie korzystną pozycję ze względu na pozyskanie Brandenburgii, ale na ogół jest bita i przez Moskwę, i część sił szwedzkich, a wówczas nawet przy 3 punktach rekrutacji ledwo zipie.


Zwiększenie możliwości ofensywnych Moskwy, która siłą rzeczy z reguły będzie z Rzplitą walczyć, powinno wystarczyć.

Samuel napisał(a):
Zaskoczyło mnie wrażenie Raubrittera, że gra się początkowo "z nosem w tabelkach", bo w istocie tabelki są standardowo dwie: walki i oblężenia, pozostałe to raczej pomoce w stylu co kosztuje ile punktów akcji.


No i dopóki gracz nie zapamięta co ile kosztuje, dopóty musi stale mieć przed oczyma wykaz kosztów. Przy kolejnych rozgrywkach to już pewnie ma mniejsze znaczenie.

_________________
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: czwartek, 21 kwietnia 2016, 00:09 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1237
Lokalizacja: Kraków
Uff, przezwyciężyłem pokusy komplikacji przepisów, a nawet chyba trochę uprościłem (jakie to jednak dziwne, że upraszczanie gry jest skomplikowane, za to jej komplikowanie stosunkowo prostsze :) ). Ogromne dzięki za doping w tym kierunku. :) Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych 2 tygodni przetestuję i dam znać, jak wyniki.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: poniedziałek, 16 maja 2016, 11:09 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 217
Witam,
czy mogę zapytać, jaki ostatecznie okres przedstawia gra?
Ile lat trwa pojedynczy etap?
Czy dla gry 2-3 osobowej nie ma znaczenia, które strony grają, czy są one z góry predefiniowane (np: dla rozgrywki 2 osobowej zawsze RON i Szwecja)? :)

Ostatnio zacząłem interesować się tym okresem historii (prawie zupełnie dla mnie nieznanym) i z wielką chęcią pobawiłbym się w jej odgrywanie w oparciu o grę "łatwą, prostą i przyjemną" z opcją dla 2-3 graczy...

pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: środa, 18 maja 2016, 12:17 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1237
Lokalizacja: Kraków
Gra wydaje się już bliska wersji finalnej, ale jeśli wędrowałeś po górach to wiesz, jak to bywa ze szczytami :)
Etap jest abstrakcyjny i nie odpowiada ściśle określonemu przedziałowi czasowemu, acz najprościej byłoby powiedzieć, że trwa dwa lata, zaś cała gra przedstawia w związku z tym okres sześcioletni (co odpowiadałoby np. II wojnie północnej).
Strony nie są predefiniowane, acz być może w niektórych scenariuszach historycznych takie usztywnienie wprowadzę.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: poniedziałek, 29 sierpnia 2016, 16:39 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1237
Lokalizacja: Kraków
Chciałem "powiadomić uroczyście", że "Krecie Wojny" mają wyjść w roku 2018 w wydawnictwie "Strategemata". Obecny kształt przepisów jest już ustalony, dopracowane zostaną poszczególne scenariusze, rozważane jest też uzupełnienie / rozwinięcie w postaci pokazania, w tej samej mechanice lecz na innej planszy, wczesnonowożytnych wojen Imperium Osmańskiego. Z wdzięcznością przyjmę ofertę przetestowania gry pod kątem balansu, chętnych proszę o kontakt. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: wtorek, 30 sierpnia 2016, 10:33 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
Gratulacje Samuelu! Z tego co widzę, przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać na wydanie gry, ale będziesz miał za to sporo czasu na jej przetestowanie i pewnie dopracowanie.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Krecie Wojny
PostNapisane: wtorek, 30 sierpnia 2016, 23:35 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1237
Lokalizacja: Kraków
Dzięki za miłe słowa :) - dołożę starań, by nie zawieść oczekiwań!


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.