Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Proelium
Carabinier
Posty: 24
Rejestracja: sobota, 31 października 2009, 23:22
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: Proelium »

Imponujące dzieło. Cieszę się, że są ludzie, którzy robią takie rzeczy. Jednak ze swojego doświadczenia wiem, że jeśli chciałbyś wydać Królestwo w Polsce, to tylko innymi drogami niż wydawnictwa (chyba, że masz szczęście). Mnie bardzo interesuje parę elementów Twojej produkcji.
- zarządzenia państwami i miastami: jak się odbywa, jakie są surowce, czy w ogóle? Kupowanie budynków, co one robią, czy posiadają jakieś zdolności?
- na czym polega polityka i dyplomacja?
- czy Królestwo odzwierciedla wydarzenia epoki, w której dzieje się akcja gry (widzę tu erę Napoleona).
- czy w Królestwo na dwie lub trzy osoby można grać na mniejszej mapie?
- nieodparta analogia z serią Total War, co jest zaletą.

Mam takie wrażenie, że Twoja, gra nie jest skomplikowana, tylko mówi o wielu rzeczach na raz, które rzadko bywają w jeden produkcji. Ogólnie gry zajmują się jedną, góra dwoma dziedzinami: handlem, dyplomacją, walką, rozbudową. Stawiają na jeden bądź dwa elementy, reszta jest potraktowana po macoszemu. Tutaj widzę kilka elementów, w tym walkę taktyczną, a wszystko wydaje się być zrobione dokładnie na jednym poziomie, czyli wysokim jeśli chodzi o realia.
Tworząc Wojnę o Atol, od razu odrzuciłem pomysł taktycznej walki na osobnej mapie, jako nie realny do wydania. A wydanie WoA jest moim celem. Już w tej formie będzie baaaardzo ciężko, a co dopiero z osobnym, taktycznym modułem. Jednak to nie oznacza, że jest to wada Królestwa. Moim zdaniem zaleta, ponieważ nie często można zagrać w podobną rzecz. Co oznacza, że jeśli zdarzyłaby się okazja, to chętniej poświęcę czas na Królestwo, nawet 12g, niż miałbym rypać maraton 8g w 5 tytułów.
Patrząc na Twoją grę, nasuwają mi się przemyślenia, że powinna istnieć w Polsce instytucja, która wspierałaby takie, nie komercyjne projekty. Dokładnie tak samo, jak na owe wsparcie mogą liczyć muzycy alternatywni, czy awangardowi artyści. Jest kickstrater, czy polskie portale fundacyjne, jeśli interesuje Ciebie wydanie. Pozdrowienia.
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Proelium pisze:Imponujące dzieło. Cieszę się, że są ludzie, którzy robią takie rzeczy. Jednak ze swojego doświadczenia wiem, że jeśli chciałbyś wydać Królestwo w Polsce, to tylko innymi drogami niż wydawnictwa (chyba, że masz szczęście). Mnie bardzo interesuje parę elementów Twojej produkcji.
- zarządzenia państwami i miastami: jak się odbywa, jakie są surowce, czy w ogóle? Kupowanie budynków, co one robią, czy posiadają jakieś zdolności?
- na czym polega polityka i dyplomacja?
- czy Królestwo odzwierciedla wydarzenia epoki, w której dzieje się akcja gry (widzę tu erę Napoleona).
- czy w Królestwo na dwie lub trzy osoby można grać na mniejszej mapie?
- nieodparta analogia z serią Total War, co jest zaletą.

Mam takie wrażenie, że Twoja, gra nie jest skomplikowana, tylko mówi o wielu rzeczach na raz, które rzadko bywają w jeden produkcji. Ogólnie gry zajmują się jedną, góra dwoma dziedzinami: handlem, dyplomacją, walką, rozbudową. Stawiają na jeden bądź dwa elementy, reszta jest potraktowana po macoszemu. Tutaj widzę kilka elementów, w tym walkę taktyczną, a wszystko wydaje się być zrobione dokładnie na jednym poziomie, czyli wysokim jeśli chodzi o realia.
Tworząc Wojnę o Atol, od razu odrzuciłem pomysł taktycznej walki na osobnej mapie, jako nie realny do wydania. A wydanie WoA jest moim celem. Już w tej formie będzie baaaardzo ciężko, a co dopiero z osobnym, taktycznym modułem. Jednak to nie oznacza, że jest to wada Królestwa. Moim zdaniem zaleta, ponieważ nie często można zagrać w podobną rzecz. Co oznacza, że jeśli zdarzyłaby się okazja, to chętniej poświęcę czas na Królestwo, nawet 12g, niż miałbym rypać maraton 8g w 5 tytułów.
Patrząc na Twoją grę, nasuwają mi się przemyślenia, że powinna istnieć w Polsce instytucja, która wspierałaby takie, nie komercyjne projekty. Dokładnie tak samo, jak na owe wsparcie mogą liczyć muzycy alternatywni, czy awangardowi artyści. Jest kickstrater, czy polskie portale fundacyjne, jeśli interesuje Ciebie wydanie. Pozdrowienia.

Dziękuję za miłe słowa :)

Odpowiadam:
- Surowców nie ma, poza Zaopatrzeniem - czyli jest to element tylko dla armii (zawiera się w nim amunicja, broń, mundury, żywność, żołd).
- Budynki się buduje w miasteczkach, miastach i stolicy. Każdy pełni jakąś funkcję: zwiększa dochód, umożliwia szkolenie jednostek, zwiększa obronność regionu, powołuje do życia elity (generałów, patriotów, inżynierów).
- Polityka wewnętrzna kraju polega na jego kierowaniu w wybraną stronę, czyli to co robisz, ma wpływ na stan i statut państwa. Polityka zagraniczna zajmuje się układami z innymi państwami lub ich podbój. Handel z kolei jest bardzo ograniczony, bo masz do wyboru dwa pakty: Handlowy (zwiększa przepływ gotówki, możesz także handlować utrzymaniem), i Militarny, na mocy którego możesz rozmieszczać własne wojska na terenie innego państwa.
- Zdecydowanie jest to gra historyczna (na potrzeby samej gry musiałem zrobić drobne kompromisy, ale są one minimalne)
- Nie ma takiej potrzeby. Kiedy gramy we 2 albo 3, po prostu ograniczamy teren rozgrywki.

Ja tej gry nie chcę wydać na planszę w takiej wersji, bo jest to całkowicie nie opłacalne dla mnie i dla potencjalnego odbiorcy. Pełna wersja, czyli kampania i taktyka to coś, co zostało stworzone na dłuższe posiedzenia dla grupy maniaków i tak traktuję tę grę. Natomiast jej nadrzędnym celem było przetestowanie całej masy systemów i funkcji, aby sprawdzić ich działanie w wersji na PC (dlatego cały system tur i system rozgrywki Ocean dla bitwy taktycznej został tak zrobiony, jakby rzecz działa się już na komputerze).

Natomiast inną historią w tej chwili jest sama bitwa taktyczna, w pełni przygotowana do wydania, jest (co zapewniam) bardzo miodna, łatwa, daje ogromne możliwości. Zaprezentuję ją najdalej do piątku następnego tygodnia wraz z dokładnym opisem i zdjęciami.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Jak obiecałem, prezentuję całkiem nowy, kompletny system bitwy taktycznej Rulers and Empires na planszy! W stosunku do poprzedniej wersji, ta otrzymała nową grafikę, karty do gry zamiast potrzeby użycia programu komputerowego i – co najważniejsze - zupełnie nowe pionki drukowane w technice 3D z plastiku.

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/33842de147d6.jpg

Krótka historia tej wersji.

Pomysł na taki pionek zrodził się w 2009 roku, lecz z przyczyn technologicznych nie mogłem sobie pozwolić na wykonanie 500 drewnianych pionków ze skomplikowanymi wpustami i dosyć nieprzyjemnym w obróbce kształtem. Drugim, bardzo ważnym kłopotem, była tabela przeliczeniowa, której stosowanie bezpośrednio podczas rozgrywki było bardzo problematyczne, chociażby dlatego że w jednym arkuszu znajdowało się ponad 880 przeliczeń, nie licząc opcji dodatkowych. To trochę dużo cyferek. Co prawda wymyśliłem system wałków do wyodrębnienia konkretnych losowań z dostępnych statystyk, ale szczerze, było to karkołomne i niepraktyczne. Dopiero druk 3D i zaprojektowanie indywidualnych kart dla każdej jednostki sprawiło, iż każdy element gry stał się czytelny, prosty i przyjemny.

System rozgrywki planszowej Ocean dla Rulers and Empires.

Bitwa taktyczna z użyciem batalionów i kompanii daje ogromne możliwości strategiczne i taktyczne, ale przede wszystkim bardzo bogate wrażenia z prowadzenia armii do walki.

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/d0b4d3e78fd1.jpg
Pionek reprezentujący batalion złożony z 3 kompanii

Każdy pionek to jeden batalion, na jego stan osobowy składają się 3 kompanie (średnio jest to 1500 wojska, w zależności od formacji) i gracz może poczuć, siłę i ilość prowadzonego wojska do walki.

Każdy batalion to konkretne wojsko, o odpowiednim wyszkoleniu, morale, uzbrojeniu, taktyce i możliwościach. Straty ludzi w batalionie mają wpływ na wartość bojową jednostki, jej celność i sprawność. Niektóre oddziały lepiej znoszą ubytki osobowe, inne są praktycznie rozbite.

System Ocean bazuje na 2 rodzajach kart: Pierwsza, Karta Ataku, zawiera indywidualne statystyki bazujące na procencie szans na skuteczny atak odnośnie każdej innej jednostki. Statystyki obejmują stany osobowe własne i przeciwnika, i na ich podstawie gracz definiuje, jakie ma szanse w ataku. Druga karta odpowiada za wylosowanie z puli swoich szans – im większe szanse na powodzenie, tym łatwiej przeprowadzić skuteczny atak.

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/fd6096fbea44.jpg
Duże, solidne karty dobrze leżą w ręku i dodają klimatu rozgrywce.

W grze nie ma starcia wręcz bez strat – nie uwzględniłem możliwości, aby dwa wrogie oddziały spotkały się na polu walki i po prostu tkwiły obok siebie w potyczce bez zadania sobie ran. Dlatego rezultaty potyczki wręcz są 3.

1. Atakujący rozbija obronę i zadaje starty. Obrona nie zdołała się zmobilizować. (traci broniący się)
2. Atakujący uderza skutecznie, ale obrona skutecznie walczyła (obie strony tracą).
3. Atakujący nie zdołał przeprowadzić ataku ponieważ obrona okazała się lepsza (traci atakujący).
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/ed884991f039.jpg


Statystyki szans w Karcie Ataku uwzględniają: rodzaj atakowanej jednostki, stany osobowe obu jednostek, wyszkolenie, morale, kierunek ataku (frontalny, flanka, atak od tyłu), premię szarży, premię wezwania dowódcy itd.

System Ocean nazwę zawdzięcza ogromowi możliwości, jakie niesie ze sobą użycie bardzo skomplikowanej tabeli zawierającej indywidualne przeliczenia oraz użycie stanów osobowych na pionku. Można dodawać do niego, bez konieczności ingerencji w grę/zasady nowe jednostki, modyfikować morale i zasady z nimi związane, dodawać doświadczenie. Można zastosować go w każdej epoce, od prehistorii do przyszłości, na lądzie, wodzie i w powietrzu. Można dodać więcej kompanii (tarczek) do pionka, 3,4 10 – wszystko tkwi w odpowiednim przygotowaniu tabeli ataków (bazy tego systemu).

Grywalność jest, pisząc nieskromnie, ogromna. Trzeba znać się na taktyce, bo ma ona zastosowanie w tej grze, jako że dotyczy historii. Strategiczne myślenie i te „szachowe” też się przydaje, ponieważ czasami, albo zazwyczaj, trzeba myśleć na kilka ruchów w przód. Należy też odpowiednio dobierać jednostki do powierzonych im zadań, i potrafić dokonać szybkiego przeglądu przedpola jednym spojrzeniem.

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/abeae8e67c1e.jpg

Cały system ruchów w tej wersji gry, czy to ataki, ładowanie broni, szarże i akcje specjalne symulują dość skutecznie czas rzeczywisty. Nie ma sytuacji, w której przeciwnik nas atakuje a my biernie sobie patrzymy jak kosi kolejno nasze wojska. Są tutaj strzały interwencyjne (czyli twoja armia mierzy w nadchodzące wojska i może strzelić, jeżeli broń jest załadowana), podczas ataku na twoje wojska posiadają one regularną obronę aktywną, która może zadać straty przeciwnikowi nawet jeśli ty nie masz ruchu.
Ostatnio zmieniony czwartek, 25 sierpnia 2016, 19:42 przez BrigadeGeneral, łącznie zmieniany 1 raz.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: farmer »

Fiu, fiu...
znać rękę pasjonaty!
Całość wygląda oblędnie!

Jednak ogrom komplikacji (uwzględnione nawet ładowanie broni?!) przytłacza mnie - nie wiem, czy podjąłbym się rozegrania partii :oops:

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

farmer - wierz mi na słowo - żadnych komplikacji tutaj nie ma. Gra jest tak łatwa, że dziewczyna lat 14, widząc grę pierwszy raz na oczy, rozegrała całą partię i poszło jej nader dobrze. W ogóle, nikt z graczy na konwencie nie miał żadnych problemów z zasadami ani poruszaniem się czy wykonywaniem akcji.

Odnośnie ładowania broni - jest rozwiązane pierwszorzędnie i wprowadza ogromny klimat. Te sygnalizatory załadowania (takie pomarańczowe kapturki) podpowiadają, gdzie się pchać i czego oczekiwać. Rozładowanie/załadowanie to jedna z akcji w toku prowadzenia tury. Po 3 turach masz to we krwi, aby pilnować swoich strzelców i mieć palec na spuście :)
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Proelium
Carabinier
Posty: 24
Rejestracja: sobota, 31 października 2009, 23:22
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: Proelium »

Wygląda wzorowo, jak gra kupiona ze sklepu. Bardzo ciekawe rozwiązanie pionków, w swoich projektach myślę nad podobnymi, tylko ja nie mam takich zdolności manualnych.
Mam jednak parę pytań:
Czy nie warto było pójść krok więcej i zamiast statecznej mapy zrobić mapę kreatywną?
Druga uwaga dotyczy kwadratów, zamiast heksów. Nie jestem przekonany do kwadratowych pól, w związku z tym: jak wygląda ruch po przekątnej, czy wprowadziłeś strefę kontroli?
Nagraj film wideo - polecam.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Nagram filmik, ale nie wiem czy zdołam tego dokonać w tym roku, czy dopiero w przyszłym, w styczniu. Jak będzie gotowy, to go wrzucę :)

Pola kwadratowe zastosowałem tylko ze względu na strzelców i działa, aby bezproblemowo wytyczać tor/zasięg strzału (pole rażenia). Ruch po przekątnej odbywa się identycznie jak ten po prostych.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: BrigadeGeneral »

Jako, że zakładam studio wydawnicze, ta gra pójdzie pod jego skrzydła. Zrobiłem optymalizację kosztów produkcji, muszę jeszcze pomyśleć nad systemem eliminującym plastikowe/drewniane pionki, ale z zachowaniem grywalności/funkcji/systemu, wówczas gra zamknie się w bardzo przystępnej cenie i zostanie wydana. Póki co, pierwszym produktem wydanym przez moją firmę nie będzie RaE, niestety.

(przy okazji: odświeżyłem zdjęcia w poście nieco wyżej).
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: Raleen »

To dobra wiadomość dla graczy, a z Twojej strony odważna decyzja, bo życie wydawcy planszowych gier strategicznych w naszym kraju nie jest łatwe.

Z chęcią zobaczę produkt końcowy. Może na jakimś konwencie - to najlepsza okazja do zaprezentowania się.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: BrigadeGeneral »

Raleen - moja decyzja odważna :) teraz trzęsę się jeszcze bardziej :oops: Prawda jest taka, że RaE nie będzie wydana pierwsza, bo poszedłbym z torbami na 99,9%, a nawet nie mam takich pieniążków, aby wydać na tak ogromną grę (mimo zredukowania kosztów do akceptowalnej sumy). Pierwszą grą będzie karcianka towarzyska (tak wiem, są ich tysiące...). Jeśli rynek ją przyjmie dobrze i zwróci się w określonym czasie (rok), mam już przygotowane dwie kolejne gry. Także, tego, no, Rulers and Empires jest co najmniej 4-5ta w kolejce, jeśli nie utonę.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: Raleen »

Jeśli doprowadzić Cię to ma do celu to ostatecznie, czemu nie...

Powodzenia!
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: Teufel »

Czy można gdzieś zobaczyć zbliżenie na mapę strategiczną?
Jedna uwaga, skoro gra dotyczy XVIIIw. to flagi Francji i Rosji nijak pasują do tego okresu.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: BrigadeGeneral »

Nie mam zdjęcia ze zbliżeniem, a mapy teraz pod ręką też nie, aby je zrobić :/

Tak tak, flaga Francji jest postrewolucyjna - to akurat niedopatrzenie przy składaniu rzeczy; do druku miałem przygotowaną dobrą a użyłem tej z próbki testowej, i w ferworze składania w ogóle mi to nie przeszkadzało i całkowicie o tym zapomniałem, dopiero na pierwszym pokazie zwrócono mi uwagę, a ja oczka w słup, że miałem to przed sobą kilka miesięcy i zero reakcji. Flaga Rosji jest wg wiki dobra.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: BrigadeGeneral »

Uf, ruszyłem w nieznane...

RaE będzie można pograć aż na 3 imprezach:

Bytom: Bebok, 22 i 23 października
Wrocław: Gratislavia 5 i 6 listopada
Opole: Opolcon 18 i 19 listopad

Można szukać szyldu Imagine Realm (albo kartki :D )

Na tych pokazach będę prezentować aktualną wersję Rulers and Empires oraz zoptymalizowaną wersję bitewną dla dwóch graczy (tę, którą przygotowuję do wydania), gdzie pionki z plastiku, które są najdroższym elementem, zastąpię klimatycznymi tarczkami. System przetestowany, teraz tylko sprawdzić jak odbierają go gracze pod względem mechaniki i wyglądu.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”