Zdarzają się ciekawe systemy, które nie mają szans się sprawdzic bo zostały zastosowane do symulacji niezbyt grywalnej bitwy. Zdarza się i zapewne na odwrót - trafiają się bitwy, które mogły byc dobrze przedstawione bo same w sobie są ciekawe, a niestety zostały do ich przedstawienia użyte złe zasady.
I o tym chciałbym podyskutowac. Co w różnego rodzaju bitwach jest istotne przy podejmowaniu decyzji o tym, czy ta bitwa nadawałaby się do symulacji. Tutaj rozmawiamy głównie o skali taktycznej, w sąsiednim temacie będzie o skali operacyjnej i strategicznej.
Gry wojenne taktyczne - wybór bitwy
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43377
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3943 times
- Been thanked: 2509 times
- Kontakt:
Gry wojenne taktyczne - wybór bitwy
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Dobrze byłoby aby jedna ze stron nie miała miażdżącej przewagi taktycznej . Brak balansu niekiedy potrafi zabić radość z gry. ( Legnica )
Ciekawe jest jeśli strony prezentują różną taktykę , jeśli w grze występują rózne rodzaj broni , jednostki elitarne.
Interesujące jest również gdy tematem gry są bitwy , w których wystepowali oprócz przecietnych wodzów utalentowani .Wtedy grając odczuwamy radość z prawdziwej sztuki wojennej
Dobre efekty w dziedzinie grywalności daje przybywanie na pole bitwy posiłków ( których zjawianie się podlega w jakimś zakresie losowości) mogących zmienić losy bitwy.
Dobrze byłoby aby walczące wojska miały wyrażnie uwypuklone słabe i silne strony ,nawet wynikajace z sytuacji w terenie,aby istaniała mozliwość w miarę szybkiego przełamania na jedym z kierunków obrony każdej z armii lub konieczność zmagania się z czasem.
Ciekawe są bitwy , w których jest wystarczająco dużo przestzreni na manewrowanie.
Biwy w których jedna ze stron złamała sie w wyniku osiagniecia określonego poziomu strat lub celu strategicznego wydają się byc lepszym materiałem na grę niż starcia prowadzone " na wyniszczenie" pzreciwnika.
Bitwa historyczna , która posiada powyższą charakterystykę może być ciekawym motywem dla twórców gier.
Ciekawe jest jeśli strony prezentują różną taktykę , jeśli w grze występują rózne rodzaj broni , jednostki elitarne.
Interesujące jest również gdy tematem gry są bitwy , w których wystepowali oprócz przecietnych wodzów utalentowani .Wtedy grając odczuwamy radość z prawdziwej sztuki wojennej
Dobre efekty w dziedzinie grywalności daje przybywanie na pole bitwy posiłków ( których zjawianie się podlega w jakimś zakresie losowości) mogących zmienić losy bitwy.
Dobrze byłoby aby walczące wojska miały wyrażnie uwypuklone słabe i silne strony ,nawet wynikajace z sytuacji w terenie,aby istaniała mozliwość w miarę szybkiego przełamania na jedym z kierunków obrony każdej z armii lub konieczność zmagania się z czasem.
Ciekawe są bitwy , w których jest wystarczająco dużo przestzreni na manewrowanie.
Biwy w których jedna ze stron złamała sie w wyniku osiagniecia określonego poziomu strat lub celu strategicznego wydają się byc lepszym materiałem na grę niż starcia prowadzone " na wyniszczenie" pzreciwnika.
Bitwa historyczna , która posiada powyższą charakterystykę może być ciekawym motywem dla twórców gier.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
- slowik
- Generaloberst
- Posty: 4838
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
- Lokalizacja: Wien
- Been thanked: 5 times
Do wyzej podanych przez Stategosa punktow chcialbym dodac to ze bitwa powinna miec bardzo dokladny podzial na punkty zwyciestwa. Otoz powinny byc pewne stale PZ tak jak takie ktore zaleznie od zagrania maja wieksze czy tez mniejsze znaczenie. Dajmy na to prowadzimy bitwe i celem jest zdobycie jakiegos tam miasta. Nie powinno byc tak ze dostaje sie PZ za samo miasto ale tez za to ile sil uzyto i ile stracono oraz kiedy osiagnieto cel.
Przykladowo mozna powiedziec ze jest wiele bitew w historii swiata gdzie nie sam sukces ale sposob jak owy sukces zostal osiagniety bylo decydujace.
DWS ktory tworzymy razem z Raleenem bedzie mozliwosc rozegrania kampanii mimo ze mapa nie przedstawia calego teatru dzialan. Jest to punkt dla mnie osobiscie bardzo wazny.
Przykladowo mozna powiedziec ze jest wiele bitew w historii swiata gdzie nie sam sukces ale sposob jak owy sukces zostal osiagniety bylo decydujace.
DWS ktory tworzymy razem z Raleenem bedzie mozliwosc rozegrania kampanii mimo ze mapa nie przedstawia calego teatru dzialan. Jest to punkt dla mnie osobiscie bardzo wazny.
urodzony 13. grudnia 1981....